Kiedy powołać komisję bhp w zakładzie pracy

Jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy jest zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Pomocą w realizacji tego obowiązku ma służyć pracodawcy komisja bezpieczeństwa i higieny pracy, która jest jego organem doradczym i opiniodawczym.
Pracuję w dużej ogólnopolskiej firmie, która ma swoje oddziały w wielu miastach w Polsce. Łącznie zatrudnia 3000 osób. W niektórych oddziałach jest zatrudnionych ok. 300, w innych poniżej 250. Czy w związku z tym pracodawca może tworzyć komisję bhp tylko w tych oddziałach, gdzie zatrudnienie przekracza 250 osób, zaś w pozostałych nie powoływać takiej komisji? W jaki sposób funkcjonuje taka komisja? – pyta Czytelnik z Warszawy.


Przepisy stanowią, że obowiązek powołania komisji bezpieczeństwa i higieny pracy ciąży na pracodawcy zatrudniającym powyżej 250 pracowników, czyli wprost uzależniają konieczność powołania takiej komisji od stanu zatrudnienia u danego pracodawcy. Zgodnie z art. 3 k.p. pracodawcą jest jednostka organizacyjna, choćby nie posiadała osobowości prawnej, a także osoba fizyczna, jeżeli zatrudniają o­ne pracowników. Tak więc, jeżeli pracodawca prowadzi działalność w formie firmy wielozakładowej (a poszczególne zakłady nie są odrębnymi podmiotami zatrudniającymi pracowników, czyli nie są odrębnymi pracodawcami), przy ustalaniu liczby zatrudnionych należy brać pod uwagę stan zatrudnienia w całym przedsiębiorstwie i powołać komisję bhp dla całej firmy.

W skład komisji wchodzą przedstawiciele pracodawcy i pracowników w równej liczbie. Wśród przedstawicieli pracodawcy w komisji powinni uczestniczyć pracownicy służby bhp i lekarz sprawujący profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami, zaś ze strony pracowników m.in. społeczny inspektor pracy (jeżeli jest o­n powołany w danym zakładzie pracy). Przewodniczenie komisji, zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, powinien objąć pracodawca lub upoważniona przez niego osoba. Natomiast wiceprzewodniczącym zostaje społeczny inspektor pracy. Jeżeli u danego pracodawcy nie ma wybranego społecznego inspektora pracy, wówczas funkcję wiceprzewodniczącego pełni przedstawiciel pracowników.

Przedstawicieli pracowników wybierają natomiast:
•  zakładowe organizacje związkowe,
•  pracownicy w trybie przyjętym u danego pracodawcy, jeżeli u danego pracodawcy nie działają organizacje związkowe.

Do zadań Komisji, które określone zostały w przepisach Kodeksu pracy, należą:
• dokonywanie przeglądu warunków pracy,
• okresowa ocena stanu bezpieczeństwa i higieny pracy,
• opiniowanie podejmowanych przez pracodawcę środków zapobiegających wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym,
• formułowanie wniosków dotyczących poprawy warunków pracy,
• współdziałanie z pracodawcą w realizacji jego obowiązków w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.

Posiedzenia Komisji powinny odbywać się w godzinach pracy, co najmniej raz na kwartał. Pracownik uczestniczący w pracach komisji zachowuje prawo do wynagrodzenia.

W związku z realizacją swoich zadań Komisja ma prawo korzystać z ekspertyz lub opinii specjalistów spoza zakładu pracy, jednak tylko w przypadkach uzgodnionych z pracodawcą. Ekspertyzy i opinie są wykonywane na koszt pracodawcy.

Każdy pracodawca, bez względu na liczbę zatrudnionych osób, ma obowiązek przeprowadzania z pracownikami konsultacji wszystkich działań związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy, a w szczególności tych, które dotyczą:
• zmian w organizacji pracy i wyposażeniu stanowisk pracy, wprowadzania nowych procesów technologicznych oraz substancji i preparatów chemicznych, jeżeli mogą o­ne stwarzać zagrożenie dla zdrowia lub życia pracowników,
• oceny ryzyka zawodowego występującego przy wykonywaniu określonych prac oraz informowania pracowników o tym ryzyku,
• tworzenia służby bhp lub powierzania wykonywania zadań tej służby innym osobom oraz wyznaczania pracowników do udzielania pierwszej pomocy,
• przydzielania pracownikom środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego,
szkolenia pracowników w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy.

Jeśli jednak u danego pracodawcy działa komisja bhp, konsultacje te mogą odbywać się w ramach tej komisji.
Przedstawiciele pracowników wchodzący w skład komisji, w przypadku przeprowadzania powszechnych konsultacji bhp, korzystają z prawa przedstawiania wniosków w sprawie eliminacji lub ograniczenia zagrożeń zawodowych.

Pracodawca jest zobowiązany zapewnić odpowiednie warunki do przeprowadzania konsultacji, w szczególności zaś zapewnić, aby odbywały się o­ne w godzinach pracy. Za czas nieprzepracowany w związku z udziałem w konsultacjach pracownicy zachowują prawo do wynagrodzenia. Ponadto na umotywowany wniosek pracowników lub ich przedstawicieli, który dotyczy spraw zagrożenia zdrowia i życia pracowników, inspektorzy pracy przeprowadzają kontrole i stosują środki prawne przewidziane w przepisach o PIP.


Odpowiedziała: Beata Naróg
Infor.pl
O 21:00 czarny dym w Watykanie
07 maja 2025

W środę 7 maja 2025 roku nie wybrano nowego papieża. W Watykanie o godz. 21:00 pojawił się czarny dym w kominie Kaplicy Sykstyńskiej. Na ten znak czekały tłumy wiernych. Jutro odbędzie się nowe głosowanie.

Uwaga: zabójstwo na Uniwersytecie Warszawskim
07 maja 2025

Uwaga: zabójstwo na Uniwersytecie Warszawskim. Starsza kobieta nie żyje, mężczyzna walczy o życie. Trwają prace prokuratury i czynności wyjaśniające. Wszystko dzieje się w okolicach wydziału prawa, ale cały teren Campus nie został wyłączony z użytku. Do wydarzenia doszło przed godziną 19-stą.

Nowe modele edukacji: Czego EdTech w Polsce może nauczyć się od Chin i USA?
07 maja 2025

Rozwój nowoczesnych technologii zmienia edukację szybciej, niż zmieniają się podręczniki. W ostatnich latach obserwujemy rosnące zainteresowanie alternatywnymi formami nauczania, a startupy EdTech stają się istotnymi podmiotami w transformacji globalnego systemu kształcenia. By zbudować trwałą przewagę, nie wystarczy jednak stworzyć atrakcyjny produkt. Kluczowe jest zrozumienie kierunków rozwoju, różnic kulturowych oraz mechanizmów adaptacji innowacji w różnych krajach.

Habemus Papam i biały dym: czekamy, trwa głosowanie
07 maja 2025

Trwa konklawe. Oczy ludzi na całym świecie skierowane są na Watykan. Czekamy na historyczne: „Habemus Papam” i biały dym unoszący się z komina. Czy papieżem zostanie kardynał Pietro Parolin?

Prof. Modzelewski: Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Jak?
07 maja 2025

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Frankowicze wciąż pozywają banki przed sąd, ale wielu rezygnuje z walki o pieniądze, dlaczego
07 maja 2025

Frankowicze tracą impet. W I kw. 2025 r. do sądów wpłynęło o 40 proc. mniej pozwów niż rok wcześniej, Do sądów wpływa coraz mniej spraw frankowych. Spadki są dwucyfrowe. Eksperci mówią o efekcie ugód.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.
07 maja 2025

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Jest decyzja RPP w sprawie stóp procentowych. Obniżka
07 maja 2025

RPP postanowiła obniżyć stopy procentowe o 0,50 pkt proc.

Mieszkanie na cele charytatywne: z tym wiąże się ulga podatkowa
07 maja 2025

W ostatnim czasie jest spore zamieszanie co do kwestii nieruchomości jednego z kandydatów na Prezydenta RP. W dniu 07 maja 2025 r. Pan Karol Nawrocki wydał oświadczenie na konferencji i jasno zakomunikował, że oddaje mieszkanie w Gdańsku na cele charytatywne. Cel szczytny, ale z tym będą przecież wiązały się nie małe korzyści finansowe i ulga podatkowa.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT
07 maja 2025

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

pokaż więcej
Proszę czekać...