Kiedy strat nie można zaliczyć do kosztów

Z prowadzeniem działalności gospodarczej często łączy się ryzyko poniesienia określonych strat. Problem w tym, że przedsiębiorca nie zawsze będzie mógł straty te zaliczyć do kosztów podatkowych. Nie będzie tak zwłaszcza wtedy, gdy straty powstaną z winy podatnika albo nie będą należycie udokumentowane.
Zasadą jest, że kosztami uzyskania przychodów z poszczególnych źródeł są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w odpowiednim przepisie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie uważa się więc za koszty uzyskania przychodów m.in. strat w środkach trwałych oraz wartościach niematerialnych i prawnych w części pokrytej sumą odpisów amortyzacyjnych. Oznacza to, że jeśli podatnik – w wyniku zaistnienia jakiegoś zdarzenia – poniesie straty w środkach trwałych i wartościach niematerialnych i prawnych, to kosztem uzyskania przychodów będzie dla niego jedynie kwota wynikająca z różnicy wartości początkowej i sumy dokonanych odpisów amortyzacyjnych. Kosztem nie będą zatem dokonane już przez podatnika odpisy amortyzacyjne. Jest to logiczne. Odpisy te zostały już ujęte w kosztach podatkowych w odpowiednich miesiącach.
Warto podkreślić, że określając wielkość straty stanowiącej koszt uzyskania przychodów, podatnik nie może brać pod uwagę otrzymanych odszkodowań. Tym samym fakt otrzymania lub nieotrzymania odszkodowania, a także jego suma nie mają żadnego wpływu na wielkość straty uznanej za koszt podatkowy.
Podatnik do kosztów podatkowych może zaliczyć również straty z likwidacji środków trwałych. Podatnik zalicza do kosztów te straty, które powstały w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych. Jest tylko jeden warunek: likwidacja musi zostać spowodowana innymi czynnikami niż zmiana rodzaju działalności. Będą tu zatem wchodziły w grę takie przyczyny jak na przykład wprowadzenie nowych technologii czy modernizacja zakładu. Wszystko, byleby nie zmiana rodzaju działalności.
Kosztami podatkowymi będą też straty w środkach obrotowych. Ale tu czyha na podatników pewne niebezpieczeństwo. Ażeby bowiem straty te zostały zaliczone do kosztów, podatnik będzie musiał wykazać ich związek z przychodem. A to może nie być łatwe. Niestety, podatnicy bardzo często uważają – mylnie zresztą – że kosztem podatkowym będzie każda poniesiona strata. Założenie to nie jest prawidłowe. Gdyby tak było, przedsiębiorcy nie mieliby potrzeby generowania zysków. Załóżmy na przykład, że podatnik poniósł straty, tzw. niedobory inwentaryzacyjne i należycie ich nie udokumentował. Czy będzie mógł zaliczyć je do kosztów podatkowych? Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego (zob. wyrok z 17 grudnia 2002 r., III SA 1152/01) nie w każdej sytuacji straty w środkach obrotowych powinny być uznane za koszt uzyskania przychodów. Straty muszą być zawsze rzeczywiste i prawidłowo udokumentowane. Należy też rozróżnić, czy strata powstała na skutek zdarzeń niezależnych od woli podatnika, takich jak pożar, powódź itp., czy też na skutek zdarzeń zależnych od woli podatnika, np. organizacja pracy (m.in. sposób przyjmowania towaru do hurtowni, sposób jego wydawania, organizacja kontroli i nadzoru itp.). W takiej sytuacji może powstawać sporo strat. Może się bowiem zdarzyć tak, że przyjmowane towary są niekompletne czy uszkodzone (przyjmowane są np. na paletach, a wtedy nietrudno o takie sytuacje). Gdyby organizacja pracy była lepsza, eliminowałaby stopniowo wysokość strat. I nie można przyjąć tu żadnej argumentacji podatnika, bo sytuacje takie są niewątpliwie zależne od jego woli. Dlatego nie w każdej sytuacji straty w środkach obrotowych powinny być uznane za koszt uzyskania przychodów. Straty muszą być zawsze rzeczywiste i prawidłowo udokumentowane. W orzecznictwie sądowym dominuje też stanowisko, że nie może być uznana za koszt uzyskania przychodu strata w środkach obrotowych będąca następstwem niewłaściwego działania podatnika, czy też innych osób z nim współpracujących. Potwierdził to NSA w wyroku z 8 sierpnia 2002 r. (I SA/Gd 1891/99), stwierdzając, że podatnik nie może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów straty wywołanej tylko i wyłącznie z winy podatnika, a wynikającej z tego rodzaju zaniedbań, których racjonalnie działający podmiot gospodarczy nie powinien popełniać.
Podatnicy muszą też pamiętać, że straty, jakie ponieśli, należy zawsze prawidłowo udokumentować.
KIEDY POTRZEBNE SĄ DOWODY
Podatnicy muszą pamiętać, że samo oświadczenie o poniesieniu straty nie wystarczy. Warto postarać się o odpowiednie dowody. Tymi najczęściej jest protokół zniszczenia, protokół policyjny albo protokoły szkód potwierdzone przez straż pożarną lub instytucję ubezpieczeniową. Stratę mogą potwierdzać także dokumenty stwierdzające zwrot towarów od nabywców w wyniku reklamacji. Wystąpienie straty może potwierdzać także dokument wewnętrzny określający wysokość straty (przy szkodach w środkach obrotowych) czy dokument wewnętrzny likwidacji środka trwałego (przy szkodach w składnikach majątku trwałego). Dowodem poniesienia strat mogą być też zeznania świadków czy opinie biegłych.
Jak prawidłowo rozliczać niedobory
W praktyce często zdarza się, że prowadząc działalność gospodarczą, podatnik stwierdzi zaistnienie określonych niedoborów. Niedobory te mogą być efektem np. kradzieży środków pieniężnych albo przyjęciem kilku fałszywych banknotów. Oczywiście w takim przypadku podatnicy chcieliby zaliczyć powstałe w ten sposób straty do kosztów podatkowych. Niestety, nie zawsze jest to takie oczywiste i możliwe.

Możliwość zaliczenia do kosztów podatkowych tego rodzaju strat zależy od tego, czy została dochowana należyta staranność dla przeciwdziałania kradzieży. Prawidłowość tego postępowania potwierdzają liczne wyroki NSA, m.in. z 14 marca 2000 r. (III SA 1095/99). Sąd podał liczne przykłady zachowań, które niestety uznawane są za brak staranności ze strony podatnika. Będzie tak m.in. wtedy, gdy podatnik zostawi w samochodzie teczkę z pieniędzmi, w takiej sytuacji ich kradzież nie jest – zdaniem sądu – zdarzeniem losowym. Podobnie charakteru zdarzenia losowego nie będzie miał rabunek pieniędzy przenoszonych w torbie. Zdaniem sądu do zdarzenia takiego przyczynia się sam poszkodowany na skutek sprzecznego z prawem postępowania. Tym samym kosztem będzie jedynie taka utrata pieniędzy, do której dochodzi, mimo odpowiedniego zabezpieczenia przetrzymywanej w kasie gotówki oraz sprawdzenia niekaralności osoby odpowiedzialnej.
PRZYKŁAD
Podatnik przewoził utarg ze sklepu do banku. Nie mógł pojechać samochodem. Wsiadł zatem do autobusu. Tam torba z pieniędzmi została mu skradziona. W takim przypadku strata ta nie będzie mogła zostać zaliczona w ciężar kosztów podatkowych. Zdarzenie to jest bowiem efektem braku staranności ze strony podatnika.

Warto też pamiętać, że jeśli już dojdzie do kradzieży, to powstałą w ten sposób stratę należy zgłosić organom ścigania. Cel dokonania tego rodzaju zgłoszenia jest oczywisty – otrzymamy potwierdzenie powstania straty protokołem policji i w ten sposób udokumentujemy jej powstanie.
Jeśli natomiast podatnikowi zdarzy się przyjąć fałszywe banknoty, to niedobór taki można traktować jako stratę w środkach obrotowych. Strata taka stanowi oczywiście koszt podatkowy. Nie możemy jednak zapomnieć i w tym przypadku o konieczności zgłoszenia tego faktu organom ścigania i potwierdzeniu całego zdarzenia protokołem policji, co potwierdziło Ministerstwo Finansów w piśmie z 24 kwietnia 1995 r. (PO 3-AS-722-241/95).
Kolumnę przygotowała Anna Wojda
TO CI SIĘ PRZYDA
Czy towary złomowane zwiększą koszty podatkowe

Sprzedajemy towary z metalu, drewna i plastiku. Sprzedaż tych towarów ma charakter hurtowy, stąd w partiach towarów znajdujących się w magazynach pojawiają się towary uszkodzone, zniszczone. W stosunku do tych towarów dokonuje się protokolarnej likwidacji. Czy straty w towarach, spowodowane ich złomowaniem lub uznaniem za odpady wadliwe, niepełnowartościowe i nie nadające się do sprzedaży, stanowią koszt uzyskania przychodów w momencie podpisania protokołu przez komisję likwidacyjną?

Jeśli podatnik zamierza zaliczyć straty w środkach obrotowych do kosztów uzyskania przychodów, powinien dysponować dowodami potwierdzającymi, że poniesienie tych wydatków było racjonalne i celowe dla generowania przychodów i funkcjonowania danego podmiotu. Straty powstałe w związku z likwidacją środków obrotowych, które komisja uznała za zbędne i nie nadające się do sprzedaży, które utraciły swoją wartość nie z winy podatnika, można uznać za koszty uzyskania przychodów. Co więcej, kosztem podatkowym będzie wartość zlikwidowanych towarów, w dacie faktycznej likwidacji. Podstawą ujęcia omawianego kosztu będzie sporządzenie i podpisanie protokołu likwidacyjnego, który dla celów dowodowych powinien potwierdzić komisyjne zlikwidowanie zbędnych towarów (tj. ich zniszczenie, złomowanie, uznanie za wadliwe, niepełnowartościowe, itp.).
Ustalając koszty uzyskania przychodów, należy mieć na uwadze przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych regulujące zasady potrącania kosztów w czasie. Jeśli przepisy te zostaną odpowiednio zastosowane, można przyjąć, że sporządzenie i podpisanie protokołu przez komisję likwidacyjną uznaje się za moment uprawniający do potrącenia straty w ciężar kosztu uzyskania przychodów. Potwierdził to również w swoich wyjaśnieniach z 28 września 2004 r. Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu (sygn. ZD/423-232/04).


Infor.pl
Minister infrastruktury: w 2025 r. wprowadzimy obowiązek jazdy w kasku na rowerze i hulajnodze elektrycznej przez dzieci i młodzież do lat 16
14 lip 2025

Jest uchwała w sprawie wprowadzenia ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy m.in. rowerem i hulajnogą elektryczną przez dzieci do lat 16. Przepis ma zostać dodany do nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym - poinformował 14 lipca szef MI Dariusz Klimczak.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie
14 lip 2025

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe
14 lip 2025

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Wymeldowanie małżonka przed rozwodem
14 lip 2025

W okresie poprzedzającym rozwód, często pojawiają się pytania o status prawny wspólnego mieszkania. Jednym z najczęstszych dylematów jest to, możliwe jest wymeldowanie małżonka przed rozwodem. Klienci często mylą administracyjną czynność wymeldowania z prawem do korzystania z mieszkania czy możliwością eksmisji.

Kiedy modernizacja linii średnicowej w Warszawie? Minister infrastruktury podał kluczowe terminy i zakres prac. Stację Warszawa Powiśle zastąpią dwa nowe przystanki osobowe
14 lip 2025

W dniu 9 lipca 2025 r. minister infrastruktury – w odpowiedzi na interpelację poselską – udzielił obszernych informacji odnośnie terminów i zakresu modernizacji kolejowej linii średnicowej w Warszawie. Okazuje się, że jako pierwsza (w latach 2026-2029) będzie realizowana część wschodnia linii średnicowej (na praskim brzegu Wisły). Natomiast w drugim etapie (po 2030 r.) zmodernizowana będzie część zachodnia: od stacji Warszawa Zachodnia (bez samej stacji), przez stacje Warszawa Ochota, Warszawa śródmieście do ul. Wybrzeże Szczecińskie. Co ważne, w tym drugim etapie powstaną dwie nowe stacje w rejonie ronda de Gaulle’a oraz pomiędzy ul. Solec i Wybrzeże Kościuszkowskie a obecny przystanek Warszawa Powiśle zostanie na stałe wyłączony z użytkowania. Także w drugim etapie modernizacji zostanie przebudowany tunel średnicowy i most średnicowy na Wiśle.

Co oznacza orzeczenie ZUS: częściowo niezdolny do pracy? Sprawdź, co daje takie orzeczenie w 2025 roku
14 lip 2025

Co właściwie oznacza orzeczenie "częściowo niezdolny do pracy" w dokumentach ZUS? Czy takie orzeczenie równa się uznaniu niepełnosprawności? Jakie świadczenia, ulgi lub renty przysługują w 2025 roku? I co zawiera formularz ZUS dotyczący niezdolności do pracy? Wyjaśniamy krok po kroku, kto i na jakich zasadach może otrzymać orzeczenie o częściowej niezdolności do pracy.

Renta wdowia zabierze czternastkę. Czy emeryci się tego spodziewali?
14 lip 2025

Nowe przepisy wprowadzane w 2025 roku miały być ulgą dla tysięcy seniorów, którzy po śmierci małżonka zostali z ograniczonymi środkami do życia. Renta wdowia, nowy instrument łączący własną emeryturę z częścią renty rodzinnej, budziła nadzieję. Niestety, radość nie trwała długo. Okazuje się, że w wielu przypadkach przyjęcie renty wdowiej może pozbawić seniora czternastej emerytury.

Czy ZUS może zabrać Ci rentę, nawet tę przyznaną na stałe w 2025? Osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności też nie są bezpieczne. Poznaj najczęstsze powody utraty świadczenia
14 lip 2025

Czy wiesz, ile możesz legalnie dorobić, żeby nie stracić renty w 2025 roku? Czy zdajesz sobie sprawę, że jedna decyzja lekarza-orzecznika wystarczy, aby ZUS wstrzymał Twoje świadczenie, nawet jeśli masz stałe orzeczenie o niepełnosprawności? W tym artykule wyjaśniamy, kiedy ZUS może zabrać rentę, jakie limity dorabiania obowiązują w 2025 roku i co zrobić, by nie stracić pieniędzy przez jeden błąd lub zaniechanie.

Preferencyjny kredyt na studia lekarskie. Możliwość umorzenia do 100 proc. kwoty kredytu po przepracowaniu 10 lat w publicznej służbie zdrowia
14 lip 2025

Studenci uczący się na płatnych kierunkach lekarskich mogą starać się w Banku Gospodarstwa Krajowego o kredyt na preferencyjnych warunkach, który pomoże w sfinansowaniu nauki. Instytucja przewidziała również formy wsparcia dla studentów pozostałych kierunków.

Dotacje także dla niepełnosprawnych uczestników studiów podyplomowych [PROJEKT]
14 lip 2025

W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (UDER78). Jest to projekt deregulacyjny. Chodzi o większe wsparcie osób niepełnosprawnych.

pokaż więcej
Proszę czekać...