Reklamacja konsumencka 2024 - termin, zasady. Kiedy reklamacja jest złożona? Co powinien zrobić sprzedawca?

Reklamacja konsumencka 2024 - termin, zasady. Kiedy reklamacja jest złożona? Co powinien zrobić sprzedawca? / shutterstock

Reklamacja konsumencka zakupionego towaru to ważna kwestia dla każdego sprzedawcy. Ma obowiązek odpowiedzieć na reklamację konsumenta w terminie 14 dni, a brak reakcji może być dla niego bardzo bolesny. A zatem jak sprzedawca powinien zareagować?

Obowiązek odpowiedzi na reklamację w terminie 14 dni wynika z ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (art. 7a). Jeżeli przedsiębiorca nie udzielił odpowiedzi w tym terminie, uważa się, że uznał reklamację (art. 7a ust. 2 tej ustawy).

Kiedy mamy do czynienia z reklamacją?

Nie ma ustawowej definicji „reklamacji”, chociaż ustawa o prawach konsumenta posługuje się tym terminem. Należy zatem pozostać przy zwykłym znaczeniem tego słowa w języku powszechnym, czyli że jest to zwrócenie się do sprzedawcy w związku z tym, że zakupiony towar jest wadliwy (w rozumieniu powyższej ustawy: „niezgodny z umową”).

Wystarczy zatem, że konsument zgłosi do sklepu, że zakupiony tam towar (wskazanie stron transakcji) jest niezgodny z umową (opis niezgodności). Sformułowanie żądania (np. naprawa), nie jest konieczne. Natomiast istotna jest pełna treść wiadomości od konsumenta, ponieważ należy odróżnić reklamację od oświadczenia o odstąpieniu od umowy na podstawie uprawnienia wynikającego z ustawy o prawach konsumenta – w każdym przypadku należy interpretować całokształt komunikatu.

Nie ma zatem konieczności, aby reklamacja:

  • została złożona w określonej formie,
  • na udostępnionym przez sklep formularzu,
  • zawierała dodatkowe, ponad wskazane powyżej, informacje,
  • zawierała jakiekolwiek materiały dowodowe typu zdjęcie czy paragon.

Kiedy reklamacja jest złożona?

Tutaj stosuje się zasady Kodeksu cywilnego: ważna jest chwila, w której sprzedawca mógł się zapoznać z wiadomością od kupującego (art. 61 Kodeksu). W przypadku wiadomości mailowej liczy się moment, kiedy korespondencja wpłynęła na serwer odbiorcy. Przy korespondencji tradycyjnej, pisemnej (list), kluczowe jest, w jakim dniu listonosz/kurier dostarczył przesyłkę, nawet jeśli ostatecznie musiał zostawić awizo.

W każdym przypadku bieg terminu 14 dni rozpoczyna odręcznie reklamacji według powyższych zasad na adres siedziby sklepu, jeśli jest to osoba prawna, albo na adres wskazany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, jeśli sklep prowadzony jest przez osobę fizyczną. Dzieje się tak niezależnie od danych kontaktowych podanych przez sklep.

Co powinien zrobić sprzedawca?

W razie złożenia reklamacji przedsiębiorca (sprzedawca) powinien:

  • odnieść się do reklamacji merytorycznie, tzn. ustosunkować się do zarzutów reklamującego co do niezgodności towaru z umową  (czy na podstawie przedstawionych informacji i materiałów oraz ewentualnie własnego dochodzenia uznaje, że towar w istocie był niezgodny z umową) oraz 
  • odpowiedzieć na żądania kupującego, jeśli takie zgłosił (czy są zasadne, czy nie).

Komunikaty o przyjęciu zgłoszenia itp. nie przerywają biegu terminu 14 dni.

Konsekwencje braku odpowiedzi

Wyrażone w ustawie o prawach konsumenta „uznanie reklamacji” oznacza, że w razie ewentualnego sporu sądowego sprzedawca nie będzie miał już możliwości wykazania, że sprzedany towar nie był niezgodny z umową. Jeśli konsument w reklamacji sformułował swoje żądania w związku z wadą towaru, takie rozwiązanie uznaje się za wiążące dla przedsiębiorcy.

O czym musi pamiętać przedsiębiorca?

Dotrzymanie terminu odpowiedzi na reklamację jest dla sprzedającego bardzo istotne, a kluczowe w tym względzie jest odnotowanie daty jej wpływu. Tymczasem nietrudno znaleźć przykłady, gdzie polskie sklepy internetowe za reklamację uważają dopiero taką, która jest złożona na formularzu bądź (!) przesłaną wraz z reklamowanym towarem.

Anna Adamek, radca prawny w kancelarii Lawspective Litwiński Valirakis Radcowie Prawni Sp.k.

 

oprac. Paweł Huczko
rozwiń więcej
Prawo
Pożar hali przy ulicy Marywilskiej w Warszawie. Ruszyło śledztwo, będzie pomoc materialna dla najemców?
13 maja 2024

Prokuratura Okręgowa Warszawa-Praga rozpoczęła w poniedziałek śledztwo dotyczące pożaru hali targowej przy ulicy Marywilskiej. Rzecznik Prokuratury, prokurator Norbert Woliński, poinformował, że śledztwo dotyczy sprowadzenia zdarzenia zagrażającego mieniu na dużą skalę, które miało postać pożaru centrum handlowego Marywilska 44.

Matura 2024 r. Język angielski rozszerzony. Arkusze egzaminacyjne CKE (PDF). Odpowiedzi
13 maja 2024

W artykule arkusze egzaminacyjne z matury 2024 r. z języka angielskiego z CKE (PDF) i odpowiedzi.

Koniec z darmowymi stażami i praktykami? "Praca nie może równać się niewolnictwu"
13 maja 2024

Robert Biedroń, europoseł ubiegający się o reelekcję, zapowiedział w poniedziałek, że przedstawiciele Lewicy będą dążyć do wprowadzenia przez władze Unii Europejskiej regulacji zakazujących darmowych praktyk i staży.

Zasady stosowania ulgi dla seniorów
13 maja 2024

Z ulgi dla seniora mogą korzystać kobiety powyżej 60. roku życia oraz mężczyźni powyżej 65. roku życia. Jakie są szczegółowe zasady stosowania tej ulgi? Sprawdź, czy możesz skorzystać z ulgi dla pracujących seniorów.

Egzamin ósmoklasisty 2024. Już jutro uczniowie sprawdzą swoją wiedzę z języka polskiego
13 maja 2024

Między 14 a 16 maja 2024 r. odbędzie się egzamin ósmoklasisty. Na pierwszy ogień - język polski. Do egzaminu przystąpi ponad 226 tys. uczniów. Jest to warunek ukończenia szkoły podstawowej. 

Wyrównanie do wynagrodzenia minimalnego a podstawa zasiłkowa
13 maja 2024

Wynagrodzenie minimalne za pracę w 2024 roku zmienia się dwukrotnie. Kolejna zmiana nastąpi od lipca. W związku z tym przyjrzyjmy się, jak wyrównanie do wynagrodzenia minimalnego wpływa na podstawę zasiłkową?

Nowela o dodatkach do wynagrodzeń dla rodzin zastępczych czeka na podpis prezydenta. Kiedy pieniądze dla tej grupy
13 maja 2024

Chodzi o 1000 zł brutto od 1 lipca 2024 r. dla zawodowych rodzin zastępczych i osób prowadzących rodzinne domy dziecka. Senat nie wniósł poprawek do nowelizacji ustawy, nowela teraz oczekuje na podpis prezydenta Andrzeja Dudy.

Druga zmiana minimalnego wynagrodzenia za pracę w lipcu 2024 r. Czy wymaga przygotowania drugiego aneksu?
13 maja 2024

Druga podwyżka minimalnego wynagrodzenia za pracę będzie miała miejsce już w miesiącu lipcu 2024 r. Czy w związku z tą zmianą pracodawca powinien przygotować drugi aneks do umowy z pracownikiem?

Te terminy wpływają na zasiłek dla bezrobotnych
13 maja 2024

Na te terminy zwróć uwagę, jeśli planujesz zarejestrować się w urzędzie pracy, od nich będzie zależało, czy zostanie Ci przyznany zasiłek dla bezrobotnych. 

Nawet 450 zł dodatkowo dla pracowników na umowie o pracę. Pracodawca musi je wypłacić. Sprawdź zasady.
13 maja 2024

Nawet 400 zł dodatkowo dla pracowników na umowie o pracę. Mogą oni ubiegać się o refundację zakupu okularów lub szkieł kontaktowych korygujących wzrok, zgodne z zaleceniem lekarza.

pokaż więcej
Proszę czekać...