Podstawa wymiaru emerytury po rencie

Rencista, który nabył prawo do emerytury, może skorzystać z jednego z dwóch sposobów obliczenia jej podstawy. Określa go we wniosku o emeryturę i deklaracja ta jest wiążąca dla organu rentowego.  

Zasady obliczania podstawy wymiaru emerytury przyznawanej po rencie z tytułu niezdolności do pracy zostały zawarte w ustawie z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z FUS (DzU z 2004 r. nr 39, poz. 353 – zwanej dalej ustawą emerytalną).

Zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy podstawę wymiaru emerytury dla osoby, która miała wcześniej ustalone prawo do renty z tytułu niezdolności do pracy, może stanowić:
• podstawa wymiaru renty w wysokości uwzględniającej rewaloryzację oraz wszystkie kolejne waloryzacje przypadające w okresie następującym po przyznaniu renty albo
• podstawa wymiaru ustalona na zasadach ogólnie obowiązujących dla wniosków zgłoszonych po raz pierwszy, czyli w trybie określonym w art. 15 ustawy.

Jeśli podstawę wymiaru emerytury stanowi podstawa wymiaru renty, przy obliczaniu emerytury stosuje się wskaźnik wysokości wynagrodzeń z lat, które przyjęte były do obliczenia renty, oraz kwotę bazową służącą do obliczenia renty z tytułu niezdolności do pracy.

Do obliczenia podstawy wymiaru emerytury w trybie art. 15 ustawy przyjmuje się przychód:
• z 10 kolejnych lat kalendarzowych wybranych przez ubezpieczonego z ostatnich 20 lat kalendarzowych poprzedzających bezpośrednio rok, w którym zgłoszono wniosek o emeryturę albo
• z 20 dowolnych lat kalendarzowych wybranych z całego okresu ubezpieczenia przypadających przed rokiem, w którym zgłoszono wniosek o emeryturę.

Obliczenie podstawy wymiaru emerytury na nowo następuje od kwoty bazowej obowiązującej w dniu nabycia prawa do emerytury.

Prawo do ustalenia emerytury na nowo

Ubezpieczony pobierający rentę z tytułu niezdolności do pracy, który we wniosku o emeryturę nie zgłosił żądania ustalenia podstawy wymiaru na nowo, a uczynił to dopiero po uprawomocnieniu się decyzji przyznającej świadczenie emerytalne, zachowuje prawo do obliczenia emerytury zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 2 ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2004 r. nr 39, poz. 353 ze zm.). Uchwałę w takim brzmieniu podjął 15 lutego 2006 r. Sąd Najwyższy (II UZP OSNP 2006/15-16/244). Na jej podstawie obliczenie wysokości emerytury od zwaloryzowanej podstawy wymiaru renty, zgodnie z wnioskiem zgłoszonym przy zamianie renty na emeryturę, nie zamyka możliwości obliczenia emerytury według zasad obowiązujących dla nowo przyznawanych świadczeń.

Jeśli przy ustalaniu emerytury po raz pierwszy na wniosek zainteresowanego podstawa wymiaru emerytury została obliczona na nowo w myśl art. 15, nie ma przeszkód, aby ją ponownie ustalić od podstawy wymiaru renty.

Z wnioskiem o ponowne ustalenie podstawy wymiaru emerytury osoba zainteresowana może wystąpić w każdym czasie. Bez znaczenia pozostaje okres, jaki upłynął od daty przyznania emerytury. Emeryturę ustaloną w nowej wysokości wypłaca się nie wcześniej niż od miesiąca, w którym został zgłoszony wniosek o jej ponowne ustalenie.

W przypadku zgłoszenia wniosku o ponowne ustalenie emerytury w trybie art. 21 ust. 1 ustawy nie wymaga się, aby wskaźnik wysokości podstawy wymiaru był wyższy od wskaźnika poprzednio przyjętego do obliczenia tej podstawy.

Uchwała 7 sędziów Sądu Najwyższego
W dniu 20 lipca 2006 r. Sąd Najwyższy podjął uchwałę III UZP 9/06 M.P.Pr 2006/10/555, zgodnie z którą podstawa wymiaru emerytury ubezpieczonego, który wcześniej miał ustalone prawo do renty z tytułu niezdolności do pracy, może być ustalona na nowo w myśl art. 15 w związku z art. 21 ust. 1 pkt 2 ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2004 r. nr 39, poz. 353 ze zm.) także wówczas, gdy do jej obliczenia ma być przyjęta podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe lub na ubezpieczenie społeczne w tej samej wysokości i z tego samego okresu, które zostały uwzględnione przy ustalaniu podstawy wymiaru renty z tytułu niezdolności do pracy.

Uchwała umożliwiła ustalenie podstawy wymiaru emerytury na nowo, tj. od nowej kwoty bazowej obowiązującej w dacie przyznania emerytury, z zarobków z tych samych lat, z których obliczona została podstawa wymiaru renty bądź emerytury obliczonej na potrzeby świadczenia przedemerytalnego.

Z uchwały mogą skorzystać osoby, które:
• podstawę wymiaru renty lub emerytury obliczonej na potrzeby świadczenia przedemerytalnego miały ustaloną z 20 lat wybranych z całego życia zawodowego oraz
• podstawę wymiaru mają ustaloną z 10 kolejnych lat w ostatnich dwudziestoleciach przed rokiem, w którym zgłosiły wniosek o rentę, świadczenie przedemerytalne, jak i o emeryturę.

ZUS nie ustali więc podstawy wymiaru emerytury od tych samych zarobków, jakie przyjął do obliczenia podstawy wymiaru poprzedniego świadczenia, jeżeli:
• zostały o­ne wskazane z okresu krótszego niż 10 kolejnych lat kalendarzowych – dotyczy to zatem wszystkich rent przyznanych przed 1 stycznia 1999 r., kiedy to podstawa wymiaru renty ustalana była z ostatnich 12 miesięcy albo od 3 do 9 kolejnych lat kalendarzowych,
• zostały o­ne uzyskane w okresie 10 kolejnych lat kalendarzowych, jednak w okresie wykraczającym poza dwudziestolecie poprzedzające rok zgłoszenia wniosku o emeryturę.

Przykłady

Renta z tytułu niezdolności do pracy przyznana została w listopadzie 2000 r. Podstawa wymiaru renty została ustalona z zarobków osiągniętych w latach 1988–1997. Wskaźnik wysokości podstawy wymiaru 145,28%. Renta została obliczona od kwoty bazowej 1327,44 zł. W grudniu 2006 r. rencista zgłosił wniosek o emeryturę i wskazał, aby ustalić podstawę wymiaru emerytury na nowo z zarobków z tych samych lat. ZUS obliczy więc podstawę wymiaru emerytury według wskaźnika 145,28% mnożąc go przez kwotę bazową obowiązującą w listopadzie 2006 r., tj. 1977, 20 zł.

Do ustalenia podstawy wymiaru renty z tytułu niezdolności do pracy przyznanej w 1995 r. wskazano zarobki z 6 lat – 1989–1994. W lipcu 2006 r. został zgłoszony wniosek o emeryturę, przy którym rencista poprosił o zastosowanie uchwały SN z 20 lipca 2006 r. Nie jest to możliwe, gdyż do ustalenia podstawy wymiaru renty przyjęto zarobki z okresu krótszego niż 10 kolejnych lat kalendarzowych.

Uchwała ma zastosowanie nie tylko do spraw pierwszorazowych, tj. do wniosków o ustalenie prawa do emerytury zgłoszonych od lipca 2006 r., lecz także do emerytur przyznanych do 30 czerwca 2006 r.


Trzeba jednak zgłosić wniosek do ZUS. Ponowne obliczenie emerytury z zastosowaniem uchwały następuje od pierwszego dnia miesiąca, w którym jest zgłoszony wniosek, jednak nie wcześniej niż od 1 lipca 2006 r.

Barbara Hal

Infor.pl
Piwo bezalkoholowe i energetyki z wyższym VATem. Rząd szykuje duże podwyżki już w 2026 roku
22 gru 2025

Ministerstwo Finansów chce podnieść VAT na piwo bezalkoholowe, wino 0% i napoje energetyzujące z 5% do 23%. Zmiany mają wejść w życie 1 lipca 2026 roku. Rząd tłumaczy decyzję ochroną dzieci przed „oswajaniem z alkoholem" – te produkty mogą bowiem kupować osoby niepełnoletnie. Dla konsumentów oznacza to wyraźnie wyższe ceny na sklepowych półkach.

Wnioski o bon ciepłowniczy zostaną pozostawione bez rozpoznania. Niespodziewana zmiana przepisów o nowym świadczeniu już na biurku Prezydenta
22 gru 2025

W dniu 19 grudnia 2025 r. na biurko Prezydenta została złożona ustawa o zmianie ustaw w celu usprawnienia mechanizmów wsparcia odbiorców energii elektrycznej i ciepła, wprowadzająca zmiany w przepisach o nowym świadczeniu – bonie ciepłowniczym, którego celem jest wsparcie w zakresie rachunków za ogrzewanie dla osób zagrożonych ubóstwem energetycznym. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawić bez rozpatrzenia wniosek o przyznanie bonu ciepłowniczego w przypadku, gdy zaistnieją okoliczności określone w nowelizacji, a – dotyczy to również wniosków o świadczenie za 2025 r., których termin składania upłynął 15 grudnia br.

Koniec taniego wykupu mieszkań komunalnych? W Sejmie praca wre nad nowymi przepisami, wejdą w 2027 r.
22 gru 2025

Miliony Polaków przez lata wykupywały mieszkania komunalne za ułamek ich wartości. Teraz to się skończy. Sejm pracuje nad ustawą, która zakaże gminom udzielania wysokich zniżek przy sprzedaży lokali. Zmiany mają wejść w życie latem 2027 roku. Sprawdź, co to oznacza dla najemców, seniorów i samorządów – oraz dlaczego politycy chcą zatrzymać wyprzedaż publicznego zasobu mieszkaniowego.

To nie złośliwość lekarzy na komisji. To przez przepisy w PZON odbierają niepełnosprawnym pkt 7 w orzeczeniu o niepełnosprawności
22 gru 2025

Osoby niepełnosprawne (i ich rodziny) za utratę pkt 7 chyba powinny mieć pretensje do polityków (i to tych rządzących 20 lat temu), a nie lekarzy WZON. Bo to politycy związali lekarzy w PZON definicjami prawnymi, które nakazują odebrać osobie niepełnosprawnej pkt 7. I nie ma to wiele wspólnego z medycyną. Co więcej politycy definicje te umieścili w rozporządzeniach (albo Wytycznych), a nie w ustawach. To powinno być w mojej ocenie skontrolowane przez Trybunał Konstytucyjny - taka definicja to materia ustawowa w ustawie. Pokażę to na przykładzie definicji "Konieczność sprawowania opieki". Problem, który powoduje dziś ta definicja wynika z rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z 15 lipca 2003 r. w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności. Nie ma nic wspólnego z bieżącymi sporami polityków.

Aplikacja "Schrony" pokazuje gdzie się ukryć. Czy będzie rozbudowana?
22 gru 2025

Aplikacja "Schrony" uruchomiona w poprzednim roku pokazuje gdzie się ukryć. Można w niej sprawdzić rozmieszenie miejsc schronienia dla ludności. Najwięcej schronów i ukryć znajduje się na Śląsku i Mazowszu. Czy aplikacja będzie rozbudowana?

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych
22 gru 2025

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Droższe zatrudnienie cudzoziemca w 2026 roku. Wyższe opłaty i nowe obowiązki pracodawców
22 gru 2025

Zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców, które weszły w życie w grudniu, istotnie wpłyną na funkcjonowanie firm w 2026 r. Będą wyższe opłaty administracyjne i nowe obowiązki. Artykuł zawiera wszystko, co powinni wiedzieć pracodawcy zatrudniający pracowników zza granicy.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?
22 gru 2025

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Premia a może dodatkowy dzień wolny? Świąteczno-noworoczne benefity pracownicze
22 gru 2025

Koniec roku to czas, w którym w wielu firmach wraca temat świątecznych benefitów. Część pracodawców decyduje się na prezenty, inni na bonusy, a jeszcze inni rezygnują z tego rodzaju gestów. Dane z najnowszej ankiety Gi Group Holding nie pozostawiają wątpliwości: pracownicy bardziej cenią świadczenia finansowe i dodatkowe dni wolne niż tradycyjne upominki.

Wigilia wolna od pracy w praktyce nie dla wszystkich pracowników. Oto dlaczego szef-pracoholik jest groźny dla całej firmy
22 gru 2025

Zgodnie z przepisami od 2025 roku 24 grudnia jest w Polsce dniem ustawowo wolnym od pracy. Wolna Wigilia przez wielu jest oceniana jako gest troski o pracowników, ukłon w stronę work-life balance i odpowiedź na realne potrzeby ludzi. W publicznej debacie jednak rzadko mówi się to tym, jak ta decyzja wpływa na liderów. Bo choć zespoły szybciej myślą o barszczu i choince, dla kadry zarządzającej święta to często jeden z najbardziej intensywnych i obciążających momentów w roku. To właśnie liderzy wykonują w tym czasie ogromną, niewidzialną pracę.

pokaż więcej
Proszę czekać...