Nie przepłacaj za części do aut

Marcin Jaworski
rozwiń więcej
inforCMS
Nie wszyscy producenci obniżyli ceny oryginalnych części do aut, mimo że euro jest tańsze o 16% niż przed rokiem. Ceny nie spadły m.in. w Fordzie, Hyundaiu czy Nissanie. Spore obniżki są w grupie Volkswagena.
 

W ciągu roku spadający kurs euro przyniósł nam falę obniżek cen na nowe samochody. Staniały one przeciętnie o 10-15 proc. Przy czym niektóre koncerny (Toyota, Suzuki czy Volvo) obniżyły cenniki na stałe, inne wprowadziły promocyjne obniżki do odwołania, a np. Chrysler ustalił ceny w euro. Ponieważ importerzy rozliczają się zarówno za samochody, jak i części w euro, postanowiliśmy więc sprawdzić, czy analogicznie do cen samochodów staniały też części.

Zmiany bez reguły

I tu niespodzianka! Z danych przygotowanych dla GP przez Audatex nie widać, żeby sprzedawcy obniżyli gremialnie ceny cennikowe części. Tymczasem w porównywanym okresie, czyli lipiec 2007 do lipca 2008 r., kurs euro spadł o około 16 proc. Co prawda większość deklaruje, że wprowadza różne promocje i opusty, ale niektóre ceny w cennikach są nawet wyższe niż przed rokiem. Przy czym trzeba zastrzec, że nie badaliśmy wszystkich części, lecz jedynie wybrane: trzy z kategorii części użytkowych, które co pewien czas sami wymieniamy, i trzy elementy blacharskie, które najczęściej są uszkadzane w wyniku stłuczek.

- Podane ceny są cenami sugerowanymi i najczęściej maksymalnymi - mówi Mariusz Klimczak, prezes Audateksu.

Jego firma zbiera takie dane, bo służą one do stworzenia systemu wykorzystywanego przez warsztaty samochodowe czy ubezpieczycieli do oceny kosztów napraw.

- Istnieją jednak na rynku porozumienia np. ubezpieczyciel - importer lub też ubezpieczyciel - warsztat naprawczy w sprawie opustów i rabatów. Podobnie w zakresie obsługi firm leasingowych i zarządzających flotami - mówi Mariusz Klimczak.

Z danych Audateksu wynika, że trudno doszukać się jakiejkolwiek regularności w ruchach cenowych. Na przykład w Toyocie Corolli Verso mamy 8-proc. wzrost ceny amortyzatora, ale już ceny reflektora spadły o 4 proc. Podobnie rzecz się ma z Chevroletem Aveo, dla którego aż pięć z sześciu porównywanych części jest droższych o 8-16 proc., ale np. sprzęgło staniało o 15 proc. Z kolei w Citroenie widać, że spadły ceny części, za które płacą klienci, a części blacharskie, których koszty są pokrywane najczęściej z polisy, są nawet minimalnie droższe.

- Jest bardzo wiele czynników, które mogą mieć wpływ na ceny. Oprócz wahań kursów mogą to być zmiany w strukturze sprzedaży czy importu samochodów, centralnych cenników i polityki cenowej producentów, stanów magazynowych, promocji, cen i poziomu sprzedaży części nieoryginalnych, stopnia realizacji planów sprzedażowych - mówi Mariusz Klimczak.

Polowanie na promocje

Rzeczywiście polityka poszczególnych producentów jest bardzo różna. Z naszego porównania wynika, że nie drgnęły ceny np. w Fordzie czy Nissanie.

- Nie wykluczamy obniżek cen części w przyszłości - mówi Michał Maske z Nissana.

U kilku producentów (m.in. Renault, Suzuki) obniżki są minimalne. Za to najbardziej spadły ceny części w Skodzie.

- Obniżka jest związana ze zmianą cennikową, wynosi średnio około 11 proc. i związana jest ze spadkiem kursu euro. Dodatkowo poza tymi obniżkami mamy również okresowe promocje na części i usługi - mówi Sebastian Szczęsny, rzecznik Skody w Polsce.

Podobnie rzecz się ma w siostrzanym koncernie: Volkswagenie.

- W przypadku części kurs, po którym je kupujemy w Niemczech, był w ostatnim miesiącu zmieniany kilkakrotnie. Pociągało to za sobą obniżkę cen dla ostatecznego odbiorcy w Polsce, choć warto podkreślić, że w większości wzrosły one w Niemczech. Niemniej trudno będzie znaleźć część, która będzie obecnie droższa niż przed rokiem - mówi Tomasz Tonder z Volkswagena.

Minimalnie spadły ceny w Oplu.

- Niektóre części zakupione wraz z usługą serwisową są tańsze o 10-15 proc. Poza tym nasze ceny cennikowe są cenami sugerowanymi i mogą się różnić w poszczególnych punktach dealerskich - mówi Wojciech Osoś z General Motors Poland.

Co ciekawe, siostrzana marka z grupy, czyli Chevrolet, w badanych przez nas rodzajach części pokazał znaczny wzrost ich ceny. Różne podejścia widać też w innych siostrzanych firmach: Kia i Hyundai.

- Ceny części nie zmieniły się - mówi Monika Wilk, rzecznik Hyundai Motor Poland.

Z kolei w Kia ceny są na bieżąco uaktualniane i w ciągu ostatnich miesięcy spadły o średnio 5 proc.

- Jest to trend, a nie okresowa promocja - mówi Monika Krzesak z Kia.

Dla porównania Hyundai zdecydował się na wprowadzenie części tzw. drugiej linii (Second Line).

- To produkty dobre jakościowo oraz zgodne ze specyfikacją producenta, jednak pod względem ceny zdecydowanie bardziej konkurencyjne dla rynku alternatywnych części zamiennych - mówi Monika Wilk.

Okazuje się też, że posiadacze Hyundai muszą monitorować strony producenta czy dealerów, bo raz w roku firma organizuje akcje promocyjne, najczęściej łączone z kampaniami serwisowymi, w których klienci mogą kupić części o 35 proc. taniej.

400 proc. różnicy w cenie

Sprzedawcy aut niechętnie obniżają ceny części, bo nowe samochody są obłożone minimalną marżą, nawet sprzedawane są ze stratą, zyski płyną właśnie z serwisowania aut. Jak widać z naszego zestawienia przygotowanego na podstawie danych Audateksu, potwierdza się obiegowa opinia, że w takiej polityce celują francuscy producenci. Aż w pięciu porównywanych kategoriach oferowane przez nich części są najdroższe spośród porównywanych 15 modeli największych sprzedawców aut. Szokujące mogą być też różnice między cenami tych samych części do różnych samochodów, sięgające nawet ponad 400 proc. Sprzedawcy aut i części oryginalnych narzekają na konkurencję ze strony dystrybutorów części alternatywnych.

Z szacunków Stowarzyszenia Dystrybutorów Części Zamiennych wynika, że w 2007 roku wydaliśmy na części sygnowane logo producentów aut około 5,4 mld zł, podczas gdy na części alternatywne około 4,9 mld zł.

Sprzedawcy aut przewidują, że w tym roku będzie to około 6-7 proc. więcej, co oznaczałoby, że w autoryzowanych stacjach obsługi i u dealerów kupimy w tym roku części za około 5,7 mld zł.

Jak zmieniały się ceny części

NIEZALEŻNI SPRZEDAWCY ZAREAGOWALI

Dystrybutorzy części alternatywnych (zarówno tych oryginalnych z logo producenta części, porównywalnej jakości i zamienników) szybciej zareagowali na zmiany umocnienia się złotego wobec euro. Większość części staniała przynajmniej o 5 proc., ale są też obniżki rzędu 10-20 proc.

Mimo to z szacunków Stowarzyszenia Dystrybutorów Części Zamiennych wynika, że w tym roku wydamy na takie części około 5,5 mld zł. Będzie to 12 proc. więcej niż w znakomitym 2007 r. kiedy dystrybutorzy sprzedali ich za 4,9 mld zł.

SZERSZA PERSPEKTYWA - UNIA EUROPEJSKA

Rynek części w autoryzowanych stacjach obsługi będzie rósł. To efekt wycofania się Unii Europejskiej od maja 2010 r. z tzw. regulacji GVO. Zakazywała ona m.in. blokowania sprzedaży części nieoryginalnych w autoryzowanych stacjach obsługi, uzależniania honorowania gwarancji od naprawy na częściach oryginalnych z logo producenta auta czy utrudniania niezależnym warsztatom dostępu do informacji technicznych potrzebnych do naprawy auta (głównie oprogramowania do diagnostyki komputerowej i aktualizacji danych). Ta zmiana, szczególnie przy tendencji do wydłużania okresów gwarancji mechanicznej (obecnie nawet na 5-7 lat), może spowodować znaczny wzrost przychodów ze sprzedaży części.

Marcin Jaworski

marcin.jaworski@infor.pl

Infor.pl
WZON. Tata nie wstaje z łóżka i Komisja przyznała mu 78 punktów wsparcia. Poniżenie osób niepełnosprawnych
12 cze 2025

Kolejny list czytelnika Infor.pl o nieprawidłowościach (jego zdaniem) w procesie przyznawania punktów przez WZON, od których zależy wysokość świadczenia wspierającego albo w ogóle jego przyznanie. Publikowaliśmy wcześniej listy np.: 1) osoby niewidomej, która otrzymała 61 punktów oraz osoby sparaliżowanej od pasa w dół z ... 43 punktami. Obie osoby to niepełnosprawność w stopniu znacznym, orzeczenia o niepełnosprawności stałe.

Zmiana terminu wypłaty ekwiwalentu za urlop [PROJEKT MRPiPS z 10 czerwca 2025]
11 cze 2025

W środę, 11 czerwca 2025 r. do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania trafił projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Projekt zakłada m.in. zmianę przepisów dotyczących wypłaty ekwiwalenty za urlop.

Karol Nawrocki odebrał uchwałę PKW o wyborze na urząd prezydenta
11 cze 2025

Karol Nawrocki odebrał uchwałę PKW w sprawie stwierdzenia wyniku wyboru prezydenta RP, którą podczas uroczystości na Zamku Królewskim wręczył mu szef PKW Sylwester Marciniak.

Jaki stopień niepełnosprawności uprawnia do... ? [Przykłady 2025]
11 cze 2025

To pytanie często zadają osoby z niepełnosprawnościami. Z jakim stopniem można ubiegać się o określone ulgi i świadczenia? Co przysługuje ze stopniem lekkim, umiarkowanym, a co ze znacznym? Prezentujemy kilka ważnych przykładów.

Co dalej z paktem migracyjnym? UE wciąż czeka na ruch dwóch krajów, w tym Polski
11 cze 2025

Już 25 krajów UE przekazało swoje plany wdrażania paktu migracyjnego, nie zrobiły tego Węgry i Polska - wynika z opublikowanego w środę 11 czerwca raportu Komisji Europejskiej. KE wezwała w nim spóźnione państwa do przyspieszenia działań w tej sprawie.

Zatrudniasz Ukraińców w 2025? Sprawdź nowe obowiązki, kary do 30 tys. zł i możliwe dofinansowania
11 cze 2025

Zatrudnianie obywateli Ukrainy w Polsce to temat, który nie traci na aktualności. W 2025 roku, po wejściu w życie nowych przepisów z 1 czerwca, pracodawcy muszą szczególnie uważać na formalności, terminy i obowiązki. Jednocześnie mogą skorzystać z atrakcyjnych form wsparcia finansowego. Sprawdź, jak legalnie zatrudnić obywatela Ukrainy i jakie dokumenty są potrzebne.

Konkurs MEN: Bezpłatne studia podyplomowe przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela w kształceniu zawodowym /zgłoszenia do 10 lipca 2025/
11 cze 2025

Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło konkurs na studia podyplomowe przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela w kształceniu zawodowym dla obecnych i przyszłych nauczycieli. Na realizację projektów przeznaczono niemal 50 mln zł.

Kiedy zakończenie roku szkolnego 2024/2025? Kiedy rozpoczęcie roku szkolnego 2025/2026? /Kalendarz roku szkolnego/
11 cze 2025

Choć jeszcze niedawno rozbrzmiewał pierwszy dzwonek, dziś uczniowie i nauczyciele odliczają już ostatnie dni do wakacji. Kiedy zakończenie roku szkolnego 2024/2025? A co z rokiem szkolnym 2025/2026? Jak wygląda kalendarz roku szkolnego 2025/2026?

ZUS, urlop, PIT i ryzyko. Umowa o pracę czy B2B? Porównanie na przykładach z 2025 roku
11 cze 2025

Coraz więcej osób rozważa przejście z etatu na własną działalność. Równie często pracodawcy zamiast umowy o pracę proponują współpracę w modelu B2B. W 2025 roku po zmianach w składkach ZUS i podatkach ten wybór staje się jeszcze bardziej istotny. W artykule porównujemy te formy współpracy, pokazując różnice w wynagrodzeniu, zabezpieczeniach i ryzykach na konkretnych liczbach i przykładach.

Nawet 30 tys. zł kary za podpalenia, w tym za wypalanie traw i rozniecanie ognia w lasach, na łąkach i torfowiskach
11 cze 2025

Zostaną wprowadzone wyższe kary za podpalenia, w tym za wypalanie traw i rozniecanie ognia w lasach, na łąkach i torfowiskach. Tak zakłada projekt autorstwa Ministerstwa Sprawiedliwości. Zgodnie z propozycją górna granica grzywny za sprowadzenie zagrożenia pożarowego wzrośnie z 5 do 30 tys. zł; mandaty za wykroczenia wzrosną z 500 zł do 5 tys. zł.

pokaż więcej
Proszę czekać...