Od 1 grudnia duże podwyżki dla ogromnej grupy użytkowników dróg. Sprawdź, czy dotyczą także Ciebie

Artur Sadziński
Dziennikarz i redaktor z doświadczeniem w tworzeniu treści o finansach, prawie i sprawach konsumenckich. Pisze z myślą o praktycznym wsparciu dla czytelnika.
rozwiń więcej
Od 1 grudnia duże podwyżki dla ogromnej grupy użytkowników dróg. Sprawdź, czy dotyczą także Ciebie / Kierowcy zapłacą więcej od 1 grudnia. Sprawdź, kogo dotkną podwyżki / Shutterstock

Grudzień przyniesie kierowcom spore zaskoczenie, część tras, którymi dotąd jeździli za darmo, wkrótce stanie się płatna. Zmiany obejmą kolejne regiony kraju i oznaczają większe wydatki dla osób pokonujących dłuższe dystanse, zwłaszcza kierowców zawodowych i właścicieli pojazdów dostawczych. Rozszerzenie sieci płatnych dróg sprawi, że wielu kierowców będzie musiało ponownie zaplanować swoje trasy i przygotować się na podwyżki codziennych podróży.

rozwiń >

1 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozszerzona wersja systemu e‑TOLL obejmująca znacznie szerszą sieć dróg. Oznacza to, że setki kilometrów dotąd bezpłatnych odcinków zostaną włączone do systemu poboru opłat i z dnia na dzień staną się płatne dla pojazdów ciężkich. Ministerstwo Infrastruktury podkreśla, że jest to kolejny etap długofalowej polityki modernizacji i utrzymania infrastruktury drogowej. Kierowcy zawodowi i właściciele flot powinni z wyprzedzeniem sprawdzić, czy planowana trasa po 1 grudnia nie będzie wymagała rejestracji w e‑TOLL.

Rozszerzenie sieci płatnych tras

Zmiany obejmą kolejne setki kilometrów dróg krajowych i ekspresowych, które dotychczas były darmowe. Po rozszerzeniu systemu sieć płatnych dróg przekroczy kilka tysięcy kilometrów. To nie tylko autostrady, opłaty będą pobierane również na wybranych odcinkach dróg krajowych, co może zaskoczyć kierowców przyzwyczajonych do bezpłatnego tranzytu.

Kogo dotyczą nowe opłaty?

Rozszerzenie nie dotyczy wszystkich kierowców. Obowiązek wnoszenia opłat będzie dotyczył pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) powyżej 3,5 t, czyli głównie samochodów ciężarowych, autobusów, kamperów i zestawów pojazdów.

Kierowcy samochodów osobowych i motocykli są zwolnieni z nowych opłat. Mimo to każdy właściciel firmy transportowej powinien dokładnie zweryfikować swoją flotę, także pod kątem pojazdów specjalnych, ciągników siodłowych czy lawet, które wraz z ładunkiem mogą przekraczać próg 3,5 t DMC.

Dlaczego stawki idą w górę?

Według Ministerstwa Infrastruktury opłaty nie były waloryzowane od 2022 r., a dodatkowe środki są niezbędne do utrzymania i rozwoju infrastruktury. Resort podkreśla, że wpływy z e‑TOLL mają być przeznaczane na poprawę stanu dróg, modernizację istniejących odcinków, budowę nowych tras oraz inwestycje proekologiczne (np. ograniczanie emisji zanieczyszczeń). Nowe, wyższe stawki mają również dostosować polski system do stawek obowiązujących w innych krajach UE i zmniejszyć natężenie ruchu tranzytowego na bezpłatnych dotąd drogach.

Ile wynoszą stawki e‑TOLL?

Stawka opłaty zależy od klasy drogi, dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu i klasy emisji spalin. Od 1 stycznia 2025 r. obowiązują następujące stawki za przejazd 1 km drogi płatnej:

Drogi klasy A (autostrady) i S (drogi ekspresowe)

Kategoria pojazdu

Klasa emisji spalin

Stawka za 1 km

Pojazdy o DMC > 3,5 t i < 12 t

max Euro 2

0,57 zł

Euro 3

0,50 zł

Euro 4

0,41 zł

min. Euro 5

0,29 zł

Pojazdy o DMC ≥ 12 t

max Euro 2

0,76 zł

Euro 3

0,66 zł

Euro 4

0,53 zł

min. Euro 5

0,40 zł

Autobusy (bez względu na masę)

max Euro 2

0,57 zł

Euro 3

0,50 zł

Euro 4

0,41 zł

min. Euro 5

0,29 zł

Te wartości wynikają z tabel stawek ogłoszonych przez Ministerstwo Finansów na rok 2025.

Drogi klasy G (główne) i GP (główne ruchu przyspieszonego)

Kategoria pojazdu

Klasa emisji spalin

Stawka za 1 km

Pojazdy o DMC > 3,5 t i < 12 t

max Euro 2

0,47 zł

Euro 3

0,41 zł

Euro 4

0,33 zł

min. Euro 5

0,24 zł

Pojazdy o DMC ≥ 12 t

max Euro 2

0,59 zł

Euro 3

0,53 zł

Euro 4

0,43 zł

min. Euro 5

0,30 zł

Autobusy (bez względu na masę)

max Euro 2

0,47 zł

Euro 3

0,41 zł

Euro 4

0,33 zł

min. Euro 5

0,24 zł

Informacje te pochodzą z oficjalnego obwieszczenia Ministra Infrastruktury w Monitorze Polskim.

Mandaty i wzmożone kontrole

Nowe przepisy oznaczają nie tylko rozszerzenie sieci dróg objętych e‑TOLL, ale również surowsze kary za brak wniesienia opłaty. Za nieuiszczenie należności, podanie nieprawidłowych danych w systemie czy zasłonięcie tablic rejestracyjnych grozi grzywna do 1500 zł.

Inspektorzy Generalnej Inspekcji Transportu Drogowego (GITD) zostaną wyposażeni w nowoczesne radiowozy, również nieoznakowane, z systemami automatycznej weryfikacji numerów rejestracyjnych i kontroli, czy opłata została uiszczona. Operatorzy flot i kierowcy powinni więc regularnie aktualizować oprogramowanie urządzeń rejestrujących i pilnować poprawnych ustawień tras.

Polecamy: KOMPLET PODATKI 2026

Czy Ciebie też to dotyczy?

Zmiany dotkną przede wszystkim przewoźników i kierowców zawodowych, to oni będą musieli zapłacić za przejazd kolejnymi odcinkami dróg krajowych i ekspresowych oraz liczyć się z wyższymi stawkami. Jeśli prowadzisz samochód osobowy, motocykl lub lekki samochód dostawczy, nowe zasady nie obejmą Cię bezpośrednio. Nie oznacza to jednak, że możesz je ignorować: dodatkowe koszty firm transportowych mogą przełożyć się na wzrost cen usług i towarów. Warto więc śledzić komunikaty Ministerstwa Infrastruktury i Generalnej Inspekcji Transportu Drogowego, by wiedzieć, które drogi są objęte systemem e‑TOLL.

Podsumowanie

Rozbudowa systemu e‑TOLL od 1 grudnia 2025 r. oznacza większe koszty dla tysięcy kierowców ciężarówek i autobusów. Rozszerzona sieć płatnych tras, podwyżki stawek i surowe mandaty stanowią impuls do dokładnego planowania trasy i monitorowania aktualnych przepisów. Jednocześnie środki pozyskane z opłat mają trafić na dalszy rozwój dróg i ograniczanie zanieczyszczeń. Nawet jeśli zmiany nie dotyczą bezpośrednio Twojego pojazdu, mogą mieć pośredni wpływ na koszty transportu i ceny usług. Dlatego warto być świadomym nowych zasad i sprawdzić, czy obejmują one również Ciebie.

Infor.pl
RPP stopy procentowe - listopad 2025 [Tabela]
04 lis 2025

RPP: stopy procentowe w listopadzie 2025 roku idą w dół 0,25 pkt proc. Tabela przedstawia jak zmieniają się raty kredytu hipotecznego po obniżce stóp procentowych.

Sąd Najwyższy rozstrzyga dylemat: kiedy wykreślić hipotekę z księgi wieczystej, a kiedy wytaczać powództwo o uzgodnienie?
04 lis 2025

Postanowieniem z 27 marca 2025 roku Sąd Najwyższy uchylił rozstrzygnięcie sądu II instancji w sprawie dotyczącej wykreślenia hipoteki z księgi wieczystej, wskazując jednocześnie na fundamentalne różnice między postępowaniem wieczystoksięgowym a powództwem o uzgodnienie treści księgi wieczystej z rzeczywistym stanem prawnym. Orzeczenie to ma kluczowe znaczenie dla praktyki obrotu nieruchomościami, szczególnie w sytuacjach, gdy ujawniają się historyczne nieprawidłowości związane z prawem własności.

PFRON: Dużo punktów dla stopnia znacznego (do 10 pkt). Mniej dla umiarkowanego (od 1 pkt w górę)
04 lis 2025

W PFRON funkcjonuje system punktów. Aby otrzymać dofinansowanie do np. zakupu samochodu w PFRON (przez osobę niepełnosprawną) trzeba złożyć wniosek. Dzięki systemowi punktów można otrzymać dodatkowe punkty. Maksymalna korzyść to 10 punktów. Dzięki nim osoba niepełnosprawna ma szanse na wyższe dofinansowanie z PFRON.

Wszystkie niedziele handlowe w miesiącu: wszystkie sklepy otwarte przez całe weekendy - od Lidla i galerii handlowych po Żabkę. Ten miesiąc już blisko
04 lis 2025

Wszystkie to mała przesada, trzy pierwsze, bo ostatnia z czterech niedziel tego miesiąca – 30 dnia jest bliska Nowego Roku więc nie ma potrzeby by była handlowa. Ale takie skumulowanie niedziel handlowych to doskonała okazja do zbadania jak by to było gdyby tak działo się każdego miesiąca, zwłaszcza że zdarzy się pierwszy raz od wielu lat i następny taki układ będzie za kolejny rok.

Seniorzy warto wiedzieć: Prezydent zdecyduje co do emerytur i rent w kontekście granic potrąceń [sprawa z 20 października 2025 r.]. Czy będzie większa ochrona dochodów osób starszych?
04 lis 2025

Nie od dzisiaj wiadomo, że potrącenia alimentacyjne z emerytur i rent stanowią jeden z najdelikatniejszych i najczęściej dyskutowanych aspektów polskiego systemu zabezpieczenia społecznego. Chodzi o mechanizm prawny, który pozwala na obciążanie świadczeń emerytalno-rentowych długami alimentacyjnymi, co ma służyć ochronie interesów wierzycieli (najczęściej byłych partnerów lub dzieci). Jednak w praktyce, rygorystyczne i nieelastyczne limity tych potrąceń mogą prowadzić do sytuacji, w których emeryci i renciści są pozbawiani środków niezbędnych do godnego życia, szczególnie w obliczu rosnących kosztów utrzymania, problemów zdrowotnych oraz starości. Sprawą zajmie się Prezydent RP wraz ze swoim biurem ekspertów i zdecyduje co do emerytur i rent w kontekście granic potrąceń.

Jak komisja przyznaje punkty, gdy ubiegasz się o świadczenie wspierające? Sprawdź, ile możesz dostać w 2025 i 2026 roku
04 lis 2025

W 2025 i 2026 roku system przyznawania świadczenia wspierającego obejmie kolejne grupy osób z niepełnosprawnościami. To jedno z najważniejszych świadczeń wprowadzonych w ostatnich latach, ponieważ pieniądze trafiają bezpośrednio do osoby z niepełnosprawnością, a nie do opiekuna. O tym jednak, kto i ile dostanie, decyduje liczba punktów przyznanych przez komisję wojewódzką (WZON). Warto wiedzieć, jak wygląda ta ocena, od czego zależy wynik i jak zwiększyć swoje szanse na wyższe świadczenie.

Dodatkowe wynagrodzenie roczne nauczycieli za 2025 rok. Kiedy wypłata i komu przysługuje trzynastka w 2026 r.?
04 lis 2025

W 2026 roku nauczyciele otrzymają tzw. trzynastą pensję za 2025 rok. To świadczenie, znane formalnie jako dodatkowe wynagrodzenie roczne, przysługuje pracownikom sfery budżetowej, w tym nauczycielom szkół publicznych. Wyjaśniamy, komu się ono należy, jak obliczyć jego wysokość i kiedy należy się spodziewać wypłaty.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar
04 lis 2025

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Czy ZUS pracuje 10 listopada 2025 r.
04 lis 2025

10 listopada 2025 r. to poniedziałek przed Narodowym Świętem Niepodległości 11 listopada. Czy ZUS pracuje w tym dniu i można załatwiać sprawy? Oto informacja prosto z Zakładu.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?
04 lis 2025

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

pokaż więcej
Proszę czekać...