Ustalanie systemów i rozkładów czasu pracy

Pracodawca ma obowiązek tak zorganizować działalność jednostki, aby pozostawać w zgodzie z obowiązującymi unormowaniami dotyczącymi czasu pracy. W tym celu poszczególne grupy pracowników należy przypisać do odpowiednich dla nich systemów czasu pracy, a także opracować rozkłady dla mniejszych komórek organizacyjnych, a nawet pojedynczych osób, jak również indywidualne harmonogramy czasu pracy.

MARIA KOSIŃSKA

Ustalanie systemów i rozkładów czasu pracy

Pracodawca ma obowiązek tak zorganizować działalność jednostki, aby pozostawać w zgodzie z obowiązującymi unormowaniami dotyczącymi czasu pracy. W tym celu poszczególne grupy pracowników należy przypisać do odpowiednich dla nich systemów czasu pracy, a także opracować rozkłady dla mniejszych komórek organizacyjnych, a nawet pojedynczych osób, jak również indywidualne harmonogramy czasu pracy.

Definicji określającej system czasu pracy nie znajdziemy w przepisach. Zdaniem ekspertów termin ten oznacza maksymalne ramy czasowe oraz sposób organizacji czasu pracy poszczególnych grup pracowników zatrudnionych w jednostce. Elementami składowymi systemu czasu pracy jest sposób określenia czasu pracy, normy czasu pracy (dobowa i przeciętna tygodniowa), okresy rozliczeniowe, jak również dopuszczalność stosowania przerwy w pracy niewliczanej do czasu pracy oraz założona z góry praca w niedziele i święta. Właśnie na podstawie tych kryteriów przepisy Kodeksu pracy wyróżniają kilka systemów czasu pracy (rodzaje i charakterystykę systemów czasu pracy przestawiamy w tabeli).

ZAPAMIĘTAJ!

Pracodawca może stosować jeden lub kilka systemów pracy, przy czym w każdym systemie pracy jest możliwe wykonywanie pracy na zmiany.

PRZYKŁAD

Jakie są podstawowe ograniczenia w kształtowaniu systemów i rozkładów czasu pracy?

Należy wskazać m.in. na konieczność zapewnienia zatrudnionym pracownikom dobowego, przynajmniej 11-godzinnego, i tygodniowego, minimum 35-godzinnego odpoczynku. Odpoczynek ten obejmuje zasadniczo niedzielę (art. 132, 133 i 136 § 2 k.p.).

Kolejnym takim ograniczeniem jest chociażby obowiązek udzielenia pracownikowi zastępczego dnia wolnego w zamian za pracę w niedzielę podczas 6 dni kalendarzowych poprzedzających lub następujących po takiej niedzieli (art. 15111 § 1 k.p.).

Należy także pamiętać o ograniczeniach występujących w stosowaniu tzw. ruchomego czasu pracy, spowodowanych kodeksowym określeniem doby pracowniczej jako kolejnych 24 godzin, liczonych od godziny rozpoczęcia pracy w danym dniu. Polega o­no na tym, że tylko część dobowej normy czasu pracy przypada ściśle w oznaczone godziny, natomiast godziny rozpoczynania i kończenia pracy pozostają zmienne. Takie uregulowanie oznacza przykładowo, że jeżeli jednego dnia pracownik zatrudniony w normach podstawowych rozpoczyna pracę o godz. 800 i pracuje do godz. 1600, a drugiego dnia rozpoczyna pracę o godz. 1000 i pracuje do godz. 1800, to trzeciego dnia nie może już zacząć pracy przed godz. 1000, tj. przed zakończeniem obowiązującej go doby pracowniczej.

Natomiast ruchomy czas pracy można nadal stosować w rozkładach czasu pracy przewidujących dodatkowe dni wolne od pracy poza niedzielami, świętami oraz dniami wolnymi wynikającymi z 5-dniowego tygodnia pracy.

Kodeks pracy określa natomiast pojęcie rozkładu czasu pracy. Jest nim ustalony przez pracodawcę w trybie określonym przepisami i zbilansowany w przyjętym okresie rozliczeniowym fundusz czasu pracy (w znaczeniu: liczba godzin), obowiązujący pracownika w poszczególnych dniach okresu rozliczeniowego (z uwzględnieniem maksymalnych dla nich norm czasu pracy, okresów rozliczeniowych oraz przerw w pracy).

PRZYKŁAD

Na jakiej podstawie wdraża się systemy i rozkłady czasu pracy?

Systemy i rozkłady czasu pracy oraz okresy rozliczeniowe ustala się w układzie zbiorowym pracy (zakładowym lub ponadzakładowym) lub w regulaminie pracy. Pracodawcy nieobjęci układem zbiorowym pracy lub nieobowiązani do stanowienia regulaminu pracy dokonują takich ustaleń w obwieszczeniu (przy zachowaniu wymogów ustawowych w tym zakresie).

Należy zaznaczyć, że istnieje również możliwość zawarcia wewnątrzzakładowych przepisów ustalających systemy i rozkłady czasu pracy równocześnie w więcej niż jednym z tych aktów. Przykładowo, zakładowy układ zbiorowy pracy może regulować systemy czasu pracy, zaś regulamin pracy – rozkłady czasu pracy.

Warto wskazać, że rozkład czasu pracy powinien być opracowany nawet w przypadku podstawowego systemu czasu pracy (powinien określać przynajmniej godziny rozpoczynania i kończenia pracy).

Omawiane tutaj zasady ustalania systemów i rozkładów czasu pracy obejmują systemy czasu pracy: podstawowego, skróconego, przedłużonego, ruchu ciągłego i przy pracach, które nie mogą być wstrzymane ze względu na konieczność ciągłego zaspokajania potrzeb ludności, równoważnego tzw. typowego, równoważnego przy dozorze urządzeń lub przy pracach polegających na częściowym pozostawaniu w pogotowiu do pracy, przy pilnowaniu mienia lub ochronie osób, a także w zakładowych strażach pożarnych i zakładowych służbach ratowniczych, czy zadaniowego.

Nie znajdują o­ne natomiast zastosowania w ramach pracy weekendowej, przerywanego czasu pracy oraz skróconego tygodnia pracy.

ZAPAMIĘTAJ!

Z dniem 1 stycznia 2004 r. do Kodeksu pracy wprowadzono możliwość ustalania rozkładów czasu pracy, normy dobowej oraz okresu rozliczeniowego w przeciętnie 5-dniowym tygodniu pracy we wszystkich systemach czasu pracy w granicach określonych przepisami. Nie dotyczy to jednak dwóch nowych systemów czasu pracy: skróconego oraz weekendowego.

Rozkłady czasu pracy sporządza się tylko dla zatrudnionych w tych systemach, w których pracę mierzy się konkretnymi jednostkami czasu (zatem znajdują o­ne ograniczone zastosowanie przy zadaniowym czasie pracy).

W ramach rozkładu czasu pracy należy ustalić:

• dni pracy z zachowaniem zasady przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym,

• przerwy w pracy (w tym ewentualnie w ramach przerywanego czasu pracy),

• wymiar czasu pracy w poszczególnych dniach roboczych,

• pracę jednozmianową lub wielozmianową, godziny rozpoczynania i kończenia pracy w poszczególnych dniach i na poszczególnych zmianach, jak również zasady przesuwania zmian.

PRZYKŁAD

Na czym polega wprowadzona od 1 stycznia 2004 r. możliwość swobodniejszego kształtowania przez pracodawców systemów czasu pracy?

Pracodawcy zyskali możliwość swobodniejszego kształtowania systemów czasu pracy, zarówno stosownie do własnych potrzeb, jak i wniosków i wymagań załogi. Przykładowo, u jednego pracodawcy mogą być stosowane różne systemy czasu pracy, ze zróżnicowanymi maksymalnymi normami czasu pracy, okresami rozliczeniowymi oraz stosowanymi przerwami w pracy. Ponadto w poszczególnych systemach czasu pracy mogą funkcjonować różne rozkłady czasu pracy.

Nie oznacza to jednak pełnej dowolności pracodawców w posługiwaniu się systemami i rozkładami czasu pracy, pamiętać należy o obostrzeniach określonych w przepisach Kodeksu pracy. Zasadniczo stosowanie poszczególnych systemów i rozkładów czasu pracy powinno być uzasadnione rodzajem lub organizacją pracy oraz – ewentualnie – potrzebami pracownika.

ZAPAMIĘTAJ!

Czas pracy, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy, nie może przekraczać 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w przeciętnie 5-dniowym tygodniu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 4 miesięcy (art. 129 k.p.).

Pracodawca, u którego nie działa zakładowa organizacja związkowa lub u którego organizacja działająca nie wyraża zgody na ustalenie lub zmianę systemów i rozkładu czasy pracy, może stosować czas pracy o przedłużonym okresie rozliczeniowym – spowodowanym szczególnie uzasadnionymi przypadkami. Przedmiotowy czas pracy może być stosowany po uprzednim zawiadomieniu właściwego inspektora pracy (art. 150 § 2 k.p.).

Należy przy tym pamiętać, że odrębnie nominalny wymiar czasu pracy pozostaje uregulowany w szczególności dla pracowników młodocianych oraz mających ustalony stopień niepełnosprawności.

PRZYKŁAD

Czy jednemu pracownikowi w jednostce można ustalić właściwy tylko jemu system czasu pracy?

Zasadniczo jednej osobie nie można ustalić właściwego tylko jej systemu czasu pracy, odmiennego od obowiązującego innych pracowników zatrudnionych w jednostce, danej komórce organizacyjnej czy realizujących podobne zadania. Przykładowo, jeżeli pracownicy tej samej komórki organizacyjnej wykonujący tę samą pracę są zatrudnieni w podstawowym czasie pracy, to dla jednego z nich pracodawca nie może przyjąć np. równoważnego czasu pracy. Możliwe jest natomiast funkcjonowanie wszystkich lub większości pracowników w indywidualnych rozkładach czasu pracy.

ZAPAMIĘTAJ!

Tygodniowy czas pracy łącznie z godzinami nadliczbowymi nie może przekraczać 48 godzin w przyjętym okresie rozliczeniowym (ograniczenie to nie dotyczy pracowników zarządzających w imieniu pracodawcy zakładem pracy). Zgodnie z definicją kodeksową, przez tydzień należy rozumieć 7 kolejnych dni kalendarzowych, poczynając od pierwszego dnia okresu rozliczeniowego.

Należy wskazać, że rozpoczęcie doby pracowniczej w poszczególnych dniach może ulec przesunięciu w przypadkach doraźnych zmian w rozkładzie czasu pracy wprowadzonych przez pracodawcę. Pojęcie doby Kodeks pracy definiuje jako 24 kolejne godziny, poczynając od godziny, w której pracownik rozpoczyna pracę zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy. Rozpoczęcie i zakończenie doby pracowniczej ustala się odrębnie dla każdego pracownika.

PRZYKŁAD

Na czym polega i w jaki sposób wprowadza się czas pracy w skróconym tygodniu pracy?

Czas pracy w systemie skróconego tygodnia pracy jest postacią równoważnego czasu pracy. Polega o­n na zatrudnieniu w mniej niż 5 dni w tygodniu, przy jednoczesnym wydłużeniu dobowego wymiaru czasu pracy do 12 godz. i zachowaniu przeciętnej 40-godzinnej normy na tydzień w okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 1 miesiąca.

Czas pracy w systemie skróconego tygodnia pracy, podobnie jak i pracy weekendowej (tj. świadczonej wyłącznie w piątki, soboty, niedziele i święta), wprowadza się na pisemny wniosek pracownika (art. 143 i 144 k.p.).

Przepisy nie określają, co powinien zawierać wniosek przedstawiony przez pracownika. Należy zatem przyjąć, że w takim wniosku powinny być zawarte co najmniej informacje i propozycje określające dni tygodnia, w których praca miałaby być świadczona, proponowany dobowy i tygodniowy wymiar czasu pracy oraz proponowany okres rozliczeniowy.

Pracodawca może, ale nie musi, uwzględnić wniosku pracownika o zastosowanie jednego z omawianych tutaj systemów czasu pracy.

Z uwagi na to, że systemy te wprowadza się na podstawie umowy o pracę (art. 150 § 3 k.p.), ich ustalanie polega na zgłoszeniu pisemnego wniosku w tej sprawie przez pracownika, a następnie – w razie jego przyjęcia przez pracodawcę – na wprowadzeniu danego systemu do umowy o pracę.

Z ORZECZNICTWA SĄDU NAJWYŻSZEGO...

Nazwanie czasu pracy „zadaniowym” nie wyłącza stosowania przepisów o wynagrodzeniu za pracę w godzinach nadliczbowych.

Wyrok SN z 4 sierpnia 1999 r., sygn. akt I PKN 181/99; (OSNP 2000/22/810)

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podstawa prawna:

Ustawa z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 120, poz. 1252)



Infor.pl
Piwo bezalkoholowe i energetyki z wyższym VATem. Rząd szykuje duże podwyżki już w 2026 roku
22 gru 2025

Ministerstwo Finansów chce podnieść VAT na piwo bezalkoholowe, wino 0% i napoje energetyzujące z 5% do 23%. Zmiany mają wejść w życie 1 lipca 2026 roku. Rząd tłumaczy decyzję ochroną dzieci przed „oswajaniem z alkoholem" – te produkty mogą bowiem kupować osoby niepełnoletnie. Dla konsumentów oznacza to wyraźnie wyższe ceny na sklepowych półkach.

Wnioski o bon ciepłowniczy zostaną pozostawione bez rozpoznania. Niespodziewana zmiana przepisów o nowym świadczeniu już na biurku Prezydenta
22 gru 2025

W dniu 19 grudnia 2025 r. na biurko Prezydenta została złożona ustawa o zmianie ustaw w celu usprawnienia mechanizmów wsparcia odbiorców energii elektrycznej i ciepła, wprowadzająca zmiany w przepisach o nowym świadczeniu – bonie ciepłowniczym, którego celem jest wsparcie w zakresie rachunków za ogrzewanie dla osób zagrożonych ubóstwem energetycznym. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawić bez rozpatrzenia wniosek o przyznanie bonu ciepłowniczego w przypadku, gdy zaistnieją okoliczności określone w nowelizacji, a – dotyczy to również wniosków o świadczenie za 2025 r., których termin składania upłynął 15 grudnia br.

Koniec taniego wykupu mieszkań komunalnych? W Sejmie praca wre nad nowymi przepisami, wejdą w 2027 r.
22 gru 2025

Miliony Polaków przez lata wykupywały mieszkania komunalne za ułamek ich wartości. Teraz to się skończy. Sejm pracuje nad ustawą, która zakaże gminom udzielania wysokich zniżek przy sprzedaży lokali. Zmiany mają wejść w życie latem 2027 roku. Sprawdź, co to oznacza dla najemców, seniorów i samorządów – oraz dlaczego politycy chcą zatrzymać wyprzedaż publicznego zasobu mieszkaniowego.

Aplikacja "Schrony" pokazuje gdzie się ukryć. Czy będzie rozbudowana?
22 gru 2025

Aplikacja "Schrony" uruchomiona w poprzednim roku pokazuje gdzie się ukryć. Można w niej sprawdzić rozmieszenie miejsc schronienia dla ludności. Najwięcej schronów i ukryć znajduje się na Śląsku i Mazowszu. Czy aplikacja będzie rozbudowana?

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych
22 gru 2025

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Droższe zatrudnienie cudzoziemca w 2026 roku. Wyższe opłaty i nowe obowiązki pracodawców
22 gru 2025

Zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców, które weszły w życie w grudniu, istotnie wpłyną na funkcjonowanie firm w 2026 r. Będą wyższe opłaty administracyjne i nowe obowiązki. Artykuł zawiera wszystko, co powinni wiedzieć pracodawcy zatrudniający pracowników zza granicy.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?
22 gru 2025

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Premia a może dodatkowy dzień wolny? Świąteczno-noworoczne benefity pracownicze
22 gru 2025

Koniec roku to czas, w którym w wielu firmach wraca temat świątecznych benefitów. Część pracodawców decyduje się na prezenty, inni na bonusy, a jeszcze inni rezygnują z tego rodzaju gestów. Dane z najnowszej ankiety Gi Group Holding nie pozostawiają wątpliwości: pracownicy bardziej cenią świadczenia finansowe i dodatkowe dni wolne niż tradycyjne upominki.

Wigilia wolna od pracy w praktyce nie dla wszystkich pracowników. Oto dlaczego szef-pracoholik jest groźny dla całej firmy
22 gru 2025

Zgodnie z przepisami od 2025 roku 24 grudnia jest w Polsce dniem ustawowo wolnym od pracy. Wolna Wigilia przez wielu jest oceniana jako gest troski o pracowników, ukłon w stronę work-life balance i odpowiedź na realne potrzeby ludzi. W publicznej debacie jednak rzadko mówi się to tym, jak ta decyzja wpływa na liderów. Bo choć zespoły szybciej myślą o barszczu i choince, dla kadry zarządzającej święta to często jeden z najbardziej intensywnych i obciążających momentów w roku. To właśnie liderzy wykonują w tym czasie ogromną, niewidzialną pracę.

Poczta Polska dostarczy wszystkim „Poradnik bezpieczeństwa” autorstwa MON, MSWiA i RCB. Mieszkańcy wschodnich województw otrzymają do 15 stycznia 2026 r.
22 gru 2025

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Poczta Polska SA poinformowała, że podpisała umowę z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji na dostarczenie "Poradnika bezpieczeństwa" do wszystkich mieszkańców kraju. Inicjatywa ma na celu zwiększenie świadomości obywateli w zakresie ochrony życia, zdrowia i mienia. Dystrybucja pakietów już się rozpoczęła w województwie lubelskim, podlaskim i warmińsko-mazurskim, a mieszkańcy kolejnych będą systematycznie otrzymywali pakiety po Świętach Bożego Narodzenia oraz na początku stycznia 2026 r.

pokaż więcej
Proszę czekać...