Reklamacja usług telekomunikacyjnych na nowych zasadach

Aleksandra Pajewska
rozwiń więcej
Reklamacja usług telekomunikacyjnych na nowych zasadach/ fot. Fotolia / Fotolia
Nowe zasady wnoszenia reklamacji usług telekomunikacyjnych wprowadza rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 24 lutego 2014 r. w sprawie inwentaryzacji infrastruktury i usług telekomunikacyjnych. Jak złożyć reklamację usług telekomunikacyjnych na nowych zasadach?

Zgodnie ze słowniczkiem ustawowym zawartym w ustawie z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800 z późn. zm) przez usługę telekomunikacyjną rozumie się usługę polegającą głównie na przekazywaniu sygnałów w sieci telekomunikacyjnej.

Jako przykład usługi telekomunikacyjnej wskazać więc należy: połączenie telefoniczne, dostęp do Internetu czy telewizji kablowej. Warto pamiętać że usługa poczty internetowej (e-mail) nie stanowi usługi telekomunikacyjnej.

Zadaj pytanie na Forum

Jak złożyć reklamację usług telekomunikacyjnych?

Od nie wykonanych/ nienależycie wykonanych usług telekomunikacyjnych przysługuje prawo reklamacji. Na mocy rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 24 lutego 2014 r. w sprawie inwentaryzacji infrastruktury i usług telekomunikacyjnych (Dz.U. 2014 poz. 284), które zastąpiło dotychczasowy akt prawny, tj. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 1 października 2004 r. w sprawie trybu postępowania reklamacyjnego oraz warunków, jakim powinna odpowiadać reklamacja usługi telekomunikacyjnej (Dz. U. z dnia 18 października 2004 r.) zmienione zostały zasady wnoszenia reklamacji usług telekomunikacyjnych. Nowe rozporządzenie weszło w życie 8 czerwca 2014 roku.

Zobacz również: Jak napisać odwołanie od reklamacji?

Nowe zasady reklamacji usług telekomunikacyjnych

Ustawodawca zdecydował się na wprowadzenie takich zasad, które pozwolą na dostosowanie formy kontaktu użytkowników z usługodawcami do preferencji tych pierwszych. Przyczyni się to – zdaniem ustawodawcy – do usprawnienia procesu wymiany informacji pomiędzy stronami, a tym samym postępowania reklamacyjnego.

Odpowiedź na reklamację

W poprzednim stanie prawnym dostawca usług telekomunikacyjnych zobowiązany był do udzielenia odpowiedzi na reklamację w formie pisemnej (na papierze). Niezależnie więc od tego, jaką drogą została wniesiona reklamacja (ustną, pisemną, elektroniczną) dostawca usług musiał sformułować odpowiedź na nią na piśmie.

Zgodnie z nowymi zasadami – usługodawca odpowie na reklamację w takiej formie, jakiej zażąda wnoszący reklamację. Brak dokonania wyboru będzie skutkował udzieleniem odpowiedzi w tej samej formie, w której wniesiono reklamację. To abonent decyduje więc w jakiej formie będzie kontaktował się z dostawcą usług telekomunikacyjnych. Dzięki powyższym zmianom skróceniu ulegnie okres oczekiwania na odpowiedź ze strony dostawcy usług.

Użytkownicy zyskali także prawo do żądania ponownego wysłania odpowiedzi na reklamację/ jej kopii/ duplikatu. Stanowi to ewidentny przejaw ochrony praw abonentów.

W odpowiedzi na reklamacji powinna zawrzeć się informacja o podstawie prawnej i faktycznej negatywnego rozstrzygnięcia (odmowy przyjęcia reklamacji). Takie regulacje obowiązywały także w poprzednim stanie prawnym.

Zapisz się na nasz newsletter

Reklamacja usługi telekomunikacyjnej – korzyści abonenta

Data złożenia reklamacji

W toku prac legislacyjnych doprecyzowano także tryb uzupełniania reklamacji niekompletnych oraz ustanowiono wymóg zamieszczania daty złożenia reklamacji zarówno w potwierdzeniu jej przyjęcia jak i w odpowiedzi na nią. Takie regulacje mają na celu ochronę reklamującego, poprzez umożliwienie mu weryfikacji zachowania przez usługodawcę terminu na udzielenie odpowiedzi na reklamację.

Reklamacja usługi telekomunikacyjnej – korzyści usługodawcy

Dostawcy usług telekomunikacyjnych odczują zmiany przede wszystkim poprzez ograniczenie papierowego obiegu dokumentów. Korzystanie z nowoczesnych kanałów wymiany informacji ma przyczynić się także do znacznego zmniejszenia kosztów związanych z obsługą pocztową.

Wskazane zmiany obowiązują od 8 czerwca 2014 r. Nowe regulacje znajdą zastosowanie do reklamacji wniesionych po tej dacie.

Polecamy serwis: Konsument i umowy

Podstawa prawna:

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 1 października 2004 r. w sprawie trybu postępowania reklamacyjnego oraz warunków, jakim powinna odpowiadać reklamacja usługi telekomunikacyjnej (Dz. U. z dnia 18 października 2004 r.)

Rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 24 lutego 2014 r. w sprawie inwentaryzacji infrastruktury i usług telekomunikacyjnych (Dz.U. 2014 poz. 284).

Ustawa z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800 z późn. zm).

Prawo
Łatwiejsza zmiana nazwiska po rozwodzie. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji
06 maja 2025

Łatwiejsza zmiana nazwiska po rozwodzie. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Kodeks rodzinny i opiekuńczy. Za projekt odpowiedzialne było Ministerstwo Sprawiedliwości. Jest to część pakietu deregulacyjnego.

Nawet 347 zł miesięcznie dofinansowania z PFRON do opieki na dziecko
06 maja 2025

Maksymalnie 347 zł miesięcznie mogą uzyskać osoby z umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności. Trwa jeszcze nabór wniosków. Kto może ubiegać się o taką pomoc?

Konklawe 2025 już dziś. Będą 4 polscy kardynałowie [PROCEDURA krok po kroku]
07 maja 2025

Konklawe 2025 rozpocznie się już dziś w środę 7 maja. Przedstawiamy, jak wygląda pełna procedura konklawe krok po kroku. Kto z Polski bierze udział w wyborze nowego papieża? Jest 4 polskich kardynałów: Stanisław Ryłko, Kazimierz Nycz, Konrad Krajewski i Grzegorz Ryś.

Pilne! Nie będzie obniżki składki zdrowotnej. Weto prezydenta. Sejm nie ma szans na przegłosowanie prezydenta
06 maja 2025

Prezydent Andrzej Duda zawetował ustawę obniżającą składkę zdrowotną dla przedsiębiorców - poinformowała we wtorek szefowa kancelarii prezydenta Małgorzata Paprocka.

Te osoby muszą rozliczyć się z ZUS-em do 31 maja 2025 r. Limity przychodów dla osób dorabiających do zasiłku lub świadczenia przedemerytalnego
06 maja 2025

Osoby pobierające świadczenie lub zasiłek przedemerytalny, które jednocześnie osiągają przychody, mają obowiązek do 31 maja dostarczyć do ZUS-u zaświadczenia o osiągniętych przychodach za okres od 1 marca 2024 r. do 29 lutego 2025 r.

1200 zł na wakacje w 2025 r. dla dzieci do 16 roku życia. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić!
06 maja 2025

Nawet 1200 zł może otrzymać dziecko na wakacje w 2025 r. Sprawdź szczegóły! Wakacje rozpoczynają się 28 czerwca 2025 r.

Czy polskie służby korzystają z Pegasusa w 2025 roku? Koordynator Służb Specjalnych: to tajemnica
06 maja 2025

W interpelacji poselskiej jeden z posłów zapytał na początku kwietnia 2025 r., czy obecnie polskie służby specjalne (CBA, ABW, SSW, SKW) dysponują oprogramowaniem do prowadzenia kontroli operacyjnej typu „Pegasus”. Jeszcze w tym samym miesiącu odpowiedzi na interpelację udzielił Tomasz Siemoniak - minister - członek Rady Ministrów, Koordynator Służb Specjalnych.

Seniorzy tracą całe swoje majątki i są umieszczani w DPS-ach na koszt gmin przez niemoralną lukę prawną. Sprawa skierowana do MRPiPS
07 maja 2025

W dniu 18 marca br. Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Wielkopolski zwróciło się do MRPiPS o podjęcie interwencji w celu wyeliminowania dostrzeżonej przez samorządy głęboko niemoralnej i niesprawiedliwej społecznie luki w przepisach, która pozwala rodzinom seniorów na pozbawianie ich całego majątku (wartego nawet kilka milionów złotych) i umieszczanie ich w domach pomocy społecznej, za które finalnie koszt ponosi gmina, pomimo, że istnieje notarialna umowa zobowiązaniowa, na podstawie której rodziny tych seniorów powinny zapewniać im, do końca życia, opiekę i ponosić koszty ich utrzymania.

To koniec groszowych emerytur dla tych grup zawodowych: ZUS dopłaci do składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne [REWOLUCYJNY PROJEKT]
06 maja 2025

To koniec groszowych emerytur dla tych grup zawodowych. Jeśli dochody w 3. ostatnich latach podatkowych średniorocznie nie przekraczają 125% minimalnego wynagrodzenia, państwo dopłaci do składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Taki jest projekt. Nowa regulacja pozwoli na objęcie systemem ubezpieczeń i wsparcia finansowego. Artyści o niskich i nieregularnych dochodach będą mogli liczyć na dopłaty do składek, finansowane ze środków publicznych. Dzięki temu nie tylko uzyskają stabilność dochodową, ale także dostęp do świadczeń socjalnych na równych zasadach.

Rozwód pozasądowy – będzie można rozwiązać małżeństwo przed kierownikiem USC. Jaka będzie procedura? Są już założenia nowelizacji
06 maja 2025

W ramach deregulacji prawa Ministerstwo Sprawiedliwości przedstawiło pod koniec kwietnia 2025 r. założenia nowelizacji Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego oraz niektórych innych ustaw, która ma na celu wprowadzenie możliwości pozasądowego rozwiązania małżeństwa (tzw. rozwodu pozasądowego). W tym nowym trybie rozwiązanie małżeństwa następowało będzie w drodze czynności podejmowanych przed kierownikiem urzędu stanu cywilnego, który sprawdzi, czy zaistniały ustawowe przesłanki rozwodu pozasądowego i dokona odpowiednich wpisów w rejestrze stanu cywilnego. Ten nowy tryb rozwodu ma być wyjątkiem od zasady rozwiązania małżeństwa przez sąd.

pokaż więcej
Proszę czekać...