E-sklepy w natarciu

Michał Fura
rozwiń więcej
inforCMS
Branża szacuje, że wartość rynku internetowego handlu na koniec roku przekroczy 12 mld zł. W polskim internecie działa już ponad 4 tysiące - e-sklepów i wciąż powstają nowe. 

"Witam, mam tego palmtopa już od ponad roku. Niestety rozczarowałem się bardzo; Nie kupuj tego badziewia, choćby nawet kosztowało 150 zł"

Takie opinie na temat różnych produktów znaleźć można w sieci od dawna, ale polski e-commerce wkracza właśnie w fazę, w której e-sklepy, internetowe porównywarki cen i platformy aukcyjne otwarcie rozpoczynają walkę nie tylko o pieniądze klientów, ale o ich opinie. Jeden po drugim tworzą więc specjalne serwisy umożliwiające klientom ocenianie produktów, umieszczanie porad i dzielenie się opiniami z innymi kupującymi. Ten trend fachowo nazywa się social shopping.

Agito.pl, największy sklep internetowy z elektroniką użytkową i sprzętem AGD, uruchomi do końca wakacji specjalny serwis, pod własną marką, w którym klienci będą mogli oceniać i polecać konkretne produkty.

- Do tej pory umożliwialiśmy klientom komentowanie, ale nie eksponowaliśmy tej usługi. Teraz chcemy to zmienić, bo widać, że klienci tego oczekują - mówi GP Tomasz Sypuła, prezes Agito.pl.

Zrobił to już serwis aukcyjny Allegro.pl i należąca do niego internetowa porównywarka cen Ceneo.pl, tworząc serwis Cokupić.pl. W ostatnich dniach podobne możliwości stworzył klientom inny sklep z elektroniką Hoopla.pl. A według naszych informacji, podobny serwis uruchomi na początku lipca - porównywarka cen Nokaut.pl.

- Dzięki technologii Google na Nokaut.pl zgromadzone będą w jednym miejscu recenzje produktów z wielu źródeł - mówi Marta Niezgoda z Nokaut.pl.

To klienci rządzą

Klienci najbardziej potrzebują opinii innych klientów, bo im najbardziej ufają. Według badań firmy Jupiter Research, w USA, gdzie serwisy umożliwiające dzielenie się opiniami są dużo bardziej rozwinięte niż w Polsce, 30 proc. badanych ufa przed zakupem innym internautom, podczas gdy zaledwie 10 proc. - reklamie. Z kolei według badania Edelman Trust Barometer opinie innych kupujących to najbardziej wiarygodne źródło informacji aż dla 60 proc. zapytanych. Podobny trend widać w Polsce. Z danych Gemiusa wynika, że dla 52 proc. internautów opinie innych konsumentów są ważne przy podejmowaniu decyzji zakupowych.

Tych, którzy sami piszą i którzy szukają opinii innych, eksperci nazywają prosumentami. Według Gemiusa stanowią oni 36 proc. wszystkich kupujących w sieci. To częściej mężczyźni niż kobiety, w wieku 19-34 lat, z wykształceniem wyższym. Przedsiębiorcy z branży e-commerce, uruchamiając specjalne serwisy, zaczynają o nich walkę, bo skoro większość kupujących szuka ich opinii, brak takiej oferty może oznaczać odpływ klientów.

- Rola internetu, jako źródła bezpośredniej informacji od klientów na temat produktów, będzie miała gigantyczne znaczenie dla producentów i właścicieli marek. Poznają prawdziwe opinie konsumentów. To ułatwi im poprawianie jakości produktów i pozwoli skuteczniej zarządzać marką - mówi Jarosław Roszkowski, pełnomocnik zarządu Internet Group ds. nowych mediów.

Konkurencja rośnie, rynek też

A konkurencja na polskim rynku e-commerce jest coraz większa. W ciągu zaledwie pół roku w polskim internecie, jak wynika z danych serwisu Sklepy24.pl, przybył około 1 tys. nowych e-sklepów. Obecnie jest ich już ponad 4,1 tys. Do końca roku konkurencja jeszcze się zaostrzy, bo poza mniejszymi sklepami do sieci wejdzie na przykład Electro World.

W ubiegłym roku, według raportu IAB Polska: Internet 2007, wartość obrotu w handlu internetowym wzrosła w stosunku do roku 2006 o 61 proc. do 8 mld zł. Jeśli ta sytuacja się powtórzy, a część branży uważa, że tak, na koniec roku wartość rynku e-commerce przekroczyć może 12 mld zł.

- Jestem optymistą i uważam, że ten rok może być podobny pod względem dynamiki wzrostu rynku e-commerce - mówi Tomasz Sypuła, prezes Agito.pl.

- Według mnie rynek e-commerce wzrośnie w tym roku o 20-30 proc. Wszystko z powodu coraz większych kosztów kredytów konsumenckich i mieszkaniowych oraz niepewności, co do utrzymania się koniunktury - uważa Krzysztof Boufał, wiceprezes Hoopla.pl, jednego z największych e-sklepów w sieci.

Umożliwienie komentowania niesie za sobą ryzyko, że za niepochlebną wypowiedzią anonimowego konsumenta kryje się nieuczciwy konkurent.

- Nasi moderatorzy mają jednak możliwość weryfikacji komentarzy, analizując np. adresy IP ich autorów. Sposobem na weryfikację będą też profile autorów i ich recenzje. Społeczność weryfikuje opinie - dodaje Marta Niezgoda.

Hoopla, aby zmniejszyć ryzyko, wprowadziła przy komentujących osobach informacje, że kupiła ona dany produkt w tym sklepie.

Rynek handlu w internecie- kliknij aby zobaczyć ilustrację.

MICHAŁ FURA

michal.fura@infor.pl

Infor.pl
Maturzyści 2024: jak wybierają studia, czym się kierują, dlaczego co trzeci nie zamierza ubiegać się o miejsce na wyższej uczelni
15 cze 2024

Decyzja, jaką podejmują młodzi ludzie przy wyborze uczelni, to nie tylko klucz do ich przyszłej kariery, ale także ważny krok w rozwoju osobistym. Dlatego wśród uczniów panuje… ostrożność. Nie spieszą się z jednoznacznymi deklaracjami i rozważają różne opcje, co będą robić po maturze.

Koniec z zakazem handlu w niedzielę: właściciele małych sklepów nie obawiają się powrotu niedziele handlowych – pod jednym warunkiem
15 cze 2024

Przywrócenie niedziel handlowych w miejsce zakazu handlu to nie problem. Dla właścicieli małych sklepów nie ma znaczenia, czy niedziel z zakazem handlu jest 45 czy handlowe są wszystkie niedziele. Ważne, by klienci przychodzili do małych sklepów i robili w nich zakupy, zostawiając dużo gotówki.

232 tys. osób, tyle ma niezapłacone przeterminowane rachunki za telefon i Internet. Czy przyjdzie komornik, co za to grozi
15 cze 2024

Internet i telefon to narzędzia, bez których nie wyobrażamy sobie dzisiaj życia. Nie służą już tylko do komunikowania, ale pozwalają na dostęp do wielu usług, stanowią centrum rozrywki, są przydatne w nauczaniu. Mimo to wiele osób dopuszcza do tego, by takich możliwości pozbawił ich komornik.

Podróbki markowych produktów wciąż są problemem, jak rozpoznać czy kupowana rzez jest oryginalna
15 cze 2024

Podróbki markowych towarów są teraz problemem większym niż kiedykolwiek wcześniej, Procesy produkcji i sprzedaży podróbek były trudne do opanowania już w erze stadionowych targowisk. Teraz – wraz z popularyzacją mediów cyfrowych – skala rozprzestrzeniania się falsyfikatów zyskała niespotykany wymiar.

Na jakie formy wsparcia mogą liczyć osoby, planujące w tej chwili zakup mieszkania, przegląd aktualnych możliwości
15 cze 2024

Nabycie nowego mieszkania zwykle stanowi duże wyzwanie finansowe, niezależnie od tego, czy kupującym jest singiel, para czy też rodzina z dziećmi. Rządowe programy wsparcia na zakup nieruchomości ewoluują – co pewien czas zmieniają swoje nazwy i warunki.

Nowe podejście do nauki online. Coraz więcej Polaków uczy się dla własnej wiedzy a nie dla dyplomów naukowych
15 cze 2024

Nauka on-line to nowy styl życia Polaków. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości i Uniwersytet Jagielloński, 71% dorosłych Polek i Polaków kontynuuje naukę po zakończeniu etapów obowiązkowej edukacji w sposób nieformalny.

Min. B. Nowacka: Kontrole w szkołach ze słabymi wynikami. Matura 2025 r. dalej łatwa
15 cze 2024

Dalej łatwo zdać maturę. Aż do 2026 roku nie ma ryzyka oblania egzaminu dodatkowego przez punkty. Słabsze szkoły (takie, których uczniowie mają złe wyniki) muszą się przygotować na kontrole kuratorów. Sprawdzą doskonalenie zawodowe nauczycieli w szkołach uzyskujących najniższe wyniki z egzaminu ósmoklasisty.

Renta rodzinna z ZUS. Zmieniły się kwoty graniczne przychodu
15 cze 2024

Renta rodzinna z ZUS. Od początku czerwca uczniowie i studenci, którzy pobierają rentę rodzinną z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, mogą więcej dorobić do swojego świadczenia. Zmieniły się kwoty graniczne przychodu, które będą obowiązywać do końca sierpnia.

Polscy konsumenci coraz chętniej robią zakupy za pośrednictwem portali społecznościowych
15 cze 2024

Cztery na pięć polskich firm odnotowało wzrost przychodów ze sprzedaży w serwisach społecznościowych. Nowe technologie dają nowe możliwości przedsiębiorcom, którzy chcą i potrafią z nich korzystać. Konsumenci coraz chętniej kupują wykorzystując do tego media społecznościowe.

Rozliczenie PIT w 2024 roku. Rekordowo szybkie zwroty podatku - średnio 15 dni od złożenia deklaracji
14 cze 2024

Krajowa Administracja Skarbowa podsumowała ostatni "sezon  PIT-owy", czyli rozliczenie podatkowe dochodów osób fizycznych uzyskanych w 2023 roku. 95%, czyli ponad 23 mln deklaracji podatkowych za 2023 r. podatnicy złożyli elektronicznie, z czego większość, bo aż 13,8 mln przez usługę Twój e-PIT. Tylko 1,4 mln zeznań wpłynęło w wersji papierowej. W tym roku urzędy skarbowe rekordowo szybko zwracały nadpłaty podatku – średnio w ciągu 15 dni. Pierwszy raz z usługi Twój e-PIT skorzystali przedsiębiorcy, którzy złożyli w ten sposób ponad 910 tys. dokumentów. OPP mogą w tym roku otrzymać rekordowa sumę 1,9 mld zł.

pokaż więcej
Proszę czekać...