Pieniądze na wspieranie eksportu

Anna Wiśniewska
rozwiń więcej
inforCMS
15 czerwca rozpoczął się nabór wniosków o dofinansowanie przedsięwzięć na rzecz rozwoju eksportu.

Konkurs ogłosiła Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, która jest odpowiedzialna za wdrażanie Działania 6.1 „Paszport do eksportu” Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Jest to już II tegoroczna runda aplikacyjna. Nabór wniosków potrwa od 15 czerwca do 10 lipca 2009 r. Kolejna runda aplikacyjna ma się odbyć w dniach 14 września – 9 października 2009 r.

O wsparcie mogą ubiegać się mikro, małe i średnie firmy oraz osoby fizycznej prowadzące działalność gospodarczą, które w roku obrotowym poprzedzającym rok, w jakim złożą wniosek o udzielenie wsparcia, posiadają udział eksportu w całkowitej sprzedaży nie przekraczający 30 %.

Cel wsparcia

Celem Działania 6.1 jest wspieranie przedsięwzięć które planują uzyskać zwiększenie udziału eksportu w całkowitej sprzedaży firmy, zintensyfikowanie powiązań z zagranicznymi partnerami oraz zwiększenie rozpoznawalności marek handlowych i firmowych na rynkach zagranicznych.

Wsparcie otrzymają projekty realizowane oddzielnie w dwóch kolejnych etapach:

1) przygotowanie planu rozwoju eksportu,

2) wdrożenie planu rozwoju eksportu.

W ramach I etapu dotacja może być przeznaczona na zakup zewnętrznych usług doradczych, przy czym przygotowanie planu rozwoju eksportu nie może trwać dłużej, niż pół roku.

W ramach II etapu dofinansowane będą, przewidziane w planie rozwoju eksportu, działania proeksportowe. Wdrażanie planu nie może trwać dłużej niż 2 lata.

Warunkiem uzyskania dofinansowanie na wdrożenie planu rozwoju eksportu, jest zrealizowanie ze środków Działania 6.1 I etapu. Przedsiębiorca po zrealizowaniu I etapu otrzyma potwierdzenie o pozytywnej weryfikacji przygotowanego planu rozwoju eksportu i tym samym będzie mógł wziąć udział w kolejnej rundzie aplikacyjnej o dofinansowanie II etapu.

Beneficjent, który uzyskał dofinansowanie I etapu i uzyska potwierdzenie o pozytywnej weryfikacji przygotowanego planu, ma zagwarantowane środki na realizację II etapu., pod warunkiem spełnienia wymaganych kryteriów.

W ramach rundy aplikacyjnej będą przyjmowane wnioski zarówno do I jak i II etapu.

Wysokość i poziom pomocy

W przypadku przygotowania planu rozwoju eksportu, intensywność wsparcia nie może przekroczyć 80% całkowitych wydatków na zakup usług doradczych, a kwota – 10 tys. zł dla jednego przedsiębiorcy. Natomiast w przypadku wdrożenia – 50% całkowitych wydatków kwalifikujących i 200 tys. zł. Ze wsparcia przewidzianego w I i II można skorzystać tylko jeden raz.

Dofinansowanie ze środków Działania 6.1 ma charakter pomocy de minimis, co oznacza, ze przedsiębiorcy którzy wcześniej korzystali z tego rodzaju pomocy publicznej powinni sprawdzić, czy otrzymanie wsparcia na rozwój eksportu nie spowoduje przekroczenia otrzymanej w okresie 3 lat kalendarzowych kwoty 200 tys. euro.

Adresat wniosków

Wnioski o wsparcie ze środków Działania 6.1 należy składać w wersji papierowej i elektronicznej razem z wymaganymi załącznikami we właściwej ze względu na miejsce siedziby firmy, Regionalnej Instytucji Finansującej. Wnioski można składać osobiście lub za pośrednictwem poczty (listy polecone) albo kuriera.

Generator wniosków znajduje się na stronie interentowej PARP: www.parp.gov.pl.

Ocena wniosków trwa ok. 4 miesiący od daty zamknięcia naboru.

Regionalne Instytucje Finansujące

Woj. dolnośląskie: Wrocławska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A., ul. Krupnicza 13 (IV piętro), 50-075 Wrocław, tel. (0-71) 79-70-400, faks (0-71) 79-70-407, e-mail: warr@warr.pl, www.warr.pl

Woj. kujawsko-pomorskie: Toruńska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A., ul. Włocławska 167, 87-100 Toruń, tel. (056) 657-14-59, faks (056) 654-88-24, e-mail: sekretariat@tarr.org.pl, www.tarr.org.pl

Woj. lubelskie: Lubelska Fundacja Rozwoju, ul. Rynek 7, 20-111 Lublin, tel. (0-81) 743-65-43, 743-73-25, faks (0-81) 743-73-26, e-mail: lfr@lfr.lublin.pl, www.lfr.lublin.pl

Woj. lubuskie: Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. w Zielonej Górze, ul. Chopina 11/13, 65-001 Zielona Góra, tel. (0-68) 327-05-04, faks (0-68) 325-38-88, e-mail: agencja@region.zgora.pl, www.region.zgora.pl

Woj. łódzkie: Łódzka Agencja Rozwoju Regionalnego S.A., ul. Tuwima 22/26, 90-002 Łódź, tel. (0-42) 664 30 40, 664 30 44, faks (0-42) 664 37 50, e-mail: larr@lodz.pl, www.larr.lodz.pl

Woj. małopolskie: Małopolska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A., ul. Kordylewskiego 11, 31-542 Kraków, tel. (0-12) 617-66-01; 617-66-02, faks (0-12) 617-66-66, e-mail: biuro@marr.pl, www.marr.pl

Woj. Mazowieckie: Fundacja Małych i Średnich Przedsiębiorstw, ul. Smocza 27, 01-048 Warszawa, tel. (0-22) 838-02-61; 838-32-11/12/13/14/15, faks (0-22) 838-02-61, e-mail: biuro@fund.org.pl, www.fund.org.pl

Woj. opolskie: Fundacja Rozwoju Śląska oraz Wspierania Inicjatyw Lokalnych, ul. Słowackiego 10, 45-364 Opole, tel. (0-77) 454-25-97, faks (0-77) 454-56-10, e-mail: frssek@fundacja.opole.pl, www.fundacja.opole.pl

Woj. podkarpackie: Rzeszowska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A., ul. Szopena 51, 35-959 Rzeszów, tel. (0-17) 852-06-00, faks (0-17) 852-06-11, e-mail: crp@rarr.rzeszow.pl, www.rarr.rzeszow.pl

Woj. podlaskie: Podlaska Fundacja Rozwoju Regionalnego, Biuro Obsługi Klienta Regionalnej Instytucji Finansującej, ul. Spółdzielcza 8, 15-441 Białystok, tel: (085) 741 20 78, faks: (085) 742 00 44, e-mail: pfrr@pfrr.pl,

Woj. pomorskie: Agencja Rozwoju Pomorza S.A., ul. Piwna 36/39, 80-831 Gdańsk, tel. (0-58) 323-31-01, 323-31-00, faks (0-58) 301-13-41, e-mail: sekretariat@arp.gda.pl, www.arp.gda.pl

Woj. Śląskie: Górnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A., ul. Powstańców 17, 40-039 Katowice, tel. (0-32) 72 85 800, faks (0-32) 72 85 803, e-mail: garr@garr.pl, www.garr.pl

Woj. świętokrzyskie: Staropolska Izba Przemysłowo-Handlowa, ul. Sienkiewicza 53, 25-002 Kielce, tel. (0-41) 344-43-92; 368-02-78, faks (0-41) 368-02-21, e-mail: sekretariat@siph.com.pl, www.siph.com.pl

Woj. warmińsko-mazurskie: Warmińsko-Mazurska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. W Olsztynie, Plac Gen. Józefa Bema 3, 10-516 Olsztyn, tel. (0-89) 521-12-50, faks (0-89) 521-12-60, e-mail: wmarr@wmarr.olsztyn.pl, www.wmarr.olsztyn.pl

Woj. wielkopolskie: Wielkopolska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości Sp. z o.o., ul. Piekary 19, 61-823 Poznań, tel. (0-61) 656-35-00, faks (0-61) 656-53-66, e-mail: info@warp.org.pl, www.warp.org.pl

Woj. zachodniopomorskie: Zachodniopomorska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A, ul. Stoisława 2, 70-223 Szczecin, tel. (0-91) 432-93-21, 488-24-88, faks (0-91) 432-93-22, 488-26-26, e-mail: zarzad@zarr.com.pl, www.zarr.com.pl

Anna Wiśniewska

Infor.pl
Mały ZUS plus 2026: ZUS wyjaśnia na przykładach co się zmienia. Niższe składki ZUS przez 36 miesięcy
23 gru 2025

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

Niedobrze u niepełnosprawnych. Źle z Wytycznymi, świadczeniem wspierającym, kwotami świadczeń [List]
22 gru 2025

Do redakcji Infor.pl stale wpływają listy od osób niepełnosprawnych rozczarowanych praktyką przyznawania świadczeń dla nich w ostatnich latach. Główny zarzut dotyczy wysłania w grudniu 2024 r. przez przedstawicieli rządu Wytycznych do WZON, które zmodyfikowały (kwotowo w dół) zasady przyznawania świadczenia wspierającego. W opinii osób niepełnosprawnych ci z nich, którzy są w wieku 75+, niewidomi, niesłyszące oraz poruszający się na aktywnych wózkach mają limity punktów poziomu potrzeby wsparcia, co zmniejsza wartość świadczenia wspierającego (albo pozbawia go). Hipotezę tą potwierdza wprost dokument Wytycznych ujawniony przez Infor.pl w odniesieniu do osób niepełnosprawnych w wieku 75+. Obecnie czekamy na wynik interwencji RPO w odniesieniu do pozostałych grup wskazywanych jako pokrzywdzone Wytycznymi. W artykule kolejny list osoby niepełnosprawnej w tej sprawie.

Które sklepy będą otwarte w Wigilię w 2025 roku? W jakich zawodach poza handlem praca jest dozwolona w Wigilię i inne święta? Jakie kary grożą pracodawcom?
22 gru 2025

W 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie dniem wolnym od pracy. Kodeks pracy przewiduje jednak sytuacje, w których praca w niedziele i święta, w tym w Wigilię, jest dozwolona. Które sklepy będą otwarte w Wigilię?

SN: Zasiedzenia udziału w działce nie da dbanie o nią. Doposażanie. Zacznij od ogrodzenia ją. Pozwolenia zdobywaj na siebie. Płać sam podatki [Przykład]
22 gru 2025

Zasiedzenie udziału w działce. Często jedyna możliwość sprzedaży działki albo postawienia na niej domu. Nie jest proste zasiedzenie cudzego udziału w nieruchomości. Nie prowadzą do tego czynności polegające na zwykłym dbaniu i doposażaniu działki (załatwienie kanalizacji, podpięcie prądu, wybudowanie szamba).

Piwo bezalkoholowe i energetyki z wyższym VATem. Rząd szykuje duże podwyżki już w 2026 roku
22 gru 2025

Ministerstwo Finansów chce podnieść VAT na piwo bezalkoholowe, wino 0% i napoje energetyzujące z 5% do 23%. Zmiany mają wejść w życie 1 lipca 2026 roku. Rząd tłumaczy decyzję ochroną dzieci przed „oswajaniem z alkoholem" – te produkty mogą bowiem kupować osoby niepełnoletnie. Dla konsumentów oznacza to wyraźnie wyższe ceny na sklepowych półkach.

Wnioski o bon ciepłowniczy zostaną pozostawione bez rozpoznania. Niespodziewana zmiana przepisów o nowym świadczeniu już na biurku Prezydenta
22 gru 2025

W dniu 19 grudnia 2025 r. na biurko Prezydenta została złożona ustawa o zmianie ustaw w celu usprawnienia mechanizmów wsparcia odbiorców energii elektrycznej i ciepła, wprowadzająca zmiany w przepisach o nowym świadczeniu – bonie ciepłowniczym, którego celem jest wsparcie w zakresie rachunków za ogrzewanie dla osób zagrożonych ubóstwem energetycznym. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawić bez rozpatrzenia wniosek o przyznanie bonu ciepłowniczego w przypadku, gdy zaistnieją okoliczności określone w nowelizacji, a – dotyczy to również wniosków o świadczenie za 2025 r., których termin składania upłynął 15 grudnia br.

Koniec taniego wykupu mieszkań komunalnych? W Sejmie praca wre nad nowymi przepisami, wejdą w 2027 r.
22 gru 2025

Miliony Polaków przez lata wykupywały mieszkania komunalne za ułamek ich wartości. Teraz to się skończy. Sejm pracuje nad ustawą, która zakaże gminom udzielania wysokich zniżek przy sprzedaży lokali. Zmiany mają wejść w życie latem 2027 roku. Sprawdź, co to oznacza dla najemców, seniorów i samorządów – oraz dlaczego politycy chcą zatrzymać wyprzedaż publicznego zasobu mieszkaniowego.

Wyjaśniamy dlaczego PZON i WZON usuwają punkt 7 wskazań w orzeczeniu o niepełnosprawności. To przez przepisy
22 gru 2025

Osoby niepełnosprawne (i ich rodziny) za utratę pkt 7 chyba powinny mieć pretensje do polityków (i to tych rządzących 20 lat temu), a nie lekarzy WZON. Bo to politycy związali lekarzy w PZON definicjami prawnymi, które nakazują odebrać osobie niepełnosprawnej pkt 7. I nie ma to wiele wspólnego z medycyną. Co więcej politycy definicje te umieścili w rozporządzeniach (albo Wytycznych), a nie w ustawach. To powinno być w mojej ocenie skontrolowane przez Trybunał Konstytucyjny - taka definicja to materia ustawowa w ustawie. Pokażę to na przykładzie definicji "Konieczność sprawowania opieki". Problem, który powoduje dziś ta definicja wynika z rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z 15 lipca 2003 r. w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności. Nie ma nic wspólnego z bieżącymi sporami polityków.

Aplikacja "Schrony" pokazuje gdzie się ukryć. Czy będzie rozbudowana?
22 gru 2025

Aplikacja "Schrony" uruchomiona w poprzednim roku pokazuje gdzie się ukryć. Można w niej sprawdzić rozmieszenie miejsc schronienia dla ludności. Najwięcej schronów i ukryć znajduje się na Śląsku i Mazowszu. Czy aplikacja będzie rozbudowana?

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych
22 gru 2025

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

pokaż więcej
Proszę czekać...