Wydatki związane z dochodzeniem należności

Czy opłaty sądowe związane z dochodzeniem należności są kosztem uzyskania przychodów? Czy kosztem podatkowym są wydatki na usługi firm zajmujących się egzekucją długów?
Adam Pluta
Jednym z podstawowych problemów przedsiębiorców związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą jest odzyskiwanie wierzytelności od kontrahentów, którzy z różnych przyczyn nie spełniają ciążących na nich zobowiązań. W tym celu podatnicy wykonują szereg czynności zmierzających do wyegzekwowania należnych kwot. Artykuł ten omawia zagadnienia zasadności kwalifikowania do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z podejmowaniem przez podmioty gospodarcze tego rodzaju działań.
Koszty związane z postępowaniem sądowym
Podstawową formą dochodzenia przez wierzycieli swoich praw jest skierowanie sprawy na drogę postępowania sądowego. Rozpoznanie sprawy może odbywać się w różnych trybach, określonych przepisami kodeksu postępowania cywilnego (dalej k.p.c.). Można tutaj wymienić tryb postępowania nakazowego, upominawczego, uproszczonego, zwykłego postępowania procesowego.
W związku ze skierowaniem sprawy na drogę sądową, wierzyciel jest zobowiązany do poniesienia określonych kosztów procesowych. Definicję kosztów procesu zawiera art. 98 wymienionej k.p.c. Jak stanowi § 1 tego przepisu, strona przegrywająca sprawę obowiązana jest zwrócić przeciwnikowi na jego żądanie koszty niezbędne do celowego dochodzenia praw i celowej obrony (koszty procesu). W § 2 tego przepisu ustawodawca doprecyzował, że do niezbędnych kosztów procesu prowadzonego przez stronę osobiście lub przez pełnomocnika, który nie jest adwokatem lub radcą prawnym, zalicza się poniesione przez nią koszty sądowe, koszty przejazdów do sądu strony lub jej pełnomocnika oraz równowartość zarobku utraconego wskutek stawiennictwa w sądzie. Suma kosztów przejazdów i równowartość utraconego zarobku nie może przekraczać wynagrodzenia jednego adwokata wykonującego zawód w siedzibie sądu procesowego. Sytuację, gdy strona jest reprezentowana przez adwokata, reguluje art. 98 § 3 k.p.c.

Do niezbędnych kosztów procesu strony reprezentowanej przez adwokata zalicza się wynagrodzenie, jednak nie wyższe niż stawki opłat określone w odrębnych przepisach i wydatki jednego adwokata, koszty sądowe oraz koszty nakazanego przez sąd osobistego stawiennictwa strony.
Mieszczące się w ramach kosztów procesu koszty sądowe, zgodnie z art. 2–4 ustawy z 13 czerwca 1967 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 9, poz. 88 z późn.zm.), obejmują opłaty sądowe i zwrot wydatków. Na opłaty sądowe składają się natomiast: wpis oraz opłata kancelaryjna. Zwrot wydatków może obejmować m.in. diety i koszty podróży należne sędziom i pracownikom sądowym z powodu dokonywania czynności poza siedzibą sądu, należności świadków, biegłych i tłumaczy oraz kuratorów ustanowionych w danej sprawie.
Wydatki na usługi firm zajmujących się egzekucją długów
Oprócz kosztów procesowych, spółki w celu wyegzekwowania długów mogą ponosić inne wydatki związane z zakupem szeroko rozumianych usług doradztwa gospodarczego i finansowego czy nabyciem usług polegających na ściąganiu należności. Kryteria zakwalifikowania wydatków związanych z odzyskaniem długów do kosztów uzyskania przychodów wynikają z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z tym przepisem, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p. A zatem ze względu na brak wyłączenia tego rodzaju wydatków z kosztów uzyskania przychodów, na podstawie art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p., należy odpowiedzieć na pytanie, czy wydatki są ponoszone w celu uzyskania przychodów.
Treść art. 15 ust. 1 wymienionej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest przedmiotem bardzo licznych komentarzy oraz orzeczeń sądów administracyjnych. Przykładem ugruntowanej w tej sprawie linii orzeczniczej jest wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 20 listopada 1998 r., sygn. akt SA/Rz 406/98, w którym stwierdzono, że „ocena czy w konkretnym przypadku pomiędzy poniesieniem kosztu związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz możliwością uzyskania przychodu zachodzi związek przewidziany w art. 15 ust. 1 ustawy z 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, winna doprowadzić do ustalenia, czy poniesiony wydatek przyczynił się lub mógł się przyczynić do osiągnięcia przez podatnika przychodu z danego źródła. Ustawodawca w omawianym przepisie nie stawia wprost wymogu, by poniesiony koszt przyniósł określony przychód, lecz był poniesiony w celu jego osiągnięcia. A zatem kosztem uzyskania przychodów byłyby uzasadnione racjonalnie i gospodarczo nakłady i wydatki związane z działalnością gospodarczą podatnika, który przez ich poniesienie (w celu) zmierza do osiągnięcia przychodów z tego źródła. Przyjmuje się, iż ponoszone wydatki nie muszą bezpośrednio przyczynić się do powstania określonego przychodu, lecz muszą być ponoszone w celu ich osiągnięcia”.
Powyższą definicję związku pomiędzy ponoszonymi kosztami a przychodami podatkowymi można uzupełnić o stwierdzenie, iż kosztami uzyskania przychodów będą również koszty dotyczące całokształtu działalności podatnika, związane z funkcjonowaniem firmy. Takie stanowisko zajęto w piśmie Ministerstwa Finansów nr PB3/GM-8214-127/02 z 10 czerwca 2002 r., dotyczącym zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków z tytułu korzystania, w trakcie postępowania podatkowego i sądowego, z pomocy wyspecjalizowanych firm doradczych. Wyjaśniono w nim, iż „wydatki z tytułu korzystania z usług firmy doradczej nie mogą być powiązane z konkretnym przychodem uzyskanym przez podatnika. Niewątpliwie wiążą się jednak z prowadzoną przez niego działalnością. Z tych też względów wydatki z tego tytułu mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów”.

W piśmie wyjaśniono również kwestię momentu uznania przedmiotowych wydatków za koszt podatkowy. Mianowicie, z uwagi na to, iż ponoszone wydatki związane są z ogólną działalnością podatnika i nie mogą być przypisane do konkretnego przychodu, zasadne jest ujęcie ich jako koszt w roku podatkowym, w którym zostały faktycznie poniesione.
Dokonując analizy ponoszonych przez spółki wydatków mających na celu odzyskanie przysługujących im wierzytelności, należy wskazać, iż są to wydatki związane z prowadzoną przez podatników działalnością gospodarczą. Niewątpliwie ważnym elementem tej działalności jest zapewnienie płynności finansowej. Odpowiedni poziom środków finansowych stwarza możliwości angażowania się w nowe przedsięwzięcia, a więc przyczynia się pośrednio do generowania kolejnych źródeł przychodów. Poza tym odzyskiwanie należnych kwot zabezpiecza spółki przed powstawaniem dodatkowych kosztów w postaci odpisów aktualizujących wartość należności czy też w formie należności uznanych za nieściągalne.
W świetle powyższego, istnieje związek pomiędzy ponoszonymi wydatkami w postaci kosztów postępowania sądowego bądź kosztów usług obcych, związanych z odzyskiwaniem wierzytelności, a prowadzonym przedsiębiorstwem i osiąganymi przychodami.
Koszty sądowe u dłużnika
Powyższe rozważania dotyczą sytuacji, gdy wierzyciel dochodzi należnych mu świadczeń od dłużnika. W przypadku, gdy to spółka zobowiązana do dokonania określonego świadczenia, obciążana jest kosztami procesowymi mamy już do czynienia z zupełnie inną sytuacją. W tej sprawie warto przytoczyć treść kolejnego pisma Ministerstwa Finansów (nr PO 3/722459/95 z 23 października 1995 r.), które jest wciąż aktualne, jeżeli chodzi o wpływ na podstawę opodatkowania u dłużnika i wierzyciela ponoszonych przez nich kosztów postępowania sądowego. Zgodnie z nim „u dłużnika koszty procesu (wpis, opłata kancelaryjna, koszty zastępstwa procesowego, jak i inne koszty procesu), zarówno poniesione przez samego dłużnika, jak i zwrócone wierzycielowi w wyniku zasądzenia ich przez sąd, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, bowiem stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych nie są kosztami uzyskania przychodów związanymi z osiągnięciem przychodu. U wierzyciela natomiast, zasądzone – nawet, jeżeli nie zostały jeszcze faktycznie wyegzekwowane od dłużnika – koszty procesu, o których mowa wyżej, są przychodem należnym stosownie do postanowień art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Ponadto u wierzyciela koszty sądowe, tj. wpis i opłata kancelaryjna, oraz inne koszty procesu, w wysokości zasądzonej przez sąd, zaliczane są do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy”.
Zwrot kosztów – kiedy jest przychodem?
Warto zwrócić uwagę, iż obecnie, z uwagi na obowiązujące przepisy art. 12 ust. 3a u.p.d.o.p. inny, niż w wyżej zacytowanym piśmie, będzie moment uznania przez wierzyciela jako przychód podlegający opodatkowaniu zasądzonych na jego rzecz kosztów procesowych. Zgodnie z treścią wymienionego przepisu za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c i 3d, dzień wystawienia faktury (rachunku), nie później jednak niż ostatni dzień miesiąca, w którym:
1) wydano rzecz, zbyto prawo majątkowe lub
2) wykonano usługę, w tym częściowo wykonano usługę, jeżeli jej częściowe wykonanie stanowi wynikający z umowy lub z odrębnych przepisów tytuł do zapłaty, lub
3) otrzymano zapłatę za wykonanie świadczenia – w pozostałych przypadkach.
W świetle powyższego powstanie przychodu należnego, o którym mowa w art. 12 ust. 3 ustawy, powiązane zostało przede wszystkim z wystawieniem faktury (rachunku), z tym że granicznym momentem powstania przychodu jest ostatni dzień miesiąca, w którym wydano rzecz, zbyto prawo majątkowe, wykonano usługę, a w pozostałych przypadkach otrzymano zapłatę za wykonanie świadczenia.
Zasądzonego na rzecz wierzyciela zwrotu kosztów sądowych nie można zakwalifikować do żadnej z kategorii zdarzeń wymienionych w art. 12 ust. 3a również z uwagi na treść pkt 1–3. Zasądzenie kosztów procesowych nie jest wynikiem wydania rzeczy, zbycia praw majątkowych czy wykonania usług. Nie mieści się także w grupie pozostałych przypadków, gdyż tutaj ustawodawca wiąże powstanie przychodu z otrzymaniem zapłaty za wykonanie świadczenia.
Właściwe wydaje się stwierdzenie, iż dla ustalenia momentu powstania przychodów w omawianej sprawie będzie miał zastosowanie przepis art. 12 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p., zgodnie z którym przychodami (z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14) są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.
Uwzględniając ten przepis, zasądzone na rzecz wierzyciela koszty procesu będą przychodem w momencie ich faktycznego wyegzekwowania od dłużnika.
Podsumowując można wskazać, iż ponoszone przez wierzycieli wydatki tytułem odzyskiwania należnych od kontrahentów sum pieniężnych dotyczą całokształtu działalności podatnika. Uzasadnia to zaliczenie tego rodzaju wydatków do kosztów uzyskania przychodów. W związku z tym, iż koszty te nie mają wpływu na powstanie konkretnego przychodu, zasadne jest ujęcie ich jako koszt w roku podatkowym, w którym zostały faktycznie poniesione.
Podstawa prawna:
ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.).
Masz wątpliwości, napisz: prawo.autorzy@infor.pl


Infor.pl
Upadłość konsumencka- poznaj jej zasady
11 cze 2025

Do niedawna, gdy mówiliśmy o upadłości, zwykle mieliśmy na myśli przede wszystkim upadających przedsiębiorców, spółki, itp. Dziś, coraz częściej mówimy także o tzw. upadłości konsumenckiej, czyli o takiej sytuacji, gdy upadłość ogłasza osoba fizyczna, która nie prowadzi działalności gospodarczej.

Wotum zaufania dla rządu Tuska: Expose i głosowanie po zwycięstwie Nawrockiego
11 cze 2025

Dzisiaj premier Donald Tusk przedstawi w Sejmie expose i złoży formalny wniosek o wotum zaufania dla swojego rządu. Zapowiedział to dzień po II turze wyborów prezydenckich, wygranych przez kandydata PiS Karola Nawrockiego. Choć rządząca koalicja dysponuje większością, głosowanie stało się testem jedności i pretekstem do podkreślenia koalicyjnych napięć oraz ambicji liderów ugrupowań współtworzących rząd.

[Sejm na żywo] Posiedzenie Sejmu 11 czerwca 2025 r.: wotum zaufania
11 cze 2025

11 czerwca o godz. 9:00 zostaną wznowione obrady Sejmu. Pierwszym punktem obrad będzie Rozpatrzenie wniosku Prezesa Rady Ministrów o wyrażenie przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej wotum zaufania Radzie Ministrów.

Za staż: dodatkowe 518 zł premii od 1 czerwca 2025 r., co miesiąc
11 cze 2025

W dniu 1 czerwca 2025 r. weszła w życia ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa reguluje szereg uprawnień dla osób bezrobotnych, pracodawców, urzędów pracy, osób z niepełnosprawnościami. W związku z wejściem przepisów w życie pojawiła się możliwość uzyskania aż 518 zł premii, od 1 czerwca 2025 r. co miesiąc za staż.

Nawet 1200 złotych dopłaty do prądu. Będzie bon energetyczny po nowemu. Kto dostanie pieniądze
11 cze 2025

Bon energetyczny po nowemu i to nawet 1200 złotych? Taki roczny zastrzyk gotówki mogą wkrótce otrzymać emeryci z najniższymi dochodami. Skąd te zmiany? Bo rząd pracuje nad rozwiązaniami, mającymi zrekompensować wzrost kosztów energii, po wejściu nowej opłaty od emisji dwutlenku węgla, którymi mają być obciążone także gospodarstwa domowe.

Świadczenie wspierające od 60 pkt w decyzji WZON? OzN mają sporo propozycji zmian
10 cze 2025

Osoby z niepełnosprawnościami proponują kilka ważnych nowości w zasadach przyznawania świadczenia wspierającego. Wśród postulatów znalazła się m.in. obniżka liczby punktów uprawniających do uzyskania pomocy.

Więcej inwestycji bez pozwolenia na budowę i inne zmiany w prawie budowlanym w 2025 r. [projekt deregulacyjny]
10 cze 2025

W dniu 10 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw (tzw. projekt deregulacyjny). Nowelizacja ma na celu dalsze uproszczenie i przyspieszenie procesu inwestycyjno-budowlanego i zmniejszenie obciążeń administracyjnych. Wydłuży się m.in. lista inwestycji budowlanych, na które nie trzeba będzie uzyskiwać pozwolenia na budowę.

Likwidacja godzin dostępności nauczyciela w szkole. Nowelizacja Karty Nauczyciela
10 cze 2025

W dniu 10 czerwca 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów, opublikowano projekt ustawy o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela (UDER54). Celem tej nowelizacji jest uchylenie przepisów dotyczących tzw. godzin dostępności nauczyciela w szkole. Rada Ministrów ma przyjąć ten projekt w lipcu 2025 r. Zmiany wejdą w życie najprawdopodobniej od nowego roku szkolnego 2025/2026.

W Sejmie: Wysokie opłaty za świadczenie wspierające. Płacą osoby niepełnosprawne. Co z tym zrobi rząd? {stopień znaczny}
10 cze 2025

24 804 zł to opłata zapłacona przez osobę niepełnosprawną kancelarii pośredniczącej w uzyskaniu świadczenia wspierającego. To szokujące kwoty pobrane od osób niepełnosprawnych. Jak to możliwe? System przyznawania tego świadczenia jest w ocenie osób niepełnosprawnych (w mojej także) tak patologiczny, że w naturalny sposób pojawiły się firmy pomagające osobom niepełnosprawnym w uzyskaniu świadczenia wspierającego. Osoby niepełnosprawne nie radzą sobie same. Dodatkowo są krzywdzone na poziomie WZON. No bo jak inaczej ocenić sytuację, gdy osoba niewidoma otrzymuje w WZON 61 punktów, osoba sparaliżowana od pasa w dół (20 lat na wózku) 43 punkty. To są jawne pokrzywdzenia tych osób niepełnosprawnych przez WZON. Więc pokrzywdzeni zwracają się o pomoc do prawników. A ci wystawiają wysokie rachunki.

Rodzice nie będą musieli przedstawiać zaświadczeń o niekaralności aby uczestniczyć w wycieczkach, czy innych zajęciach szkolnych. Zmiany w "ustawie Kamilka" w 2025 r.
10 cze 2025

W dniu 10 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła przygotowany przez Ministerstwo Sprawiedliwości projekt ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich, ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym oraz ustawy – Prawo oświatowe. Projekt nowelizuje m. in przepisy wprowadzone w lutym 2024 r. tzw. ustawą Kamilka.

pokaż więcej
Proszę czekać...