Polski wymóg potwierdzania korekty faktury zgodny z dyrektywą UE

Polski przepis, który uzależnia prawo do obniżenia podatku VAT od potwierdzenia, że kontrahent dostał korektę faktury, jest zgodny z unijną dyrektywą, ale podatnik powinien móc też udowodnić to w inny sposób - orzekł Trybunał Sprawiedliwości UE.

Trybunał Sprawiedliwości UE (powszechnie zwany Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości - ETS) odpowiedział w czwartek na pytanie Naczelnego Sądu Administracyjnego, czy zgodny z unijną dyrektywą jest przepis polskiej ustawy o VAT, który uzależnia prawo do obniżenia podstawy opodatkowania i podatku VAT od potwierdzenia, że kontrahent dostał korektę faktury.

W czwartek ETS orzekł (C-588/10), że wymóg wynikający z polskiej ustawy "mieści się w pojęciu warunków, o których mowa w art. 90 ust. 1 dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej". Zdaniem Trybunału ani zasada neutralności podatku od wartości dodanej, ani zasada proporcjonalności nie sprzeciwiają się takiemu wymogowi.

Trybunał dodał jednak, że jeżeli podatnik nie może w rozsądnym terminie uzyskać tego rodzaju potwierdzenia albo jest to dla niego nadmiernie utrudnione, to nie można odmówić mu prawa do wykazania w inny sposób, że dochował należytej staranności, by upewnić się, iż nabywca ma korektę faktury i że zapoznał się z nią. Podatnik powinien mieć również prawo w inny sposób wykazać, że dana transakcja została w rzeczywistości zrealizowana na warunkach określonych w owej korekcie faktury - dodał ETS.

Z polskiej ustawy o VAT wynika, że podatnik, który da kontrahentowi rabat albo otrzyma zwrot towaru i z tego powodu chce obniżyć podstawę opodatkowania oraz należny podatek VAT, musi najpierw dostać od kontrahenta potwierdzenie, że otrzymał on fakturę korygującą, dokumentującą udzielony rabat lub zwrot. Dopóki nie dostanie tego potwierdzenia, dopóty nie może obniżyć podstawy opodatkowania w składanej deklaracji podatkowej. Warunek ten wynika z art. 29 ust. 4a.

NSA spytał ETS, czy warunek ten nie narusza dwóch zasad wynikających z unijnej dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej: zasady neutralności VAT oraz zasady proporcjonalności.

Bezpośrednią przyczyną zadania tego pytania stała się sprawa spółki Kraft Foods Polska SA (KFP), prowadzącej działalność w zakresie produkcji i dystrybucji artykułów spożywczych. Spółka ta ma wielu kontrahentów i dlatego wystawia znaczną ilość faktur, a w związku z tym również wiele faktur korygujących z powodu udzielania rabatu, zwrotu towaru albo z powodu pomyłki.

Spółka spytała izbę skarbową, czy może obniżyć podstawę opodatkowania, nawet jeśli nie uzyskała od kontrahenta potwierdzenia, że otrzymał on fakturę korygującą. Spółka argumentowała, że niejednokrotnie dostaje takie potwierdzenie ze znacznym opóźnieniem albo w ogóle go nie otrzymuje. Po to, żeby dostać takie potwierdzenie, często musi wysyłać pisma z przypomnieniem i na bieżąco monitorować każdą sprawę.

W odpowiedzi izba skarbowa stwierdziła, że sprzedawca może obniżyć podstawę opodatkowania i należny podatek VAT tylko pod warunkiem, że ma potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę. Bez znaczenia - zdaniem izby - jest fakt, że w praktyce spółka ma trudności z uzyskaniem tego potwierdzenia.

Spółka zaskarżyła skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, który stwierdził, że przepis ustawy o podatku VAT w tym zakresie jest niezgodny z prawem Unii Europejskiej. Izba skarbowa zaskarżyła ten wyrok. Naczelny Sąd Administracyjny miał jednak wątpliwości, jak rozstrzygnąć ten spór. W postanowieniu z 16 września 2010 r. NSA zwrócił uwagę na niejednolite orzecznictwo polskich sądów w podobnych sprawach. Jednak główna wątpliwość NSA dotyczyła bezpośrednio zgodności polskiego przepisu z art. 90 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady. Przepis ten stanowi, że w razie obniżenia ceny po dokonaniu dostawy, podstawa opodatkowania jest stosownie obniżana na warunkach określonych przez państwa członkowskie. Dlatego NSA spytał ETS, czy przepis polskiej ustawy mieści się w pojęciu tych warunków i czy nie narusza unijnych zasad: neutralności VAT oraz proporcjonalności.

Infor.pl
Pilne! Zastrzegasz numer PESEL, od dziś 1.06.2024 możesz mieć duże problemy w banku, jak ich uniknąć
01 cze 2024

Dziś, 1 czerwca wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące zastrzegania własnego numeru PESEL. Mają one zabezpieczać konsumentów przed wyłudzeniami kredytów i zaciąganiem na ich konto zobowiązań finansowych przez oszustów. Poza korzyściami jednak z zastrzeżeniem PESEL wiążą się niedogodności.

QUIZ Śmieszne nazwy osiedli. 6/10 to sukces
31 maja 2024
Osiedla, dzielnice, jednostki terytorialne miast - na potrzeby tego quizu wrzucamy je do jednego worka. Liczy się tylko zabawna nazwa. Wiesz, gdzie się znajdują?
Nadchodzi dyrektywa płacowa. Już teraz organizacje powinny zacząć się przygotowywać do jawności płac
31 maja 2024

Dyrektywa płacowa zacznie obowiązywać od 7 czerwca 2026 roku. Już teraz organizacje powinny zacząć się przygotowywać na jej nadejście – zwłaszcza te zatrudniające ponad 150 pracowników. Na te firmy bowiem prawo nakłada najpoważniejsze obowiązki dotyczące raportowania wysokości wynagrodzeń.

Program mieszkaniowy “Na Start” wciąż nie trafia do Sejmu, a jedyne, co na ten moment otrzymaliśmy to opublikowany 8 kwietnia pierwszy projekt ustawy
31 maja 2024

Program mieszkaniowy “Na Start” wciąż nie trafił do Sejmu, a jedyne, co na ten moment otrzymaliśmy to opublikowany 8 kwietnia pierwszy projekt ustawy. Z nowego programu mieszkaniowego “Na Start” skorzystają przede wszystkim rodziny. Co już wiemy o programie?

ZUS wcześniej wypłaca 800 plus. Część rodziców już otrzymała pieniądze
31 maja 2024

Dopiero 1 czerwca zaczyna się nowy okres świadczeniowy w programie 800 plus, ale część rodziców i opiekunów już otrzymało pieniądze na konta.

Od 1 czerwca instytucje finansowe w Polsce mają obowiązek sprawdzić numer PESEL klienta. Co daje zastrzeżenie numeru PESEL?
31 maja 2024

Zastrzeżenie numeru PESEL oznacza, że przestępcy nie będę mogli go wykorzystać do zaciągnięcia kredytu czy pożyczki na cudze dane. Instytucja finansowa, która udzieli tego typu kredytu, nie będzie mogła dochodzić z tego tytułu roszczeń wobec ofiary przestępstwa. To czy numer PESEL jest zastrzeżony będą sprawdzać także notariusze i operatorzy telekomunikacyjni.

ZUS: część osób dostanie 800 plus na nowy okres świadczeniowy już 31 maja 2024 r.
31 maja 2024

Nowy okres rozliczeniowy w programie 800 plus rozpoczyna się 1 czerwca 2024 roku, ale już pod koniec maja część rodziców i opiekunów otrzymało pieniądze na konta. Pierwszy przelew ZUS na łączną kwotę ponad pół miliarda złotych dotyczy osób, których termin wypłaty świadczenia przypada 2 dnia każdego miesiąca.

Bon energetyczny nie dla każdego. Kto otrzyma to świadczenie i jak je uzyskać?
31 maja 2024

W ramach rekompensaty za częściowe odmrożenie cen energii elektrycznej niektóre osoby mogą otrzymać bon energetyczny. Jest to jednorazowe świadczenie dla osób z niskim dochodem.

Od 2025 r. renta socjalna z dodatkiem. Na jakich zasadach, kto się załapie na dodatek?
31 maja 2024

Od 2025 r. renta socjalna ma zostać zwiększona o dodatek, w taki sposób, żeby łączna suma świadczeń była równa minimalnemu wynagrodzeniu za pracę ustalonemu na dzień 31 grudnia 2024 roku. Kto się załapie na dodatek do renty socjalnej? Od kiedy?

Rząd niemiło zaskoczył emerytów. Czternasta emerytura w 2024 roku będzie mniejsza o 869 zł niż w zeszłym roku! Zmienią zdanie przed wyborami?
01 cze 2024

Czternasta emerytura będzie w 2024 roku wypłacone we wrześniu, podobnie jak rok wcześniej. "Czternastka" wyniesie w 2024 roku 1780,96 zł, a więc tyle, ile wynosi najniższa emerytura. To mniej niż w 2023 roku o ponad 869 zł. Tak wynika z projektu rozporządzenia Rady Ministrów przyjętego przez rząd Donalda Tuska na posiedzeniu 28 maja 2024 r.

pokaż więcej
Proszę czekać...