Księgowość wewnętrzna czy outsourcing? Wybierz zgodnie z potrzebami Twojego biznesu

glc / fot. materiały prasowe

Prowadząc własną firmę, kluczową decyzją jest wybór między wewnętrznym działem księgowości a outsourcingiem tej usługi. Każda z tych opcji ma swoje zalety i wady, które warto rozważyć, biorąc pod uwagę specyfikę działalności oraz indywidualne preferencje. 

Co da Ci outsourcing? 

Mniejsze koszty i specjalistyczna wiedza w pakiecie 

Outsourcing księgowości może przynieść znaczące oszczędności, szacowane na około 40% w porównaniu z wewnętrznym działem księgowym. Warto również uwzględnić nie tylko wynagrodzenie pracowników, ale także koszty związane z infrastrukturą techniczną, tj. zakupu oprogramowania, jego aktualizacji, zabezpieczeń, back-upów, sprzętu komputerowego czy tak trywialnych elementów jak stanowiska pracy, przestrzeni biurowej dla zespołu księgowego, miejsca na przechowywanie dokumentów itp. i rekrutacją. Procesy rekrutacyjne to dodatkowe koszty, które znaczenie wzrosły w ostatnich latach ze względu na ewidentny deficyt specjalistów na rynku, ale również czas jaki trzeba poświęcić na znalezienie pracowników i zbudowanie zespołu.  

Poza korzyściami finansowymi, outsourcing usług księgowych daje dostęp do specjalistycznej wiedzy, co zmniejsza ryzyko błędów podczas rozliczeń podatkowych i minimalizuje potencjalne kary czy grzywny. “Ogromnym atutem współpracy z GLC jest również nasza wiedza i doświadczenie w obsłudze Klienta na wielu nowoczesnych systemach księgowych. Regularnie się szkolimy i podnosimy swoje kompetencje w zakresie znajomości programów ERP, z którychn potencjalnie mogą korzystać nasi Klienci. Pracujemy, m.in. na  Enova, SAP (4Hana, R3), SAP Business One, Microsoft Dynamics Navision (Business Central), Comarch ERP XL (CDN XL).” - mówi Klaudia Derela, parter zarządzająca GLC Accounting

Odpowiedzialność i kompleksowe podejście 

Profesjonalna firma zewnętrzna ponosi odpowiedzialność, popartą zawartą polisą OC działalności za poprawność wyliczeń podatkowych, co daje dodatkowe poczucie bezpieczeństwa. Ponadto, outsourcing często idzie w parze z dostępem do różnorodnych narzędzi i ekspertów prawa, podatków, kadr i płac, księgowości, audytu czy IT. Taka kompleksowość pozwoli na oszczędność czasu, sprawniejszy przepływ informacji oraz analizę tematów z wielu perspektyw.  

Outsourcing nie dla wszystkich 

Outsourcing może nie być idealnym rozwiązaniem, szczególnie dla większych firm, gdzie istnieje skomplikowany obieg dokumentów i procesów. Wewnętrzny dział księgowości zapewnia bezpośredni dostęp do pracowników, co jest kluczowe w przypadku potrzeby szybkiego działania. 

glc

 

fot. materiały prasowe

To może kompromis? 

Alternatywą może być sytuacja mieszana, gdzie wewnętrzny dział księgowości współpracuje z zewnętrzną firmą doradczą. To rozwiązanie daje możliwość zdywersyfikowania ryzyka i może być idealne dla tych, którzy szukają złotego środka. 

Wybór między wewnętrznym działem księgowości a outsourcingiem powinien być dokładnie przemyślany, biorąc pod uwagę wielkość firmy, oczekiwania oraz możliwości finansowe. Nie ma jednoznacznej odpowiedzi, każde rozwiązanie ma swoje zalety i wady. Kluczowe jest znalezienie tego, co najlepiej odpowiada indywidualnym potrzebom i charakterystyce działalności Twojego biznesu. 

“Jako firma doradcza od 25 lat wspieramy polskich i zagranicznych przedsiębiorców z wielu branż. Filarem naszej działalności jest księgowość. Oferujemy szeroki zakres obsługi księgowej, który realizujemy w wielu formach, zawsze uwzględniając potrzeby klienta oraz specyfikę branży, to z kolei pozwala przedsiębiorcom w pełni skupić się na rozwijaniu biznesu.”- dodaje Klaudia Derela. 

Biura rachunkowe
Prowadzisz biuro rachunkowe? Sprawdź, co wiesz o AML
24 kwi 2024

Pracujesz w biurze rachunkowym? Sprawdź swoją wiedzę na temat regulacji AML, czyli przepisów ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Nakłada ona na biura rachunkowe liczne i szczegółowe obowiązki, których niedopełnienie zagrożone jest karami. Nasz test składa się z trzech części: zasadniczej, z pytaniami dotyczącymi przestrzegania przepisów, metryczki, prosimy również o podzielenie się opiniami z zakresu regulacji AML oraz ich stosowania. Każdy uczestnik testu pozna swój rezultat. Skumulowane, anonimowe wyniki zostaną omówione w specjalnym artykule. Co wiesz, a czego nie wiesz o przepisach AML? Sprawdź swoją wiedzę. Zapraszamy!

Prowadzisz lub pracujesz w biurze rachunkowym? Sprawdź, ile wiesz o AML
22 kwi 2024

Pracujesz w biurze rachunkowym? Sprawdź swoją wiedzę na temat regulacji AML, czyli przepisów ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.

Przed czym ubezpieczenie OC chroni biuro rachunkowe? Czy księgowi ubezpieczają się na zbyt niskie sumy?
16 kwi 2024

Biura rachunkowe i firmy księgowe najczęściej wybierają ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) zawodowej z sumami gwarancyjnymi na poziomie od 50 do 100 tys. zł – podaje Leadenhall Insurance. W ramach polisy ubezpieczyciel przejmuje od księgowych finansową odpowiedzialność za nieprawidłowości i uchybienia, które popełniają podczas obsługi swoich klientów. Do najbardziej kosztownych pomyłek należą błędy w deklaracjach podatku VAT - poszkodowani klienci mogą obciążyć księgowych odsetkami naliczonymi przez Urząd Skarbowy.

Zapobieganie praniu pieniędzy. Oto niezbędne procedury AML dla biur rachunkowych
15 kwi 2024

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu polega m.in. na stosowaniu tzw. środków bezpieczeństwa finansowego oraz przestrzeganiu wymaganych w tym zakresie procedur. Pierwszym ze stosowanych środków bezpieczeństwa jest identyfikacja klienta i weryfikacja jego tożsamości. Dokonanie tych czynności należy udokumentować.

Jak rozwinąć swoje biuro rachunkowe? 9 pomysłów, które sprawią, że w Twoim biurze pojawi się więcej Klientów
09 kwi 2024

Otworzyłeś biuro rachunkowe lub kancelarię podatkową i masz mało klientów? Jesteś nowy w swojej miejscowości, nikt Cię nie zna, konkurencja od lat działa prężnie, a Ty chciałbyś w końcu zacząć zarabiać? Sprawdź, co możesz zrobić by rozruszać swoją działalność. Przygotowaliśmy niezbędnik z podpowiedziami dla właścicieli biur rachunkowych i kancelarii podatkowych, w którym znajdziesz pomysły na to, co zrobić, by zyskać nowych klientów.

Obowiązek sporządzania i aktualizacji ogólnej oceny ryzyka prania pieniędzy i finansowania terroryzmu
08 kwi 2024

Każde biuro rachunkowe powinno znać i rozumieć ryzyko prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, które może wystąpić w związku z charakterem oraz zakresem prowadzonej przez siebie działalności. Temu celowi służy tzw. ogólna ocena ryzyka. Co ważne dokument ten należy nie tylko sporządzić ale też aktualizować dostosowując go do zmieniających się okoliczności, nie rzadziej niż co dwa lata.

Nawet milion złotych kary. Tych zasad muszą przestrzegać biura rachunkowe
27 mar 2024

Podmioty prowadzące działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych lub prowadzący księgi podatkowe znajdują się na liście jednostek obowiązanych do stosowania przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (tzw. ustawa o AML). Wiąże się to z szeregiem obowiązków, z których nie każde biuro zdaje sobie sprawę

Uproszczone procedury. Kiedy biuro rachunkowe może je stosować?
27 mar 2024

Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy  przewiduje łagodniejsze reguły identyfikacji i weryfikacji klientów w ściśle określonych przypadkach. Są to okoliczności, w których ryzyko wystąpienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu jest znacząco ograniczone, jeżeli nie całkowicie wyeliminowane. "Uproszczenie" nie zwalnia biura z obowiązków nałożonych przepisami ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

Kontakt z państwem trzecim, skomplikowane transakcje? To powinno zaalarmować biuro rachunkowe
27 mar 2024

Biuro rachunkowe ma obowiązek stosować wzmożone środki bezpieczeństwa finansowego, jeżeli zajdą okoliczności świadczące o wyższym ryzyku prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu. To biuro ocenia czy takie okoliczności zaszły. Ponadto biuro stosuje wzmożone środki bezpieczeństwa zawsze w przypadkach stosunków gospodarczych lub transakcji związanych z państwem trzecim wysokiego ryzyka, a także gdy klient lub beneficjent rzeczywisty jest osobą zajmującą eksponowane stanowisko polityczne albo członkiem rodziny takiej osoby, czy jej bliskim współpracownikiem.

pokaż więcej
Proszę czekać...