Wydanie pkpir klientowi przez biuro rachunkowe

Wydanie pkpir klientowi przez biuro rachunkowe / Fotolia
Jako biuro rachunkowe zajmujemy się prowadzeniem ksiąg przychodów i rozchodów przedsiębiorców. Klient po zawarciu umowy o świadczenie usług dokonuje stosownej zmiany w CEIDG, wskazując nasze biuro rachunkowe jako podmiot prowadzący dokumentację rachunkową oraz siedzibę naszego biura jako miejsce jej przechowywania. Na podstawie stosowanego przez nas wzoru umowy, po zakończeniu roku podatkowego, wydajemy klientowi jego pkpir za ten rok. Klient przechowuje pkpir we własnym zakresie aż do momentu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Czy w związku z wydaniem mu pkpir za 2015 rok klient powinien dokonać zmian we wpisie do CEIDG?

RADA

Klient, który odebrał od Państwa pkpir za 2015 r., nie musi dokonywać zmian w CEIDG. Warto uzyskać od klienta potwierdzenie odbioru pkpir za 2015 r. i zobowiązać go do niezwłocznego dostarczenia księgi w przypadku ewentualnej kontroli. Szczegóły – w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Terminy zawiadamiania naczelnika urzędu skarbowego o prowadzeniu pkpir są regulowane w przepisach rozporządzenia w sprawie prowadzenia pkpir. Z § 8 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie prowadzenia pkpir wynika, że:

Jeżeli na zlecenie podatnika prowadzenie pkpir zostało powierzone biuru rachunkowemu, podatnik jest obowiązany w terminie siedmiu dni od dnia zawarcia umowy z biurem rachunkowym zawiadomić o tym naczelnika urzędu skarbowego, któremu zostało złożone zawiadomienie o prowadzeniu księgi, wskazując nazwę i adres biura, miejsce (adres) prowadzenia oraz przechowywania księgi i dowodów związanych z jej prowadzeniem.

Wydatki na utrzymanie psa do ochrony biura rachunkowego można zaliczyć do kosztów

W związku z tym, jeśli prowadzenie i przechowywanie pkpir zostało powierzone Państwa biuru rachunkowemu, klient prawidłowo zamieścił odpowiednie informacje dotyczące tego faktu w CEIDG. Klient nie ma natomiast obowiązku dokonywania żadnych zmian we wpisie do CEIDG w związku z przekazaniem mu pkpir za 2015 r. Wzory wniosków składanych do CEIDG (gdzie wykazuje się miejsce przechowywania dokumentacji rachunkowej) fizycznie uniemożliwiają wskazanie kilku miejsc przechowywania poszczególnych pkpir oraz oznaczenie, która z nich dotyczy konkretnego roku podatkowego. Najważniejsze w tej sytuacji jest, że Państwa klient, który odebrał pkpir za 2015 r., został poinformowany, że musi ją przechowywać do czasu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Warto uzyskać od klienta potwierdzenie odbioru pkpir za 2015 r. i zobowiązać go do niezwłocznego dostarczenia księgi w przypadku ewentualnej kontroli.

Polecamy: Podatkowa Księga Przychodów i Rozchodów 2016 (książka + CD)

PODSTAWA PRAWNA:

● § 8 ust. 1 pkt 1, § 10 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów – j.t. Dz.U. z 2014 r., poz. 1037

Grzegorz Gębka

doradca podatkowy, prawnik, autor publikacji z zakresu prawa podatkowego, właściciel kancelarii prawno-podatkowej

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Biura rachunkowe
​Błędy księgowości, które mogą kosztować Cię więcej, niż myślisz. Jak ich uniknąć​?
28 kwi 2025

Prowadzenie księgowości to jedno z najważniejszych zadań w każdej firmie. Niestety, nawet drobne pomyłki mogą prowadzić do poważnych konsekwencji finansowych i prawnych. W tym artykule przedstawiamy najczęstsze błędy popełniane w księgowości oraz sposoby ich unikania.​

Webinar: Windykacja w biurze rachunkowym – co zrobić, gdy klient nie płaci? + certyfikat gwarantowany
10 kwi 2025

Praktyczny webinar „Windykacja w biurze rachunkowym – co zrobić, gdy klient nie płaci?” poprowadzi Radosław Kowalski, doradca podatkowy i doświadczony szkoleniowiec. Ekspert przeprowadzi uczestników przez proces windykacji w biurze rachunkowym, wskaże, jak ograniczyć ryzyko związane z nieterminowymi płatnościami oraz omówi skuteczne strategie dochodzenia należności. Każdy z uczestników szkolenia otrzyma imienny certyfikat, roczny dostęp do retransmisji wydarzenia oraz materiały dodatkowe.

Etyka w zawodzie księgowego. Dlaczego jest taka ważna?
02 kwi 2025

Etyka w zawodzie księgowego, to nie tylko zestaw zasad do przestrzegania, ale także fundament, na którym opiera się zaufanie i profesjonalizm całej branży. Księgowi, którzy działają etycznie, nie tylko chronią interesy swoich klientów, ale także przyczyniają się do stabilności i przejrzystości systemu finansowego jako całości.

Za brak wdrożenia KSeF odpowie przedsiębiorca a nie księgowy. A ponad 65% MŚP w Polsce nawet nie wie o co chodzi
31 mar 2025

Obowiązkowy Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Z badania Edisonda przeprowadzonego na zlecenie SaldeoSMART wynika, że tylko 34% przedsiębiorstw z sektora MŚP w Polsce wie o nowych obowiązkach, jakie będą nałożone na biznes. Wiele firm może wychodzić z założenia, że wdrożeniem systemu zajmą się ich biura rachunkowe. Tymczasem księgowi mówią jasno: za zgodność faktur z KSeF odpowiadać będą przedsiębiorcy, nie ich doradcy.

Jakich wartości dodanych często nie doceniają klienci biur rachunkowych?
02 kwi 2025

W dzisiejszym dynamicznym świecie, gdzie każda minuta ma znaczenie, biura rachunkowe oferują swoim klientom znacznie więcej niż tylko tradycyjne usługi księgowe. Niestety, wielu przedsiębiorców nie jest świadomych wszystkich wartości dodanych oferowanych przez Biura, szczególnie tych niemierzalnych jak doświadczenie, odpowiedzialność czy zaufanie. Wartości, które mogą znacznie ułatwić życie i przyspieszyć rozwój ich firm. Wartości, które potrafią przekształcić codzienną rutynę firmy w coś znacznie bardziej komfortowego i efektywnego, W tym artykule przyjrzymy się temu, o czym często nie wiedzą i czego najczęściej nie doceniają klienci biur rachunkowych.

Jak wybrać najlepsze biuro rachunkowe dla swojego biznesu? 10 czynności do wykonania
22 sty 2025

Wybór odpowiedniego biura rachunkowego to jedno z najważniejszych zadań dla każdego przedsiębiorcy. W końcu dobra księgowość to nie tylko porządek w dokumentach, ale także bezpieczeństwo finansowe i możliwość efektywnego planowania przyszłości.

Nowy INFORLEX, czyli fachowa wiedza i nowoczesna funkcjonalność
10 gru 2024

INFOR prezentuje najnowszą odsłonę INFORLEX, fachowej bazy wiedzy dla specjalistów z firm i biur rachunkowych oraz sektora publicznego. Autorzy postawili na nowoczesny design, intuicyjną obsługę i pomocne dla użytkowników funkcjonalności.

AI (sztuczna inteligencja) już teraz automatyzuje branżę księgową. Jak?
01 paź 2024

Dynamiczny rozwój sztucznej inteligencji (AI) ma bardzo duży wpływ również na księgowość. Automatyzacja procesów finansowych staje się nieodzownym elementem zarówno w biurach księgowych, jak i w samych firmach będących ich klientami, niezależnie od wielkości. Dzięki AI możliwe stało się nie tylko zautomatyzowanie rutynowych zadań, ale również wsparcie księgowych w bardziej zaawansowanych analizach, redukcja błędów oraz optymalizacja kosztów operacyjnych.

Międzynarodowy Kongres Biur Rachunkowych 2024: Kluczowe Wydarzenie Branży Księgowej w Targach Kielce
03 wrz 2024

Już po raz piaty Targi Kielce będą gospodarzem Międzynarodowego Kongresu Biur Rachunkowych, jednego z najważniejszych spotkań dla branży księgowej w Polsce. Wydarzenie trwające od 26 do 27 września co roku przyciąga właścicieli biur rachunkowych, doradców podatkowych, księgowych i ekspertów, którzy mają okazję uczestniczyć w prelekcjach, panelach dyskusyjnych i warsztatach poświęconych najnowszym wyzwaniom branży.

Ochrona sygnalistów w biurze rachunkowym od 25 września 2024 r. Nowe procedury i obowiązki bez względu na liczbę pracowników?
24 wrz 2024

Ustawa o ochronie sygnalistów z dnia 14 czerwca 2024 r.(Dz.U. z 2024 r., poz. 928) zacznie obowiązywać już 25 września tego roku. Biura rachunkowe i inne podmioty, których dotyczy ustawa mają więc niewiele czasu na zapoznanie się z przepisami i wdrożenie wynikających z nich procedur. Co koniecznie trzeba wiedzieć?

pokaż więcej
Proszę czekać...