Kiedy starać się o interpretację podatkową

Każdy, kto nie wie, jak rozliczyć się z urzędem skarbowym, zastosować przepis, skorzystać z ulgi, może wystąpić do ministra finansów o wydanie interpretacji podatkowej. W tym celu trzeba złożyć specjalny wniosek i poczekać trzy miesiące na odpowiedź.

 

Indywidualna interpretacja podatkowa to przede wszystkim dokument, który pozwala rozwiać wątpliwości co do stosowania prawa podatkowego. Jest ochroną dla podatnika, który ją otrzymał, a także wiąże organy podatkowe.

Interpretacje podatkowe wydaje minister za pośrednictwem czterech izb skarbowych w: Bydgoszczy, Katowicach, Warszawie i Poznaniu.

PRZYKŁAD: BRAK ODPOWIEDZI MINISTRA

Czy o pozostawieniu wniosku o wydanie interpretacji podatkowej wnioskujący o nią zostanie poinformowany?

Organ podatkowy zostawi wniosek bez rozpatrzenia, gdy: wniosek nie będzie wyczerpująco opisywał stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) objętego wnioskiem o wydanie interpretacji; wniosek nie będzie zawierał stanowiska wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego); nie zostanie w terminie uiszczona opłata. W przypadku gdy wniosek nie będzie rozpatrzony z powodu braku opłaty, podatnik nie zostanie wezwany do jej uiszczenia.

Jednolite odpowiedzi

Minister finansów dąży do zapewnienia jednolitego stosowania prawa podatkowego przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej, dokonując w szczególności jego interpretacji, przy uwzględnieniu orzecznictwa sądów oraz Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (interpretacje ogólne).

Odpowiedź na pytanie podatnika powinna być tak sformułowana, aby podatnik uzyskał informację co do trafności swojego stanowiska. Interpretacja ma wyjaśnić, jaki przepis (przepisy) znajdzie zastosowanie w jego indywidualnej sprawie. Organ nie ma obowiązku ustosunkowania się do wszystkich wymienionych we wniosku przepisów. Jego zadaniem jest udzielenie odpowiedzi, która pozwoli podatnikowi na wypełnienie spoczywających na nim obowiązków nałożonych przez prawo podatkowe. Strona nieusatysfakcjonowana treścią otrzymanej interpretacji urzędowej ma możliwość jej zakwestionowania w drodze odpowiedniego środka zaskarżenia (zob. wyrok NSA z 27 lutego 2007 r., sygn. akt I FSK 373/06; niepublikowany).

Co ważne, nie można obowiązku udzielania przez organ podatkowy pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego zawężać wyłącznie do ustaw zawierających w tytule pojęcie prawa podatkowego, ponieważ nie tylko w tych ustawach uregulowano elementy, od których zależy opodatkowanie i jego wysokość (zob. wyrok WSA w Warszawie z 21 listopada 2007 r., sygn. akt III SA/Wa 1737/07; niepublikowany).

Potrzebny wniosek

Aby uzyskać interpretację podatkową, trzeba złożyć specjalny wniosek - ORD-IN, opłacić go oraz poczekać trzy miesiące. Tyle czasu ma minister finansów na udzielenie odpowiedzi podatnikowi. Okres trzymiesięczny liczony jest od momentu złożenia wniosku przez podatnika.

Minister finansów na pisemny wniosek podatnika wydaje w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Ważne jest to, że wniosek o interpretację może dotyczyć zarówno zaistniałego stanu faktycznego, jak i zdarzeń przyszłych.

PRZYKŁAD: MILCZĄCA INTERPRETACJA PODATKOWA

Czy w przypadku niewydania przez ministra finansów w terminie trzymiesięcznym interpretacji podatkowej, obowiązuje stanowisko podatnika zawarte we wniosku?

Tak. Na wydanie interpretacji podatkowej trzeba poczekać trzy miesiące. Do tego okresu nie wlicza się okresów przewidzianych w przepisach prawa podatkowego dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu. Gdy w ustawowym terminie interpretacja nie zostanie wydana, uznaje się, że w dniu następującym po dniu, w którym upłynął termin wydania interpretacji, została wydana interpretacja stwierdzająca prawidłowość stanowiska wnioskodawcy w pełnym zakresie. Jest to tzw. milcząca interpretacja podatkowa.

Aby wniosek został rozpatrzony, muszą znaleźć się w nim odpowiednie informacje. Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej zobowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie, oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Warto podkreślić, że wydanie interpretacji nie może nastąpić w wyniku ciągnącego się miesiącami postępowania, nie może też zastępować ewentualnego postępowania podatkowego. Organy podatkowe nie mają także prawa do wydania interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w oderwaniu od przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego (zob. wyrok WSA w Warszawie z 2 lutego 2007 r., sygn. akt III SA/Wa 3887/06; niepublikowany).

Złożenie wniosku o interpretację to nie wszystko. Wnioskujący składa oświadczenie również pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej. W razie złożenia fałszywego oświadczenia wydana interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych. Nie będzie wydana interpretacja podatkowa w zakresie tych elementów stanu faktycznego, które w dniu złożenia wniosku o interpretację są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej albo gdy w tym zakresie sprawa została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej.

I na koniec pozostanie jeszcze jedna formalność. Trzeba wpłacić opłatę. Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 75 zł, którą należy wpłacić w terminie siedmiu dni od dnia złożenia wniosku. Czasem opłata będzie wyższa. W przypadku wystąpienia w jednym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych opłata jest pobierana od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego.

PRZYKŁAD: OPŁACENIE WNIOSKU

Czy przewidziano specjalną procedurę na wniesienie opłaty od wniosku za wydanie interpretacji podatkowej?

Nie. Opłata od wniosku o wydanie interpretacji wynosi 75 zł od każdego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego będącego przedmiotem wniosku. Jeżeli w jednym wniosku zawarto kilka stanów faktycznych (zdarzeń przyszłych), które mają być przedmiotem interpretacji, opłatę należy uiścić za każdy opisany stan faktyczny (zdarzenie przyszłe). Najprostszym sposobem na uiszczenie opłaty jest skorzystanie z konta bankowego właściwego organu. Można również zapłacić w kasie biura, do którego przesłano wniosek. Przed wypełnieniem druku wpłaty warto również zapoznać się ze wzorem wpłaty, który jest dostępny w urzędach skarbowych oraz na stronach internetowych Ministerstwa Finansów.

W przypadku nieuiszczenia opłaty w terminie siedmiu dni od dnia złożenia wniosku wniosek pozostawia się bez rozpatrzenia, bez uprzedniego wezwania do uiszczenia opłaty.

Ocena wniosku

Interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska podatnika wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie. W przypadku negatywnej oceny stanowiska wnioskodawcy interpretacja zawiera wskazanie prawidłowego stanowiska wraz z uzasadnieniem prawnym.

Interpretacja indywidualna zawiera pouczenie o prawie wniesienia skargi do sądu administracyjnego.

Czym jest ocena prawna? W wyroku z 20 kwietnia 2007 r. (sygn. akt I SA/Gd 196/07; niepublikowany) WSA w Gdańsku wyjaśnił, że przez ocenę prawną stanowiska pytającego (wnoszącego zapytanie) należy rozumieć wskazanie przez organ podatkowy, czy stanowisko pytającego jest prawidłowe, czy też jest nieprawidłowe z punktu widzenia przepisów prawa podatkowego, znajdujących zastosowanie w indywidualnej sprawie podatnika (płatnika, inkasenta).

Natomiast wyjście organu podatkowego poza zakres wniosku o udzielenie interpretacji sprawia, że interpretacja nie ma w tej części waloru wiążącej interpretacji. (zob. wyrok WSA w Warszawie z 12 marca 2007 r., sygn. akt III SA/Wa 3919/06; niepublikowany).

PRZYKŁAD: ODWOŁANIE OD INTERPRETACJI

Czy podatnik, który nie jest zadowolony z interpretacji ministra, może się od niej odwołać?

W takim wypadku wnioskodawca w ciągu 14 dni od dnia doręczenia interpretacji powinien zwrócić się z żądaniem usunięcia naruszenia prawa do organu, który wydał interpretację, czyli do odpowiedniego dyrektora izby skarbowej, który w imieniu ministra udzielił odpowiedzi. Jeżeli organ podtrzyma swoje stanowisko, podatnikowi w ciągu 30 dni przysługuje prawo do wniesienia skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego. Skargę wnieść należy za pośrednictwem organu, którego działanie (wydanie interpretacji) jest przedmiotem skargi. Organ ma obowiązek w ciągu 30 dni przekazać wraz z aktami sprawy skargę do sądu lub uwzględnić skargę w całości do dnia rozpoczęcia rozprawy.

GDZIE SKŁADAĆ WNIOSKI O INTERPRETACJE PODATKOWE

Interpretacje podatkowe w imieniu ministra finansów wydają czterej dyrektorzy izb skarbowych:

- dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, adres do korespondencji: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. św. Jakuba 20, 87-100 Toruń,

- dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, adres do korespondencji: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała,

- dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, adres do korespondencji: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno,

- dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, adres do korespondencji: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Ważne!

Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który nie będzie spełniał wymogów formalnych, np. nie będzie miał opisanego stanu faktycznego lub nie będzie opłacony, zostanie pozostawiony bez rozpatrzenia


Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl


Podstawa prawna

- Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

Infor.pl
Efektywny controlling w biznesie – czyli jaki? Jakie procesy w firmie można zauważalnie usprawnić dzięki wdrożeniu controllingu?
10 cze 2025

Controlling to znacznie więcej niż tylko kontrola kosztów czy tworzenie raportów. To kompleksowe podejście do zarządzania przedsiębiorstwem, które dostarcza informacji niezbędnych do podejmowania trafnych decyzji. Efektywny controlling staje się dziś jednym z kluczowych elementów przewagi konkurencyjnej, szczególnie w czasach dynamicznych zmian, rosnącej złożoności i presji na efektywność. Ale które obszary działalności firmy najbardziej zyskują na wdrożeniu nowoczesnego controllingu?

Sondaż zaufania: Jest zupełnie nowy lider, już nie Rafał Trzaskowski
10 cze 2025

W najnowszym sondażu zaufania Rafał Trzaskowski traci pozycję lidera. Zastępuje go były prezydent Aleksander Kwaśniewski, który debiutuje w zestawieniu. Wzrosty notują Sławomir Mentzen i Karol Nawrocki, a Donald Tusk i Jarosław Kaczyński tracą poparcie społeczne.

Patologie publicznej służby zdrowia. OZPSP: Pieniądze ze składki zdrowotnej nie idą na leczenie, ale na zyski dla prywatnych firm; lekarz na kontrakcie to prywatna działalność prowadzona na szpitalnym sprzęcie
10 cze 2025

W ochronie zdrowia państwo nie istnieje; publiczny system to maszynka do zarabiania pieniędzy - powiedział w wywiadzie dla PAP Mariusz Trojanowski z Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Szpitali Powiatowych (OZPSP). Pieniądze ze składki zdrowotnej nie idą na leczenie, ale na zyski dla prywatnych podmiotów - podkreślił.

Nie dla teściów 7000 zł zasiłku pogrzebowego. Prezydent RP podpisał ustawę
10 cze 2025

Wreszcie! Wreszcie, po tylu latach jest ustawa podwyższająca kwotę zasiłku pogrzebowego z 4 000 zł do 7 000 zł, takie kwoty nie są jednak przewidziane dla każdego. Ustawa z dnia 9 maja 2025 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw, podpisana przez Prezydenta w dniu 30 maja 2025 r - przewiduje szereg wyjątków i zastrzeżeń!

Już postanowione. Od lipca praca tylko przez cztery dni w tygodniu. Będzie 35-godzinny tydzień pracy
10 cze 2025

Przemęczeni zestresowani... Polacy dołączyli do czołówki najbardziej zapracowanych narodów w Europie. To zdanie potwierdzają dane Eurostatu. Tak jak my harują też Grecy i Rumuni. Czy będziemy pracować mniej? Na razie resort rodziny, pracy i polityki społecznej deklaruje, że do końca tej kadencji rządu czyli do 2027, zostaną w naszym kraju wdrożone przepisy skracające czas pracy. Są jednak tacy, którzy na ustawowe rozwiązania nie czekają i rewolucyjne zmiany wprowadzają sami.

Autyzm lub ADHD przemilczany w rekrutacji. Dlaczego kandydaci o tym nie mówią
09 cze 2025

Osoby z autyzmem, ADHD czy inną formą neuroatypową nie mówią o tym fakcie podczas procesu rekrutacyjnego. Dlaczego? Okazuje się, że większy odsetek osób neuroatypowych częściej szuka pracy niż osób neuronormatywnych.

Specustawa niekorzystna dla wcześniejszych emerytów - pozorne wykonanie wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. Zadowolone będą tylko osoby nieobjęte tymi przepisami
10 cze 2025

Po opublikowaniu w dniu 3 marca 2025 r. założeń projektu ustawy o ustalaniu wysokości emerytur z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych dla osób, które do 6 czerwca 2012 r. przeszły na emerytury wcześniejsze na stronach Rządowego Centrum Legislacji ukazał się długo oczekiwany projekt tej ustawy datowany na 4 czerwca 2025 r.

Firmy chcą zatrudniać księgowych, ale… nie mają kogo! Brakuje ekspertów z doświadczeniem
09 cze 2025

Mimo stabilnej sytuacji kadrowej i rosnących wynagrodzeń, aż 84% księgowych przyznaje: znalezienie doświadczonego specjalisty to dziś prawdziwe wyzwanie. Barometr nastrojów 2025 pokazuje, że firmy częściej planują rekrutację niż redukcje – ale idealny kandydat musi dziś mieć znacznie więcej niż tylko znajomość Excela.

Polacy zaciskają pasa. Najnowszy raport pokazuje, na czym oszczędzamy najczęściej
09 cze 2025

Aż 37,2% Polaków deklaruje ograniczenie wydatków na elektronikę – wynika z najnowszego raportu. W czołówce oszczędzanych kategorii znalazły się też meble, odzież i materiały budowlane. Eksperci wskazują na wysokie ceny, niską częstotliwość zakupów oraz zmieniające się priorytety konsumenckie.

Wysokość opłat za krew i jej składniki w 2026 r. [PROJEKT RESORTU ZDROWIA z 3 czerwca 2025 r.]
09 cze 2025

6 czerwca 2025 r. do uzgodnień i konsultacji publicznych trafił projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie określenia wysokości opłat za krew i jej składniki w 2026 r. Resort zdrowia ma czas na określenie tych opłat do 30 czerwca 2025 r.

pokaż więcej
Proszę czekać...