Wydatki na utrzymanie psa do ochrony biura rachunkowego można zaliczyć do kosztów

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
rozwiń więcej
Wydatki na utrzymanie psa do ochrony biura rachunkowego można zaliczyć do kosztów / Fotolia
Osoba, która prowadzi biuro rachunkowe w należącym do niej domu, chciałaby mieć pewność, że dokumenty powierzone jej przez klientów są bezpieczne i nikt ich nie wykradnie. W związku z tym zamierza kupić i wyszkolić owczarka niemieckiego albo dobermana. Czy wydatki na psa może odliczyć od przychodu?

Koszty w PIT i CIT 2017 - limit płatności gotówkowych

Autopromocja

Rzeczywiście przedsiębiorca, który „zatrudni” psa do ochrony, może zaliczyć wydatki z nim związane do kosztów uzyskania przychodu firmy i dzięki temu zapłacić niższy podatek dochodowy. Chodzi o wydatki na zakup psa, jego wyszkolenie, wyżywienie, opiekę weterynaryjną i szczepienia. Ustawa o PIT nie zawiera bowiem żadnych przeciwwskazań, by stanowiły one koszt podatkowy przedsiębiorcy. Warunek jest taki, że wydatki muszą zostać faktycznie poniesione, prawidłowo udokumentowane, a właściciel potrafi wykazać, że zwierzę jest mu niezbędne do prowadzenia działalności gospodarczej. W jaki sposób ma to zrobić? Nie ma ogólnej zasady, która mówiłaby, co może stanowić dowód potwierdzający związek psa z prowadzoną działalnością. Okazuje się, że wystarczy wykazać, iż pies ma chronić firmę przed ewentualną kradzieżą lub włamaniem i w ten sposób zabezpiecza źródło przychodów przedsiębiorcy.

Czy biuro rachunkowe może zrezygnować z ewidencji sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej

W teorii do takich twierdzeń może się posunąć każdy. W praktyce trzeba jednak uważać, bo fiskus przygląda się każdej sprawie z osobna i każdorazowo ocenia, czy pies rzeczywiście jest przedsiębiorcy potrzebny. Trudno wyobrazić sobie, by wydatki na zakup czworonożnego ochroniarza mogła odliczyć fryzjerka lub informatyk. W ich przypadku urzędnicy ze skarbówki mogliby uznać psa za prywatną potrzebę i zakwestionować odliczenie. Problemów nie mają natomiast ci, których działalność gospodarcza wymaga dozoru i którzy nie mogą zatrudnić w tym celu firmy ochroniarskiej ze względu na położenie firmy lub nie chcą tego robić przez wzgląd na to, że koszt zatrudnienia ochroniarzy znacznie przewyższyłby wydatki na zakup i utrzymanie psa.

Takie osoby mogą bez przeszkód zaliczyć wydatek do kosztów podatkowych jednorazowo w momencie jego poniesienia, bo z psem można zrobić wiele rzeczy, ale z całą pewnością nie da się go amortyzować. Warto też wiedzieć, że na podstawie związku psa z prowadzoną działalnością gospodarczą przedsiębiorca może też odliczać podatek VAT.

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r.

Problem z odliczeniem mogą mieć także ci podatnicy, którzy wykorzystują psy do działalności mieszanej, a więc na cele związane z działalnością gospodarczą i te prywatne. Tak jest w przypadku pani Bożeny, która prowadzi działalność gospodarczą w należącym do niej domu. W związku z tym pies, strzegąc firmy, strzeże także jej prywatnej posesji, bawi się z jej dziećmi, a po pracy śpi na kanapie w salonie. W takich sytuacjach fiskus nie zgadza się na pełne odliczenie kosztów ani podatku VAT i pozwala odliczyć tylko tę część, która ma związek z działalnością gospodarczą. W praktyce sprowadza się do możliwości odliczenia połowy kosztów i połowy podatku VAT wynikającego z faktur. ©?

Można też odliczyć wydatki na psa asystującego

Zakup i utrzymanie psa opłaca się też osobom niepełnosprawnym. Zgodnie z przepisami ustawy o PIT mogą one bowiem każdego roku pomniejszyć swój dochód o wydatki na jego utrzymanie. Przywilej ten przysługuje osobom:

● niewidomym i niedowidzącym zaliczonym do I lub II grupy inwalidztwa,

● z niepełnosprawnością narządu ruchu zaliczonym do I grupy inwalidztwa.

Z ulgi mogą także skorzystać opiekunowie tych osób, pod warunkiem że dochód niepełnosprawnego nie przekroczy w roku podatkowym kwoty 9120 zł.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Warunkiem odliczenia jest także to, by wydatek nie był sfinansowany ani zwrócony w jakiejkolwiek formie z budżetu państwa.

Podatnicy, którzy spełniają te wymogi, mogą odliczyć w roku podatkowym do 2280 zł. Nie oznacza to jednak odliczenia w pełnej wysokości, bo dochód pomniejsza się tylko o tę kwotę, która faktycznie została wydatkowana.

Żeby dokonać odliczenia, nie trzeba przedstawiać dokumentu stwierdzającego poniesienie wydatku. Trzeba jednak go mieć i przechowywać przez pięć lat, bo organy podatkowe lub organy kontroli skarbowej, weryfikując PIT podatnika, mogą go zażądać. Wówczas trzeba przedstawić wraz z dowodem certyfikat potwierdzający status psa asystującego. W przeciwnym razie skarbówka zakwestionuje odliczenie.

Sporządzanie polityki rachunkowości w firmie – przykład praktyczny

Patrycja Dudek

Podstawa prawna:

- Art. 22 ust. 1, art. 23 ustawy o PIT (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.).

- Art. 26 ust. 1 pkt 6 i ust. 7a pkt 8 ustawy o PIT (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.).

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Biura rachunkowe
​Błędy księgowości, które mogą kosztować Cię więcej, niż myślisz. Jak ich uniknąć​?
28 kwi 2025

Prowadzenie księgowości to jedno z najważniejszych zadań w każdej firmie. Niestety, nawet drobne pomyłki mogą prowadzić do poważnych konsekwencji finansowych i prawnych. W tym artykule przedstawiamy najczęstsze błędy popełniane w księgowości oraz sposoby ich unikania.​

Webinar: Windykacja w biurze rachunkowym – co zrobić, gdy klient nie płaci? + certyfikat gwarantowany
10 kwi 2025

Praktyczny webinar „Windykacja w biurze rachunkowym – co zrobić, gdy klient nie płaci?” poprowadzi Radosław Kowalski, doradca podatkowy i doświadczony szkoleniowiec. Ekspert przeprowadzi uczestników przez proces windykacji w biurze rachunkowym, wskaże, jak ograniczyć ryzyko związane z nieterminowymi płatnościami oraz omówi skuteczne strategie dochodzenia należności. Każdy z uczestników szkolenia otrzyma imienny certyfikat, roczny dostęp do retransmisji wydarzenia oraz materiały dodatkowe.

Etyka w zawodzie księgowego. Dlaczego jest taka ważna?
02 kwi 2025

Etyka w zawodzie księgowego, to nie tylko zestaw zasad do przestrzegania, ale także fundament, na którym opiera się zaufanie i profesjonalizm całej branży. Księgowi, którzy działają etycznie, nie tylko chronią interesy swoich klientów, ale także przyczyniają się do stabilności i przejrzystości systemu finansowego jako całości.

Za brak wdrożenia KSeF odpowie przedsiębiorca a nie księgowy. A ponad 65% MŚP w Polsce nawet nie wie o co chodzi
31 mar 2025

Obowiązkowy Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Z badania Edisonda przeprowadzonego na zlecenie SaldeoSMART wynika, że tylko 34% przedsiębiorstw z sektora MŚP w Polsce wie o nowych obowiązkach, jakie będą nałożone na biznes. Wiele firm może wychodzić z założenia, że wdrożeniem systemu zajmą się ich biura rachunkowe. Tymczasem księgowi mówią jasno: za zgodność faktur z KSeF odpowiadać będą przedsiębiorcy, nie ich doradcy.

Jakich wartości dodanych często nie doceniają klienci biur rachunkowych?
02 kwi 2025

W dzisiejszym dynamicznym świecie, gdzie każda minuta ma znaczenie, biura rachunkowe oferują swoim klientom znacznie więcej niż tylko tradycyjne usługi księgowe. Niestety, wielu przedsiębiorców nie jest świadomych wszystkich wartości dodanych oferowanych przez Biura, szczególnie tych niemierzalnych jak doświadczenie, odpowiedzialność czy zaufanie. Wartości, które mogą znacznie ułatwić życie i przyspieszyć rozwój ich firm. Wartości, które potrafią przekształcić codzienną rutynę firmy w coś znacznie bardziej komfortowego i efektywnego, W tym artykule przyjrzymy się temu, o czym często nie wiedzą i czego najczęściej nie doceniają klienci biur rachunkowych.

Jak wybrać najlepsze biuro rachunkowe dla swojego biznesu? 10 czynności do wykonania
22 sty 2025

Wybór odpowiedniego biura rachunkowego to jedno z najważniejszych zadań dla każdego przedsiębiorcy. W końcu dobra księgowość to nie tylko porządek w dokumentach, ale także bezpieczeństwo finansowe i możliwość efektywnego planowania przyszłości.

Nowy INFORLEX, czyli fachowa wiedza i nowoczesna funkcjonalność
10 gru 2024

INFOR prezentuje najnowszą odsłonę INFORLEX, fachowej bazy wiedzy dla specjalistów z firm i biur rachunkowych oraz sektora publicznego. Autorzy postawili na nowoczesny design, intuicyjną obsługę i pomocne dla użytkowników funkcjonalności.

AI (sztuczna inteligencja) już teraz automatyzuje branżę księgową. Jak?
01 paź 2024

Dynamiczny rozwój sztucznej inteligencji (AI) ma bardzo duży wpływ również na księgowość. Automatyzacja procesów finansowych staje się nieodzownym elementem zarówno w biurach księgowych, jak i w samych firmach będących ich klientami, niezależnie od wielkości. Dzięki AI możliwe stało się nie tylko zautomatyzowanie rutynowych zadań, ale również wsparcie księgowych w bardziej zaawansowanych analizach, redukcja błędów oraz optymalizacja kosztów operacyjnych.

Międzynarodowy Kongres Biur Rachunkowych 2024: Kluczowe Wydarzenie Branży Księgowej w Targach Kielce
03 wrz 2024

Już po raz piaty Targi Kielce będą gospodarzem Międzynarodowego Kongresu Biur Rachunkowych, jednego z najważniejszych spotkań dla branży księgowej w Polsce. Wydarzenie trwające od 26 do 27 września co roku przyciąga właścicieli biur rachunkowych, doradców podatkowych, księgowych i ekspertów, którzy mają okazję uczestniczyć w prelekcjach, panelach dyskusyjnych i warsztatach poświęconych najnowszym wyzwaniom branży.

Ochrona sygnalistów w biurze rachunkowym od 25 września 2024 r. Nowe procedury i obowiązki bez względu na liczbę pracowników?
24 wrz 2024

Ustawa o ochronie sygnalistów z dnia 14 czerwca 2024 r.(Dz.U. z 2024 r., poz. 928) zacznie obowiązywać już 25 września tego roku. Biura rachunkowe i inne podmioty, których dotyczy ustawa mają więc niewiele czasu na zapoznanie się z przepisami i wdrożenie wynikających z nich procedur. Co koniecznie trzeba wiedzieć?

pokaż więcej
Proszę czekać...