REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odstąpienie od umowy – zmiany w 2014 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksandra Pajewska
Odstąpienie od umowy - możliwe w ciągu 14 dni od otrzymania towaru. /Fot. Fotolia
Odstąpienie od umowy - możliwe w ciągu 14 dni od otrzymania towaru. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W 2014 roku, na skutek wejścia w życie ustawy o prawach konsumenta, zmianie ulegną zasady odstąpienia od umowy. Główna zmiana dotyczy wydłużenia terminu – do 14 dni, w niektórych przypadkach nawet do 12 miesięcy - na odstąpienie od umowy.

Ustawa z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta rozszerza zakres ochrony uprawnień kupujących. Ma ona na celu wdrożenie Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2011/83/UE w sprawie praw konsumentów tzw. dyrektywy konsumenckiej.

REKLAMA

Odstąpienie od umowy a osobisty odbiór towaru

Prawo odstąpienia od umowy

Standardowy czas, jaki przysługuje konsumentowi na odstąpienie od umowy zawartej na odległość (przez Internet) lub poza lokalem przedsiębiorstwa (w domu, w przestrzeni publicznej) zostanie wydłużony z 10 do 14 dni.

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na Newsletter!

Termin ten liczony jest od daty zakupu a w przypadku zakupów dokonanych przez Internet – od daty otrzymania towaru. Może zostać dodatkowo wydłużony. Ma to miejsce w sytuacji, kiedy sprzedawca nie poinformuje kupującego o przysługujących mu uprawnieniach, w tym prawie do zwrotu towaru. Brak takiej informacji skutkuje wydłużeniem terminu aż do 12 miesięcy. Konsument nie ma wówczas obowiązku podawania przyczyny odstąpienia od umowy. Odstępujący od umowy może skorzystać z formy elektronicznej. Nie będzie już musiał posługiwać się tradycyjnym listem. Projekt ustawy zawiera także załączniki. Jeden z nich stanowi właśnie formularz, służący do skorzystania z prawa do odstąpienia. Kolejnym załącznikiem jest wzór pouczenia o prawie do odstąpienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązek informacyjny

Ustawa zakłada rozszerzenie obowiązków informacyjnych e-sklepów. Dane obejmujące nazwę firmy, cenę i informację o prawie do odstąpienia będą mogły zostać przekazane drogą elektroniczną (np. w formie mailowej). Ustawodawca zdecydował się na wprowadzenie sposobu, który będzie odpowiadał użytemu środkowi porozumiewania się na odległość. Dotychczas w/w dane wymagały zachowania anachronicznej formy pisemnej (papierowej).

Koszty zwrotu towaru

Ustawa obejmuje również zagadnienie kosztów przesyłki zwracanego towaru. Klient ponosi koszt odesłania towaru. Otrzyma jednak zwrot wydatków poniesionych na sam towar oraz jego przesyłkę. Jest to zwrot warunkowy. Zależy od tego, czy kupujący zdecydował się na najtańszą dostępną formę przesyłki. Jeśli wybierze jedną z droższych opcji, wówczas sprzedający nie będzie zobligowany do zwrotu kosztów.

Przepisy antypobieraczkowe

Przycisk lub inna funkcja umożliwiająca zamówienie będzie musiała zawierać napis „zamówienie z obowiązkiem zapłaty” lub inny o równoważnej treści.

Korzystne dla konsumentów zmiany w funkcjonowaniu e-sklepów w 2014

Ustawodawca odniósł się do kontrowersyjnej sytuacji portali umożliwiających pobieranie różnorodnych danych, które nie informowały w dostateczny sposób o kosztach świadczonych usług. SOKiK w Warszawie w wyroku z 12 grudnia 2013 (XVII AmA 76/12) stwierdził, że serwis Pobieraczek.pl wprowadzał klientów w błąd wysyłając im mailowe powiadomienie o zawiadomieniu prokuratury o popełnieniu przestępstwa. Serwis zastraszał tym samym swoich klientów i wymuszał na nich dokonanie płatności. Przy założeniu konta i rejestracji portal nie informował w dostatecznie przejrzysty sposób o opłatach związanych z korzystaniem z oferowanych usług. Projekt obliguje takie serwisy do jasnego i widocznego informowania o opłatach.

Zmiany w tradycyjnym stanie

Ustawa wprowadza również szereg zmian w tradycyjnym handlu. Zwiększa zakres obowiązku informacyjnego ciążącego na sprzedawcy. Będzie on obowiązany do udzielenia wyczerpujących informacji dot. głównych cech świadczenia, sposobu porozumiewania się oraz danych go identyfikujących. Konsumenci zyskają zwiększone możliwości reklamowania wadliwego towaru, tzw. bubla. Będą mogli od razu zażądać obniżenia zapłaty lub odstąpienia od umowy. Teraz żądanie takie musi być poprzedzone bezskuteczną naprawą lub wymianą. Konsumentom przywrócono także uprawnienie do gwarancji konsumenckiej. W sytuacji, w której udzielający gwarancji nie określi jej zasad, kupujący mogą bazować bezpośrednio na uregulowaniach kodeksu cywilnego. Zgodnie bowiem z art. 577 k.c. W wypadku gdy kupujący otrzymał od sprzedawcy dokument gwarancyjny co do jakości rzeczy sprzedanej, poczytuje się w razie wątpliwości, że wystawca dokumentu (gwarant) jest obowiązany do usunięcia wady fizycznej rzeczy lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad, jeżeli wady te ujawnią się w ciągu terminu określonego w gwarancji. Jeżeli w gwarancji nie zastrzeżono innego terminu, termin wynosi jeden rok licząc od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana.

Ustawa zastąpi dwie obecnie obowiązujące ustawy: o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o ochronie niektórych praw konsumentów.

Sejm zdecydował, że ustawa wejdzie w życie w grudniu 2014 roku.

Polecamy serwis: Prawa konsumenta

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta.

Wyrok SOKIK z dnia 12 grudnia 2013 roku (XVII AmA 76/12).

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 października 2011 r. nr 2011/83/UE w sprawie praw konsumentów.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sąd w Warszawie pyta TSUE o WIBOR. Czy bank jasno informował konsumentów o ryzyku i zasadach ustalania zmiennego oprocentowania kredytu? Komentarz radcy prawnego

W dniu 30 czerwca 2025 roku, Sąd Okręgowy Warszawa-Praga w Warszawie wydał postanowienie w sprawie II C 1440/24, w którym sformułował pytania prejudycjalne do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczące wskaźnika WIBOR. Uzasadnienie tego postanowienia komentuje dla infor.pl Beata Strzyżowska, radca prawny, której Kancelaria reprezentuje kredytobiorców w tej sprawie.

Młodsi i bardziej zadłużeni – multidłużnicy w Polsce

Profil polskiego multidłużnika wyraźnie się zmienia. Coraz większą część tej grupy stanowią młodsi konsumenci, a udział kobiet systematycznie maleje. W ciągu trzech lat udział osób w wieku 18–25 lat wzrósł sześciokrotnie, a w grupie 26–35 lat o ponad 7 pkt proc. Mężczyźni nie tylko stanowią większość, lecz także odpowiadają za coraz większą część zadłużenia. Szczegóły analizy poniżej.

Przepada świadczenie wspierające. Umierają kolejne osoby niepełnosprawne. Co na to sądy?

Wszyscy wiemy, że przyznawanie świadczenie wspierającego obciąża przewlekłość. Okres oczekiwanie na przyznanie punktów w ramach poziomu potrzeby wsparcia wynosi w skrajnych przypadkach rok. Na punkty czekają osoby niepełnosprawne w tak poważnych stanach (i sędziwym wieku), że część z nich umiera. Ostrzegano przed takimi sytuacjami jeszcze przed wprowadzeniem świadczenia wspierającego. Niestety te obawy się spełniły. W efekcie rodziny osób zmarłych idą do sądu bo świadczenie wspierające ... przepada. Przykład takiej sytuacji poniżej.

Młodzi Polacy w trybie oszczędzania. Najczęściej od 20 do 60 proc. towarów kupują w promocjach [RAPORT]

Jak wynika z najnowszego raportu rynkowego, Polacy w wieku 18-25 lat najczęściej robią od 20% do 40% codziennych zakupów w promocjach – 32,5%. Głównie dotyczy to osób z dochodami w przedziale 3000-4999 zł, ze średnim wykształceniem i z mniejszych miejscowości. Z kolei 26,5% młodych konsumentów kupuje na co dzień od 40% do 60% podstawowych produktów w promocjach. Szczegóły poniżej wraz z omówieniem wyników raportu.

REKLAMA

Zasiłek z MOPS? Tak, ale pamiętaj o wywiadzie środowiskowym

Osoby ubiegające się o świadczenia z pomocy społecznej często zapominają o ważnej roli, jaką odgrywa rodzinny wywiad środowiskowy. Jest to podstawowe narzędzie, które pozwala na ocenę sytuacji majątkowej i rodzinnej. Kto i gdzie przeprowadza taki wywiad? Czy jest on obowiązkowy?

MOPS od 10 lat naruszają prawo wbrew TK. Nie ma limitu 18 lat przy świadczeniu pielęgnacyjnym (starym) [osoba niepełnosprawna, stopień znaczny)

Nieufność staruszki z demencją (osoba niepełnosprawna, stopień znaczny) jest dodatkowym argumentem dla przyznania świadczenia pielęgnacyjnego. Bo staruszka ufa tylko swojej córce. I nie może wykonywać czynności opiekuńczych nikt inny. To ciekawostka z omówionego w artykule wyroku sądu. Wyrok ten pokazuje jednak stały problem z MOPS - urzędnicy wiedzą o tym, że nie ma limitu wieku (18 lat dla osoby nieuczącej się) przy świadczeniu pielęgnacyjnym (jako data powstania niepełnosprawności. Ale wciąż ten limit stosują. To karygodne. Bo wynika to w mojej ocenie z obawy, że wojewoda odbierze gminom pieniądze na świadczenie pielęgnacyjne albo RIO zarzucą gminie naruszenie zasad gospodarki środkami publicznymi - bo przepisy wciąż mówią o limicie 18 lat, a to że limit nie obowiązuje wynika z wyroku TK, którego Sejm nigdy nie przełożył na nowelizację przepisów

Kłopoty ze skargą na MOPS za odebrany zasiłek pielęgnacyjny 215,84 zł. Tylko ePUAP albo papierowy dokument

W przepisach jest pułapka. Jeżeli spierasz się o zasiłek pielęgnacyjny (215,84 zł) z MOPS to nie można obecnie wnosić elektronicznie pism do sądu z nowym systemem e-Doręczenia. Będzie to możliwe dopiero od 2029 r. (o czym informują przepisy przejściowe, które łatwo przegapić). Można skorzystać z ePUAP. I tak wniesioną skargę na decyzję MOPS sąd przyjmie. Przez e-Doręczenia to się nie uda. W artykule przykład utraconego w ten sposób zasiłku pielęgnacyjnego. Na dziś najbezpieczniejszym prawnie sposobem wniesienia skargi na MOPS (i SKO) w sprawie zasiłku pielęgnacyjnego jest po prosty tradycyjna "papierowa" skarga.

1,1 mln osób dostanie czternastą emeryturę wcześniej. Ale nie każdy dostanie 1558,81 zł na rękę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych kontynuuje wypłatę czternastych emerytur. Jeszcze przed najbliższym weekendem (do piątku 5 września 2025 r.) przelew na konto i przekaz pocztowy otrzyma prawie 1 mln 136 tys. osób. To emeryci i renciści, którym ZUS ustalił termin płatności głównego świadczenia na 6 dzień miesiąca.

REKLAMA

Deregulacja: Prezydent RP Karol Nawrocki podpisał 22 postulaty [LISTA]

Zastosowanie instytucji "milczącego załatwienia sprawy" przy przekroczeniu przez urzędy czasu instrukcyjnego zawartego w przepisach, zrównanie ważności dokumentacji elektronicznej z papierową, doprecyzowanie definicji konsumenta w prawie cywilnym, certyfikowanie firm uczestniczących w przetargach publicznych, usprawnienie procedury przetargowej w przypadku jednej oferty, roczny zamiast miesięcznego limitu przychodów dla działalności nieewidencjonowanej, cyfryzacja postępowań sądowych, obowiązkowa mediacja – szybsze i tańsze rozwiązanie sporów, skuteczna ochrona spadkobierców przed nadużyciami - szybkie blokowanie rachunków osób zmarłych: to tylko kilka z 22 postulatów podpisanych przez Prezydenta RP Karola Nawrockiego.

System kaucyjny w Polsce: rewolucja, która uderzy w małe sklepy?

System kaucyjny w Polsce ma ruszyć już wkrótce i zmienić sposób, w jaki oddajemy butelki i puszki. Dla dużych sieci to wyzwanie organizacyjne, ale dla małych sklepów może być prawdziwą rewolucją – od braku miejsca po dodatkowe koszty i obciążenie personelu. Czy lokalne sklepy poradzą sobie z nowymi obowiązkami?

REKLAMA