Sędziowie krytycznie o "zamrożeniu" wynagrodzeń

fot. shutterstock / ShutterStock
Krajowa Rada Sądownictwa uważa, że projekt ustawy "okołobudżetowej" godzi w autonomię budżetową wymiaru sprawiedliwości, a tym samym w odrębność i niezależność władzy sądowniczej. Rada nie zgadza się też z planowanym na 2012 r. "zamrożeniem" wynagrodzeń sędziów.

Taką opinię KRS wyraziła po zapoznaniu się z projektem ustawy "okołobudżetowej", czyli o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej.

W opinii przekazanej w piątek PAP Rada podkreśla, że projekt pozbawia ministra sprawiedliwości, prezesa Trybunału Konstytucyjnego, I prezesa Sądu Najwyższego i prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego dotychczasowych uprawnień w zakresie wykonywania budżetu sądów i przekazuje te kompetencje ministrowi finansów. "Niewątpliwie zmiana ta godzi w autonomię budżetową wymiaru sprawiedliwości (i tak dosyć ograniczoną) i w konsekwencji w odrębność i niezależność władzy sądowniczej" - napisano.

Rada przypomniała, że TK wiele razy zwracał uwagę na zakres tej autonomii, podkreślając, że kompetencje budżetowe sądów i trybunałów, chociaż nie odnoszą się bezpośrednio do sprawowania wymiaru sprawiedliwości, mają znaczenie z punktu widzenia zachowania równowagi władz mającej na celu ich harmonijne współdziałanie.

Ponadto "stanowczy sprzeciw" Rady budzi regulacja dotycząca mechanizmów ustalania płac. Projekt zmienia w roku 2013 i w latach następnych dotychczasowy jasny mechanizm ustalania płac sędziów - określony w ustawach: Prawo o ustroju sądów powszechnych, o TK i o SN - na skomplikowany system oparty o tzw. wskaźnik waloryzacji - podkreślono. Według Rady spowoduje to, że wzrost wynagrodzeń sędziowskich, jeśli w przyszłości w ogóle do niego dojdzie, będzie znacząco niższy niż byłby przy zastosowaniu obecnie obowiązujących reguł.

Zdaniem Rady projektodawca nie przedstawił powodów, dla których zamierza nie dopuścić do ewentualnej waloryzacji wynagrodzeń sędziowskich w roku 2013 i w latach następnych na podstawie obecnie obowiązujących rozwiązań prawnych, przyjętych przed dwoma laty i wypracowanych w atmosferze dużego napięcia w środowisku sędziowskim. Obecne rozwiązanie było nie tylko zgodne ze standardami europejskimi, ale realizowało założenia Rady Europy - dodano.

Rada nie zgadza się też na projekt "zamrożenia" w roku 2012 wynagrodzeń sędziów TK, SN, NSA oraz sędziów sądów powszechnych, administracyjnych i wojskowych. "Rada przypomina, że sędziowie są jedyną grupą zawodową, o której wynagrodzeniu wypowiada się Konstytucja, stanowiąca w art. 178 ust 2 i art. 195 ust. 2, że sędziom zapewnia się warunki pracy i wynagrodzenia odpowiadającego godności urzędu oraz zakresowi ich obowiązków" - podkreślono. Dodano, że regulacja ta nie ma charakteru przywileju, lecz pełni ważną funkcję gwarancji niezawisłości sędziowskiej.

Zdaniem Rady podstawowym błędem ustawy "okołobudżetowej" jest potraktowanie wynagrodzeń sędziowskich tak jak wynagrodzeń wszystkich pracowników sfery budżetowej (z wyjątkiem nauczycieli). Jej zdaniem jest to "błąd rangi ustrojowej, bo projektodawca ignoruje gwarancyjną funkcję art. 178 ust. 2 i art. 195 ust. 2 Konstytucji".

Dodano, że wbrew ustalonej w 2009 r. w Prawie o ustroju sądów powszechnych zasadzie oparcia wynagrodzeń sędziowskich na podstawie obiektywnego wskaźnika w postaci przeciętnego wynagrodzenia w drugim kwartale roku poprzedniego, projekt ponownie powraca do metody interwencyjnego rocznego ustalania wysokości wynagrodzeń sędziowskich. "Metoda ta została dostatecznie skompromitowana w latach ubiegłych jako sposób ingerencji władzy politycznej w uprawnienia władzy sądowniczej" - podkreśliła KRS.

Według Rady uzyskane ewentualnie oszczędności nie będą stanowić znaczącej pozycji w budżecie. Rada zauważa, że pokrycie wzrostu wynagrodzeń sędziowskich w roku 2012 możliwe jest przez zmianę wewnętrznej struktury wydatków w budżecie sądów powszechnych, TK, SN, i NSA.

W ostatnich miesiącach sędziowie i prokuratorzy kilka razy prowadzili protesty wobec rządowych planów. Korzystali m.in. z urlopów na żądanie, powstrzymywali się od czynności procesowych bądź ogłaszali 20-minutowe przerwy w rozprawach; honorowo oddawali też krew.

KRS to konstytucyjny organ mający za zadanie stać na straży niezależności sądów i niezawisłości sędziów. Liczy 25 członków: sędziów sądów powszechnych, wojskowych, Sądu Najwyższego. Członkami Rady są też: minister sprawiedliwości, I prezes SN i prezes NSA, a także 4 posłów, 2 senatorów i przedstawiciel prezydenta.

Infor.pl
Dwunasta rata kredytu hipotecznego gratis w każdym roku? Ten scenariusz staje się coraz bardziej realny
05 maja 2025

Czy promocje znane ze sklepów mogą mieć swój odpowiednik w kredytach hipotecznych? Coraz więcej wskazuje na to, że scenariusz jednej raty rocznie „za darmo” staje się realny.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić
05 maja 2025

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Rozwód w 2025 i 2026 r. [FAQ]
05 maja 2025

Co może się zmienić w procedurach rozwodowych? Jakie są aktualne przepisy? Co trzeba wiedzieć o rozwodzie w 2025 2026 r.? Oto odpowiedzi na najważniejsze pytania!

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF
05 maja 2025

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Matura 2025 polski: tematy wypracowań
05 maja 2025

Jakie były dziś tematy wypracowań na maturze z języka polskiego na poziomie podstawowym? Jeden dotyczył motywu nadziei, a drugi błędnej oceny sytuacji. Niedługo poznamy pełne arkusze.

Niezdanie matury z jednego przedmiotu. Egzamin poprawkowy w 2025 czy 2026 roku?
05 maja 2025

Czy niezdanie matury z jednego przedmiotu pozwala na przystąpienie do egzaminu poprawkowego w sierpniu 2025 r.? Czy trzeba zdawać maturę po raz kolejny dopiero w 2026 roku?

Ile procent trzeba mieć, żeby zdać maturę?
05 maja 2025

Maturzyści pytają, ile procent trzeba mieć żeby zdać maturę. Próg zaliczeniowy dotyczy tylko matury z przedmiotów obowiązkowych. Nie ma wymaganego minimum przy przedmiotach dodatkowych, które są do wyboru.

PRL-owskie wywłaszczenia pod bloki nadal tematem w sądach
05 maja 2025

Lata 50., 60. i 70. przyniosły wiele wywłaszczeń pod budowane osiedla. Okazuje się, że spory prawne związane z tymi działaniami nadal goszczą na wokandzie.

Maturzyści o tematach wypracowań i testów na maturze z jęz. polskiego: "1984" G. Orwella, "Tango" S. Mrożka, "Rozmowy mistrza Polikarpa ze śmiercią", "Dziady" A. Mickiewicza, J. Kochanowski, Z. Herbert
05 maja 2025

Matura 2025 r. z języka polskiego, to podstawa programowa zmniejszona o 20%. Arkusz egzaminacyjny z języka polskiego na poziomie podstawowym. Co zawiera? Dwa testy: "Test – Język polski w użyciu" i "Test historycznoliteracki". Jest też zadanie: "Napisz wypracowanie na jeden temat wybrany z dwóch zaproponowanych."

Sejm na żywo 5 maja: Komisja śledcza ds. Pegasusa
05 maja 2025

Przesłuchanie nadinsp. Adama Cieślaka, Komendanta Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości.

pokaż więcej
Proszę czekać...