Polisy dla wirtualnych podróżników

Marcin Jaworski
rozwiń więcej
inforCMS
Kupując on-line bilet lotniczy, ubezpieczymy się np. na wypadek braku śniegu. Rośnie liczba usług assistance, do których mamy dostęp w sieci. Istnieją nawet specjalne programy dla uczestników znanej gry Second Life.

To już niemal standard, że przy zakupie biletu lotniczego on-line czy wycieczki możemy też kupić dodatkowe ubezpieczenia czy usługi assistance, przygotowane specjalnie dla podróżnych. Coraz częściej za taką ofertą stoją firmy assistance, które mają podpisane globalne umowy z przewoźnikami lub touroperatorami.

Wykorzystują przy tym globalne platformy e-commerce, które pozwalają im na stosowanie tych samych standardów sprzedaży na całym świecie. Jednocześnie oferta może być dostosowana do lokalnego rynku i potrzeb klienta, bo nie są to wystandaryzowane pakiety, tylko każdy sam określa sobie zakres ochrony i sumy ubezpieczenia. A wybór jest spory, bo oferta nie ogranicza się tylko do prostych ubezpieczeń kosztów leczenia (wraz z całym pakietem pomocy w razie problemów ze zdrowiem) czy na wypadek opóźnienia lotu. Są też opcje ubezpieczenia na wypadek zamknięcia tras narciarskich czy kosztów rezygnacji z imprezy gry w golfa.

Dla linii lotniczych czy biur podróży taka współpraca to nie tylko źródło przychodów z prowizji od polis sprzedanych przy biletach czy wycieczkach. Czasami jest to sposób na zaoferowanie swoim klientom dodatkowych bonusów, np. rocznych programów ochrony.

Mało tego: okazuje się, że firmy assistance oferują też polisy wirtualnym podróżnikom w ramach popularnej gry Second Life. Europ Assistance ubezpiecza awatary, czyli wirtualne wcielenia graczy od nieszczęśliwych wypadków w razie... teleportacji.

POLISA NA PROBLEMY PRZY TELEPORTACJI

Ciekawym przykładem ubezpieczeń na wypadek kłopotów w podróży jest ubezpieczenie nieszczęśliwych wypadków podczas teleportacji w Second Life, przygotowane przez Europ Assistance. Second Life to gra typu MMORPG (ang. Massively-Multiplayer Online Role Playing Game) - taka, w której gracze wcielają się w wykreowane przez siebie postacie, dowolnie kierując ich działaniami w wirtualnym świecie. Opcją dodatkową do polisy jest specjalny program treningowy dla nowych użytkowników Second Life, informujący m.in. o tym, jak poruszać się w wirtualnym świecie, jak udoskonalić swojego awatara, jak prowadzić dialogi z innymi postaciami itp.

93 proc. o tyle wzrosła sprzedaż polis turystycznych Europ Assistance w rok po uruchomieniu platformy e-commerce

 

Wszystko załatwimy w sieci

- Niektóre linie lotnicze proponują swoim klientom całoroczne ubezpieczenia typu annual multi trip (polisa obejmuje wszystkie wyjazdy w ciągu roku) - mówi Marzena Kozdrowicz z Mondial Assistance.

Firmy assistance tworzą globalne platformy e-commerce które pozwalają im stosować takie same standardy sprzedaży na całym świecie. Jednocześnie oferta może być dostosowana do lokalnego rynku i potrzeb klienta, bo nie są to wystandaryzowane pakiety, tylko każdy sam określa zakres ochrony i sumy ubezpieczenia.

- Platforma e-commerce uruchomiona na początku 2007 roku pozwala na dostosowanie oferty na niej umieszczanej do potrzeb każdej z 34 naszych filii na świecie - zaznacza Joanna Bełza, rzecznik Europ Assistance Polska. Dodaje, że właśnie trwają prace nad uruchomieniem takiej platformy w Polsce (we współpracy z działającymi u nas liniami lotniczymi czy biurami podróży). Dodatkowo, w skali grupy, są plany wdrożenia sprzedaży usług assistance przez internet na inne ich rodzaje.

- Obok segmentu podróż, będą to usługi z kategorii samochód, zdrowie oraz dom i rodzina - mówi Joanna Bełza.

Rośnie liczba sprzedanych polis

Na razie dzięki platformie e-commerce liczba sprzedanych polis turystycznych w Hiszpanii wzrosła o 93 proc. w porównaniu z 2006 rokiem. Jej firma współpracuje z Travelsoft, Brussels Airlines, Resfeber Sverige, Air One, SAS czy Lastminute.com.

Na rynku ofert dla linii lotniczych czy biur podróży jest już ciasno. Na przykład Mondial Assistance ma podpisane kontrakty na sprzedaż polis z PLL LOT.

- W ramach tej współpracy oferujemy ubezpieczenia podróżne klientom PLL LOT w Polsce oraz w 13 innych krajach Europy, m.in. w Niemczech czy Wielkiej Brytanii - mówi Marzena Kozdrowicz.

Pasażerowie LOT-u mogą kupić ubezpieczenie obejmujące ryzyka: kosztów leczenia i assistance w podróży, uszkodzenia bagażu podróżnego oraz kosztów anulowania biletu. Zakup ubezpieczenia możliwy jest podczas rezerwacji biletu lotniczego na stronie internetowej przewoźnika (www.lot.pl), dzięki wykorzystaniu platformy e-magine.

- Centralwings, największy polski przewoźnik z sektora low-cost (tanich przewoźników), również oferuje nasze usługi, a pakiet oferowany dla klientów tej linii jest niemal zbliżony do tego, co oferuje PLL LOT - dodaje Marzena Kozdrowicz. Oprócz tych linii lotniczych, jej firma współpracuje z EasyJet, Ryanair, AerLingus, Continental Airlines i Volareweb.

Ubezpieczenie kupimy z biletem

- W ramach światowego kontraktu korporacyjnego oferujemy klasyczne ubezpieczenie podróżne, czyli koszty leczenia oraz assistance dla Sky Europe - mówi Liliana Tytz, rzecznik Inter Partner Assistance. Przypomina, że dystrybucja takiego ubezpieczenia odbywa się na stronach internetowych przewoźnika, przy zakupie biletu on-line. IPA ma podpisaną też ciekawą ogólnoświatową umowę z Air France na świadczenie usług zarządzania kryzysowego, co oznacza, że jeśli gdziekolwiek na świecie samolot Air France będzie miał wypadek, lokalna spółka grupy AXA Assistance (do której należy polska spółka IPA), działa jako przedstawiciel linii lotniczych w zakresie zarządzania kryzysowego.

- Taki pakiet obejmuje usługi logistyczne, pomoc medyczną i paramedyczną oraz komunikację zewnętrzną i wewnętrzną - mówi Liliana Tytz.

Francuski przewoźnik uruchamia właśnie z jednym z konkurentów IPA system o nazwie In Flight Medical Suport.

- To system, który w niejednym wypadku może uratować życie pasażerów - twierdzi Marzena Kozdrowicz. W przypadku nagłego pogorszenia się stanu zdrowia pasażera podczas lotu, załoga samolotu skontaktuje się z Centrum Operacyjnym Mondial Assistance w Warszawie, które zostało wybrane do obsługi całego światowego programu. Lekarze, którzy pracują 24 godziny na dobę, wskażą najdogodniejsze lotnisko na trasie przelotu, na którym samolot będzie mógł wylądować. Na płycie będzie czekać karetka pogotowia, która zajmie się chorym pasażerem.

- Do wyboru miejsca lądowania służy nam wiedza zgromadzona w bazach danych o placówkach medycznych. Te bazy danych noszą wspólną nazwę Marco Polo, a z ich zasobów korzystają wszyscy lekarze pracujący dla Mondial Assistance na świecie - mówi Marzena Kozdrowicz.

PRZYKŁADOWE UBEZPIECZENIA DLA KLIENTÓW LINII LOTNICZYCH*

Zejścia lawiny lub osunięcia się ziemi - przedmiotem ubezpieczenia są koszty związane z niewykorzystaniem pakietu narciarskiego wykupionego ubezpieczonego, spowodowane zejściem lawiny lub osuwaniem się ziemi, na skutek którego ubezpieczony uległ nieszczęśliwemu wypadkowi.

Zamknięcia tras narciarskich z powodu złych warunków atmosferycznych - przedmiotem ubezpieczenia są koszty zarezerwowanych i niewykorzystanych karnetów narciarskich w przypadku zamknięcia tras zjazdowych oznakowanych, położonych w miejscu zakwaterowania ubezpieczonego, z powodów niekorzystnych warunków pogodowych.

Kosztów zastępczego połączenia lotniczego - przedmiotem ubezpieczenia są koszty biletu lotniczego, które ubezpieczony musi ponieść, aby dotrzeć do miejsca przeznaczenia w przypadku opóźnienia lotu, skutkującego spóźnieniem się ubezpieczonego na planowane - zgodnie z rozkładem lotów - drugie w kolejności połączenie lotnicze.

Kosztów przerwania podróży - przedmiotem ubezpieczenia są koszty, jakimi ubezpieczony byłby obciążony w przypadku anulowania przez przewoźnika lotu oznaczonego w pierwszym segmencie biletu lotniczego jako pierwszy lub powrotny.

Pomoc w przypadku rezygnacji z uczestnictwa w imprezie gry w golfa - zwrot kosztów poniesionych w związku z wykupieniem uczestnictwa w imprezie, w przypadku odwołania przez ubezpieczonego uczestnictwa spowodowanego nagłym, poważnym zachorowaniem lub nieszczęśliwym wypadkiem.

Pomoc w przypadku opóźnienia odlotu - w przypadku opóźnienia odlotu samolotu w trakcie podróży zagranicznej, o co najmniej 12 godzin, firma refunduje ubezpieczonemu, na podstawie oryginałów rachunków, koszty poniesione na zakup artykułów pierwszej potrzeby (tj. art. spożywcze, posiłki), do ustalonej w umowie określonej równowartości.

Pomoc w przypadku odwołania odlotu - w przypadku odwołania lotu po 24 godzinach od planowanej daty odlotu firma refunduje koszty (o ile nie mogą być one w inny sposób zwrócone ubezpieczonemu) wykupu biletu lotniczego do równowartości określonej w umowie między asystorem a linią lotniczą.

* Na podstawie oferty Mondial Assistance

JAK TO ZROBIĆ...

Czy w dowolnym momencie mogę kupić polisę?

PROBLEM: Czy jeśli nie zdecyduję się na zakup polisy przy zakupie biletu lotniczego lub wycieczki, będę mógł ją dokupić później, np. w dniu wylotu?

ROZWIĄZANIE: To zależy od tego, jaki zakres ma taka polisa. W części opcji, w których towarzystwo pokrywa np. ryzyko złej pogody czy rezygnacji z imprezy, są pewne ograniczenia dotyczące daty zakupu. Wiadomo, że mając informację o braku śniegu w rejonie wycieczki na dwa dni przed wyjazdem, chętnie wykupilibyśmy polisę dającą zwrot kosztów zarezerwowanych, a niewykorzystanych karnetów narciarskich. Dlatego tego typu polisy są sprzedawane zwykle przy zakupie biletu czy wycieczki. Z pozostałymi opcjami, np. kosztów leczenia, przerwania podróży, opóźnienia odlotu czy odwołania - nie ma problemu i można to zrobić w dniu wylotu w kilka minut. Po wybraniu i zatwierdzeniu wszystkich parametrów ubezpieczenia oraz dokonaniu płatności (również przez internet), otrzymujemy polisę drogą mejlową (wtedy trzeba ją wydrukować), a w niektórych przypadkach dodatkowo także SMS-owe potwierdzenie zawarcia ubezpieczenia.

MARCIN JAWORSKI

marcin.jaworski@infor.pl

 

 

Infor.pl
Dwunasta rata kredytu hipotecznego gratis w każdym roku? Ten scenariusz staje się coraz bardziej realny
05 maja 2025

Czy promocje znane ze sklepów mogą mieć swój odpowiednik w kredytach hipotecznych? Coraz więcej wskazuje na to, że scenariusz jednej raty rocznie „za darmo” staje się realny.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić
05 maja 2025

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Rozwód w 2025 i 2026 r. [FAQ]
05 maja 2025

Co może się zmienić w procedurach rozwodowych? Jakie są aktualne przepisy? Co trzeba wiedzieć o rozwodzie w 2025 2026 r.? Oto odpowiedzi na najważniejsze pytania!

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF
05 maja 2025

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Matura 2025 polski: tematy wypracowań
05 maja 2025

Jakie były dziś tematy wypracowań na maturze z języka polskiego na poziomie podstawowym? Jeden dotyczył motywu nadziei, a drugi błędnej oceny sytuacji. Niedługo poznamy pełne arkusze.

Niezdanie matury z jednego przedmiotu. Egzamin poprawkowy w 2025 czy 2026 roku?
05 maja 2025

Czy niezdanie matury z jednego przedmiotu pozwala na przystąpienie do egzaminu poprawkowego w sierpniu 2025 r.? Czy trzeba zdawać maturę po raz kolejny dopiero w 2026 roku?

Ile procent trzeba mieć, żeby zdać maturę?
05 maja 2025

Maturzyści pytają, ile procent trzeba mieć żeby zdać maturę. Próg zaliczeniowy dotyczy tylko matury z przedmiotów obowiązkowych. Nie ma wymaganego minimum przy przedmiotach dodatkowych, które są do wyboru.

PRL-owskie wywłaszczenia pod bloki nadal tematem w sądach
05 maja 2025

Lata 50., 60. i 70. przyniosły wiele wywłaszczeń pod budowane osiedla. Okazuje się, że spory prawne związane z tymi działaniami nadal goszczą na wokandzie.

Maturzyści o tematach wypracowań i testów na maturze z jęz. polskiego: "1984" G. Orwella, "Tango" S. Mrożka, "Rozmowy mistrza Polikarpa ze śmiercią", "Dziady" A. Mickiewicza, J. Kochanowski, Z. Herbert
05 maja 2025

Matura 2025 r. z języka polskiego, to podstawa programowa zmniejszona o 20%. Arkusz egzaminacyjny z języka polskiego na poziomie podstawowym. Co zawiera? Dwa testy: "Test – Język polski w użyciu" i "Test historycznoliteracki". Jest też zadanie: "Napisz wypracowanie na jeden temat wybrany z dwóch zaproponowanych."

Sejm na żywo 5 maja: Komisja śledcza ds. Pegasusa
05 maja 2025

Przesłuchanie nadinsp. Adama Cieślaka, Komendanta Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości.

pokaż więcej
Proszę czekać...