Biura rachunkowe pomogły przy JPK_VAT

Biura rachunkowe pomogły przy JPK_VAT /shutterstock.com / www.shutterstock.com
Prawie 95% firm, jak wynika z podsumowania Ministerstwa Finansów, złożyło w terminie pierwsze w historii obowiązkowe sprawozdanie JPK_VAT za styczeń 2018. Urzędnicy już za to dziękowali przedsiębiorcom. Jednak nie byłoby to możliwe bez pracy i zaangażowania tysięcy polskich księgowych pracujących w biurach rachunkowych.

Okazało się, że zdecydowana większość obsługiwanych przedsiębiorców uznała, że to księgowi mają im zdjąć problem z głowy. Nie wykazali większego zainteresowania tematem JPK. – Przedsiębiorcy są przyzwyczajeni do tego, że księgowi załatwiają za nich wszelkie formalności księgowe. Niektórzy pytali jedynie, czy temat ich dotyczy, inni, czy muszą zrobić to samodzielnie. Kilku poprosiło o przesłanie pliku, bo chcieli zobaczyć, jak wygląda. Nieliczne pytania o to, czy sprawozdanie zostało wysłane, pojawiły się dopiero po ostatecznym terminie wysyłki – mówi Bożena Stęplewska, dyrektor obszaru księgowości Tax Care.

Inaczej obowiązek wysłania JPK wyglądał z perspektywy księgowych, ponieważ oprócz nowych narzędzi informatycznych pojawiły się dodatkowe obowiązki i zmiany organizacji pracy. Nie tylko ministerstwo edukowało przedsiębiorców. Również biura rachunkowe informowały wszystkich klientów o konieczności terminowego dostarczenia kompletnej dokumentacji księgowej oraz o konsekwencjach niewysłania  JPK.  – W pracy księgowych jeszcze bardziej wzrosło znaczenie działania zgodnie z harmonogramem, systematyczności i kontroli. Do standardowych czynności księgowej: „dostaje dokumenty – księguje je – składa deklarację VAT ” doszło „wysyła Jednolity Plik Kontrolny – kontroluje wysyłkę – pobiera UPO” – wyjaśnia Bożena Stemplewska.

Ważne było to, aby wysyłkę JPK rozpocząć od pierwszych dni miesiąca, niezwłocznie po zaksięgowaniu całej miesięcznej dokumentacji firmy i nie czekać do ostatecznego terminu. Przy dużej liczbie dokumentów generowanie pliku JPK_VAT trwało nawet kilka minut. Oprócz tego system Ministerstwa Finansów bardzo wolno tworzył UPO, czyli potwierdzenia odbioru sprawozdania JPK. Potwierdzenia złożenia deklaracji VAT w urzędzie skarbowym księgowi zwykle dostają w ciągu dwóch godzin, a na UPO po złożeniu JPK musieli czekać nawet do 24 godzin. – To nie ułatwiało pracy, a trzeba przyznać, że jak co miesiąc księgowania trwały do ostatniej chwili – podkreśla Bożena Stemplewska.

Polecamy: INFORLEX Biuro Rachunkowe - Wszystko o zmianach w prawie i podatkach. Teraz 14 dni ZA DARMO!

Jej zdaniem, korzystne jest to, że księgowi wysyłają sprawozdanie JPK na podstawie klucza kwalifikowanego bez potrzeby posiadania pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji VAT składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej UPL-1. – Przy okazji wysyłek JPK za luty ministerstwo finansów koniecznie powinno skrócić czas oczekiwania na potwierdzenie odbioru. To na pewno byłby duży ukłon w stronę księgowych, rozliczających dziesiątki mikrofirm i wspierających ministerstwo w przyzwyczajeniu przedsiębiorców do JPK – podsumowuje dyrektor Stemplewska.

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
rozwiń więcej
Biura rachunkowe
Przed czym ubezpieczenie OC chroni biuro rachunkowe? Czy księgowi ubezpieczają się na zbyt niskie sumy?
16 kwi 2024

Biura rachunkowe i firmy księgowe najczęściej wybierają ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) zawodowej z sumami gwarancyjnymi na poziomie od 50 do 100 tys. zł – podaje Leadenhall Insurance. W ramach polisy ubezpieczyciel przejmuje od księgowych finansową odpowiedzialność za nieprawidłowości i uchybienia, które popełniają podczas obsługi swoich klientów. Do najbardziej kosztownych pomyłek należą błędy w deklaracjach podatku VAT - poszkodowani klienci mogą obciążyć księgowych odsetkami naliczonymi przez Urząd Skarbowy.

Zapobieganie praniu pieniędzy. Oto niezbędne procedury AML dla biur rachunkowych
15 kwi 2024

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu polega m.in. na stosowaniu tzw. środków bezpieczeństwa finansowego oraz przestrzeganiu wymaganych w tym zakresie procedur. Pierwszym ze stosowanych środków bezpieczeństwa jest identyfikacja klienta i weryfikacja jego tożsamości. Dokonanie tych czynności należy udokumentować.

Jak rozwinąć swoje biuro rachunkowe? 9 pomysłów, które sprawią, że w Twoim biurze pojawi się więcej Klientów
09 kwi 2024

Otworzyłeś biuro rachunkowe lub kancelarię podatkową i masz mało klientów? Jesteś nowy w swojej miejscowości, nikt Cię nie zna, konkurencja od lat działa prężnie, a Ty chciałbyś w końcu zacząć zarabiać? Sprawdź, co możesz zrobić by rozruszać swoją działalność. Przygotowaliśmy niezbędnik z podpowiedziami dla właścicieli biur rachunkowych i kancelarii podatkowych, w którym znajdziesz pomysły na to, co zrobić, by zyskać nowych klientów.

Obowiązek sporządzania i aktualizacji ogólnej oceny ryzyka prania pieniędzy i finansowania terroryzmu
08 kwi 2024

Każde biuro rachunkowe powinno znać i rozumieć ryzyko prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, które może wystąpić w związku z charakterem oraz zakresem prowadzonej przez siebie działalności. Temu celowi służy tzw. ogólna ocena ryzyka. Co ważne dokument ten należy nie tylko sporządzić ale też aktualizować dostosowując go do zmieniających się okoliczności, nie rzadziej niż co dwa lata.

Nawet milion złotych kary. Tych zasad muszą przestrzegać biura rachunkowe
27 mar 2024

Podmioty prowadzące działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych lub prowadzący księgi podatkowe znajdują się na liście jednostek obowiązanych do stosowania przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (tzw. ustawa o AML). Wiąże się to z szeregiem obowiązków, z których nie każde biuro zdaje sobie sprawę

Uproszczone procedury. Kiedy biuro rachunkowe może je stosować?
27 mar 2024

Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy  przewiduje łagodniejsze reguły identyfikacji i weryfikacji klientów w ściśle określonych przypadkach. Są to okoliczności, w których ryzyko wystąpienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu jest znacząco ograniczone, jeżeli nie całkowicie wyeliminowane. "Uproszczenie" nie zwalnia biura z obowiązków nałożonych przepisami ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

Kontakt z państwem trzecim, skomplikowane transakcje? To powinno zaalarmować biuro rachunkowe
27 mar 2024

Biuro rachunkowe ma obowiązek stosować wzmożone środki bezpieczeństwa finansowego, jeżeli zajdą okoliczności świadczące o wyższym ryzyku prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu. To biuro ocenia czy takie okoliczności zaszły. Ponadto biuro stosuje wzmożone środki bezpieczeństwa zawsze w przypadkach stosunków gospodarczych lub transakcji związanych z państwem trzecim wysokiego ryzyka, a także gdy klient lub beneficjent rzeczywisty jest osobą zajmującą eksponowane stanowisko polityczne albo członkiem rodziny takiej osoby, czy jej bliskim współpracownikiem.

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Tych obowiązków księgowość nie może zaniechać
27 mar 2024

W ramach stosowania środków bezpieczeństwa finansowego wymaganych przepisami o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu biura rachunkowe mają obowiązek identyfikacji oraz weryfikacji danych klientów, osób upoważnionych do reprezentowania klientów oraz tzw. beneficjentów rzeczywistych. Wobec każdej grupy są stosowane odmienne wymogi identyfikacji i weryfikacji.

Czy każde biuro rachunkowe ma obowiązek stosowania przepisów ustawy AML?
27 mar 2024

AML (Anti-Money Laundering), to przeciwdziałanie praniu pieniędzy. A odpowiedź na pytanie zawarte w tytule, to TAK, każde biuro rachunkowe ma obowiązek stosować przepisy AML.

pokaż więcej
Proszę czekać...