Stawki w podatkach i opłatach lokalnych na 2007 rok

Jakie będą w przyszłym roku górne limity stawek w podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych, podatku od posiadania psów oraz w opłatach lokalnych?
Stawki podatków i opłat lokalnych (podatek od nieruchomości, podatek od środków transportowych, podatek od posiadania psów oraz opłata targowa, opłata miejscowa i opłata administracyjna) są określane przez radę gminy. Górne stawki tych podatków i opłat nie mogą jednak przekraczać limitów określonych w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych, ustalanych co roku przez Ministra Finansów przy uwzględnieniu przez niego wskaźnika wzrostu cen detalicznych towarów i usług konsumpcyjnych ogłaszanego w komunikacie Prezesa GUS po upływie trzeciego kwartału. Są już znane górne granice kwotowych stawek podatkowych na przyszły rok. Rady gmin mogą już zatem uchwalić stawki podatków, jakie będą obowiązywać na ich terenach w 2007 roku.

Podatek od nieruchomości

Górne granice stawek podatku od nieruchomości zależą przede wszystkim od tego, czy dana nieruchomość jest związana z prowadzeniem działalności gospodarczej czy nie. I tak, górne limity stawek podatku od nieruchomości na 2007 rok wynoszą rocznie:
• od gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków – 0,69 zł od 1 m2 powierzchni (w 2006 r. – 0,68 zł),
• od gruntów pod jeziorami, zajętych na zbiorniki wodne retencyjne lub elektrowni wodnych – 3,65 zł od 1 ha powierzchni (w 2006 r. – 3,61 zł),
• od pozostałych gruntów, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego – 0,34 zł od 1 m2 powierzchni (0,33 zł),
• od budynków mieszkalnych lub ich części – 0,57 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej (w 2006 r. – 0,56 zł),
• od budynków lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej – 18,60 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej (w 2006 r. – 18,43 zł),
• od budynków lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym – 8,66 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej (w 2006 r. – 8,58 zł),
• od budynków lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych – 3,75 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej (w 2006 r. – 3,71 zł),
• od pozostałych budynków lub ich części, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego – 6,23 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej (w 2006 r. – 6,17 zł).

Podatek od posiadania psów

Podobnie jak w przypadku podatku od nieruchomości wysokość podatku od posiadania psów ustala rada gminy. W przyszłym roku stawka tego podatku nie może jednak przekroczyć 53,69 zł rocznie (w 2006 r. – 53,21 zł).

Opłaty lokalne

Od 1 stycznia 2007 r. wzrosną również maksymalne stawki opłat: targowej, miejscowej (tzw. opłata klimatyczna) i administracyjnej. Ich górne limity wyniosą bowiem:
• w przypadku opłaty targowej – 618,33 zł dziennie (w 2006 r. – 612,81 zł),
• w przypadku opłaty miejscowej w miejscowościach posiadających korzystne właściwości klimatyczne, walory krajobrazowe oraz warunki umożliwiające pobyt osób w tych celach – 1,74 zł dziennie (w 2006 r. – 1,72 zł),
• w przypadku opłaty miejscowej w miejscowościach posiadających status obszaru ochrony uzdrowiskowej – 2,49 zł dziennie (w 2006 r. – 2,46 zł),
• w przypadku opłaty uzdrowiskowej – 3,46 zł dziennie (w 2006 r. – 3,42 zł),
• w przypadku opłaty administracyjnej – 206,34 zł (w 2006 r. – 204,49 zł).

Podatek od środków transportowych

W ustawie o podatkach i opłatach lokalnych określone są maksymalne i minimalne limity stawek podatku od środków transportowych. Dolne granice tych stawek zależą od liczby osi pojazdu, dopuszczalnej masy całkowitej i rodzaju zawieszenia i są określone w załącznikach nr 1, 2 i 3 do ustawy. Brzmienie tych załączników na 2007 rok zostało ustalone w obwieszczeniu Ministra Finansów z 10 października 2006 r. Górne granice stawek podatku od środków transportowych na przyszły rok wynoszą natomiast:
• od samochodu ciężarowego, w zależności od dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu:
– od 3,5 tony do 5,5 tony włącznie – 662,29 zł (w 2006 r. – 656,38 zł),
– powyżej 5,5 tony do 9 ton włącznie – 1103,81 zł (w 2006 r. – 1093,96 zł),
– powyżej 9 ton – 1324,57 zł (w 2006 r. – 1312,75 zł),
• od samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej równej lub wyższej niż 12 ton – 2527,70 zł (w 2006 r. – 2505,15 zł)
– z tym że w zależności od liczby osi, dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu i rodzaju zawieszenia stawki podatku nie mogą być niższe od kwot określonych w załączniku nr 1 do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych,
• od ciągnika siodłowego lub balastowego przystosowanego do używania łącznie z przyczepą lub naczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów od 3,5 tony i poniżej 12 ton – 1545,33 zł (w 2006 r. – 1531,54 zł),
• od ciągnika siodłowego lub balastowego przystosowanego do używania łącznie z przyczepą lub naczepą o dopuszczalnej masie całkowitej równej lub wyższej niż 12 ton, w zależności od dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów:
– do 36 ton włącznie – 1953,72 zł (w 2006 r. – 1936,29 zł),
– powyżej 36 ton – 2527,70 zł (w 2006 r. – 2505,15 zł)
– z tym że w zależności od liczby osi, dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu i rodzaju zawieszenia stawki podatku nie mogą być niższe od kwot określonych w załączniku nr 2 do ustawy,
• od przyczepy lub naczepy, która łącznie z pojazdem silnikowym ma dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton do poniżej 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z produkcją rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego – 1324,57 zł (w 2006 r. – 1312,75 zł),
• od przyczepy lub naczepy, która łącznie z pojazdem silnikowym ma dopuszczalną masę całkowitą równą lub wyższą niż 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z produkcją rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego, w zależności od dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów:
– do 36 ton włącznie – 1545,33 zł (w 2006 r. – 1531,54 zł),
– powyżej 36 ton – 1953,72 zł (w 2006 r. – 1936,25 zł)
– z tym że w zależności od liczby osi, dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu i rodzaju zawieszenia stawki podatku nie mogą być niższe od kwot określonych w załączniku nr 3 do ustawy,
• od autobusu, w zależności od liczby miejsc do siedzenia:
– mniejszej niż 30 miejsc – 1545,33 zł (w 2006 r. – 1531,54 zł),
– równej lub wyższej niż 30 miejsc – 1953,72 zł (w 2006 r. – 1936,29 zł).

Zdarza się czasem, że maksymalne stawki podatku od środków transportowych są niższe niż stawki minimalne ustalone na ten sam rok. Dzieje się tak, gdyż stawki te są ustalane na podstawie innych wskaźników. Stawki minimalne na dany rok podatkowy zależą od kursu euro na 1 października poprzedniego roku, natomiast stawki maksymalne są waloryzowane w stopniu odpowiadającym wzrostowi cen detalicznych towarów i usług konsumpcyjnych.

W takim przypadku należy wziąć pod uwagę regulację zawartą w art. 10 ust. 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, zgodnie z którym, jeżeli górna granica stawki podatku od środków transportowych jest niższa od odpowiedniej stawki minimalnej określonej w załącznikach do tej ustawy, górnej granicy stawki nie uwzględnia się. W tym przypadku rada gminy przyjmuje stawkę podatku od środków transportowych dla poszczególnych rodzajów pojazdów w wysokości odpowiedniej stawki minimalnej określonej w tych załącznikach.

Należy także pamiętać, że stosownie do art. 20a ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, w przypadku nieuchwalenia przez radę gminy stawek podatków i opłat lokalnych na dany rok, stosuje się stawki obowiązujące w roku poprzedzającym rok podatkowy. W przypadku jednak nieuchwalenia stawek podatku od środków transportowych, jeżeli stawki minimalne dla poszczególnych rodzajów pojazdów są wyższe od stawek uchwalonych na rok poprzedzający rok podatkowy – stosuje się stawki minimalne wynikające z załączników do ustawy.

Podstawa prawna:
• ustawa z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 z późn.zm.),
• obwieszczenie Ministra Finansów z 25 października 2006 r. w sprawie wysokości górnych granic stawek kwotowych w podatkach i opłatach lokalnych (M.P. Nr 75, poz. 758),
• obwieszczenie Ministra Finansów z 10 października 2006 r. w sprawie stawek podatku od środków transportowych obowiązujących w 2007 r. (M.P. Nr 72, poz. 721).

Julita Karaś-Gasparska
Infor.pl
ZUS: Uczniowie i studenci mogą więcej dorobić w wakacje
16 cze 2024

ZUS przypomina, że od 1 czerwca 2024 r. uczniowie i studenci, którzy pobierają rentę rodzinną, mogą więcej dorobić do swojego świadczenia. Zmieniły się kwoty graniczne przychodu, które będą obowiązywać do 31 sierpnia br.

KRUS: Składki na ubezpieczenia społeczne rolników w III kwartale 2024 r. [za rolników, małżonków, domowników, pomocników rolnika]
16 cze 2024

Rolnicy i ich domownicy ubezpieczeni w KRUS muszą opłacić składki na składki na swoje ubezpieczenie społeczne za III kwartał 2024. Jaki jest termin płatności i wysokość składek?

Co się zmieni 1 lipca 2024 r. Nie tylko minimalne wynagrodzenie za pracę - także niektóre świadczenia
16 cze 2024

Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę zwiększy się do 4300 zł. Od tego dnia zmienią się również niektóre świadczenia przewidziane w prawie pracy i ubezpieczeń społecznych.

Spada opłacalność inwestycji w fotowoltaikę w Polsce. Przez codzienne wyłączenia aż 3% prądu na zmarnowanie
16 cze 2024

Polska zajmuje czwarte miejsce na świecie pod względem mocy zainstalowanej PV na jednego mieszkańca. Zaczął się jednak poważny kryzys. Mocno wyhamowały inwestycje w fotowoltaikę gospodarstw domowych, przyrost jest po stronie głównie farm o mocy powyżej 1 MW, te zaś regularnie są już teraz niemal codziennie wyłączane. Spada przez to opłacalność fotowoltaiki.

Czy 16.06.2024 r. to niedziela handlowa, handel bez zakazu w galeriach, zakupy dziś we wszystkich otwartych sklepach
16 cze 2024

Czy 16 czerwca 2024 roku są otwarte wszystkie sklepy i można dowolnie zaplanować zakupy, czy odwrotnie - nad obowiązuje zakaz handlu w niedzielę i czynne są tylko małe sklepy osiedlowe. Sejm pracował ostatnio nad nowelizacją ustawy o zakazie handlu w niedziele, czy zmienił już przepisy prawne?

Jak dużo łatwo i wygodnie zarobić w wakacje: płatny staż, praca kelnera czy sprzedawcy, a może zmonetyzować swoje hobby
16 cze 2024

Dobre zarobić w wakacje, dorobić w inny czas. Zbliżają się wakacje. To ten moment, kiedy uczniowie i studenci  podejmują pracę częściej niż w roku akademickim. A sposobów na znalezienie dodatkowego zarobku jest wiele – od pracy w kawiarniach, płatnych staży, po freelancing.

Maturzyści 2024: jak wybierają studia, czym się kierują, dlaczego co trzeci nie zamierza ubiegać się o miejsce na wyższej uczelni
15 cze 2024

Decyzja, jaką podejmują młodzi ludzie przy wyborze uczelni, to nie tylko klucz do ich przyszłej kariery, ale także ważny krok w rozwoju osobistym. Dlatego wśród uczniów panuje… ostrożność. Nie spieszą się z jednoznacznymi deklaracjami i rozważają różne opcje, co będą robić po maturze.

Koniec z zakazem handlu w niedzielę: właściciele małych sklepów nie obawiają się powrotu niedziele handlowych – pod jednym warunkiem
15 cze 2024

Przywrócenie niedziel handlowych w miejsce zakazu handlu to nie problem. Dla właścicieli małych sklepów nie ma znaczenia, czy niedziel z zakazem handlu jest 45 czy handlowe są wszystkie niedziele. Ważne, by klienci przychodzili do małych sklepów i robili w nich zakupy, zostawiając dużo gotówki.

232 tys. osób, tyle ma niezapłacone przeterminowane rachunki za telefon i Internet. Czy przyjdzie komornik, co za to grozi
15 cze 2024

Internet i telefon to narzędzia, bez których nie wyobrażamy sobie dzisiaj życia. Nie służą już tylko do komunikowania, ale pozwalają na dostęp do wielu usług, stanowią centrum rozrywki, są przydatne w nauczaniu. Mimo to wiele osób dopuszcza do tego, by takich możliwości pozbawił ich komornik.

Podróbki markowych produktów wciąż są problemem, jak rozpoznać czy kupowana rzez jest oryginalna
15 cze 2024

Podróbki markowych towarów są teraz problemem większym niż kiedykolwiek wcześniej, Procesy produkcji i sprzedaży podróbek były trudne do opanowania już w erze stadionowych targowisk. Teraz – wraz z popularyzacją mediów cyfrowych – skala rozprzestrzeniania się falsyfikatów zyskała niespotykany wymiar.

pokaż więcej
Proszę czekać...