Bezpłatne autostrady. Projekt ustawy: będzie darmo

Premier Morawiecki: otwarte bramki na autostradzie najlepiej będą obrazowały politykę obecnego rządu / shutterstock

Zniesienie opłat za przejazd autostradami zarządzanymi przez GDDKiA zakłada projekt nowelizacji ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym. Rada Ministrów przyjęła projekt w środę 17 maja.

Celem projektu jest zaniechanie poboru opłat za przejazd autostradą od pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (czyli samochodów osobowych oraz motocykli) na odcinkach autostrad płatnych zarządzanych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad – wyjaśnił po posiedzeniu rządu minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Wymienił przy tym odcinki: A2 Stryków – Konin oraz A4 Wrocław – Sośnica.

Kiedy autostrady będą darmowe

Minister wyraził nadzieję, że opłaty na tych odcinkach zostaną zniesione od 1 lipca tego roku. „To jest projekt ustawy, który – mam nadzieję – (...) pozwoli nam znieść opłaty na tych dwóch przeze mnie wymienionych odcinkach już niebawem, mamy nadzieję, że 1 lipca” – powiedział Adamczyk. 

Szef resortu infrastruktury wyjaśnił, że na zniesienie płatności, jeśli chodzi o koncesjonowane odcinki autostrad, rząd daje sobie rok. „Zmiana ustawy będzie możliwa wówczas, gdy wynegocjujemy z koncesjonariuszami stosowne warunki, na jakich odpłatność będzie mogła zostać zniesiona. Dajemy sobie na to rok. Mamy nadzieję, że będzie to szybciej” – wskazał Adamczyk.

W projekcie znalazły się też zapisy, które znoszą możliwość wprowadzenia w przyszłości opłat za przejazd autostradami państwowymi – zwrócił uwagę. Obecnie obowiązujące przepisy zakładają domyślnie, że za przejazd autostradami budowanymi przez państwo powinny być pobierane opłaty. 

Bezpłatne autostrady głównym korytarzem

Szef MI podkreślił, że zniesienie opłat pozwoli zmniejszyć dobowe obciążenie lokalnych dróg równoległych. „Trzeba pamiętać, że zniesienie opłat, odstąpienie od opłat i to na stałe, powoduje, że zmniejszy się koszt utrzymania dróg równoległych. Oczywiście ktoś powie, że zwiększy się koszt utrzymania autostrad, ale my chcemy, żeby autostrady były tym głównym korytarzem komunikacyjnym” – stwierdził minister.

Minister zwrócił uwagę, że niedawno zakończona została budowa autostrady A1, która według planów przygotowanych za rządów Platformy Obywatelskiej miała być drogą płatną. „Przygotowywano się do tego, żeby najbardziej uczęszczany odcinek autostrady w Polsce – między Łodzią a Częstochową – był odcinkiem płatnym. To my zdecydowaliśmy nie realizować go w ramach koncesji, tylko realizować go w ramach zadania rządowego” – podkreślił Adamczyk. Dodał, że przez ten odcinek tylko od 28 kwietnia do 3 maja br. przejechało 250 tys. pojazdów.

„A teraz można by było zapytać, ile, powiem wprost, zarobiłby przyszły koncesjonariusz, gdyby ta droga była koncesyjna, a ile musieliby zapłacić za przejazd Polacy, gdyby musieli płacić tak wysokie opłaty, jak na odcinku Autostrady Wielkopolskiej czy na odcinku autostrady A4 między Krakowem a Katowicami” – stwierdził minister. Adamczyk poinformował też, że prowadzone są prace nad kolejnym projektem ustawy, która będzie pozwalała na zaprzestanie poboru opłat na odcinkach autostrad zarządzanych przez koncesjonariuszy.

Polityka rządu jak bramki na autostradzie

Obecny na konferencji premier Mateusz Morawiecki podkreślił, że otwarte bramki na autostradzie najlepiej będą obrazowały politykę obecnego rządu. „Większa dostępność autostrad przyczyni się do poprawy stanu portfela Polaków, ale także do poprawy stanu środowiska naturalnego, zwiększenia komfortu i bezpieczeństwa jazdy” – stwierdził premier.

„Tak długo, jak autostrady były dobrem luksusowym, nie mogły być dostępne dla wszystkich. Opłaty za autostrady to jedna z barier mobilności. Zwiększając mobilność, zwiększamy szanse przedsiębiorców na pozyskanie dobrego pracownika i szanse pracowników na pozyskanie jak najlepszej pracy. Autostrady muszą jak najwięcej łączyć – stąd nasza zmiana” – dodał Morawiecki. (PAP)

autor: Łukasz Pawłowski, Rafał Białkowski

Oprac. Piotr T. Szymański
rozwiń więcej
Prawo
Nie domagałbym się "sprawiedliwości" co do emerytury z ZUS, gdyby moja pełna policyjna emka była składową niepełnej służby w połączeniu z przeliczonym cywilem
22 maja 2025

Do redakcji Infor.pl stale wpływają listy od policjantów, żołnierzy, emerytowanych funkcjonariuszy innych służb o bolączkach systemu emerytalnego. Publikujemy:

Pomysł naprawy emerytur policjanci i żołnierze i innych mundurowych na służbie przed 1999 r.
22 maja 2025

Dlaczego trzeba naprawić? Żołnierz albo policjant, który rozpoczął służbę np. w 1992 r. i od np. 2011 r. jest na np. emeryturze policyjnej i jednocześnie pracuje w cywilu, nie skorzysta ze składek odprowadzonych do ZUS. W niewielkim zakresie składki mogą podnieść emeryturę policyjną, ale nie ma możliwości otrzymania ze składek odprowadzonych do ZUS emerytury cywilnej. Taka możliwość istnieje dla mundurowych rozpoczynających służbę od 1999 r. Jak to naprawić? Czytelnik przesłał swoje propozycje.

Najnowszy sondaż prezydencki 2 tura 2025 [WYBORY]
22 maja 2025

Oto najnowszy sondaż prezydencki infor.pl dla 2 tury wyborów 2025 r. Jakie były wyniki sondaży dla drugiej tury pomiędzy Trzaskowskim i Nawrockim? Kto wygra wybory prezydenckie 2025 według sondaży?

Trzaskowski u Mentzena - kiedy? [NA ŻYWO YOUTUBE]
22 maja 2025

Kiedy Rafał Trzaskowski będzie u Sławomira Mentzena na kanale YouTube? Czy podpisze 8 punktów deklaracji Mentzena? Rozmowa odbywa się w serii "Mentzen grilluje".

Niestety jestem karany za PESEL. Wstąpiłem do wojska przed 1999 r., po przejściu na emeryturę wojskową 10 lat odprowadzałem składki do ZUS
22 maja 2025

Kara za PESEL polega na tym, że nasz czytelnik przez PESEL nie może odebrać swoich składek w ZUS (odebrać w formie emerytury cywilnej - drugiej emerytury równolegle wypłacanej do emerytury mundurowej). Czytelnik przepracował jako cywil sporo lat, ZUS pobrał składki, ale nie odda tych pieniędzy w formie emerytury. Przy czym innym emerytom mundurowym (o innym PESELu) ZUS odda.

Renta wdowia: ZUS rusza z decyzjami, już wkrótce wszystko będzie jasne
23 maja 2025

Prezes ZUS zapowiedział, że od 13 czerwca rozpocznie się automatyczne wydawanie decyzji w sprawie renty wdowiej. Z dotychczasowych danych wynika, że aż 75% złożonych wniosków rokuje pozytywnie. Problemy pojawiają się w co piątym przypadku – brakuje danych o drugim świadczeniu. Część wniosków zostanie też odrzucona.

Są 4 główne sposoby oszustw „na ZUS”. Emeryt i rencista muszą wiedzieć, czego pracownik ZUS nie ma prawa zrobić. Jak nie dać się wkręcić?
23 maja 2025

Podszywanie się pod pracowników Zakładu Ubezpieczeń Społecznych to niestety coraz częstsza metoda oszustów, by wyłudzać pieniądze lub dane osobowe. ZUS ostrzega swoich klientów i zachęca, by próby oszustw zgłaszali na policję. Jakie są najczęstsze sposoby (typy) takich oszustw? Wyjaśnia Małgorzata Korba, rzecznik ZUS w województwie lubelskim.

Nawrocki u Mentzena - kiedy? [NA ŻYWO YOUTUBE]
22 maja 2025

Karol Nawrocki będzie u Sławomira Mentzena na kanale youtube już dziś o godzinie 13:00. Oto link do rozmowy na żywo "Mentzen grilluje: Karol Nawrocki".

5. punkt deklaracji Mentzena groźny dla Polski? Opinia wiceszefa MON
22 maja 2025

Wiceszef MON ocenia, że 5. punkt deklaracji Mentzena jest groźny dla Polski. To jedno z głównych żądań Putina. Czy Ukraina powinna być w NATO?

Pozew o podwyższenie alimentów [WZÓR]
22 maja 2025

Rolą alimentów jest zaspokajanie usprawiedliwionych potrzeb uprawnionego, w szczególności małoletniego dziecka. Kiedy można żądać podwyższenia alimentów? Jak wnieść o podwyższenie alimentów? Co powinno znaleźć się w pozwie?

pokaż więcej
Proszę czekać...