Biura rachunkowe nie chcą testować KSeF-u

SaldeoSMART
SaldeoSMART - zaufany partner w księgowości
rozwiń więcej
KSeF 2024
Zero faktur przesłanych do Krajowego Systemu eFaktur, dwanaście wprowadzonych tokenów – to efekty kilku tygodni testowania KSeF. Księgowi przyznają, że nie mają czasu na to, by zapoznawać się z nowym rozwiązaniem Ministerstwa Finansów.

KSeF - integracja

KSeF został zintegrowany z SaldeoSMART na początku czerwca. Producent platformy od razu udostępnił nową funkcjonalność wszystkim swoim klientom, w tym 3000 biur rachunkowych. Wyniki po miesiącu użytkowania integracji: 0 faktur przesłanych do KSeF, 12 tokenów KSeF wprowadzonych do SaldeoSMART przez klientów biur, 10 tokenów dodanych przez biura rachunkowe.

Autopromocja

- Udostępniliśmy naszym użytkownikom możliwość przesyłania faktur do KSeF, bo chcieliśmy dostać informację zwrotną dotyczącą tej funkcjonalności. Zależy nam na tym, aby spełniała ona wszelkie oczekiwania biur rachunkowych i księgowych. Na razie niewiele firm skorzystało z możliwości wystawienia faktury ustrukturyzowanej w oparciu o KSeF. Zapytaliśmy księgowych, co ich powstrzymuje. Odpowiedź jest prozaiczna – za dużo obowiązków, za mało czasu – mówi Krzysztof Wojtas, prezes zarządu BrainSHARE IT, producenta platformy SaldeoSMART.

KSeF a biuro rachunkowe

Biura rachunkowe przyznają, że obecnie nie mogą pozwolić sobie na zapoznawanie się z KSeF-em, tym bardziej że wciąż nie jest znany ostateczny termin wejścia w życie obowiązku korzystania z tego rozwiązania. Rada Unii Europejskiej zgodziła się, by nastąpiło to 1 stycznia 2024 roku. W branży jednak mówi się, że ten termin może zostać przesunięty.

„Dopóki KSeF nie będzie obowiązkowy, w ogóle nie będziemy informować naszych klientów o możliwości przesyłania faktur do tego systemu”, tłumaczą właściciele biur rachunkowych.

- Chciałabym przetestować nową funkcjonalność, ale przyznaję, że po prostu nie mamy na to czasu. Dopiero ogarnęliśmy zmiany, które na początku roku przyniósł Polski Ład, a już spadły na nas modyfikacje systemu podatkowego i nowe przepisy obowiązujące od lipca. W takich warunkach trudno zapoznawać się z tematami, które nie zostaną wprowadzone jeszcze przez wiele miesięcy – mówi Kamila Cieszkowska, współwłaściciel, główna księgowa w Biuro Rachunkowe Podatnik P&K Cieszkowscy.

Krajowy System eFaktur

Producenci rozwiązań IT oraz eksperci rynkowi zachęcają jednak do tego, by jak najszybciej sprawdzić, jak działa Krajowy System eFaktur i przygotować się do korzystania z niego, zanim stanie się to obowiązkowe.

- Korzystanie z nowych funkcjonalności nie tylko sprawi, że księgowi będą w pełni gotowi do zmian 1 stycznia 2024 r., ale też pomoże dostosować rozwiązania do ich potrzeb. Bo teraz, gdy jeszcze mamy na to czas, możemy bez pośpiechu wprowadzać konieczne modyfikacje i ulepszenia, dzięki którym praca księgowych, w tym praca z KSeF, będzie łatwiejsza i przyjemniejsza. Do tego potrzebny jest nam jednak feedback od naszych użytkowników – mówi Edyta Wojtas.

Biura rachunkowe mogą też korzystać z materiałów edukacyjnych przygotowanych dla nich przez producentów systemów IT zintegrowanych z KSeF. Użytkownicy mają do dyspozycji między innymi obszerny ebook, webinary, artykuły, prezentacje, które pomogą im zrozumieć, na czym polegają nowe przepisy, i wyjaśnią, jak wystawić fakturę ustrukturyzowaną krok po kroku.

KSeF - korzyści dla biur rachunkowych

- Warto pamiętać o tym, że KSeF to nie jest zło konieczne, a konkretne korzyści dla biur rachunkowych i podatników. To szansa przeniesienia księgowości w XXI wiek, pozbycia się stosów papierowych dokumentów, segregatorów zalegających na półkach. To także szybszy zwrot VAT i większe bezpieczeństwo płatności. Im szybciej księgowi przekonają się do wystawiania faktur w KSeF, tym szybciej skorzystają z tych możliwości – podsumowuje Edyta Wojtas.

Biura rachunkowe
Elektroniczny obieg faktur i dokumentów kosztowych – jak przyspieszyć rozliczenia i przygotować firmę na KSeF
27 lis 2025

W większości organizacji obieg faktur kosztowych i dokumentów zakupowych działa według ustalonych schematów akceptacji i procedur. Jednak obecne procesy — choć często działają poprawnie — mogą być szybsze, bardziej przewidywalne, lepiej zautomatyzowane i zapewniać wyższą jakość danych. Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur sprawia, że usprawnienie tych obszarów przestaje być jedynie możliwością — staje się koniecznością. Elektroniczny obieg dokumentów to naturalny kierunek rozwoju, który pozwala skrócić czas rozliczeń, zmniejszyć liczbę błędów i przygotować firmę na nadchodzące zmiany regulacyjne.

Najczęstsze błędy przy zaciąganiu kredytów gotówkowych i jak ich unikać
28 paź 2025

Zaciągnięcie kredytu gotówkowego to dla wielu osób sposób na realizację ważnych celów życiowych – od nagłych wydatków, przez remont mieszkania, po spłatę innych zobowiązań. Choć kredyty gotówkowe są dziś łatwo dostępne i proces wnioskowania jest coraz prostszy, to decyzja o ich zaciągnięciu wymaga rozwagi i znajomości podstawowych zasad finansowej odpowiedzialności.

Kiedy nie warto przepłacać za usługi księgowe – poznaj 4 ciekawe przypadki!
25 cze 2025

Racjonalny przedsiębiorca powinien zawsze liczyć się z kosztami i nabywać towary oraz usługi w cenie adekwatnej do jakości. Z podobną sytuacją mamy do czynienia w sektorze usług księgowych, gdy niektóre firmy je świadczące, stosują nawet bardzo niskie ceny, które nie są jednak adekwatne do oferowanej przez nich jakości.

​Błędy księgowości, które mogą kosztować Cię więcej, niż myślisz. Jak ich uniknąć​?
28 kwi 2025

Prowadzenie księgowości to jedno z najważniejszych zadań w każdej firmie. Niestety, nawet drobne pomyłki mogą prowadzić do poważnych konsekwencji finansowych i prawnych. W tym artykule przedstawiamy najczęstsze błędy popełniane w księgowości oraz sposoby ich unikania.​

Webinar: Windykacja w biurze rachunkowym – co zrobić, gdy klient nie płaci? + certyfikat gwarantowany
10 kwi 2025

Praktyczny webinar „Windykacja w biurze rachunkowym – co zrobić, gdy klient nie płaci?” poprowadzi Radosław Kowalski, doradca podatkowy i doświadczony szkoleniowiec. Ekspert przeprowadzi uczestników przez proces windykacji w biurze rachunkowym, wskaże, jak ograniczyć ryzyko związane z nieterminowymi płatnościami oraz omówi skuteczne strategie dochodzenia należności. Każdy z uczestników szkolenia otrzyma imienny certyfikat, roczny dostęp do retransmisji wydarzenia oraz materiały dodatkowe.

Etyka w zawodzie księgowego. Dlaczego jest taka ważna?
02 kwi 2025

Etyka w zawodzie księgowego, to nie tylko zestaw zasad do przestrzegania, ale także fundament, na którym opiera się zaufanie i profesjonalizm całej branży. Księgowi, którzy działają etycznie, nie tylko chronią interesy swoich klientów, ale także przyczyniają się do stabilności i przejrzystości systemu finansowego jako całości.

Za brak wdrożenia KSeF odpowie przedsiębiorca a nie księgowy. A ponad 65% MŚP w Polsce nawet nie wie o co chodzi
31 mar 2025

Obowiązkowy Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Z badania Edisonda przeprowadzonego na zlecenie SaldeoSMART wynika, że tylko 34% przedsiębiorstw z sektora MŚP w Polsce wie o nowych obowiązkach, jakie będą nałożone na biznes. Wiele firm może wychodzić z założenia, że wdrożeniem systemu zajmą się ich biura rachunkowe. Tymczasem księgowi mówią jasno: za zgodność faktur z KSeF odpowiadać będą przedsiębiorcy, nie ich doradcy.

Jakich wartości dodanych często nie doceniają klienci biur rachunkowych?
02 kwi 2025

W dzisiejszym dynamicznym świecie, gdzie każda minuta ma znaczenie, biura rachunkowe oferują swoim klientom znacznie więcej niż tylko tradycyjne usługi księgowe. Niestety, wielu przedsiębiorców nie jest świadomych wszystkich wartości dodanych oferowanych przez Biura, szczególnie tych niemierzalnych jak doświadczenie, odpowiedzialność czy zaufanie. Wartości, które mogą znacznie ułatwić życie i przyspieszyć rozwój ich firm. Wartości, które potrafią przekształcić codzienną rutynę firmy w coś znacznie bardziej komfortowego i efektywnego, W tym artykule przyjrzymy się temu, o czym często nie wiedzą i czego najczęściej nie doceniają klienci biur rachunkowych.

Jak wybrać najlepsze biuro rachunkowe dla swojego biznesu? 10 czynności do wykonania
22 sty 2025

Wybór odpowiedniego biura rachunkowego to jedno z najważniejszych zadań dla każdego przedsiębiorcy. W końcu dobra księgowość to nie tylko porządek w dokumentach, ale także bezpieczeństwo finansowe i możliwość efektywnego planowania przyszłości.

Nowy INFORLEX, czyli fachowa wiedza i nowoczesna funkcjonalność
10 gru 2024

INFOR prezentuje najnowszą odsłonę INFORLEX, fachowej bazy wiedzy dla specjalistów z firm i biur rachunkowych oraz sektora publicznego. Autorzy postawili na nowoczesny design, intuicyjną obsługę i pomocne dla użytkowników funkcjonalności.

pokaż więcej
Proszę czekać...