Korzyści jakie nam daje podpis elektorniczny

Adam Makosz
rozwiń więcej
inforCMS
Żeby podpisać dokumenty albo złożyć podanie w urzędzie, nie trzeba jechać na drugi koniec miasta. Można to zrobić przesyłając e-mail z własnego domu. E-podpis daje gwarancję nienaruszalności przesyłanych dokumentów.

Z rozwiązań cyfrowego podpisu korzysta już Zakład Ubezpieczeń Społecznych (przy elektronicznym przekazywaniu dokumentów przez płatników). W ten sposób można składać też zeznania podatkowe czy przesyłać dokumenty ubezpieczeniowe. Podpis elektroniczny może mieć szerokie zastosowanie nie tylko w administracji publicznej. Można go wykorzystywać do przesyłania różnych dokumentów między firmami czy kontrahentami. E-podpisu używają firmy (podpisywanie faktur, umów), biura maklerskie oraz giełdy towarowe. Podpis elektroniczny doskonale sprawdza się przy wymianie korespondencji między pracownikami jednej firmy, której siedziby mieszczą się w różnych miastach. Dzięki niemu nie trzeba wysyłać czy przechowywać stert papierowych dokumentów.

Tak jak podpis własnoręczny

E-podpis to nazwa używana do określania różnych technik potwierdzania autentyczności dokumentu i tożsamości jego nadawcy przy wymianie informacji drogą elektroniczną. Jedną z jego podstawowych zalet jest możliwość dokonania czynności prawnej w postaci elektronicznej.

Dokumenty opatrzone podpisem elektronicznym wywołują takie same skutki prawne, jak własnoręcznie podpisane dokumenty. Aby to jednak było możliwe, e-podpis musi zawsze spełniać odpowiednie warunki bezpieczeństwa (patrz ramka). Generalnie: musi spełnić te same warunki co podpis zwykły, tzn. powinien być trudny lub niemożliwy do podrobienia, stwarzać możliwość weryfikacji i trwale łączyć się z dokumentem.

Z czego się składa

Podpis elektroniczny to z technicznego punktu widzenia dodatkowa informacja dołączona do wiadomości, służąca do weryfikacji jej źródła. Podpisy elektroniczne korzystają z kryptografii asymetrycznej. Tworzona jest para kluczy - klucz prywatny (służy do podpisywania wiadomości) i klucz publiczny (do weryfikowania podpisu). Osoby, które chcą składać podpisy elektroniczne, muszą mieć także ważny certyfikat oraz czytnik z oprogramowaniem. Podpis elektroniczny zapewnia także integralność dokumentu. Daje gwarancję, że wysłana wiadomość dotrze do adresata w postaci niezmienionej.

Dwa rodzaje podpisów

Istnieją dwa rodzaje podpisów elektronicznych: zwykły i kwalifikowany. Tylko bezpieczny podpis elektroniczny z ważnym kwalifikowanym certyfikatem ma moc prawną i równoważny jest z podpisem odręcznym. Certyfikat kwalifikowany jest wystawiany przez instytucję certyfikacyjną. To zaświadczenie w postaci elektronicznej umożliwiające identyfikację osoby, która złożyła dany podpis elektroniczny (elektroniczny dowód tożsamości do podpisów elektronicznych). Podmioty te można znaleźć na stronie Narodowego Centrum Certyfikacji (www.centrast.pl).

Certyfikaty mogą być zróżnicowane (w zależności od poziomu bezpieczeństwa, jaki zapewniają). Wiąże się to ze sposobem, w jaki ośrodki certyfikujące identyfikują użytkownika. Na przykład do podpisywania prywatnej poczty e-mail można uzyskać bezpłatny certyfikat, gdyż korespondencja taka nie wymaga wysokiego stopnia zaufania w stosunku do nadawcy. Inaczej jest w przypadku tzw. kwalifikowanych certyfikatów, które są nam potrzebne, aby wysyłać podpisane dokumenty do urzędów. W tym przypadku ośrodek certyfikujący odpowiada za poświadczenie naszej tożsamości, dlatego nasze dane są dokładnie weryfikowane przed wydaniem takiego certyfikatu.

Jak podpisać e-dokument

Jeżeli ktoś posiada oprzyrządowanie do złożenia elektronicznego podpisu pod dokumentem, musi tylko podłączyć czytnik do komputera oraz zainstalować otrzymaną aplikację. Przed złożeniem e-podpisu należy skorzystać z instrukcji otrzymanej od ośrodka certyfikującego wraz z aplikacją. Nie jest to trudne - komunikaty informują, co należy zrobić. Aby wysłać podpisany dokument, trzeba uruchomić aplikację i wskazać plik, który chcemy podpisać elektronicznie. Musimy włożyć kartę do czytnika (program sprawdza ważność certyfikatu i autentyczność karty). Wprowadzenie numeru PIN jest już równoważne ze złożeniem podpisu elektronicznego. Na końcu pozostaje nam tylko wysłać podpisany dokument e-mailem lub poprzez sieć internetową.

Tylko dla jednej osoby

Bezpieczny podpis elektroniczny musi być przyporządkowany wyłącznie do jednej osoby fizycznej składającej podpis. Musi także być powiązany z danymi, do których został dołączony - w taki sposób, że jakakolwiek późniejsza zmiana danych będzie rozpoznawalna.

E-podpis weryfikowany za pomocą kwalifikowanego certyfikatu wywołuje skutki prawne, jeżeli został złożony w okresie jego ważności (podany jest w certyfikacie). Dzięki jego zastosowaniu rozpoznawalne są wszelkie zmiany danych dokonane po jego złożeniu. Stanowi on też dowód, że został złożony przez osobę określoną w certyfikacie jako osoba składająca podpis elektroniczny. E-podpis pozwala także oznaczyć dokument elektroniczny wiarygodnym czasem, który według ustawy o podpisie elektronicznym stanowi datę pewną w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego.

ZALETY PODPISU ELEKTRONICZNEGO

- możliwość natychmiastowej i obiektywnej identyfikacji podpisanej osoby

- sfałszowanie podpisu elektronicznego jest o wiele trudniejsze niż własnoręcznego

- podpis elektroniczny chroni całość dokumentu, nie ma potrzeby parafować każdej jego strony; żaden dokument, który opatrzono e-podpisem, nie może zostać zmieniony

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jak uzyskać certyfikat kwalifikowany

KIEDY E-PODPIS ZASTĘPUJE WŁASNORĘCZNY

Podpis elektroniczny jest równoważny z podpisem własnoręcznym, gdy:

- jest przyporządkowany wyłącznie do osoby składającej ten podpis,

- jest sporządzany za pomocą bezpiecznych urządzeń podlegających wyłącznej kontroli osoby składającej podpis elektroniczny i danych służących do składania podpisu elektronicznego,
- jest powiązany z danymi, do których został dołączony w taki sposób, że późniejsza zmiana tych danych jest rozpoznawalna.


Adam Makosz

adam.makosz@infor.pl

Infor.pl
Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo
17 cze 2024

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

Ważna zmiana Kodeksu pracy. Pracodawcy ochronią pracowników przed substancjami szkodliwymi dla funkcji seksualnych i płodności
17 cze 2024

Pracodawcy będą musieli chronić pracowników przed substancjami reprotoksycznymi. Substancje te są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych kobiet i mężczyzn. Nowelizacja dostosowuje polskie przepisy do przepisów Unii Europejskiej.

Podwyżki 4,1% brutto dla nauczycieli od 1 stycznia 2025 r. Początkujący z pensją netto większą o 137,61 zł, mianowany o 142,33 zł, dyplomowany o 164,81 zł
17 cze 2024

Nauczyciele otrzymali w 2024 r. podwyżkę o 30%. I negocjują z rządem utrzymanie wysokiej dynamiki podwyżek w 2025 r. Ale premier Donald Tusk zapowiedział, że budżetówka otrzyma tylko 4,1% podwyżki. Ile w tym wariancie wynoszą podwyżki netto i brutto dla nauczycieli w 2025 r.?  

MRPiPS Dziemianowicz-Bąk: składki ZUS od umowy o dzieło, która jest jedynym źródłem dochodu
17 cze 2024

Umowy o dzieło, które są jedynym źródłem dochodu, powinny zostać objęte składkami ZUS. Pełne ozusowanie umów zleceń nie budzi kontrowersji ani pracodawców, ani pracowników - powiedziała portalowi Wp.pl ministra rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk.

W Polsce pije się coraz mniej piwa i coraz więcej browarów ma kłopoty finansowe
17 cze 2024

Browary w Polsce mając oraz więcej problemów, a zwłaszcza kłopotów finansowych. W ciągu ostatnich pięciu lat spożycie piwa spadło o jedną czwartą a długi branży są 23 razy wyższe (!) niż w 2018 roku. Rynek kurczy się choć piwo to wciąż najchętniej kupowany alkohol w Polsce.

 

Świadczenia dla osób niepełnosprawnych i opiekunów w 2024 i 2025 roku
17 cze 2024

Osoby niepełnosprawne mogą ubiegać się o różnego rodzaju świadczenia i dodatki. Prezentujemy zestawienie najważniejszych form wsparcia i niezbędne kryteria do ich uzyskania.

MEN: kontrole, czy nauczyciele się doskonalą. Zapraszamy min. B. Nowacką na lekcję matematyki w klasie liczącej 37 uczniów
17 cze 2024

Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN) ogłosiło, że kuratorzy będą monitorować realizację zadań związanych z doskonaleniem zawodowym nauczycieli w szkołach, które osiągają najniższe wyniki w egzaminie ósmoklasisty. Nauczyciele z kolei pytają, jak mają osiągać dobre wyniki, pracując w klasach, które są zbyt liczne i niedoinwestowane.

Czy usługi wystawiania spektakli teatralnych korzystają ze zwolnienia od podatku VAT?
17 cze 2024

Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) potwierdziła, że usługi wystawiania spektakli teatralnych mogą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Kluczowe dla uzyskania tego zwolnienia są kryteria indywidualnej twórczości artystycznej oraz wynagrodzenie w formie honorarium.

Od dziś ważna zmiana w prawie transportowym: taksówkarz i kurier muszą mieć polskie prawo jazdy. Będzie paraliż tych usług
17 cze 2024

Taksówkarz i kurier od dziś tylko z polskim prawem jazdy. Dziś, w poniedziałek 17 czerwca weszła w życie nowelizacja ustawy o transporcie drogowym, w myśl której wszyscy kierowcy oferujący odpłatny przejazd w ramach wszystkich dostępnych aplikacji będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Jak wpłynie to na branżę i naszą codzienną rzeczywistość?

Sprawdź czy twój komputer nie jest zainfekowany koparką kryptowalut, czym to grozi jego właścicielowi PC
17 cze 2024

Koparka kryptowalut może zainfekować w sposób tajny każdy komputer PC. Cryptojacking to czynność polegająca na przejęciu zasobów sprzętowych danej osoby poprzez włamanie do komputera PC za pomocą zmodyfikowanej koparki kryptowalut. Zasadniczo przestępcy instalują aplikację do wydobywania kryptowalut, która wykorzystuje sprzęt ofiary na jej korzyść.

pokaż więcej
Proszę czekać...