E-sklepy nie respektują prawa, ale klienci go nadużywają

Michał Fura
rozwiń więcej
W branży e-commerce brak jest równowagi między ochroną prawną konsumenta a interesem sklepu.

Przepisy w Polsce są bardzo prokonsumenckie, ale nieprecyzyjne. Nie ma w tym nic złego, dopóki klienci ich nie nadużywają. Ale trzeba przyznać, że przedsiębiorcy robią to samo - mówi przedstawiciel jednego z e-sklepów.

Prawo pozwala np. klientom zwrócić towar kupiony w e-sklepie w ciągu dziesięciu dni od zakupu. Konsument ma też w większości przypadków możliwość przetestowania towaru. I tu zaczyna się problem, bo przedstawiciele sklepów twierdzą, że są konsumenci, którzy tego nadużywają.

- Ktoś kupuje np. namiot i cały zestaw turystyczny, wyjeżdża z nim na weekend, a potem to zwraca i nie musi nawet podawać przyczyny. Klient kupuje drukarkę z tonerem, drukuje na niej, a po kilku dniach zwraca. Powołuje się przy tym na prawo do wypróbowania drukarki. Podobnie jest z telefonami - mówi członek zarządu jednego z dużych e-sklepów.

Dla większość e-sklepów coraz bardziej liczy się dobra opinia, więc najwięksi gracze starają się przyjmować takie zwroty.

- Trzeba, niestety, założyć poziom strat z tego tytułu i wliczyć je w koszty - tłumaczy nasz rozmówca.

Ale sklepy też nie są święte. Interpretują przepisy, tak aby uniknąć obowiązków wynikających z prawa.

- Prawo mówi, że gdy towar jest sprowadzany na zamówienie, nie można go zwrócić. Pod tę zasadę można podciągnąć każdą kategorię - tłumaczy przedstawiciel jednego ze sklepów.

Niektóre e-sklepy próbują też szantażować klientów - wpisują np. do umów klauzule, w których zastrzegają, że nie sprzedadzą nam kolejnych towarów, jeśli kupiony właśnie produkt będziemy chcieli zwrócić bez podania przyczyny. To dość powszechna praktyka. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zlecił badanie 126 e-sklepów Inspekcji Handlowej pod kątem respektowania przez nie przepisów. Aż 89 z nich wzbudziło zastrzeżenia kontrolujących, a najczęstszym przewinieniem był brak podstawowych informacji związanych z transakcjami. Brakowało też informacji o towarach, terminach i kosztach dostawy, obowiązkowych informacji na temat możliwości składania reklamacji i zwrotu towaru.

MichaŁ Fura

michal.fura@infor.pl

OPINIA

PIOTR JAROSZ

prezes zarządu spółki, Dotcom River, wydawca serwisu Sklepy24.pl

Piotr Jarosz, prezes zarządu spółki, Dotcom River, wydawca serwisu Sklepy24.pl

Rok 2008 będzie kolejnym, w którym odnotujemy dwucyfrowy wzrost polskiej branży e-commerce. Poprawa wyników jest związana z większą dostępnością do szerokopasmowego internetu oraz popularyzacją tej formy zakupów. Właśnie ta grupa dysponuje największą średnią siłą nabywczą i powinna stanowić cel działań marketingowych całej branży.

Monitoring prowadzony przez serwis Sklepy24.pl potwierdza ciągły rozwój polskiego rynku, na którym codziennie pojawia się średnio pięć nowych sklepów. Zdarza się także, że negatywnie weryfikowane są modele biznesowe znanych marek co dzieje się raczej z korzyścią dla całego rynku i samych konsumentów. Jeśli zapowiadana globalna recesja gospodarcza nie będzie zbyt głęboka, to przyniesie wzrost branży e-commerce.

Sklepy internetowe nie muszą ponosić wielu kosztów przypisanych do tradycyjnych biznesów i są w stanie przedstawić korzystniejszą ofertę, która w przypadku spadku siły nabywczej będzie jeszcze bardziej poszukiwana.

Infor.pl
Dwunasta rata kredytu hipotecznego gratis w każdym roku? Ten scenariusz staje się coraz bardziej realny
05 maja 2025

Czy promocje znane ze sklepów mogą mieć swój odpowiednik w kredytach hipotecznych? Coraz więcej wskazuje na to, że scenariusz jednej raty rocznie „za darmo” staje się realny.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić
05 maja 2025

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Rozwód w 2025 i 2026 r. [FAQ]
05 maja 2025

Co może się zmienić w procedurach rozwodowych? Jakie są aktualne przepisy? Co trzeba wiedzieć o rozwodzie w 2025 2026 r.? Oto odpowiedzi na najważniejsze pytania!

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF
05 maja 2025

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Matura 2025 polski: tematy wypracowań
05 maja 2025

Jakie były dziś tematy wypracowań na maturze z języka polskiego na poziomie podstawowym? Jeden dotyczył motywu nadziei, a drugi błędnej oceny sytuacji. Niedługo poznamy pełne arkusze.

Niezdanie matury z jednego przedmiotu. Egzamin poprawkowy w 2025 czy 2026 roku?
05 maja 2025

Czy niezdanie matury z jednego przedmiotu pozwala na przystąpienie do egzaminu poprawkowego w sierpniu 2025 r.? Czy trzeba zdawać maturę po raz kolejny dopiero w 2026 roku?

Ile procent trzeba mieć, żeby zdać maturę?
05 maja 2025

Maturzyści pytają, ile procent trzeba mieć żeby zdać maturę. Próg zaliczeniowy dotyczy tylko matury z przedmiotów obowiązkowych. Nie ma wymaganego minimum przy przedmiotach dodatkowych, które są do wyboru.

PRL-owskie wywłaszczenia pod bloki nadal tematem w sądach
05 maja 2025

Lata 50., 60. i 70. przyniosły wiele wywłaszczeń pod budowane osiedla. Okazuje się, że spory prawne związane z tymi działaniami nadal goszczą na wokandzie.

Maturzyści o tematach wypracowań i testów na maturze z jęz. polskiego: "1984" G. Orwella, "Tango" S. Mrożka, "Rozmowy mistrza Polikarpa ze śmiercią", "Dziady" A. Mickiewicza, J. Kochanowski, Z. Herbert
05 maja 2025

Matura 2025 r. z języka polskiego, to podstawa programowa zmniejszona o 20%. Arkusz egzaminacyjny z języka polskiego na poziomie podstawowym. Co zawiera? Dwa testy: "Test – Język polski w użyciu" i "Test historycznoliteracki". Jest też zadanie: "Napisz wypracowanie na jeden temat wybrany z dwóch zaproponowanych."

Sejm na żywo 5 maja: Komisja śledcza ds. Pegasusa
05 maja 2025

Przesłuchanie nadinsp. Adama Cieślaka, Komendanta Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości.

pokaż więcej
Proszę czekać...