Nie będzie bonu oświatowego

Jolanta Góra
rozwiń więcej
Bon oświatowy będzie mieć charakter lokalny, a największe podwyżki mają otrzymywać młodzi nauczyciele. Nie będzie ogólnopolskich standardów zatrudniania nauczycieli.

Rozmawiamy z KATARZYNĄ HALL, minister edukacji narodowej


Kiedy zostanie wprowadzony bon oświatowy?

- Na razie chcemy przyjrzeć się dokładnie już istniejącym, lokalnym rozwiązaniom. Kilka samorządów w Polsce dostrzegło, że szkoły powinny konkurować między sobą o uczniów, i z własnej inicjatywy wprowadziło rozwiązania zbliżone do bonu oświatowego. Od kilku lat funkcjonują m.in. w Koszalinie, Poznaniu, Kwidzynie i Świdnicy. Chcemy poznać ich wady i zalety. Wybierzemy najlepsze praktyki i będziemy je promować. Racjonalny, konkurencyjny podział pieniędzy na oświatę przynosi konkretne, pozytywne efekty. Nie można na przykład finansować w połowie pustego budynku.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Bon oświatowy

Nie będzie więc jednej, realizowanej w całym kraju, koncepcji bonu oświatowego?

- Nie. Bon oświatowy to rozwiązanie, które musi mieć charakter lokalny. Jesteśmy bardzo dużym krajem, o dużym zróżnicowaniu regionalnym. Wysokość bonu, satysfakcjonująca dużą, nowoczesną szkołę, będzie za niska dla małej, zlokalizowanej w starym budynku.

Resort nie określi więc m.in., ilu uczniów powinno przypadać na jednego nauczyciela? Nie będzie krajowych standardów oświatowych?

- Wprowadzenie ogólnopolskich standardów zatrudnienia jest bardzo trudne. Standaryzacja musi być, ale lokalna. Przykrojona do realiów danej gminy czy powiatu.

A czy zostanie zlikwidowana rejonizacja? Obecnie dyrektor szkoły podstawowej musi przyjąć tylko uczniów zamieszkałych w rejonie danej szkoły. Pozostałych może, ale nie musi.

- Rejonizacja zostanie, bo odgrywa swoją rolę choćby przy kontrolowaniu przestrzegania obowiązku szkolnego.

W takim razie resort nie wprowadzi systemowych reform, ale skupi się tylko na doskonaleniu aktualnego podziału budżetowej subwencji na oświatę?

- W pewnym sensie obecny algorytm podziału subwencji oświatowej jest bonem. Pieniądze są dzielone proporcjonalnie do liczby uczniów w danym samorządzie. Samorządy otrzymują dziś od państwa swego rodzaju bon. Większość samorządów jednak nie dzieli w analogiczny sposób pieniędzy na podległe mu szkoły. Dlatego warto wprowadzić bon na poziomie samorządu. Będziemy mobilizować samorządy do podziału pieniędzy na placówki oświatowe w sposób proporcjonalny do liczby uczniów. W ten sposób doprowadzimy do racjonalizacji wydatków edukacyjnych, stworzenia optymalnej sieci szkół, poprawimy jakość kształcenia.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Subwencja oświatowa

W gminie wiejskiej, gdzie są dwie szkoły podstawowe, nigdy nie będzie konkurencji. Rodzice i tak wyślą dzieci do tej najbliżej położonej.

- Samorządy dotują zarówno szkoły publiczne jak i prywatne. Rodzice mogą więc założyć stowarzyszenie i poprowadzić szkołę samodzielnie. Wówczas ich placówka będzie konkurowała z publiczną.

Jaka będzie przyszłość Karty Nauczyciela?

- Nie jest to mój ulubiony dokument. Wiem też, że jest bolączką wielu środowisk. Zmianami, w różny sposób, są zainteresowani nauczyciele, dyrektorzy szkół i samorządowcy. Każda ze stron ma inny interes. Samorządowcy czy dyrektorzy szkół uważają, że gdyby tego dokumentu nie było czy byłby inaczej sformułowany, to łatwiej byłoby motywować nauczycieli, zatrudniać, zwalniać. Dlatego należy dyskutować nad zmianami. Dziś jednak nie mam gotowego projektu nowelizacji.

Awans zawodowy jednak należy zmienić. Postulują o to i samorządy, i dyrektorzy.

- Zasady awansu są zapisane w Karcie. Bez jej zmiany niewiele da się zrobić. W szkołach prywatnych są jednak tworzone na przykład tzw. grupy przedmiotowe. Każdy nauczyciel, jeśli chce, może zostać jej liderem, za co otrzymuje dodatkowe wynagrodzenie. Obowiązujące przepisy uniemożliwiają jednak wprowadzenie takiego modelu w szkołach samorządowych. Warto pozwolić dyrektorom placówek publicznych swobodnie kształtować strukturę kadry kierowniczej w szkole. Wówczas będą mogli być premiowani nauczyciele aktywniejsi, którym chce się więcej pracować, dzielić swoim doświadczeniem i wiedzą. Trzeba też pamiętać, że nie każdy nauczyciel chce być liderem, co nie oznacza, że jest gorszy. Są tacy, którzy zostają z uczniami po lekcjach i pomagają im w nauce, organizują wycieczki, mobilizują klasy do uczestnictwa w różnych konkursach, za co nie pobierają wynagrodzenia. Dlatego przydałoby się rozwiązanie, które pozwoli stworzyć dodatkową pulę pieniędzy na wynagradzanie aktywnych osób, niezależne od ich stopnia awansu zawodowego.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Awans nauczycieli

Dziś samorządy mogą przyznawać dodatki motywacyjne, właśnie dla tych wyróżniających się pedagogów.

- Tak, ale zwykle są one pochodną wynagrodzenia zasadniczego, które zależy od stopnia awansu. Ponadto bogate samorządy stać na wysokie dodatki, biedne - na niskie. Chociaż może małą gminę także byłoby stać na podwyższenie dodatków, gdyby racjonalnie gospodarowała pieniędzmi. Dlatego ważne jest, aby wypracować bardziej elastyczne rozwiązania systemowe. Nie chcemy zabierać tego, co już jest, ale wzbogacić obecną ofertę.

Ile będzie wynosiło pensum? Samorządowcy chcą zwiększyć jego wymiar z 18 do 20 godzin tygodniowo. Związki zawodowe protestują.

- Na początek decyzja o zwiększeniu pensum powinna być dobrowolna. Dlatego też m.in. pojawił się pomysł ruchomego pensum. Jeśli ktoś chce więcej pracować i więcej zarabiać, może otrzymywać wyższe pensum.

Stażyści i nauczyciele kontraktowi zarabiają najmniej. Przez to zawsze otrzymają najniższe podwyżki.

- W tym roku będzie inaczej. Zależy mi na tym, aby młody człowiek, wybierając zawód nauczyciela, wiedział, że przez pierwsze lata pracy będzie w stanie powiązać koniec z końcem. Obecnie osoba kończąca studia nie jest dostatecznie zmotywowana do rozpoczęcia pracy w szkole. To ciężka praca. Dlatego warto patrzeć na wynagrodzenia właśnie młodych. To oni są często najbardziej zmotywowani, chce im się pracować, ale dopiero po wielu latach mają szansę na realną podwyżkę.

Ale najwyższe zarobki mają nauczyciele dyplomowani, mimo że nie zawsze najlepiej pracują.

- To prawda, że nauczyciela, który osiągnął ostatni stopień awansu, trudno zmotywować do lepszej pracy. System wynagradzania nauczycieli jest nieco archaiczny. Dlatego chcemy rozpocząć dyskusję o tym, jak go unowocześnić.

Czy gminne regulaminy wynagradzania nauczycieli zawierające m.in. zasady wypłacania dodatków: funkcyjnego i motywacyjnego, nadal będą musiały być uzgadnianie ze związkami zawodowymi?

- Obecnie ustawa o systemie oświaty stanowi wyraźnie, że regulaminy mają być uchwalane w porozumieniu ze związkami. Prawo musi być przestrzegane. Po ustaleniu rozporządzenia płacowego zaczniemy się zastanawiać nad zmianami w tym zakresie.

Kiedy zostaną wprowadzone pierwsze zmiany?

- Na pewno nie wcześniej niż w 2009 roku. Przez najbliższy rok będą obowiązywać obecne przepisy.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Fot. Wojciech Górski

Katarzyna Hall, minister edukacji narodowej

Rozmawiała JOLANTA GÓRA

• KATARZYNA HALL

Ukończyła studia matematyczne na Uniwersytecie Gdańskim. Pracowała m.in. w Zespole Sportowych Szkół Ogólnokształcących w Gdańsku. Do objęcia teki ministra - wiceprezydent Gdańska. Ma 50 lat i trzech synów.

Infor.pl
Dodatkowy urlop dla pracownika ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności. Są warunki i apel o zmianę przepisów
05 maja 2025

Pracownikowi z orzeczeniem o znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnoprawności przysługuje prawo do dodatkowego urlopu wypoczynkowego. Nie przysługuje on jednak od razu i nie w każdym przypadku. Stąd propozycja zmiany aktualnych przepisów.

Od 1 maja zakaz dla telefonów komórkowych w szkołach. Radykalna decyzja rządu
01 maja 2025

W Polsce MEN zastanawia się nad przepisami, które ograniczą korzystanie ze smartfonów przez uczniów, natomiast w Austrii podjęto już radykalną decyzję. Od 1 maja w szkołach w tym kraju zacznie obowiązywać zakaz korzystania z telefonów komórkowych. Wprowadzono go również podczas krótkich wycieczek szkolnych.

Matura 2025. CKE zabrała głos ws. przekazywania informacji o treści materiałów egzaminacyjnych po rozpoczęciu egzaminu z języka polskiego
05 maja 2025

W poniedziałek, 5 maja 2025 r. rozpoczęły się matury. O godz. 9:00 maturzyści zaczęli pisać egzamin maturalny z języka polskiego na poziomie podstawowym. W ciągu dnia, dyrektor CKE Robert Zakrzewski zapowiadał, że zbada sprawę opublikowania w mediach społecznościowych zdjęć z tegorocznego arkusza egzaminacyjnego z matury z języka polskiego.

Matura 2025 r. Testy. Odpowiedzi. Rozprawki [język polski] [PDF]
05 maja 2025

Egzamin pisemny z polskiego na poziomie podstawowym składa się z trzech części. Maturzyści musieli rozwiązać dwa testy ("Język polski w użyciu" i "Test historycznoliteracki") oraz napisać tekst własny - rozprawkę na wybrany temat spośród dwóch podanych. W artykule zadania egzaminacyjne w formacie PDF (do ściągnięcia).

Ile jest warta informacja czy akcja zdrożeje? Kolizja interesów prawnych i obowiązek zachowania tajemnicy zawodowej a należyte wykonywanie zadań giełdowych. Przepisy i sankcje
05 maja 2025

W sytuacji kolizji pomiędzy obowiązkiem lojalnego wykonywania obowiązków służbowych a obowiązkiem zachowania tajemnicy i ochrony informacji poufnych, rozstrzygnięcie, które przyznaje pierwszeństwo temu drugiemu, opiera się na fundamentalnych zasadach prawa rynku kapitałowego oraz etyce zawodowej. Zasadniczo, ochrona rynku finansowego i zapobieganie nadużyciom w obrocie papierami wartościowymi mają nadrzędne znaczenie, a w związku z tym obowiązek zachowania tajemnicy zawodowej w kontekście informacji poufnych staje się priorytetowy. Jest to nie tylko kwestia przestrzegania przepisów prawa, ale także zapewnienia uczciwości i przejrzystości w działaniach podejmowanych na rynku kapitałowym - pisze radca prawny K. Jakub Gładkowski. I wyjaśnia także jakie są sankcje i odpowiedzialność za tego typu naruszenia w unijnym i polskim porządku prawnym.

Dwunasta rata kredytu hipotecznego gratis w każdym roku? Ten scenariusz staje się coraz bardziej realny
05 maja 2025

Czy promocje znane ze sklepów mogą mieć swój odpowiednik w kredytach hipotecznych? Coraz więcej wskazuje na to, że scenariusz jednej raty rocznie „za darmo” staje się realny.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić
05 maja 2025

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Rozwód w 2025 i 2026 r. [FAQ]
05 maja 2025

Co może się zmienić w procedurach rozwodowych? Jakie są aktualne przepisy? Co trzeba wiedzieć o rozwodzie w 2025 2026 r.? Oto odpowiedzi na najważniejsze pytania!

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF
05 maja 2025

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Matura 2025 polski: tematy wypracowań
05 maja 2025

Jakie były dziś tematy wypracowań na maturze z języka polskiego na poziomie podstawowym? Jeden dotyczył motywu nadziei, a drugi błędnej oceny sytuacji. Niedługo poznamy pełne arkusze.

pokaż więcej
Proszę czekać...