Kiedy nie warto przepłacać za usługi księgowe – poznaj 4 ciekawe przypadki!

Adam Tarnowski
rozwiń więcej
biuro rachunkowe, pracodawca / Kiedy nie warto przepłacać za usługi księgowe – poznaj 4 ciekawe przypadki! / Shutterstock

Racjonalny przedsiębiorca powinien zawsze liczyć się z kosztami i nabywać towary oraz usługi w cenie adekwatnej do jakości. Z podobną sytuacją mamy do czynienia w sektorze usług księgowych, gdy niektóre firmy je świadczące, stosują nawet bardzo niskie ceny, które nie są jednak adekwatne do oferowanej przez nich jakości.

1. Biura rachunkowe zbytnio ograniczające czas obsługi klientów

Największym kosztem w biurze rachunkowym są pensje jego pracowników, w każdym biurze rachunkowym bez względu na: działalność stacjonarną, online, miejsce świadczenia usługi.

Autopromocja

Jeśli pensje pracowników są znacznym kosztem, to najprościej ograniczać czas konieczny do obsługi danego klienta. Wiele biur korzysta już z pewnych automatyzacji, najczęściej jednak dotyczą one czynności technicznych i powtarzalnych, a dużo czasu zajmuje merytoryczna analiza. Zatem oszczędzając można księgować szybko bez refleksji, odpowiedniej analizy, bez sprawdzenia błędów po rozwiązaniach automatyzujących pracę (takie rozwiązania niestety te błędy robią).

2. Biura rachunkowe zbytnio oszczędzające na pensjach pracowników

Jak wyżej zostało wspominane największym kosztem w biurze są pracownicy, zatem może oszczędzić nie tylko na czasie obsługi klienta, lecz także na samej wysokości pensji pracowników i zatrudniać osoby, których godzina pracy będzie tańsza, ale za to mogą występować problemy w zakresie posiadanej wiedzy i ryzyko popełnienia błędów istotnie wzrośnie.

3. Biura rachunkowe nastawione na uzyskanie jak najszybszego, jak najwyższego przychodu, aby można było je sprzedać po jak najwyższej cenie

Zdarzają się biura rachunkowe, które powstają z udziałem osób zamierzających dokonać ich późniejszej sprzedaży. Problem jednak powstaje w sytuacji, gdy zamierzają one jak najszybciej wygenerować jak najwyższy przychód, bez szczególnego zwracania uwagi na to, czy taka polityka nie będzie później kosztowna dla ich klientów. Jeśli właściciel biura przyjmuje agresywnie firmy do obsługi i zatrudnia kogokolwiek, kto tylko jest dostępny na rynku, zachodzi duże ryzyko, że księgowe nie będą w stanie odpowiednio obsługiwać klientów, zwłaszcza, że często będzie następować sytuacja, w której na personel przypada za dużo firm do obsługi, zanim zostanie zatrudniona i wdroży się nowa osoba. Jakość pracy nowozatrudnionej osoby nie zawsze jest idealna, a czasami trzeba ją zwolnić z tego powodu.

Zdarza się niestety nawet tak, że właściciele biura chcą aż tak szybko zwiększać obrót, aby tylko sprzedać korzystnie firmę, zanim wyjdą na światło dzienne problemy w księgach ich klientów.

4. Biura rachunkowe oferujące „sielankowe” oszczędności

Występują również biura, które dobrze zbadały „oczekiwania klientów” i kierują do nich ofertę zagrażającą istotnie prowadzeniu biznesu. Dotyczy to przykładowo bardzo sztucznego kreowania rozwiązań wydających się korzystne podatkowo. Wiele z nich robi to nieświadomie, z powodu braku gruntownej wiedzy, lecz posiadając tylko bardzo ogólną informację o danym rozwiązaniu. Przykładem tego może być obiecywanie korzystnej wypłaty pieniędzy ze spółki z o.o. na podstawie obowiązku powtarzających się świadczeń niepieniężnych, gdy dane działanie nie może być uznane za takie świadczenie.

Czy czasami płacąc tanio nie przepłacamy?

Wybierając usługi księgowe pamiętajmy, że nawet najniższa cena nie zrekompensuje słabej jakości obsługi. Po takiej współpracy, przedsiębiorca może pozostać z problemem konieczności poprawy ksiąg podatkowych, co może kosztować droższej niż samo księgowanie, gdyż zajmuje więcej czasu niż bieżąca obsługa klienta. Klient zapłaci wtedy dwóm firmom za zaksięgowanie tych samych okresów.

Jeśli biuro wyrządziło szkodę nie oznacza, że łatwo uzyska się jej naprawienie z ubezpieczenia. Ubezpieczenie może być za niskie, żeby ją pokryć, a nawet wysoka kwota mogła zostać już wyczerpana w związku z innymi wcześniejszymi odszkodowaniami. Nagle biuro może zniknąć z rynku, kontakt urwać się, a przedsiębiorca nie dowie się nawet, czy miało polisę, a jeśli tak, to kto był ubezpieczycielem. Należy liczyć się także z tym, że polisa biura niekoniecznie obejmowała ryzyko związane ze zdarzeniem, które wyrządziło szkodę. Nawet wygrana w sądzie nie oznacza, że biuro ma majątek, który pozwoli na przeprowadzenie egzekucji.

Powyższe będzie jeszcze bardziej aktualne w przyszłości, gdy wejdzie w życie obowiązek przesyłania plików JPK w zakresie podatku dochodowego, który pozwoli na jeszcze dokładniejsze i szybsze wykrywanie nieprawidłowości w księgowości.

Pamiętajmy! Czasami początkowo drożej jest później bardziej opłacalne.

Biura rachunkowe
Kiedy nie warto przepłacać za usługi księgowe – poznaj 4 ciekawe przypadki!
25 cze 2025

Racjonalny przedsiębiorca powinien zawsze liczyć się z kosztami i nabywać towary oraz usługi w cenie adekwatnej do jakości. Z podobną sytuacją mamy do czynienia w sektorze usług księgowych, gdy niektóre firmy je świadczące, stosują nawet bardzo niskie ceny, które nie są jednak adekwatne do oferowanej przez nich jakości.

​Błędy księgowości, które mogą kosztować Cię więcej, niż myślisz. Jak ich uniknąć​?
28 kwi 2025

Prowadzenie księgowości to jedno z najważniejszych zadań w każdej firmie. Niestety, nawet drobne pomyłki mogą prowadzić do poważnych konsekwencji finansowych i prawnych. W tym artykule przedstawiamy najczęstsze błędy popełniane w księgowości oraz sposoby ich unikania.​

Webinar: Windykacja w biurze rachunkowym – co zrobić, gdy klient nie płaci? + certyfikat gwarantowany
10 kwi 2025

Praktyczny webinar „Windykacja w biurze rachunkowym – co zrobić, gdy klient nie płaci?” poprowadzi Radosław Kowalski, doradca podatkowy i doświadczony szkoleniowiec. Ekspert przeprowadzi uczestników przez proces windykacji w biurze rachunkowym, wskaże, jak ograniczyć ryzyko związane z nieterminowymi płatnościami oraz omówi skuteczne strategie dochodzenia należności. Każdy z uczestników szkolenia otrzyma imienny certyfikat, roczny dostęp do retransmisji wydarzenia oraz materiały dodatkowe.

Etyka w zawodzie księgowego. Dlaczego jest taka ważna?
02 kwi 2025

Etyka w zawodzie księgowego, to nie tylko zestaw zasad do przestrzegania, ale także fundament, na którym opiera się zaufanie i profesjonalizm całej branży. Księgowi, którzy działają etycznie, nie tylko chronią interesy swoich klientów, ale także przyczyniają się do stabilności i przejrzystości systemu finansowego jako całości.

Za brak wdrożenia KSeF odpowie przedsiębiorca a nie księgowy. A ponad 65% MŚP w Polsce nawet nie wie o co chodzi
31 mar 2025

Obowiązkowy Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Z badania Edisonda przeprowadzonego na zlecenie SaldeoSMART wynika, że tylko 34% przedsiębiorstw z sektora MŚP w Polsce wie o nowych obowiązkach, jakie będą nałożone na biznes. Wiele firm może wychodzić z założenia, że wdrożeniem systemu zajmą się ich biura rachunkowe. Tymczasem księgowi mówią jasno: za zgodność faktur z KSeF odpowiadać będą przedsiębiorcy, nie ich doradcy.

Jakich wartości dodanych często nie doceniają klienci biur rachunkowych?
02 kwi 2025

W dzisiejszym dynamicznym świecie, gdzie każda minuta ma znaczenie, biura rachunkowe oferują swoim klientom znacznie więcej niż tylko tradycyjne usługi księgowe. Niestety, wielu przedsiębiorców nie jest świadomych wszystkich wartości dodanych oferowanych przez Biura, szczególnie tych niemierzalnych jak doświadczenie, odpowiedzialność czy zaufanie. Wartości, które mogą znacznie ułatwić życie i przyspieszyć rozwój ich firm. Wartości, które potrafią przekształcić codzienną rutynę firmy w coś znacznie bardziej komfortowego i efektywnego, W tym artykule przyjrzymy się temu, o czym często nie wiedzą i czego najczęściej nie doceniają klienci biur rachunkowych.

Jak wybrać najlepsze biuro rachunkowe dla swojego biznesu? 10 czynności do wykonania
22 sty 2025

Wybór odpowiedniego biura rachunkowego to jedno z najważniejszych zadań dla każdego przedsiębiorcy. W końcu dobra księgowość to nie tylko porządek w dokumentach, ale także bezpieczeństwo finansowe i możliwość efektywnego planowania przyszłości.

Nowy INFORLEX, czyli fachowa wiedza i nowoczesna funkcjonalność
10 gru 2024

INFOR prezentuje najnowszą odsłonę INFORLEX, fachowej bazy wiedzy dla specjalistów z firm i biur rachunkowych oraz sektora publicznego. Autorzy postawili na nowoczesny design, intuicyjną obsługę i pomocne dla użytkowników funkcjonalności.

AI (sztuczna inteligencja) już teraz automatyzuje branżę księgową. Jak?
01 paź 2024

Dynamiczny rozwój sztucznej inteligencji (AI) ma bardzo duży wpływ również na księgowość. Automatyzacja procesów finansowych staje się nieodzownym elementem zarówno w biurach księgowych, jak i w samych firmach będących ich klientami, niezależnie od wielkości. Dzięki AI możliwe stało się nie tylko zautomatyzowanie rutynowych zadań, ale również wsparcie księgowych w bardziej zaawansowanych analizach, redukcja błędów oraz optymalizacja kosztów operacyjnych.

Międzynarodowy Kongres Biur Rachunkowych 2024: Kluczowe Wydarzenie Branży Księgowej w Targach Kielce
03 wrz 2024

Już po raz piaty Targi Kielce będą gospodarzem Międzynarodowego Kongresu Biur Rachunkowych, jednego z najważniejszych spotkań dla branży księgowej w Polsce. Wydarzenie trwające od 26 do 27 września co roku przyciąga właścicieli biur rachunkowych, doradców podatkowych, księgowych i ekspertów, którzy mają okazję uczestniczyć w prelekcjach, panelach dyskusyjnych i warsztatach poświęconych najnowszym wyzwaniom branży.

pokaż więcej
Proszę czekać...