Polska do trybunału za zakaz rejestracji aut z kierownicą z prawej strony

fot. shutterstock / ShutterStock
Komisja Europejska zdecydowała w czwartek o pozwaniu Polski do trybunału sprawiedliwości UE w związku z brakiem możliwości rejestracji w Polsce aut z kierownicą po prawej stronie, produkowanych z myślą o ruchu lewostronnym.

Komisja Europejska (KE) już rok temu domagała się zmiany polskich przepisów, które są - jej zdaniem - sprzeczne z unijnym prawodawstwem. KE uważa, że Polska łamie unijną dyrektywę o homologacji typów układów kierowniczych z 1970 roku, dyrektywę ramową o homologacji pojazdów silnikowych z 2007 roku, a nade wszystko unijny traktat gwarantujący swobodę przepływu towarów na wspólnym unijnym rynku.

Do tego - twierdzi KE - sprowadza się polski wymóg, by przed rejestracją pojazdu w Polsce przełożyć koło kierownicy na lewą stronę. Nie ma ku temu powodów, skoro - argumentuje KE - tego rodzaju samochody z powodzeniem są rejestrowane i jeżdżą w innych krajach UE, nie tylko w Wielkiej Brytanii.

Polskie władze argumentowały dotychczas, że skorzystały z dopuszczonej w prawie UE możliwości wprowadzania zakazów i ograniczeń uzasadnionych względami bezpieczeństwa publicznego i ochrony zdrowia. Takie zdanie podzielił Naczelny Sąd Administracyjny, który w styczniu bieżącego roku wypowiedział się w sprawie sprowadzanych do Polski aut z kierownicą po prawej stronie.

KE zajęła się sprawą na wniosek mieszkańca Kielc, który bezskutecznie próbował zarejestrować w Polsce sprowadzony z Wielkiej Brytanii samochód z kierownicą po prawej stronie. Po odmowie władz, poskarżył się do Brukseli. Na skutek listu KE zbadała sprawę i wszczęła postępowanie.

Minister transportu może wydać zgodę na rejestrację w Polsce auta przystosowanego do ruchu lewostronnego w przypadku pojazdów specjalnych czy zabytkowych.

W Polsce można zarejestrować przywieziony z zagranicy samochód z kierownicą z prawej strony, tylko trzeba go dostosować - przenieść kierownicę, pedały, zmienić deskę rozdzielczą - informowało ministerstwo infrastruktury w listopadzie ubiegłego roku.

"Wśród krajów, które nie dopuszczają możliwości rejestrowania takich aut, są Czechy, Słowacja, Litwa, Ukraina i my. To się pokrywa z mapą emigracji zarobkowej. Ludzie, którzy wyjechali kilka lat temu, teraz chcą przywieźć te samochody ze sobą i je zarejestrować. Również firmy motoryzacyjne są zainteresowane tym, by te samochody wypchnąć z rynku i ulokować je u nas. Stąd duży lobbing, by zmienić przepisy" - mówił rok temu wiceminister infrastruktury Tadeusz Jarmuziewicz.

Według niego, np. w Niemczech, gdzie rejestracja aut z kierownicą z prawej strony jest dozwolona, nikt takich samochodów nie kupuje. "W Niemczech mamy inną sieć dróg niż w Polsce. Można uznać, że na dwupasmowych drogach bezpieczeństwo jazdy samochodem z kierownicą z prawej strony jest większe. Tymczasem sieć dróg w Polsce jest inna, dominują drogi jednopasmowe i ruch takich pojazdów powoduje niebezpieczeństwa" - przekonywał.

Infor.pl
Dwunasta rata kredytu hipotecznego gratis w każdym roku? Ten scenariusz staje się coraz bardziej realny
05 maja 2025

Czy promocje znane ze sklepów mogą mieć swój odpowiednik w kredytach hipotecznych? Coraz więcej wskazuje na to, że scenariusz jednej raty rocznie „za darmo” staje się realny.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić
05 maja 2025

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Rozwód w 2025 i 2026 r. [FAQ]
05 maja 2025

Co może się zmienić w procedurach rozwodowych? Jakie są aktualne przepisy? Co trzeba wiedzieć o rozwodzie w 2025 2026 r.? Oto odpowiedzi na najważniejsze pytania!

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF
05 maja 2025

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Matura 2025 polski: tematy wypracowań
05 maja 2025

Jakie były dziś tematy wypracowań na maturze z języka polskiego na poziomie podstawowym? Jeden dotyczył motywu nadziei, a drugi błędnej oceny sytuacji. Niedługo poznamy pełne arkusze.

Niezdanie matury z jednego przedmiotu. Egzamin poprawkowy w 2025 czy 2026 roku?
05 maja 2025

Czy niezdanie matury z jednego przedmiotu pozwala na przystąpienie do egzaminu poprawkowego w sierpniu 2025 r.? Czy trzeba zdawać maturę po raz kolejny dopiero w 2026 roku?

Ile procent trzeba mieć, żeby zdać maturę?
05 maja 2025

Maturzyści pytają, ile procent trzeba mieć żeby zdać maturę. Próg zaliczeniowy dotyczy tylko matury z przedmiotów obowiązkowych. Nie ma wymaganego minimum przy przedmiotach dodatkowych, które są do wyboru.

PRL-owskie wywłaszczenia pod bloki nadal tematem w sądach
05 maja 2025

Lata 50., 60. i 70. przyniosły wiele wywłaszczeń pod budowane osiedla. Okazuje się, że spory prawne związane z tymi działaniami nadal goszczą na wokandzie.

Maturzyści o tematach wypracowań i testów na maturze z jęz. polskiego: "1984" G. Orwella, "Tango" S. Mrożka, "Rozmowy mistrza Polikarpa ze śmiercią", "Dziady" A. Mickiewicza, J. Kochanowski, Z. Herbert
05 maja 2025

Matura 2025 r. z języka polskiego, to podstawa programowa zmniejszona o 20%. Arkusz egzaminacyjny z języka polskiego na poziomie podstawowym. Co zawiera? Dwa testy: "Test – Język polski w użyciu" i "Test historycznoliteracki". Jest też zadanie: "Napisz wypracowanie na jeden temat wybrany z dwóch zaproponowanych."

Sejm na żywo 5 maja: Komisja śledcza ds. Pegasusa
05 maja 2025

Przesłuchanie nadinsp. Adama Cieślaka, Komendanta Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości.

pokaż więcej
Proszę czekać...