Jak nie składać CIT-2

Jak sporządzić oświadczenie, które składa się w urzędzie skarbowym w celu zwolnienia z obowiązku naliczania miesięcznych zaliczek na podatek dochodowym od osób prawnych? Chodzi mi o popularny CIT-2. Czy złożenie takiego oświadczenia podlega opłacie skarbowej?
Podatnik, który złoży właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w formie pisemnej oświadczenie, że jest podatnikiem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli:
• nie osiąga dochodów z tytułu działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych w handlu tymi wyrobami (z wyjątkiem jednostek naukowych i badawczo-rozwojowych uzyskujących dochody z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego),
• przeznacza dochód wyłącznie na cele statutowe lub inne określone w art. 17 ust. 1, ust. 1b, 1e i 1f updop uprawniające do zwolnienia z podatku, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodu,
korzysta ze zwolnienia z obowiązku składania miesięcznych deklaracji (wzór CIT-2).
Należy jednak podkreślić, że warunkiem zwolnienia z obowiązku składania deklaracji miesięcznych jest złożenie oświadczenia w formie pisemnej o spełnieniu warunków uprawniających do zwolnienia z obowiązku składania CIT-2. Ustawodawca wskazał jedynie, że oświadczenie takie powinno mieć formę pisemną, nie określił jednak jego oficjalnego wzoru.
Pismo takie może zostać sporządzone w poniższy, przykładowy sposób:
Składając różnego typu pisma należy sprawdzić, czy istnieje obowiązek uiszczenia od niego opłaty skarbowej.
Na podstawie art. 1 ustawy o opłacie skarbowej, opłacie tej w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej podlegają:
• podania (żądania, odwołania, zażalenia) i załączniki do podań,
• czynności urzędowe dokonywane na podstawie zgłoszenia lub na wniosek zainteresowanego,
• zaświadczenia wydawane na wniosek zainteresowanego,
• zezwolenia (pozwolenia, koncesje) wydane na wniosek zainteresowanego.
W katalogu tym nie wymieniono oświadczenia jako pisma podlegającego opłacie skarbowej. Również definicja podania zawarta w piśmie Ministerstwa Finansów z 20 czerwca 2001 r. (LK-907/LM/BG/01), zgodnie z którą: Wyjaśniając pojęcie „podania” przez odniesienie się do przepisów prawa formalnego można stwierdzić, iż w swej istocie stanowią o­ne pisma składane w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej celem spowodowania określonego działania organu administracyjnego, np. dokonania czynności urzędowej czy wydania zaświadczenia bądź zezwolenia.(...) Do podań należy zakwalifikować skargi, jeżeli – niezależnie od nazwy – są środkami odwoławczymi składanymi w toku instancji – wskazuje jednoznacznie, iż oświadczenie o zwolnieniu z obowiązku składania miesięcznej deklaracji CIT-2 nie mieści się w pojęciu podania. W stanie prawnym obowiązującym do 1 stycznia 2003 r. podatnicy składali wniosek do właściwego urzędu skarbowego o zwolnienie od obowiązku składania deklaracji miesięcznych przez organ skarbowy. Zwolnienie z tego obowiązku wynikało więc z decyzji organu skarbowego wydanej w tym zakresie. Tym samym złożenie takiego wniosku wymagało określonego działania administracji publicznej (organu skarbowego) – wydania decyzji, a więc podlegało opłacie skarbowej. Obecnie do skorzystania z tego zwolnienia przy spełnieniu określonych przesłanek wystarczy samo złożenie takiego oświadczenia. Natomiast organ podatkowy w wyniku złożenia takiego oświadczenia nie podejmuje żadnych czynności. Zatem oświadczenie to nie podlega opłacie skarbowej.

WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Oświadczenie o spełnieniu warunków uprawniających do zwolnienia z obowiązku składania miesięcznej deklaracji (wzór CIT-2) nie podlega opłacie skarbowej.

Należy również podkreślić, iż oświadczenie o spełnieniu warunków uprawniających do zwolnienia z obowiązku składania miesięcznej deklaracji (wzór CIT-2) raz złożone, jest ważne również w kolejnych latach podatkowych. Oznacza to, iż od tego momentu istnieje domniemanie, że Fundacja spełnia warunki określone w art. 25 ust. 5 updop. W związku z tym nie należy składać corocznie takiego oświadczenia.
UWAGA!
Oświadczenie o spełnieniu warunków uprawniających do zwolnienia z obowiązku składania miesięcznej deklaracji jest ważne również w kolejnych latach podatkowych. Jedynie w przypadku zmiany stanu faktycznego, uzasadniającego to zwolnienie (tj. wydatkowanie dochodów na inne cele niż statutowe) podatnik bez wezwania powinien złożyć deklarację miesięczną (art. 25 ust. 5 pkt 2 zdanie drugie updop).

Jeżeli jednak utrata prawa do zwolnienia z obowiązku składania miesięcznych deklaracji CIT-2 miała charakter przejściowy i podatnik będzie spełniał ponownie przesłanki uprawniające do zwolnienia z tego obowiązku, wówczas powinien złożyć nowe oświadczenie uprawniające do nieskładania miesięcznej deklaracji CIT-2. Ponadto przypomnijmy, iż korzystanie ze zwolnienia z obowiązku nieskładania miesięcznej deklaracji CIT-2 nie uprawnia do niezłożenia rocznej deklaracji CIT-8. Zatem, mimo iż podatnik nie będzie składał miesięcznych deklaracji CIT-2, to będzie miał obowiązek złożyć zeznanie roczne CIT-8.
Na zakończenie warto zwrócić uwagę na szczególną sytuację podatników korzystających ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych (min. wspólnoty mieszkaniowe) na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4f, 4h–4j, 4ł, 4m, 4n, 4o, 4w, 6, 6a, 6b, 7, 8, 13, 14b, 25, 29, 33 i 35 updop. Podatnicy ci, w związku ze zmianą ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, od 1 stycznia 2004 r. zostali wykreśleni z katalogu podatników podlegających zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych. Jednak na podstawie art. 5 ustawy z 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. Nr 202, poz. 1957) zwolnienia, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4f, 4h–4j, 4ł, 4m, 4n, 4o, 4w, 6, 6a, 6b, 7, 8, 13, 14, 14b, 25, 29, 33 i 35 updop, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2003 r., stosuje się do 31 grudnia 2004 r. w zakresie i na zasadach obowiązujących do 31 grudnia 2003 r. W związku z tym podmioty, o których mowa, w tym również wspólnoty mieszkaniowe, do końca tego roku korzystały ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, a co za tym idzie – także mogły skorzystać ze zwolnienia z obowiązku składania miesięcznych deklaracji CIT-2. Stanowisko takie zostało także zajęte przez urząd skarbowy w wyjaśnieniu z 16 lutego 2004 r. Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa – Śródmieście US35DPI/423-3/04/MG. Zatem od 1 stycznia 2005 r. podmioty te powinny składać deklarację CIT-2. Jednak warto zauważyć, iż obecnie trwają prace parlamentu nad ustawą o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wejście w życie tej ustawy spowoduje (zgodnie z art. 2 projektowanej ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, druk sejmowy nr 3326) utrzymanie tych zwolnień do 31 grudnia 2006 r.


Wspólnota mieszkaniowa X złożyła w grudniu 2003 r. oświadczenie o spełnieniu warunków uprawniających do nieskładania CIT-2. Ze względu na art. 5 ustawy z 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wspólnota mieszkaniowa w 2004 r. mogła nadal korzystać ze zwolnienia z obowiązku składania CIT-2. Zatem fakt złożenia tego oświadczenia w grudniu 2003 r. jest wystarczający do nieskładnia przez wspólnotę X deklaracji CIT-2 do końca 2004 r. W związku z tym, iż przedłużenie zwolnienia – zgodnie z art. 5 ustawy z 12 listopada 2003 r. – trwa do końca 2004 r., to od stycznia 2005 r. w terminie do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni wspólnota X powinna składać miesięczne deklaracje CIT-2. Jeżeli natomiast zostanie uchwalony projekt przedstawiony w druku nr 3326, wówczas wspólnota ta będzie mogła do końca 2006 r. korzystać zarówno ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, jak i z obowiązku składania miesięcznych deklaracji CIT-2.
Marta Balcer
Masz pytanie? Wypełnij formularz:
www.infor.pl/pytanianonprofit
Podstawy prawne
• ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 210, poz. 2135)
• ustawa z 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (Dz.U. z Nr 86, poz. 960; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 191, poz. 1956)
Infor.pl
Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców
16 cze 2025

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Czy spadek stóp procentowych wpłynął na rynek mieszkaniowy?
16 cze 2025

Czy majowa obniżka stóp procentowych, poprawiająca dostępność kredytów, przełożyła się na wzrost sprzedaży nowych mieszkań i liczbę rezerwacji? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana
16 cze 2025

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Niewykorzystany urlop 2025 – zasady, terminy i pułapki dla pracodawcy i pracownika
16 cze 2025

Lato od zawsze kojarzy się z planowaniem wypoczynku, jednak w roku 2025 kalendarz urlopowy jest wyjątkowo napięty. Powód? Zaległe dni wolne z 2024 r. Zgodnie z art. 168 Kodeksu pracy trzeba zacząć je wykorzystywać najpóźniej 30 września 2025 r. Jeśli tego nie zrobisz, Twój szef naraża się na sankcje finansowe, a Ty ryzykujesz utratę dni wolnych.

Zmiany w wypłacaniu zasiłku pogrzebowego (nie chodzi o podwyższenie wysokości zasiłku pogrzebowego do 7 tys. zł od 1 stycznia 2026 r.) [PROJEKT]
16 cze 2025

Zasiłek pogrzebowy ma odciążyć finansowo osoby organizujące pochówek bliskiego. Rząd planuje zmiany, które uproszczą procedurę jego przyznawania i przyspieszą wypłatę świadczenia. Nowe przepisy przewidują m.in. krótszy termin wypłaty, możliwość składania wniosków przez zakład pogrzebowy oraz ograniczenie przypadków, w których ZUS będzie musiał wydawać decyzję.

Nowy gracz w Sejmie? Sondaż IBRiS przynosi sensację
16 cze 2025

Na politycznym krajobrazie właśnie pojawiła się nowa siła, której nikt się nie spodziewał. Według najnowszego sondażu IBRiS dla Polsat News, Konfederacja Korony Polskiej – ugrupowanie Grzegorza Brauna – zdobyła aż 6% poparcia, co oznacza, że samodzielnie weszłaby do Sejmu. I to bez szyldu głównej Konfederacji!

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1
16 cze 2025

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

Od 1 lipca miliony Polaków mogą odczuć znaczące podwyżki cen ciepła
16 cze 2025

Polski sektor ciepłowniczy alarmuje: bez pilnych decyzji Ministerstwa Klimatu o kierunkach transformacji i głębokiej reformie systemu taryfowego, od 1 lipca miliony Polaków mogą odczuć znaczące podwyżki cen ciepła. Branża wskazuje, że obecny model opłat za ciepło jest przestarzały i hamuje inwestycje niezbędne do spełnienia unijnych wymogów na lata 2030–2050. Jak ostrzega Izba Gospodarcza Ciepłownictwo Polskie, pełna modernizacja systemu wymaga nawet 300 miliardów złotych, ale przedsiębiorstwa nie są w stanie ich wygenerować bez dostępu do taniego kapitału i stabilnych przepisów. Dodatkowym zagrożeniem jest brak krajowej strategii, który przerzuca całe ryzyko inwestycyjne na zarządy firm. W wielu miastach ciepło może podrożeć o kilkadziesiąt procent.

Unijny portfel tożsamości cyfrowej: Co wydarzy się już 1 lipca?
16 cze 2025

Już 1 lipca 2025 r. Komisja Europejska uruchomi wersję pilotażową unijnego portfela tożsamości cyfrowej (EU Digital Identity Wallet, eID) – rozwiązania, które w przyszłości może zrewolucjonizować sposób, w jaki obywatele państw członkowskich UE potwierdzają swoją tożsamość, w tym wiek. Co ważne, Polska nie znalazła się w gronie krajów testujących nową aplikację, a informacje o jej rzekomym obowiązkowym wdrożeniu w całej Unii od lipca są po prostu nieprawdziwe.

Zmiany w ZFŚS. Będzie większa przejrzystość i demokratyczność w ustalaniu zasad funkcjonowania ZFŚS [PROJEKT z 10 czerwca 2025 r.]
16 cze 2025

Resort pracy przedstawił projekt ustawy zmieniającej z 10 czerwca 2025 r. W niniejszym artykule zostanie opisana zmiana dotycząca dość ważnej dla wielu pracowników instytucji: Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Zmiana wbrew pozorom nie jest tylko kosmetyczna, bowiem dotyczy aspektu reprezentacji pracowniczej. Czy będzie zatem większa przejrzystość i demokratyczność w ustalaniu zasad funkcjonowania ZFŚS?

pokaż więcej
Proszę czekać...