Ulga internetowa w praktyce

Katarzyna Wojciechowska
rozwiń więcej
inforCMS
W rozliczeniu za 2008 r. osoby fizyczne oraz przedsiębiorcy opodatkowani na zasadach ogólnych mogą odliczyć od dochodu ulgę na Internet. Aby z niej skorzystać, należy jednak spełnić kilka warunków.


 

Warunek 1: Udokumentowanie ponoszonych wydatków fakturami VAT

Podatnicy, którzy zamierzają skorzystać z ulgi na Internet, mają obowiązek udokumentowania poniesionych wydatków fakturami VAT. W praktyce oznacza to, że tylko ten rodzaj dokumentu stanowi podstawę do skorzystania z ulgi. Na takim stanowisku stają również organy podatkowe. W piśmie z 18 czerwca 2007 r., nr PDII/415-14/AG/07, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdził, że:

Skorzystanie z ulgi uzależnione jest od spełnienia następujących warunków:

1) (....)

2) (....)

3) wydatki te muszą być potwierdzone fakturą VAT.

Podatnicy powinni również pamiętać, że na otrzymanej od dostawcy Internetu fakturze VAT muszą się znaleźć dane osoby, która zamierza skorzystać z ulgi. Jeżeli bowiem na fakturze znajdą się dane innej osoby, podatnik nie będzie mógł skorzystać z ulgi. W takiej sytuacji bez znaczenia pozostaje fakt, że w praktyce to on korzystał z Internetu. Nie stanowi przeszkody w skorzystaniu z ulgi sytuacja, w której na fakturze figurują dwie osoby. Stanie się tak w przypadku, gdy jedna umowa zostanie zawarta z tymi dwiema osobami. Do najczęstszych przypadków należą umowy zawierane z obojgiem małżonków. Pozwala to na odliczenie ulgi przez każdego z nich do wysokości przysługującego im limitu, pod warunkiem że ponieśli oni wydatki w tej wysokości. Możliwość odliczenia ulgi na Internet przez obu małżonków potwierdziło Ministerstwo Finansów w piśmie z 25 lutego 2005 r., nr PB5/MC-033-29-368/05. Stwierdzono w nim, że:

W konsekwencji, w sytuacji gdy użytkownikiem Internetu są małżonkowie i obydwoje ponoszą wydatki z tego tytułu, to aby obydwoje (do wysokości 760 zł każdy) mogli skorzystać z odliczenia, na fakturze muszą widnieć zarówno dane osobowe męża, jak i żony. W przeciwnym wypadku z odliczenia skorzysta tylko ten małżonek, którego imię i nazwisko wpisane jest na fakturze.

Z ulgi mogą również skorzystać osoby, które nie są małżonkami, a zostały wymienione na fakturze jako odbiorcy Internetu, np. domownicy. Potwierdzają to organy podatkowe. W cytowanym wcześniej piśmie Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu potwierdził możliwość skorzystania z ulgi przez matkę i córkę, których dane znajdowały się na fakturze wystawionej przez dostawcę Internetu. W piśmie tym organ podatkowy stwierdził, że:

Z przedmiotowej ulgi korzystać mogą te osoby, które określone zostały przez wystawcę faktury jako odbiorcy usługi. Zatem w przypadku użytkowania Internetu przez wnioskodawczynię i jej córkę, na fakturze widnieć powinny dane osobowe zarówno wnioskodawczyni, jak i jej córki.

Również Ministerstwo Finansów w zacytowanym wcześniej piśmie z 25 lutego 2005 r. stwierdziło, że:

Powyższa zasada ma również zastosowanie do pozostałych domowników. Stąd, jeżeli z ulgi internetowej chciałaby np. skorzystać córka ww. małżeństwa, to również musi posiadać fakturę dokumentującą poniesiony przez nią wydatek z tytułu korzystania z Internetu. Jej brak, w każdym przypadku, będzie pozbawiał podatnika prawa do odliczenia na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Warunek 2: Odliczenie do limitu 760 zł

Podatnicy, którzy zamierzają skorzystać z ulgi na Internet, muszą pamiętać o obowiązującym limicie. Wynosi on 760 zł. W praktyce oznacza to, że podatnik nie może odliczyć w rozliczeniu za 2008 r. więcej niż 760 zł. W związku z tym, nawet jeżeli podatnik w 2008 r. poniósł wydatki na korzystanie z sieci Internet w wyższej wysokości, nie będzie mógł ich odliczyć w pełnej wysokości.

PRZYKŁAD

Podatnik korzysta w miejscu zamieszkania z Internetu. Nie prowadzi działalności gospodarczej. Co miesiąc płaci z tego tytułu 122 zł (w tym VAT). W związku z tym roczne wydatki ponoszone przez podatnika na Internet mogą wynieść nawet 1464 zł (12 x 122 zł). Pomimo że podatnik poniósł wydatki w kwocie przekraczającej 760 zł, w rozliczeniu za 2008 r. będzie mógł odliczyć tylko 760 zł.

Warunek 3: Korzystanie z sieci Internet w lokalu będącym miejscem zamieszkania podatnika

Pomimo że warunek ten nie powinien budzić wątpliwości, z uwagi na postęp technologiczny pojawiają się w tej kwestii liczne pytania. Wynikają one z możliwości korzystania przez podatników nie tylko ze stałego łącza internetowego, ale również z tzw. mobilnego Internetu z wykorzystaniem sieci telefonii komórkowej (np. Internet dostępny w telefonie komórkowym albo w laptopie z użyciem telefonu komórkowego lub zewnętrznego modemu).

Jeżeli podatnik korzysta z Internetu w miejscu zamieszkania za pomocą stałego łącza, nic nie stoi na przeszkodzie w skorzystaniu przez niego z ulgi na Internet. W tej sytuacji nie ma żadnych wątpliwości, że podatnik korzystał z Internetu tylko w miejscu zamieszkania.

Więcej wątpliwości nasuwa możliwość korzystania z ulgi przez podatników użytkujących mobilny Internet. Może się bowiem zdarzyć, że podatnik skorzysta z tej formy dostępu do Internetu również poza miejscem swojego zamieszkania. W takim przypadku podatnik nie spełnia jednego z warunków koniecznych do korzystania z ulgi na Internet. Odnosząc się do tego rodzaju sytuacji, organy podatkowe stanęły na stanowisku, że samo korzystanie z Internetu za pomocą telefonu komórkowego nie stanowi przeszkody w skorzystaniu z ulgi. Podatnik musi jednak korzystać z tej możliwości tylko w miejscu zamieszkania. Przykładowo - w piśmie z 26 czerwca 2006 r., nr US.I-OF-406/14/4/06, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nisku stwierdził, że:

W cytowanych wyżej przepisach nie zastrzeżono szczególnej formy dla łącza czy też urządzenia, za pośrednictwem którego ma odbywać się korzystanie z sieci Internet. W większości przypadków dostęp do Internetu odbywa się poprzez łącze stacjonarne (stałe łącze internetowe lub gniazdo telefonii stacjonarnej), jednak coraz powszechniejsze staje się również korzystanie z sieci Internet za pomocą telefonu komórkowego. Żaden z ww. sposobów nie stanowi przeszkody w korzystaniu z ulgi, jeżeli tylko użytkowanie sieci odbywa się w miejscu zamieszkania podatnika.

Również w piśmie z 29 czerwca 2007 r., nr PD/406-23/07, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Chełmie stwierdził, że:

Pomimo że w ww. artykule nie sprecyzowano, za pomocą jakiego urządzenia należy korzystać z Internetu, aby możliwe było skorzystanie z ulgi, sam fakt korzystania z sieci Internet za pomocą telefonu komórkowego nie jest wystarczający do skorzystania z ulgi. Zgodnie z ustawą można skorzystać z ulgi, jeżeli wydatki związane z dostępem do Internetu poniesione były w związku z użytkowaniem sieci Internet w lokalu (budynku) będącym miejscem zamieszkania podatnika. Użytkowanie sieci Internet za pośrednictwem telefonu komórkowego nie stanowi przeszkody w korzystaniu z ulgi. Ustawa zezwala na odliczenie ulgi z tytułu wydatków poniesionych na użytkowanie sieci Internet w przypadku dostępu poprzez telefon komórkowy, jeżeli korzystanie z Internetu odbywało się w miejscu zamieszkania podatnika. Zaznaczyć należy, że obowiązek udowodnienia faktu korzystania z Internetu w miejscu zamieszkania w przypadku ewentualnej kontroli spoczywać będzie na podatniku.

Ponieważ organy podatkowe bardzo wyraźnie podkreślają, że podatnik użytkujący Internet z wykorzystaniem telefonii komórkowej, aby skorzystać z ulgi, musi to robić tylko w miejscu zamieszkania, to na nim będzie ciążył obowiązek udowodnienia tego faktu. W związku z tym zalecamy dużą ostrożność w korzystaniu z ulgi na Internet w sytuacji, gdy korzystamy z Internetu bezprzewodowego również poza miejscem zamieszkania. W przypadku ewentualnej kontroli organy podatkowe mogą bowiem zwrócić się do operatora sieci komórkowej o udzielenie informacji potwierdzającej bądź nie użytkowanie Internetu w miejscu zamieszkania.

Podsumowując, warto wspomnieć, że wśród doradców podatkowych można spotkać się z opiniami, że jeżeli podatnik korzysta z bezprzewodowego Internetu zarówno w miejscu zamieszkania, jak i poza nim, to chcąc skorzystać z ulgi na Internet, powinien dokonać proporcjonalnego odliczenia wydatków, uwzględniając czas korzystania z sieci w miejscu zamieszkania i poza tym miejscem. Powinno to pozwolić na uniknięcie ewentualnego sporu z organami podatkowymi.

• art. 26 ust. 1 pkt 6a i ust. 7 pkt 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 6, poz. 33

Katarzyna Wojciechowska

ekspert w zakresie podatków dochodowych

Infor.pl
WZON. Tata nie wstaje z łóżka i Komisja przyznała mu 78 punktów wsparcia. Poniżenie osób niepełnosprawnych
12 cze 2025

Kolejny list czytelnika Infor.pl o nieprawidłowościach (jego zdaniem) w procesie przyznawania punktów przez WZON, od których zależy wysokość świadczenia wspierającego albo w ogóle jego przyznanie. Publikowaliśmy wcześniej listy np.: 1) osoby niewidomej, która otrzymała 61 punktów oraz osoby sparaliżowanej od pasa w dół z ... 43 punktami. Obie osoby to niepełnosprawność w stopniu znacznym, orzeczenia o niepełnosprawności stałe.

Zmiana terminu wypłaty ekwiwalentu za urlop [PROJEKT MRPiPS z 10 czerwca 2025]
11 cze 2025

W środę, 11 czerwca 2025 r. do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania trafił projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Projekt zakłada m.in. zmianę przepisów dotyczących wypłaty ekwiwalenty za urlop.

Karol Nawrocki odebrał uchwałę PKW o wyborze na urząd prezydenta
11 cze 2025

Karol Nawrocki odebrał uchwałę PKW w sprawie stwierdzenia wyniku wyboru prezydenta RP, którą podczas uroczystości na Zamku Królewskim wręczył mu szef PKW Sylwester Marciniak.

Jaki stopień niepełnosprawności uprawnia do... ? [Przykłady 2025]
11 cze 2025

To pytanie często zadają osoby z niepełnosprawnościami. Z jakim stopniem można ubiegać się o określone ulgi i świadczenia? Co przysługuje ze stopniem lekkim, umiarkowanym, a co ze znacznym? Prezentujemy kilka ważnych przykładów.

Co dalej z paktem migracyjnym? UE wciąż czeka na ruch dwóch krajów, w tym Polski
11 cze 2025

Już 25 krajów UE przekazało swoje plany wdrażania paktu migracyjnego, nie zrobiły tego Węgry i Polska - wynika z opublikowanego w środę 11 czerwca raportu Komisji Europejskiej. KE wezwała w nim spóźnione państwa do przyspieszenia działań w tej sprawie.

Zatrudniasz Ukraińców w 2025? Sprawdź nowe obowiązki, kary do 30 tys. zł i możliwe dofinansowania
11 cze 2025

Zatrudnianie obywateli Ukrainy w Polsce to temat, który nie traci na aktualności. W 2025 roku, po wejściu w życie nowych przepisów z 1 czerwca, pracodawcy muszą szczególnie uważać na formalności, terminy i obowiązki. Jednocześnie mogą skorzystać z atrakcyjnych form wsparcia finansowego. Sprawdź, jak legalnie zatrudnić obywatela Ukrainy i jakie dokumenty są potrzebne.

Konkurs MEN: Bezpłatne studia podyplomowe przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela w kształceniu zawodowym /zgłoszenia do 10 lipca 2025/
11 cze 2025

Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło konkurs na studia podyplomowe przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela w kształceniu zawodowym dla obecnych i przyszłych nauczycieli. Na realizację projektów przeznaczono niemal 50 mln zł.

Kiedy zakończenie roku szkolnego 2024/2025? Kiedy rozpoczęcie roku szkolnego 2025/2026? /Kalendarz roku szkolnego/
11 cze 2025

Choć jeszcze niedawno rozbrzmiewał pierwszy dzwonek, dziś uczniowie i nauczyciele odliczają już ostatnie dni do wakacji. Kiedy zakończenie roku szkolnego 2024/2025? A co z rokiem szkolnym 2025/2026? Jak wygląda kalendarz roku szkolnego 2025/2026?

ZUS, urlop, PIT i ryzyko. Umowa o pracę czy B2B? Porównanie na przykładach z 2025 roku
11 cze 2025

Coraz więcej osób rozważa przejście z etatu na własną działalność. Równie często pracodawcy zamiast umowy o pracę proponują współpracę w modelu B2B. W 2025 roku po zmianach w składkach ZUS i podatkach ten wybór staje się jeszcze bardziej istotny. W artykule porównujemy te formy współpracy, pokazując różnice w wynagrodzeniu, zabezpieczeniach i ryzykach na konkretnych liczbach i przykładach.

Nawet 30 tys. zł kary za podpalenia, w tym za wypalanie traw i rozniecanie ognia w lasach, na łąkach i torfowiskach
11 cze 2025

Zostaną wprowadzone wyższe kary za podpalenia, w tym za wypalanie traw i rozniecanie ognia w lasach, na łąkach i torfowiskach. Tak zakłada projekt autorstwa Ministerstwa Sprawiedliwości. Zgodnie z propozycją górna granica grzywny za sprowadzenie zagrożenia pożarowego wzrośnie z 5 do 30 tys. zł; mandaty za wykroczenia wzrosną z 500 zł do 5 tys. zł.

pokaż więcej
Proszę czekać...