Spotkanie biznesowe przy obiedzie


Załatwianie interesów w restauracji podczas posiłku staje się w Polsce coraz bardziej powszechnym zjawiskiem. Ten obyczaj przyszedł do nas z Zachodu, gdzie jest zakorzeniony już od dziesięcioleci.


W literaturze fachowej uznaje się, że podczas posiłku w restauracji najłatwiej i najskuteczniej można załatwić wiele spraw. Wiele milionowych kontraktów zostało na świecie zawartych właśnie podczas takich nieoficjalnych obiadów. Olbrzymie znaczenie ma tu oczywiście dobór miejsca i jedzenia, zachowanie podczas posiłku, odpowiednio poprowadzona konwersacja, aby stworzyć niezobowiązującą i przyjazną atmosferę.


Nie jest to sprawą łatwą, o czym możemy się przekonać sięgając po liczącą ponad 200 stron pracę Robin Jay pt. „Business lunch. Zdobywanie klientów wczesnym popołudniem”. W jednym z rozdziałów tej książki, poświęconych samej czynności jedzenia, znajdujemy opis czterdziestu sześciu kardynalnych błędów, jakie możemy popełnić jedząc posiłek w restauracji.


Przybliżmy więc podstawowe problemy. Konkretyzując sytuację załóżmy, że w opisywanym przez nas posiłku bierze udział dyrektor polskiej firmy wraz z sekretarką/asystentką oraz zagraniczny kontrahent. Ujmijmy problem z punktu widzenia sekretarki/asystentki i załóżmy, że to na niej spoczywa kwestia organizacji tego spotkania.


Wybór restauracji


Pierwszym jej zadaniem jest wybór restauracji, stolika i menu. Restauracja powinna być elegancka, cicha, posiadająca w ofercie klasyczne europejskie jedzenie i najlepiej pojedyncze stoliki znajdujące się w oddzielnych, odseparowanych od reszty pomieszczeniach. Należy ją odwiedzić co najmniej dzień wcześniej, wybrać i zarezerwować odpowiedni stolik, przygotować personel, poinstruować go odpowiednio, aby obsługa była sprawna, dokonywana zgodnie z etykietą, najlepiej zgodnie z tzw. serwisem rosyjskim – podawanie potraw na półmiskach, z których kelner nakłada na talerze, i rozdać wstępne napiwki gwarantujące obsługę na najwyższym poziomie. Należy też spróbować wybranych potraw, aby mieć gwarancję ich jakości i orientację w ich wyglądzie i smaku. Już w tym momencie dobrze jest załatwić kwestię płatności ustalając, że zostawimy kartę płatniczą czy kredytową, a rachunek uregulujemy powracając do restauracji kilka godzin po zakończeniu spotkania. Unikniemy w ten sposób poważnych problemów, które mogą się pojawić, gdyby nasz gość się upierał, że pokryje koszty posiłku.


Scenariusz spotkania


Warto wiedzieć, że spotkanie biznesowe podczas posiłku – jako spotkanie półoficjalne – jest również spotkaniem towarzyskim. Obowiązuje zatem na nim nie tylko etykieta biznesu, ale również etykieta towarzyska. Sekretarka/asystentka powinna być traktowana jako osoba towarzysząca, a więc tak jak traktuje się kobietę według etykiety towarzyskiej.


Załóżmy, że cała trójka przybywa do restauracji razem. Szef polskiej firmy otwiera drzwi do restauracji i, jeśli otwierają się na zewnątrz, przepuszcza najpierw kobietę, potem gościa (jeśli drzwi otwierają się do wewnątrz, przechodzi przez nie pierwszy i przytrzymuje je). Sekretarka/asystentka po przekroczeniu drzwi robi krok w bok i zatrzymuje się, aby szef mógł ją wyprzedzić i doprowadzić do kelnera. Kelner prowadzi towarzystwo do stolika. Za nim idzie sekretarka/asystentka, następnie gość. Pochód zamyka szef. Sekretarka/asystentka staje przy jednym z krzeseł. Szef wskazuje gościowi takie miejsce, aby gość miał po lewej stronie kobietę, a naprzeciwko szefa (sekretarka/asystentka będzie w ten sposób siedzieć po prawej stronie szefa). Następnie szef odsuwa krzesło kobiety. Staje ona pomiędzy krzesłem a stolikiem. Podczas zajmowania przez nią miejsca szef przysuwa jej krzesło. Sekretarka/asystentka nie może w żadnym wypadku powiesić torebki na oparciu krzesła. Torebka powinna być na tyle mała i płaska, aby mogła ją położyć na kolanach. Wszyscy siedzą w sposób klasyczny („mysz za plecami, kot na kolanach”– nie dotykamy plecami oparcia krzesła, kolana zsunięte, stopy całą powierzchnią dotykają podłogi, lewa stopa lekko wysunięta, nadgarstki na krawędzi stołu, dłonie nie mogą być zwinięte w pięści). Niczego nie kładziemy na stole (kluczyków do samochodu, papierosów czy telefonu komórkowego – trzeba go bezwzględnie wyłączyć przed wejściem do restauracji).


Kelner przynosi karty. Sekretarka/asystentka oznajmia, że dobrze zna tę restaurację i proponuje, że doradzi potrawy. Należy zadbać nie tylko o to, aby posiłek smakował gościowi, ale również o to, aby jedzenie poszczególnych potraw nie sprawiło mu trudności, które mogłyby wprawić go w zakłopotanie (najlepiej niech więc to będzie filet z ryby czy filet z dziczyzny). Szef rozmawia z kelnerem, dokonuje zamówienia i dobiera wino lub wina. Gdy kelner zabierając karty odchodzi, wszyscy kładą na kolanach serwetki (sekretarka/asystentka przykrywa serwetką torebkę). Kelner przynosi butelkę wina i pokazuje ją szefowi. Szef czyta dokładnie napisy na etykiecie i aprobuje wino skinieniem głowy. Kelner stojąc z jego prawej strony nalewa mu odrobinę wina do kieliszka. Szef ogląda je pod światło delikatnie przelewając wino po ścianach kieliszka, wącha je i próbuje, aby następnie zaakceptować ponownie wybór skinieniem głowy. Wszyscy piją wino trzymając kieliszki za nóżki. Oprócz wina szef zamawia również wodę mineralną niegazowaną, która także zostanie podana w kieliszkach. Przed sięgnięciem po wino lub wodę należy osuszyć usta znajdującą się na kolanach serwetką (aby na brzegach kieliszka nie pozostały tłuste plamy; sekretarka/asystentka musi uważać na to, aby nie pobrudzić brzegu kieliszka szminką do ust).


Kelner powinien w serwisie rosyjskim (podawanie potraw z półmiska) podawać potrawy z lewej strony, a w serwisie amerykańskim (potrawy na talerzach) z prawej strony, czyste talerze, chleb i masło, gorące napoje w filiżankach z lewej strony, a napoje zimne i gorące nalewać z prawej strony. Z prawej strony powinien również zabierać wykorzystane już talerze i sztućce. Pamiętajmy o tym, że wybierając restaurację odpowiadamy za wszystko, co się w niej zdarzy, również za profesjonalizm obsługi. Z tego powodu nie wolno nam również krytykować restauracji, obsługi i potraw. Jeżeli obsługa popełniła jakieś błędy, swoje uwagi przekazujemy jej w taki sposób, aby gość nie był tego świadkiem.


Small talk


Zaczynając posiłek prowadzimy rozmowę typu small talk (rozmowę o niczym – np. o wystroju restauracji). W trakcie posiłku powinna to być rozmowa towarzyska (najlepiej o sztuce, literaturze, architekturze, filmie kraju, z którego pochodzi gość). Szef i sekretarka/asystentka mają skupić się na aktywnym słuchaniu, tylko zadając pytanie wstępne i pomocnicze, umożliwiając gościowi wybór tematu rozmowy i podtrzymując jego wypowiedzi przez odpowiednio postawione pytania i czynienie uwag skłaniających do kontynuacji wątku). Rozmowę o interesach podejmiemy dopiero przy kawie. Gość musi mieć świadomość, że nie traktujemy go instrumentalnie i przedmiotowo. Może się zdarzyć, że gość będzie się czuł tak dobrze, że zacznie mówić o swoich sprawach prywatnych. Nie należy mu w tym przeszkadzać. Trzeba okazać zainteresowanie, ale w taki sposób, aby nie miało ono znamion wścibstwa.


Jedząc poszczególne potrawy pamiętajmy o tym, że powinniśmy głównie posługiwać się widelcem, ograniczając użycie noża do niezbędnego minimum. Nigdy nie używajmy go do krojenia warzyw, kartofli, pierogów, omletów, naleśników, mięsa mielonego czy ryby.


Przerywając jedzenie na chwilę lub podejmując rozmowę, sztućce kładziemy na talerzu w trójkąt, którego podstawa jest z naszej strony, a nadgarstki opieramy o krawędź stołu. Kończąc danie, sztućce kładziemy na godzinę piątą (widelec z lewej strony ząbkami do góry, nóź ostrzem zwrócony do widelca).


Opuszczenie restauracji następuje w ten sposób, że pierwsza idzie sekretarka/asystentka, drugi gość, a na końcu szef.


Stanisław Krajski


Źródło: Sekretariat

Infor.pl
Kolosalne zmiany dot. takich usług i produktów: bankomaty, terminale płatnicze, wpłatomaty, laptopy, smartfony, tablety, automaty biletowe, routery, modemy, piloty i inne. Już od czerwca 2025 r.
04 maja 2025

Na polskich przedsiębiorców ale i konsumentów, już za miesiąc, bo w czerwcu 2025 r. czekają kolosalne zmiany dot. takich usług i produktów: bankomaty, terminale płatnicze, wpłatomaty, laptopy, smartfony, tablety, automaty biletowe, routery, modemy, piloty i inne. O co chodzi?

Co za profity dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny - jest już ustawa
04 maja 2025

Jak się okazuje Karta Dużej Rodziny uprawnia nie tylko do licznych ulg i zniżek, jak i zasad pierwszeństwa w życiu społecznym co do korzystania z tzw. rzeczy powszechnego użytku czy miejsc użyteczności publicznej, ale rodzice - posiadacze Karty Dużej Rodziny mają też specjalne profity na rynku pracy! Czy rzeczywiście będzie to dobre rozwiązanie do ich aktywizacji? Zatem jakie są zasady Karty Dużej Rodziny?

Ponad 4000 zł na nowoczesną protezę zębową do wzięcia dla każdego już w maju 2025 r. Nareszcie jest nowe zarządzenie Prezesa NFZ
04 maja 2025

10 kwietnia br. został opublikowany projekt nowego zarządzenia Prezesa NFZ, które ma wejść w życie już w maju br. i z którego wynikają wartości punktowe dla protez „o charakterze overdenture”, na podstawie których będzie można określić przysługujące kwoty refundacji. To doprecyzowanie dotychczas „martwych” przepisów, na które wiele osób czeka już od stycznia br., sprawi, że – możliwość wykonania nowoczesnej protezy, na koszt NFZ, wreszcie stanie się rzeczywistością. Jest jednak pewien haczyk – proteza „o charakterze overdenture” to nie do końca to samo, co proteza overdenture.

Pytania online na aplikację adwokacką i radcowską. Przygotuj się do egzaminu wstępnego 2025 r. [KK i KPK, pytania z 2024 r.]
04 maja 2025
22 pytania testowe na egzamin wstępny dla kandydatów na aplikantów adwokackich i radcowskich. Kodeks karny i Kodeks postępowania karnego, pytania z 2024 r.
Grozi nam upadek tysięcy firm. Co z zakazem używania wyrobów pirotechnicznych? Czy powstaną strefy wolne od fajerwerków?
04 maja 2025

Stowarzyszenie Importerów i Dystrybutorów Pirotechniki z niepokojem śledzi działania legislacyjne prowadzące do jej likwidacji. Przestrzega przed upadłością tysięcy firm i niekontrolowanym napływem do Polski niebezpiecznej pirotechniki niewiadomego pochodzenia.

Ci, którzy są po pięćdziesiątce dostaną przelew z ZUS. Na ich konto trafi ponad 4 tysiące złotych. Jak to możliwe?
04 maja 2025

Skąd ten przelew na kilka tysięcy złotych i to jeszcze przed osiągnięciem wieku emerytalnego? Dla kogo Zakład Ubezpieczeń Społecznych jest aż tak hojny? Chodzi o tak zwane świadczenie kompensacyjne. To odpowiednik pomostówki. Taka comiesięczna ZUS-owska pensja może wynieść nawet ponad 4 tysiące złotych. Wyjaśniamy, komu należy się taki przywilej i jakie trzeba spełnić warunki.

Wybory prezydenckie 2025 coraz bliżej. Sprawdź, jak głosować poza miejscem zamieszkania. Nie przegap terminów!
03 maja 2025

Już 18 maja odbędzie się pierwsza tura wyborów prezydenckich. Jeśli w dniu głosowania nie będziesz w swoim miejscu zameldowania, masz jeszcze kilka dni, by złożyć odpowiednie wnioski. Wyjaśniamy, jak zagłosować korespondencyjnie, przez pełnomocnika lub w innym lokalu – i do kiedy trzeba to załatwić.

Zmiany w urlopach: 2 dni wolne na 1 dziecko, 3 na 2 dzieci, 4 na 3 dzieci, 5 na 4 dzieci, a za odmowę udzielenia – 30 tys. zł kary dla pracodawcy
04 maja 2025

Na 1 dziecko – 2 dni wolne, na 2 dzieci – 3 dni wolne, na 3 dzieci – 4 dni wolne, a na 4 i więcej – 5 dni wolnych, z zachowaniem prawa do pełnego wynagrodzenia, a za odmowę zwolnienia od pracy w ramach ww. puli – 30 tys. zł kary dla pracodawcy. O zmianę art. 188 kodeksu pracy – w dniu 12 kwietnia br., zawnioskowały do Ministry Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Rzeczniczka Praw Dziecka i Okręgowa Rada Adwokacka, poddając pod wątpliwość zgodność ww. przepisu z konstytucyjną zasadą równości oraz zasadą ochrony praw dziecka. Czy położy to kres absurdowi tylko 2 dni zwolnienia od pracy w roku kalendarzowym, na wszystkie dzieci i łącznie dla obojga rodziców?

Kwalifikacje nauczycieli do zmiany. Związkowcy wyliczają poważne wady projektu
03 maja 2025

MEN zmienia przepisy dotyczące kwalifikacji nauczycieli. Związkowcy z KSOiW NSZZ "Solidarność" uważają, że projekt rozporządzenia budzi poważne wątpliwości i niesie "istotne zagrożenia dla jakości kształcenia oraz sytuacji kadrowej w polskim systemie oświaty". Apelują o przeprowadzenie szerokich konsultacji społecznych, aby "uniknąć negatywnych skutków dla systemu edukacji".

UWAGA: maturę można zdawać w domu. Jest komunikat CKE
03 maja 2025

Wprawdzie nie doszło jeszcze do tego, że maturę można zdawać zdalnie (na szczęście), ale okazuje się, że można ją zdawać w domu. Są na to przepisy, jest specjalny wniosek, a poszczególne Okręgowe Komisje Egzaminacyjne wydają w tym zakresie wytyczne.

pokaż więcej
Proszę czekać...