Według księgowych JPK_VAT poprawiło komunikację z urzędami skarbowymi

Według księgowych JPK_VAT poprawiło komunikację z urzędami skarbowymi /fot.Shutterstock / fot.Shutterstock
Obowiązek składania przez wszystkich przedsiębiorców comiesięcznych sprawozdań JPK_VAT miało ułatwić Krajowej Administracji Skarbowej wykrywanie podejrzanych faktur. Tymczasem, ja wynika z przeprowadzonych badań, według księgowych nowe rozporządzenie przyczyniło się do poprawy komunikacji z urzędami skarbowymi, zmniejszenia liczby faktur wzbudzających wątpliwości oraz zwiększenia terminowości przedsiębiorców w dostarczaniu dokumentów do zaksięgowania.

Do tej pory, kiedy Urząd Skarbowy chciał poddać kontroli jakąś firmę, wysyłał do niej inspektorów, którzy badali wszystkie dostępne na miejscu dokumenty. Teraz nawet osoby rozliczające się z VAT kwartalnie, mają obowiązek comiesięcznego przedstawienia elektronicznej dokumentacji. Dzięki temu urzędnicy skarbowi mają narzędzie, aby szybko ustalić, bez czasochłonnych i żmudnych inspekcji, czy jakieś firmy są np. słupami, które znikną po dokonaniu szeregu transakcji, lub czy wystawiają „lewe” faktury, których później nie rejestrują. Po pierwszych miesiącach wysyłki JPK księgowi Tax Care zauważyli, że nowy obowiązek zmobilizował przedsiębiorców, co przekłada się na poprawność i terminowość rozliczeń.

Autopromocja

Nie tylko fiskus sprawdza transakcje

Jak wynika z danych Najwyższej Izby Kontroli, od początku 2013 r. do połowy 2015 r. zaległości w VAT wynikające z pustych faktur wzrosły niemal trzykrotnie, z ok. 5 mld zł do ponad 14 mld zł. Na koniec 2016 r. wartość ta wynosiła już 19,4 mld zł, czyli równowartość ok. 15 proc. faktycznych dochodów budżetu państwa z tego podatku. Dziś, dzięki JPK skarbówka jest w stanie wyłapać puste faktury, zawierające dane podmiotu, który w ogóle nie istnieje. – Urzędy Skarbowe zaczęły uważniej oceniać otrzymywane dokumenty, zwłaszcza te wystawione za niedookreślone usługi o charakterze niematerialnym, takie jak doradztwo czy działania marketingowe. Wyraźnie zmniejszyła się liczba wątpliwych faktur przesyłanych przez przedsiębiorców do zaksięgowania, a także obciążeń VAT, w sytuacjach w których okazywało się, że kontrahent nie miał prawa do jego odliczenia – mówi Barbara Konofalska-Tomczyk, Menager Zespołu Księgowego Tax Care. Zgodnie z danymi resortu finansów, prawie 22 tys. małych i średnich przedsiębiorców złożyło korekty deklaracji VAT na żądanie fiskusa po przenalizowaniu przesłanych przez nich plików kontrolnych.

Weryfikację kontrahentów mamy już we krwi

Zdaniem księgowych, po wprowadzeniu obowiązku wysyłki JPK_VAT poprawiła się też komunikacja przedsiębiorców z urzędami, chociażby w przypadkach zwrotów podatku. – Urząd skarbowy po wysyłce pliku w razie wątpliwości kontaktuje się mailowo, wskazuje błąd i można go szybko skorygować – komentuje Barbara Konofalska-Tomczyk. Duże udogodnienie zarówno dla księgowych jak i samych przedsiębiorców stanowi też odbywająca się na bieżąco weryfikacja statusu kontrahenta w rejestrze VAT. – W ostatnim kwartale pojawiło się kilka wezwań ze strony fiskusa celem skorygowania pliku i deklaracji VAT z uwagi na to, że kontrahent nie jest podatnikiem VAT. Myślę, że takie sytuacje powodują, że weryfikacja kontrahenta wchodzi przedsiębiorcom w krew. To dobry nawyk – dodaje.

Kolejnym atutem pliku kontrolnego, jest możliwość jego wysyłki przez księgową bez konieczności uzyskania pełnomocnictwa w Urzędzie Skarbowym, co ograniczyło niezadowolenie klientów szczególnie w pierwszym miesiącu rozliczeniowym.

Przedsiębiorcy już oswojeni z JPK_VAT

Początki nie były jednak łatwe i wymagały zmiany dotychczasowych przyzwyczajeń oraz sposobów pracy. Jeszcze w styczniu wśród przedsiębiorców panowało niezrozumienie, nie dostarczali dokumentów na czas albo uzupełniali je w błędny sposób i w ostatniej chwili trzeba było robić korekty. Osobom, które do tej pory rozliczały się kwartalnie, nie odpowiadała konieczność comiesięcznego przygotowywania dokumentacji. W efekcie księgowym przybyło zadań, skumulowanych w 25. dniu miesiąca. Dodatkowy problem stanowiły również kwestie techniczne – długo generujące się pliki, częste błędy walidacji czy pracochłonny proces ręcznego uzupełnienia danych niezaciągniętych z systemu.

Zamów bezpłatny 14-dniowy dostęp do INFORLEX Biura rachunkowe!

Usprawnienie pracy nad sprawozdaniami wymagało zdyscyplinowania przedsiębiorców do przekazywania dokumentów we wskazanych terminach i uświadamiania konsekwencji opóźnień. Początkowe obawy dotyczące wysyłki pliku kontrolnego stopniowo zostały rozwiane. Według księgowych, po pierwszym półroczu obowiązywania JPK_VAT nasuwają się raczej pozytywne oceny. Klienci kwartalni zaczynają dostarczać dokumenty systematycznie, co usprawnia proces księgowania.

Biura rachunkowe
​Błędy księgowości, które mogą kosztować Cię więcej, niż myślisz. Jak ich uniknąć​?
28 kwi 2025

Prowadzenie księgowości to jedno z najważniejszych zadań w każdej firmie. Niestety, nawet drobne pomyłki mogą prowadzić do poważnych konsekwencji finansowych i prawnych. W tym artykule przedstawiamy najczęstsze błędy popełniane w księgowości oraz sposoby ich unikania.​

Webinar: Windykacja w biurze rachunkowym – co zrobić, gdy klient nie płaci? + certyfikat gwarantowany
10 kwi 2025

Praktyczny webinar „Windykacja w biurze rachunkowym – co zrobić, gdy klient nie płaci?” poprowadzi Radosław Kowalski, doradca podatkowy i doświadczony szkoleniowiec. Ekspert przeprowadzi uczestników przez proces windykacji w biurze rachunkowym, wskaże, jak ograniczyć ryzyko związane z nieterminowymi płatnościami oraz omówi skuteczne strategie dochodzenia należności. Każdy z uczestników szkolenia otrzyma imienny certyfikat, roczny dostęp do retransmisji wydarzenia oraz materiały dodatkowe.

Etyka w zawodzie księgowego. Dlaczego jest taka ważna?
02 kwi 2025

Etyka w zawodzie księgowego, to nie tylko zestaw zasad do przestrzegania, ale także fundament, na którym opiera się zaufanie i profesjonalizm całej branży. Księgowi, którzy działają etycznie, nie tylko chronią interesy swoich klientów, ale także przyczyniają się do stabilności i przejrzystości systemu finansowego jako całości.

Za brak wdrożenia KSeF odpowie przedsiębiorca a nie księgowy. A ponad 65% MŚP w Polsce nawet nie wie o co chodzi
31 mar 2025

Obowiązkowy Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Z badania Edisonda przeprowadzonego na zlecenie SaldeoSMART wynika, że tylko 34% przedsiębiorstw z sektora MŚP w Polsce wie o nowych obowiązkach, jakie będą nałożone na biznes. Wiele firm może wychodzić z założenia, że wdrożeniem systemu zajmą się ich biura rachunkowe. Tymczasem księgowi mówią jasno: za zgodność faktur z KSeF odpowiadać będą przedsiębiorcy, nie ich doradcy.

Jakich wartości dodanych często nie doceniają klienci biur rachunkowych?
02 kwi 2025

W dzisiejszym dynamicznym świecie, gdzie każda minuta ma znaczenie, biura rachunkowe oferują swoim klientom znacznie więcej niż tylko tradycyjne usługi księgowe. Niestety, wielu przedsiębiorców nie jest świadomych wszystkich wartości dodanych oferowanych przez Biura, szczególnie tych niemierzalnych jak doświadczenie, odpowiedzialność czy zaufanie. Wartości, które mogą znacznie ułatwić życie i przyspieszyć rozwój ich firm. Wartości, które potrafią przekształcić codzienną rutynę firmy w coś znacznie bardziej komfortowego i efektywnego, W tym artykule przyjrzymy się temu, o czym często nie wiedzą i czego najczęściej nie doceniają klienci biur rachunkowych.

Jak wybrać najlepsze biuro rachunkowe dla swojego biznesu? 10 czynności do wykonania
22 sty 2025

Wybór odpowiedniego biura rachunkowego to jedno z najważniejszych zadań dla każdego przedsiębiorcy. W końcu dobra księgowość to nie tylko porządek w dokumentach, ale także bezpieczeństwo finansowe i możliwość efektywnego planowania przyszłości.

Nowy INFORLEX, czyli fachowa wiedza i nowoczesna funkcjonalność
10 gru 2024

INFOR prezentuje najnowszą odsłonę INFORLEX, fachowej bazy wiedzy dla specjalistów z firm i biur rachunkowych oraz sektora publicznego. Autorzy postawili na nowoczesny design, intuicyjną obsługę i pomocne dla użytkowników funkcjonalności.

AI (sztuczna inteligencja) już teraz automatyzuje branżę księgową. Jak?
01 paź 2024

Dynamiczny rozwój sztucznej inteligencji (AI) ma bardzo duży wpływ również na księgowość. Automatyzacja procesów finansowych staje się nieodzownym elementem zarówno w biurach księgowych, jak i w samych firmach będących ich klientami, niezależnie od wielkości. Dzięki AI możliwe stało się nie tylko zautomatyzowanie rutynowych zadań, ale również wsparcie księgowych w bardziej zaawansowanych analizach, redukcja błędów oraz optymalizacja kosztów operacyjnych.

Międzynarodowy Kongres Biur Rachunkowych 2024: Kluczowe Wydarzenie Branży Księgowej w Targach Kielce
03 wrz 2024

Już po raz piaty Targi Kielce będą gospodarzem Międzynarodowego Kongresu Biur Rachunkowych, jednego z najważniejszych spotkań dla branży księgowej w Polsce. Wydarzenie trwające od 26 do 27 września co roku przyciąga właścicieli biur rachunkowych, doradców podatkowych, księgowych i ekspertów, którzy mają okazję uczestniczyć w prelekcjach, panelach dyskusyjnych i warsztatach poświęconych najnowszym wyzwaniom branży.

Ochrona sygnalistów w biurze rachunkowym od 25 września 2024 r. Nowe procedury i obowiązki bez względu na liczbę pracowników?
24 wrz 2024

Ustawa o ochronie sygnalistów z dnia 14 czerwca 2024 r.(Dz.U. z 2024 r., poz. 928) zacznie obowiązywać już 25 września tego roku. Biura rachunkowe i inne podmioty, których dotyczy ustawa mają więc niewiele czasu na zapoznanie się z przepisami i wdrożenie wynikających z nich procedur. Co koniecznie trzeba wiedzieć?

pokaż więcej
Proszę czekać...