Uciążliwa, a więc lepiej płatna

Za pracę w porze nocnej przysługuje dodatkowe wynagrodzenie. Jego minimalną wysokość określa kodeks pracy. Pracodawca może jednak na przykład w przepisach wewnątrzzakładowych ustalić korzystniejsze dla pracowników zasady rekompensowania pracy w nocy.

Praca wykonywana w porze nocnej została w kodeksie pracy potraktowana szczególnie. Nic dziwnego, jest o­na bardziej uciążliwa i wymaga większego wysiłku ze strony pracownika.
Praca ta obejmuje 8 kolejnych godzin pomiędzy godzinami 21 i 7 (art. 1517 par. 1 k.p.). Skonkretyzowanie pory nocnej, a więc wskazanie, o które konkretnie 8 godzin chodzi, należy do pracodawcy. Czas jej trwania musi być bowiem znany wszystkim pracownikom.
Kodeks pracy podaje też definicję pracującego w nocy. Jest nim pracownik, którego rozkład czasu pracy obejmuje w każdej dobie co najmniej 3 godziny pracy w porze nocnej, lub którego 1/4 czasu pracy w okresie rozliczeniowym przypada na porę nocną.
WARTO WIEDZIEĆ
Pracownik pracujący w nocy ma prawo wnioskować do pracodawcy o zawiadomienie właściwego inspektora pracy o zatrudnianiu pracowników pracujących w porze nocnej, a pracodawca zobowiązany jest uwzględnić taki wniosek i dokonać zgłoszenia.

Pracodawca ustala sam

Ustalenie dokładnych ram czasowych pory nocnej ma wpływ na uprawnienia płacowe pracownika, toteż pracodawca nie powinien traktować tego jedynie jak formalnej powinności. Zaniechanie tych ustaleń może bowiem rodzić po jego stronie określone konsekwencje finansowe. Jeżeli nie zostaną bowiem sprecyzowane godziny pory nocnej, a pracownicy będą pracować w godzinach od 21 do 7 dnia następnego, to pracodawca będzie obciążony koniecznością zapłaty im dodatkowego wynagrodzenia za wszystkie godziny przepracowane w tym przedziale czasowym.
Poza tym informacje o porze nocnej obowiązującej w danym zakładzie pracy powinny znaleźć odzwierciedlenie w regulaminie pracy, jeżeli, w myśl art. 104 par. 1 k.p., pracodawca ma obowiązek wydania go w swojej firmie, lub być przekazane pracownikom na piśmie w ciągu 7 dni od zawarcia umowy o pracę (art. 29 par. 3 k.p.), jeżeli pracodawca zatrudnia mniej niż 20 pracowników.

Dodatek za pracę w nocy

Praca w porze nocnej uprawnia do dodatkowego wynagrodzenia, stanowiącego rekompensatę za uciążliwość i większy wysiłek ze strony pracownika. Zasady wynagradzania zostały określone w przepisach kodeksu pracy, a przyznany w nich dodatek ma charakter gwarantowany.
Oznacza to, że nie można w regulacjach zakładowych wyłączyć tego uprawnienia w ogóle ani też ustalić dodatku na niższym poziomie. Z drugiej strony, należy podkreślić, że nie ma żadnych przeszkód prawnych, aby w przepisach płacowych obowiązujących u danego pracodawcy ustalić wyższy dodatek za pracę w nocy.
Według kodeksu pracownikowi przysługuje za każdą godzinę pracy w porze nocnej dodatek w wysokości 20 proc. stawki godzinowej, wynikającej z minimalnego wynagrodzenia za pracę, które obecnie wynosi 849 zł. W stosunku do pracowników wykonujących pracę w porze nocnej stale poza zakładem pracy, dodatek może być zastąpiony ryczałtem (art. 1518 k.p.).
WARTO WIEDZIEĆ
Jeżeli pracodawca nie ustali konkretnych godzin pory nocnej, to będzie zobowiązany zapłacić pracownikom dodatkowe wynagrodzenie za wszystkie godziny przepracowane w przedziale czasowym od godziny 21 do 7 dnia następnego.

Jak liczyć

Ustalając wysokość dodatkowego wynagrodzenia za pracę w porze nocnej, pracodawca powinien kierować się zasadami wynikającymi z rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z dnia 29 maja 1996 r. w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy oraz wynagrodzenia stanowiącego podstawę obliczania odszkodowań, odpraw, dodatków wyrównawczych oraz innych należności przewidzianych w kodeksie pracy (Dz.U. nr 62, poz. 289 z późn. zm.).
Przy ustalaniu dodatkowego wynagrodzenia za godzinę pracy w porze nocnej, minimalne wynagrodzenie należy podzielić przez liczbę godzin pracy przypadających do przepracowania w danym miesiącu (par. 4b rozporządzenia). Z przytoczonego sposobu wyliczenia wynikają dwa wnioski. Otóż wysokość dodatku nocnego może być różna w poszczególnych miesiącach, a ponadto na jego wysokość nie ma wpływu wynagrodzenie zasadnicze pracownika.
PRZYKŁAD
Pracownik w listopadzie przepracował w porze nocnej 46 godzin. Przysługujące mu dodatkowe wynagrodzenie należy wyliczyć w sposób następujący:
• 849 zł (wynagrodzenie minimalne): 160 godz. (godziny przypadające do przepracowania w listopadzie) = 5,30 zł
• 5,30 zł (stawka godzinowa) x 20 proc. = 1,06 zł
• 46 godz. x 1,06 zł = 48,76 zł - jest to dodatek za przepracowane godziny w porze nocnej w listopadzie. Gdyby w grudniu pracownik przepracował tyle samo godzin w porze nocnej, to przysługujący mu dodatek wynosiłby 46,46 zł, gdyż: 849 zł: 168 godzin = 5,05 zł, 5,05 zł x 20 proc. = 1,01 zł 46 godz. x 1,01 zł = 46,46 zł

Ryczałt za pracę w nocy

Kodeks pracy przewiduje także uproszczoną formę wynagradzania pracy wykonywanej w porze nocnej. Chcąc skorzystać z tej formy, pracodawca musi także pamiętać o kilku zasadach. Zastąpienie dodatku za pracę w porze nocnej stosownym ryczałtem możliwe jest bowiem tylko w stosunku do pracowników wykonujących pracę w porze nocnej stale poza zakładem pracy.
Ponadto ustalone przez pracodawcę wynagrodzenie ryczałtowe nie może w sposób znaczący odbiegać od wynagrodzenia, jakie przysługiwałoby pracownikowi z tytułu pracy w porze nocnej wyliczone według ogólnych zasad. Rzecz jasna, chodzi tu o różnice na niekorzyść pracownika.
Zasadą jest bowiem, że jeżeli pracodawca może spełniać określone świadczenie pieniężne w formie ryczałtu, to nie może być o­n ustalony dowolnie, lecz powinien odpowiadać choćby w przybliżeniu świadczeniu, które przysługuje pracownikowi na ogólnych zasadach. W przypadku ryczałtu stosowanego w miejsce dodatku za pracę nocną, ryczałt taki musi odpowiadać przewidywanemu wymiarowi pracy w tych godzinach.
WARTO WIEDZIEĆ
Stawkę godzinową dodatku za pracę w nocy pracodawca musi ustalać dla każdego pracownika w każdym miesiącu oddzielnie.

Danuta Klucz


Infor.pl
Bezwarunkowy dochód podstawowy 2025. Czy Polacy będą dostawać 1700 zł miesięcznie bez pracy?
01 sie 2025

Bezwarunkowy Dochód Podstawowy (BDP) to pomysł, który od lat dzieli opinię publiczną. Zakłada on, że każdy obywatel, niezależnie od tego, czy pracuje, ile zarabia, czy jest studentem albo seniorem, co miesiąc otrzymuje od państwa stałą kwotę pieniędzy. W Polsce w debacie najczęściej pojawia się kwota 1700 zł, która ma wystarczyć na podstawowe potrzeby życiowe. Czy to realne? Kto miałby za to zapłacić?

4 sierpnia 2025 ZUS wypłaci nawet 4134 zł tym osobom, bez względu na dochód. Dla kogo świadczenie?
01 sie 2025

Zakład Ubezpieczeń Społecznych 4 sierpnia 2025 roku przeleje na konta uprawnionych kolejne transze świadczenia - od 751 zł do nawet 4134 zł. Świadczenie to przysługuje bez względu na ich dochody.

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy. Sprawdź, co oznacza symbol 04-O
01 sie 2025

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy – nawet jeśli wcześniej nie było przeciwwskazań. Nowe przepisy i decyzje lekarzy sprawiają, że coraz więcej kierowców traci uprawnienia z powodu pogarszającego się widzenia. Wystarczy, że nie spełnisz jednego z wymogów: ostrości, pola widzenia lub zdolności do jazdy po zmroku. Zobacz, jakie schorzenia oczu mogą prowadzić do takich decyzji – zwłaszcza jeśli masz orzeczenie z symbolem 04-O, cierpisz na zaćmę, jaskrę lub AMD.

133 korzystne wyroki sądów powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 16 prawomocnych – uruchomienie pierwszej w Polsce wyszukiwarki wyroków
01 sie 2025

Orzecznictwo w sprawach art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej po wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 4 czerwca 2024 r. sygn. akt SK 140/20 jest bardzo niejednolite. Wskazana niejednolitość przejawia się na wielu płaszczyznach, przede wszystkim niektóre sądy powszechne orzekają na korzyść emerytów poprzez zmianę decyzji ZUS, inne z kolei orzekają na niekorzyść, oddalając odwołania emerytów. Również w ramach orzeczeń korzystnych, można zaobserwować spore różnice. We wpisie przedstawiam zbiór znanych mi korzystnych orzeczeń dotyczących art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej, wydanych po wyroku TK z 4 czerwca 2024 roku sygn. akt SK 140/20.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności
01 sie 2025

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Zebranie wiejskie - ilu mieszkańców?
01 sie 2025

Zgodne z prawem są nawet konsultacje, w których wzięło udział tylko kilku mieszkańców sołectwa – o ile uchwała o konsultacjach obowiązująca na terenie gminy stanowi, że konsultacje są ważne bez względu na liczbę uczestniczących osób uprawnionych do udziału w zebraniu wiejskim.

Nierzetelność pracownika gminy a bezczynność w załatwieniu sprawy
01 sie 2025

Zwolniony przez gminę pracownik złośliwie doprowadza do bezczynności w załatwieniu sprawy? Fakt ten nie zwalnia gminy od odpowiedzialności za naruszenie terminów ustawowych, ale – po naprawieniu szkód spowodowanych przez pracownika – daje szansę na łagodniejszy wyrok sądu.

Czy benzyna E10 niszczy silniki? Sprawdź, do których aut nie wolno jej tankować [LISTA]
01 sie 2025

Nowa benzyna E10 już od ponad roku zastępuje na stacjach tradycyjną Pb95, ale wielu kierowców nadal nie wie, że w starszych autach może powodować poważne problemy. Mechanicy ostrzegają: regularne tankowanie E10 w nieprzystosowanych samochodach może prowadzić do wycieków, korozji i kosztownych awarii. Niektóre modele są na to szczególnie narażone. Sprawdź, czy Twoje auto znajduje się na tej nieoficjalnej "czarnej liście". Zobacz, które silniki nie powinny korzystać z E10 i co możesz zrobić, by uniknąć usterek.

1878,91 zł brutto dodatkowo dla emerytów już we wrześniu 2025. Jednak nie każdy otrzyma pełną kwotę
01 sie 2025

Rząd zdecydował: tegoroczna czternasta emerytura trafi do seniorów we wrześniu. W 2025 roku dodatkowe świadczenie w pełnej wysokości wyniesie 1878,91 zł brutto – tyle, ile obecnie wynosi najniższa emerytura. O terminie wypłaty przesądza rozporządzenie Rady Ministrów, które właśnie weszło w życie.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT
01 sie 2025

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

pokaż więcej
Proszę czekać...