Jak zdobyć wiedzę, by ulepszyć swoją pracę

Sylwia Szykuła
rozwiń więcej
inforCMS
Musimy wiedzieć co, dlaczego i w jaki sposób należy zrobić. Brak odpowiednich informacji może spowodować błędy lub doprowadzić do nieprzewidzianych zdarzeń. Pełna wiedza pozwala lepiej pracować i organizować czas.

Zagadki i rebusy to przyjemna rozrywka, lecz raczej nie w pracy. Niestety, asystentka nierzadko otrzymuje od przełożonego wiele enigmatycznych poleceń typu: „słuchaj, napisz im, że się nie zgadzają albo coś wymyśl”. Na dobrą sprawę nie wiadomo kto się nie zgadza, i dlaczego. Jedną z cech dobrej asystentki jest odpowiednie precyzowanie myśli i treści, jakie przełożony chce przekazać, lecz nie może stać się to regułą. A co się stanie jeśli się pomyli i źle odgadnie, co szef chciał powiedzieć?

Blokowanie informacji

Musimy mieć dostęp do informacji. Chcemy wiedzieć kto wygrał program, dlaczego konkurencyjna firma zwolniła 30 pracowników i gdzie koleżanka wyjeżdża na urlop. Podobnie w relacjach z przełożonym - trzeba wiedzieć jak najwięcej, aby móc poprawnie i szybko wypełniać swoje obowiązki.

Warto egzekwować prawo do posiadania wiadomości, a praca z pewnością będzie łatwiejsza. Zdarza się jednak, że przyczyną braku informacji jest blokowanie jej przepływu przez szefa i współpracowników. Dlaczego tak się dzieje?

• Zazdrość i eliminowanie ewentualnego zagrożenia to zachowania związane z niskim poczuciem wartości i kompleksami. Niektórzy uważają, że zatajanie informacji lub utrudnienia w jej zdobyciu pomagają im w karierze i budowaniu wysokiej pozycji.

• Roztargnienie - blokowanie informacji w wyniku zapominalstwa i złej organizacji nie jest działaniem umyślnym, jednak ma ten sam skutek - nie pozwala nam na dobre wypełnianie obowiązków.

• Niewiedza - słyszymy: „później ci powiem, o co chodzi” lub „chciałbym ci pomóc, ale niestety jestem zielony”.

• Brak umiejętności budowania jasnego przekazu - współpracownik chce, ale nie umie powiedzieć, o co chodzi.

Jakie są więc skutki niedoinformowania i braku odpowiednich wiadomości:

• błędy w dokumencie docelowym,

• błędy w kolejnych dokumentach, których podstawą były wcześniejsze pisma,

• problemy w działach, do których spłynęły „zainfekowane” dokumenty,

• oskarżenia o brak umiejętności i wiedzy,

• niezadowolenie szefa,

• zmniejszenie zaufania wobec danej osoby,

• strata czasu i kosztów na powtarzanie tych samych operacji,

• w przypadku powtórzenia się błędów - nawet zwolnienie z pracy.

Jak zdobywać informacje

Zarządzający

Czasem wystarczy zwykła rozmowa i telefon, aby uzyskać potrzebne wiadomości. O jakie informacje można prosić przełożonego, aby poprawić jakość swojej pracy:

• Prośba o dokumenty wykorzystywane przy określonych sprawach (poznajesz sytuację od początku i możesz napisać klarowne pismo) lub o pełny dostęp do dokumentacji firmy.

• Dostęp do kalendarza szefa (jeśli nie prowadzisz go sama) - jeśli znasz terminy jego spotkań i urlopów, możesz umieszczać nowe pozycje, które nie będą kolidowały z zaplanowanymi.

• Rozmowy - najprostsza, ale skuteczna forma zdobywania informacji. W firmach odbywają się zebrania, na których możesz przekazać i otrzymać odpowiednie wiadomości.

• E-mail - jeśli przełożony lubi zmieniać zdanie lub wycofywać się z tego, co wcześniej zostało wypowiedziane, poproś o informację e­mailową. Prośbę uzasadnij tym, że chcesz mieć pewność czy odpowiednio rozumiesz przekaz. Pamiętaj, że nic nie zastąpi „dowodu” na piśmie.

• Telefony - zawsze możesz wybrać numer wewnętrzny i zapytać współpracownika lub szefa o konkretną sprawę. Nie nadużywaj jednak tej metody, bo szef przestanie odbierać telefon.

• Oficjalne pisma - w przypadku codziennych spraw oficjalne pisma są ostatecznością, można ich użyć w skomplikowanych lub istotnych kwestiach. Tego typu pismo jest „podkładką”, że otrzymałaś taką, a nie inną informację - przydaje się, jeśli w wyniku wykonania zadania nastąpiły problemy. Możesz również proponować zarządzającym wystosowanie oficjalnych pism (tworzysz je sama i dajesz jedynie do podpisu).

• Zabiegi psychologiczne - wspominanie podczas rozmowy z przełożonym, że: „Dzięki pana informacji mogłam tak szybko wykonać zadanie”. Podkreślanie jak ważna jest współpraca: „Cieszę się, że tak dobrze się dogadujemy i przekazuje mi pan wszystkie możliwe informacje”. Sugerowanie, że: „Nie ma to jak dobra informacja - to oszczędność czasu i kosztów”.

Na własną rękę

Oprócz informacji zdobywanych od szefa, zawsze warto liczyć na siebie - przełożony nie zawsze ma czas i chęć na zagłębianie się w szczegóły.

• Internet - najszersze źródło, z którego możesz czerpać wiadomości.

• Kontakt ze specjalistą - w przypadku trudnych zagadnień, w których spowodowanie błędu może mieć przykre skutki, warto pytać specjalistę - prawnika lub księgową.

• Telefon - tradycyjna forma zdobywania wiadomości: z biura numerów dowiesz się o danych teleadresowych firm, informacjach o hotelach, są infolinie banków, firm ubezpieczeniowych.

• Prasa - jeśli pracujesz w branży specjalistycznej, a musisz konstruować różne pisma skierowane do fachowców, warto kupić lub zaprenumerować prasę branżową. Jest to również sposób na pogłębianie własnej wiedzy, która może niejednokrotnie się przydać. Podobnie z inną prasą specjalistyczną (prawo, księgowość, administracja, zarządzanie, sprawy personalne). Przydatna jest również prasa codzienna, z której możesz dowiedzieć się o sytuacji na rynku finansowym lub problemach innych firm.

• Książki - w biurze powinnaś mieć kodeks pracy, ustawę o rachunkowości, poradnik kadrowca, a także słownik ortograficzny. W razie wątpliwości możesz od razu zajrzeć do literatury fachowej.

• Pytania - czasem wystarczy po prostu zapytać. Współpracownicy i przełożeni to doskonałe źródło szybkiego pozyskiwania wiadomości. Nie powinnaś odczuwać wstydu, jeśli czegoś nie wiesz - kto pyta nie błądzi.

Nadmiar informacji

Nadmiar informacji może wywołać skutki odwrotne od oczekiwanych:

• Chaos informacyjny - nie wiesz, która wiadomość jest ważna, a którą można pominąć.

• Strata czasu - zamiast skupiać się na zadaniu, analizujesz mnóstwo dodatkowych faktów i skupiasz się na rzeczach niepotrzebnych.

• Zaniedbywanie pozostałych obowiązków.

• Większa możliwość błędu - nadmiar wiadomości powoduje, że tracisz umiejętność trzeźwego myślenia, a bałagan informacyjny obniża koncentrację.

Sylwia Szykuła

Infor.pl
Limity dorabiania do emerytury i renty w 2025 r. - zmiany od 1 czerwca. Kto może dorabiać bez ograniczeń a kto musi się liczyć ze zmniejszeniem lub zawieszeniem świadczenia?
15 maja 2025

ZUS informuje, że pracujący emeryci, którzy nie osiągnęli jeszcze powszechnego wieku emerytalnego (na tzw. wcześniejszych emeryturach) oraz niektórzy renciści będą mogli od czerwca 2025 r. uzyskiwać większe dochody z dodatkowej pracy. Graniczna kwota, która nie wpłynie na zmniejszenie emerytury lub renty, wzrasta o 339,50 zł brutto, a wyższy próg, po przekroczeniu którego świadczenie może zostać zawieszone o 630,60 zł brutto.

Matura 2025. Arkusze egzaminu maturalnego w 2025 r.: geografia, poziom rozszerzony [ARKUSZE, KARTY ODPOWIEDZI]
15 maja 2025

W czwartek, 15 maja 2025 r. maturzyści przystąpili do egzaminu maturalnego z geografii na poziomie rozszerzonym. O godz. 14:00 rozpocznie się egzamin maturalny z języków mniejszości narodowych na poziomie podstawowym.

Egzamin ósmoklasisty 2025. E8: język obcy nowożytny: angielski, francuski, hiszpański, niemiecki, rosyjski, włoski [ARKUSZE, KARTY ODPOWIEDZI]
15 maja 2025

W czwartek, 15 maja 2025 r. o godz. 9:00 odbył się egzamin ósmoklasisty z języka obcego nowożytnego. Jak wynika z danych CKE, 98,4 proc. uczniów zadeklarowało przystąpienie do egzaminu ósmoklasisty z języka angielskiego.

Rolnik także nie ucieknie przed ZUS-em. 31 maja upływa termin na złożenie ważnego dokumentu, którego uchybienie skutkować będzie poważnymi konsekwencjami
15 maja 2025

Rolnicy (jak również ich domownicy, dotychczas objęci ubezpieczeniem w KRUS), którzy jednocześnie z działalnością rolniczą – prowadzą pozarolniczą działalność gospodarczą albo współpracują przy prowadzeniu takiej działalności – utracą ubezpieczenie w KRUS i będą zobowiązani do „przejścia” do ZUS, jeżeli do 31 maja br., nie złożą w KRUS ważnego dokumentu. Ustaniem ubezpieczenia rolnika (jak również jego domownika) w KRUS, skutkuje również przekroczenie tzw. rocznej kwoty granicznej podatku dochodowego od przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej za poprzedni rok podatkowy. Nie bez konsekwencji dla ubezpieczenia w KRUS, pozostaje także podjęcie przez rolnika pracy na podstawie umowy zlecenia, umowy agencyjnej, innej pokrewnej im umowy lub objęcie funkcji radzie nadzorczej spółki.

Fundacja rodzinna nie jest całkowicie zwolniona z podatku. WSA stawia sprawę jasno
15 maja 2025

Fundacja rodzinna, mimo szeregu preferencji podatkowych, nie jest całkowicie zwolniona z opodatkowania. Przykładem może być wynagrodzenie wypłacane fundatorowi na podstawie kontraktu menedżerskiego – zgodnie z wyrokiem WSA w Łodzi, takie świadczenie stanowi tzw. „ukryty zysk”, od którego fundacja musi zapłacić 15% CIT. Warto wiedzieć, kiedy dokładnie pojawia się obowiązek podatkowy i jak interpretowane są umowy menedżerskie zawierane z fundatorem lub beneficjentem fundacji.

Obowiązek zapłaty frachtu przez odbiorcę
15 maja 2025

Zatory płatnicze w branży transportowej to jej największa zmora. Najczęściej brak zapłaty związany jest z powstaniem szkody i sporem o to kto powinien ponieść koszty z tego tytułu.

Trzeba zapłacić podatek od takich przydomowych tarasów. Niektórych to zaskoczy i mocno zaboli
15 maja 2025

Przydomowy taras może być obłożony podatkiem? Wydaje się, że nie, bo przecież znajduje się na zewnątrz budynku i nie stanowi powierzchni użytkowej. Właściciele nieruchomości są przekonani, że od tarasu daniny płacić nie trzeba. Ale nie do końca mają rację. O co chodzi?

500 zł na badania profilaktyczne dla każdej osoby powyżej 20 roku życia. Nowy program Ministerstwa Zdrowia już wystartował
15 maja 2025

5 maja br. wystartował nowy program profilaktyki zdrowotnej „Moje zdrowie – bilans zdrowia osoby dorosłej”, w ramach którego, każda osoba powyżej 20 roku życia, może bezpłatnie (na koszt NFZ) wykonać badania laboratoryjne o łącznej wartości od ok. 230 zł do niemal 500 zł. Jest on realizowany przez wszystkie placówki podstawowej opieki zdrowotnej oraz laboratoria diagnostyczne wpisane do ewidencji Krajowej Rady Diagnostów Laboratoryjnych.

7 tys. zasiłku coraz bliżej: senat nie zgłosił poprawek. Czy podpis Prezydenta to tylko formalność?
14 maja 2025

Z wielką ulgą wiele osób przyjęło informację, że senat nie zgłosił w środę (15 maja 2025 r.) poprawek do nowelizacji ustawy ws. podwyższenia zasiłku pogrzebowego z 4 do 7 tys. zł. Jego kwota ma podlegać waloryzacji w marcu, jeżeli wskaźnik inflacji w roku poprzednim przekroczy 5 proc. Podwyżka i wypłata wyżej kwoty zasiłku ma wejść w życie od 1 stycznia 2026 r.

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji
14 maja 2025

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

pokaż więcej
Proszę czekać...