Jak reklamować rachunek telefoniczny

Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata
rozwiń więcej
inforCMS
Abonent ma prawo, reklamować rachunek telefoniczny, w ciągu roku od jego otrzymania. Operator uwzględniając ją, musi zwrócić abonentowi wszystkie koszty- w tym m.in. bilingów.

Aby operator uwzględnił uzasadnioną reklamację rachunku telefonicznego, abonent przy składaniu jej musi przestrzegać warunków i wymogów trybu postępowania, które określił minister infrastruktury w rozporządzeniu z 1 października 2004 r. w sprawie trybu postępowania reklamacyjnego oraz warunków, jakim powinna odpowiadać reklamacja usługi telekomunikacyjnej (Dz.U. nr 226, poz. 2291). Na złożenie reklamacji ma rok od dnia doręczenia mu faktury, w której - jego zdaniem - w sposób niewłaściwy została ustalona kwota należności z tytułu świadczenia usługi telekomunikacyjnej. Reklamacja złożona po tym okresie nie zostanie rozpoznana. Jednakże w pewnych przypadkach możliwa jest przerwa w biegu przedawnienia roszczeń. Następuje to od dnia wniesienia reklamacji do dnia udzielenia na nią odpowiedzi. Zawieszenie biegu przedawnienia nie może jednak trwać dłużej, niż wynosi okres przewidziany dla jej rozpatrzenia.

Wprawdzie najczęściej abonenci kwestionują wysokość rachunków telefonicznych, to jednak mogą reklamować również inne nieprawidłowości związane ze świadczeniem usług telekomunikacyjnych, na przykład: niewykonanie ich lub nienależyte wykonanie, niedotrzymanie terminu rozpoczęcia świadczenia tej usługi lub terminu zawarcia umowy o świadczenie usługi powszechnej lub usługi przyłączenia do sieci w celu zapewnienia korzystania z usługi szerokopasmowego dostępu do internetu.

Postępowanie reklamacyjne

Abonent może złożyć reklamację na piśmie, ustnie do protokołu lub telefonicznie, a nawet drogą elektroniczną w ciągu 12 miesięcy od doręczenia mu rachunku telefonicznego. Gdyby zaś reklamował przerwę w wykonywaniu usługi, to wówczas musi to zrobić w ciągu 12 miesięcy, licząc od ostatniego dnia rozliczeniowego, w którym zakończyła się przerwa w świadczeniu usługi telekomunikacyjnej. Natomiast reklamując nienależyte wykonanie usługi albo jej niewykonanie, należy złożyć reklamację w ciągu 12 miesięcy od dnia, w którym usługa została nienależycie wykonana albo w którym miała zostać wykonana.

Abonent ma prawo złożyć reklamację w każdej jednostce obsługującej użytkowników danego dostawcy usług. Nie musi więc składać jej wyłącznie w biurze obsługi klienta. Rachunki TP można nawet reklamować w Telepunktach.

PRZYKŁAD: WYNIK MEDIACJI

Abonent i operator prowadzili mediację. Wynik jej był niekorzystny. Operator nie wyraził zgody na polubowne zakończenie sporu. W dodatku stwierdził, że trzeba odrzucić roszczenie. W takim przypadku prezes UKE odstępuje od postępowania mediacyjnego. Abonent może dochodzić roszczeń przed sądem powszechnym. Nie może jednak drugi raz domagać się prowadzenia mediacji, bo postępowanie mediacyjne nie może odbywać się dwa razy w tej samej sprawie. Nie może też być prowadzone przy sporach rozstrzygniętych już przez sąd powszechny i polubowny.

W reklamacji nie została określona kwota odszkodowania i innej należności do zwrotu. Jeżeli jednak sam fakt przyznania odszkodowania innej należności do zwrotu nie budzi wątpliwości, to wówczas rozpoznający reklamację traktuje ją tak, jakby te kwoty zostały określone. Nie zwraca reklamacji do uzupełnienia.

W razie złożenia jej pisemnie lub ustnie do protokołu upoważniona osoba reprezentująca dostawcę, która ją przyjmuje, powinna niezwłocznie na piśmie potwierdzić jej przyjęcie. Natomiast złożoną pisemnie, telefonicznie lub przy wykorzystaniu innych środków porozumiewania się na odległość (np. infolinii) dostawca usług musi w ciągu 14 dni potwierdzić na piśmie. Podaje przy tym nazwę, adres oraz numer telefonu jednostki, która będzie rozpatrywała reklamację. Taka sama procedura obowiązuje wówczas, gdy reklamacja zostanie złożona drogą elektroniczną. Jednakże wymogi te nie muszą być zachowane wówczas, gdy reklamujący otrzyma odpowiedź w ciągu 14 dni od złożenia reklamacji.

Rozstrzyganie reklamacji

Reklamacja powinna zostać rozpoznana w ciągu 30 dni od jej złożenia. Gdyby operator nie dotrzymał tego terminu, to wówczas uważa się, że ją uwzględnił.

W odpowiedzi na reklamację jednostka, która ją rozpatruje, powinna podać:

• swoją nazwę,

• podstawę prawną,

• rozstrzygnięcie o uznaniu lub odmowie uznania reklamacji,

• wysokość odszkodowania i termin wypłaty,

• wysokość kwoty z tytułu zwrotu należności i termin wypłaty,

• pouczenie o wyczerpaniu drogi postępowania reklamacyjnego i prawie dochodzenia roszczeń w postępowaniu sądowym oraz rozstrzygnięciu sporu z konsumentem w trybie mediacji lub polubownie.

Odpowiedź na reklamację musi zostać podpisana przez upoważnionego pracownika reprezentującego operatora ze wskazaniem stanowiska, które on zajmuje.

Gdyby operator odmówił uznania reklamacji w całości lub w części, to powinien jeszcze dodatkowo uzasadnić swoją decyzję, powołując się przy tym na określone przepisy. Odpowiedź na reklamację w takim przypadku powinna zostać doręczona reklamującemu listem poleconym. W razie odmowy uznania reklamacji abonent może wystąpić przeciw operatorowi do sądu albo skorzystać z mediacji prowadzonej przez prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Odszkodowanie dla abonenta

Abonent ma prawo do odszkodowania za każdy dzień przerwy w świadczeniu usługi powszechnej płatnej okresowo. Wynosi ono 1/15 średniej opłaty miesięcznej liczonej według rachunków z ostatnich trzech okresów rozliczeniowych. Przy tych wyliczeniach nie może jednak być brany pod uwagę okres dłuższy niż ostatnie 12 miesięcy.

Za czas przerwy krótszy niż 36 godzin w okresie rozliczeniowym odszkodowanie nie przysługuje. Oprócz odszkodowania abonent ma również prawo do zwrotu części miesięcznej opłaty abonamentowej. Należną kwotę oblicza się za każdy dzień, w którym miała miejsce przerwa w świadczeniu usługi telefonicznej płatnej okresowo, trwająca dłużej niż 12 godzin. Za każdy dzień wynosi ona 1/30 miesięcznej opłaty abonamentowej.

Odszkodowanie należy się również za niedotrzymanie z winy przedsiębiorcy wyznaczonego terminu zawarcia umowy o świadczenie usługi powszechnej lub określonego w umowie terminu rozpoczęcia świadczenia usług powszechnych. W tych przypadkach za każdy dzień przekroczenia terminu od przedsiębiorcy użytkownikowi końcowemu przysługuje kwota 1/30 określonej w umowie miesięcznej opłaty abonamentowej, stosowanej przez tego przedsiębiorcę za świadczenie usługi powszechnej płatnej okresowo.

Składając reklamację, konsument powinien określić wysokość odszkodowania, którego się domaga. Jeżeli nie wskaże kwoty, to wówczas operator wyliczy ją na podstawie przepisów prawa telekomunikacyjnego. Spór o wysokość kwoty może rozpatrzyć sąd bądź też może stać się ona przedmiotem mediacji.

Rozwiązywanie sporów

Spór między konsumentem a operatorem może zostać rozstrzygnięty polubownie w drodze mediacji, przez stały sąd konsumencki przy prezesie Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE) lub przez sąd powszechny.

Postępowanie mediacyjne prowadzi prezes UKE na wniosek konsumenta lub z urzędu wówczas, gdy wymaga tego ochrona interesu konsumenta.

Wniosek o mediację może zostać napisany na zwykłej kartce. Nie są wymagane specjalne formularze. Należy w nim opisać sprawę i dołączyć dokumenty na potwierdzenie swoich racji. Mogą to być na przykład: dowody wpłaty, odpowiedź operatora o nieuznaniu reklamacji itd. Wniosek obejmuje również oświadczenie abonenta (wnioskodawcy) o zgodzie na polubowne zakończenie sporu w trybie mediacji, propozycję sposobu rozstrzygnięcia go, oświadczenie o wyczerpaniu drogi postępowania reklamującego.

PRZYKŁAD: KWOTA ODSZKODOWANIA

W reklamacji nie została określona kwota odszkodowania i innej należności do zwrotu. Jeżeli jednak sam fakt przyznania odszkodowania innej należności do zwrotu nie budzi wątpliwości, to wówczas rozpoznający reklamację traktuje ją tak, jakby te kwoty zostały określone. Nie zwraca reklamacji do uzupełnienia.

Złożenie wniosku jest wolne od opłat. W razie występowania z pełnomocnikiem uiszcza się opłatę od pełnomocnictwa.

W czasie postępowania operator zostaje zapoznany z roszczeniami konsumenta. Stronom zostają też przedstawione przepisy, które będą zastosowane w sprawie oraz propozycje zakończenia sporu. Może im zostać wyznaczony również termin do polubownego zakończenia sprawy. Jeżeli w tym czasie sprawa nie zostanie polubownie zakończona, to wówczas prezes UKE odstępuje od postępowania mediacyjnego. Robi to też wówczas, gdy co najmniej jedna ze stron nie wyrazi zgody na polubowne zakończenie sporu.

Postępowanie mediacyjne prowadzone jest korespondencyjnie. Strony nie muszą być obecne. Otrzymują kopie pisma kierowanego do operatora.

CO TRZEBA PODAĆ W REKLAMACJI

Składając reklamację, abonent powinien podać:

• swoje imię, nazwisko i adres albo nazwę i siedzibę,

• określić przedmiot reklamacji i wskazać reklamowany okres,

• uzasadnić reklamację,

• numer, którego dotyczy reklamacja przydzielony reklamującemu,

• numer ewidencyjny nadany reklamującemu przez dostawcę usług,

• adres miejsca zakończenia sieci,

• datę złożenia wniosku o zawarcie umowy wówczas, gdyby reklamacja dotyczyła niedotrzymania z winy przedsiębiorcy wyznaczonego terminu jej zawarcia,

• datę zawarcia umowy i określony w niej termin rozpoczęcia świadczenia usługi telekomunikacyjnej w razie niedotrzymania z winy dostawcy terminu rozpoczęcia świadczenia tych usług.

Gdyby reklamujący domagał się wypłaty odszkodowania lub innej należności, to wówczas w reklamacji powinien podać kwotę oraz numer rachunku bankowego albo adres. Może też domagać się zaliczenia tej kwoty na poczet przyszłych płatności.

Reklamację złożoną w formie pisemnej należy podpisać.

Ważne!

Złożone po upływie 12 miesięcy reklamacje nie są rozpoznawane, o czym przedsiębiorca telekomunikacyjny powinien powiadomić abonenta

MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

malgorzata.piasecka@infor.pl

Podstawa prawna

• Art. 104-108 ustawy z 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. nr 171, poz. 1800 ze zm.).

• Rozporządzenie ministra infrastruktury z 1 października 2004 r. w sprawie trybu postępowania reklamacyjnego oraz warunków, jakim powinna odpowiadać reklamacja usługi telekomunikacyjnej (Dz.U. nr 226, poz. 2291).

Infor.pl
Świadczenie wspierające od 60 pkt w decyzji WZON? OzN mają sporo propozycji zmian
10 cze 2025

Osoby z niepełnosprawnościami proponują kilka ważnych nowości w zasadach przyznawania świadczenia wspierającego. Wśród postulatów znalazła się m.in. obniżka liczby punktów uprawniających do uzyskania pomocy.

Więcej inwestycji bez pozwolenia na budowę i inne zmiany w prawie budowlanym w 2025 r. [projekt deregulacyjny]
10 cze 2025

W dniu 10 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw (tzw. projekt deregulacyjny). Nowelizacja ma na celu dalsze uproszczenie i przyspieszenie procesu inwestycyjno-budowlanego i zmniejszenie obciążeń administracyjnych. Wydłuży się m.in. lista inwestycji budowlanych, na które nie trzeba będzie uzyskiwać pozwolenia na budowę.

Likwidacja godzin dostępności nauczyciela w szkole. Nowelizacja Karty Nauczyciela
10 cze 2025

W dniu 10 czerwca 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów, opublikowano projekt ustawy o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela (UDER54). Celem tej nowelizacji jest uchylenie przepisów dotyczących tzw. godzin dostępności nauczyciela w szkole. Rada Ministrów ma przyjąć ten projekt w lipcu 2025 r. Zmiany wejdą w życie najprawdopodobniej od nowego roku szkolnego 2025/2026.

W Sejmie: Wysokie opłaty za świadczenie wspierające. Płacą osoby niepełnosprawne. Co z tym zrobi rząd? {stopień znaczny}
10 cze 2025

24 804 zł to opłata zapłacona przez osobę niepełnosprawną kancelarii pośredniczącej w uzyskaniu świadczenia wspierającego. System przyznawania tego świadczenia jest w ocenie osób niepełnosprawnych (w mojej także) tak patologiczny, że w naturalny sposób pojawiły się firmy pomagające osobom niepełnosprawnym w uzyskaniu świadczenia wspierającego. Osoby niepełnosprawne nie radzą sobie same. Dodatkowo są krzywdzone na poziomie WZON. No bo jak inaczej ocenić sytuację, gdy osoba niewidoma otrzymuje w WZOB 61 punktów, osoba sparaliżowana od pasa w dół (20 lat na wózku) 43 punkty. To są jawne pokrzywdzenia tych osób niepełnosprawnych przez WZON. Więc pokrzywdzeni zwracają się o pomoc do prawników. A ci wystawiają wysokie rachunki.

Rodzice nie będą musieli przedstawiać zaświadczeń o niekaralności aby uczestniczyć w wycieczkach, czy innych zajęciach szkolnych. Zmiany w "ustawie Kamilka" w 2025 r.
10 cze 2025

W dniu 10 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła przygotowany przez Ministerstwo Sprawiedliwości projekt ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich, ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym oraz ustawy – Prawo oświatowe. Projekt nowelizuje m. in przepisy wprowadzone w lutym 2024 r. tzw. ustawą Kamilka.

Nowe ułatwienia dla przedsiębiorców: dane z wykazu VAT dostępne na biznes.gov.pl od 1 października 2025 r.
10 cze 2025

Jest projekt ustawy, który zakłada wprowadzenie nowych regulacji umożliwiających przedsiębiorcom łatwiejszy dostęp do wykazu podatników VAT za pośrednictwem portalu biznes.gov.pl. Zmiany mają uprościć weryfikację kontrahentów, zwiększyć bezpieczeństwo obrotu gospodarczego i ograniczyć formalności papierowe.

Co się stało w Austrii? Ogłoszono 3 dniową żałobę
10 cze 2025

Co się stało w Austrii? Ogłoszono 3 dniową żałobę. Doszło do tragicznego wydarzenia! Co gorsza takich zdarzeń jest coraz więcej w Europie, nie tylko w Stanach Zjednoczonych Ameryki.

Masz radio w samochodzie? Możesz spodziewać się kontroli
10 cze 2025

Właściciele samochodów – zarówno osoby prywatne, jak i przedsiębiorcy – powinni pamiętać o opłatach za używanie odbiorników radiofonicznych. Chodzi o konieczność opłacania abonamentu RTV za radioodbiornik zamontowany w pojeździe. Jaka jest opłata abonamentowa w 2025 r.? Kto jest zwolniony?

Kredyty w złotówkach pod lupą TSUE. Dr P. Szcześniak: WIBOR jest zgodny z polską ustawą o kredycie hipotecznym i unijnym rozporządzeniem BMR
10 cze 2025

WIBOR jest zgodny zarówno z polską ustawą o kredycie hipotecznym, jak i z unijnym rozporządzeniem BMR. Podlega w związku z tym szczególnym wymogom informacyjnym i zaostrzonej kontroli jego wyznaczania. Wykluczone więc wydaje się, aby postanowienia odwołujące się do WIBOR zostały przez Trybunał Sprawiedliwości lub sąd krajowy kwalifikowane jako niedozwolone postanowienia umowne w rozumieniu tzw. abuzywności – pisze dr hab. Paweł Szczęśniak z Katedry Prawa Finansowego Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Wakacyjny top 5: Nawet 8000 zł na rękę. Sprawdź, gdzie zarobisz najwięcej
10 cze 2025

Szukasz dobrze płatnej pracy na lato? W sezonie 2025 możesz zarobić nawet 8000 zł na rękę! Sprawdź, które zawody sezonowe oferują najwyższe stawki godzinowe i gdzie warto szukać ofert, by maksymalnie wykorzystać wakacyjny czas.

pokaż więcej
Proszę czekać...