Czy dodatki w urzędach pracy są dzielone sprawiedliwie? Powiaty proponują zmiany

Katarzyna Kania
Prawnik
rozwiń więcej
pracownik, zwolnienie, praca / Czy dodatki w urzędach pracy są dzielone sprawiedliwie? Powiaty proponują zmiany / Shutterstock

Związek Powiatów Polskich zwrócił się do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z postulatem wprowadzenia zmian w projektowanym podziale środków z Funduszu Pracy, przeznaczonych na dodatki motywacyjne dla pracowników Powiatowych Urzędów Pracy (PUP). Samorządowcy podkreślają konieczność uwzględnienia, nie tylko liczby bezrobotnych, ale również liczby zatrudnionych w urzędach pracy.

Ministerstwo przedstawiło projekt rozporządzenia określającego zasady gospodarowania środkami Funduszu Pracy. Jednym z jego elementów jest mechanizm przydziału środków finansowych na wypłatę dodatków motywacyjnych w PUP-ach. Proponowany system po-działu opiera się przede wszystkim na dwóch czynnikach:

  1. Kwota przeznaczona na dany rok budżetowy – czyli pula środków dostępnych w danym województwie;
  2. Średnia miesięczna liczba zarejestrowanych bezrobotnych – jako wskaźnik intensywności potrzeb lokalnych urzędów pracy.

Uzasadnienie projektu

„Do kwot środków Funduszu, jakie mogą być wydatkowane w roku budżetowym na finansowanie dodatków motywacyjnych dla pracowników powiatowych i wojewódzkich urzędów pracy zastosowano te same algorytmy, co do podziału środków na zadania fakultatywne”. Oznacza to, że środki na dodatki dla pracowników dzielone są analogicznie do finansowania zadań opcjonalnych wykonywanych przez powiaty.

Krytyka samorządów: brakuje uwzględnienia rzeczywistych potrzeb kadrowych

Związek Powiatów Polskich zgłasza jednak poważne zastrzeżenia wobec zaproponowanego algorytmu. Samorządowcy zwracają uwagę, że uzależnienie przydziału środków wyłącznie od liczby bezrobotnych nie odzwierciedla realnego obciążenia pracą urzędów.

„Urzędy pracy realizują szereg zadań kierowanych do szerszej grupy osób niż tylko osoby bezrobotne. Uzależnienie podziału środków wyłącznie od liczby zarejestrowanych osób bez-robotnych powoduje, że środki na dodatki motywacyjne w szerszym zakresie kierowane są do powiatów z wyższą stopą bezrobocia, co paradoksalnie może być czynnikiem demotywującym dla pracowników, żeby taki stan rzeczy zmienić” – wskazano w stanowisku ZPP.

Według przedstawicieli powiatów, dodatkowy parametr – liczba zatrudnionych pracowników w urzędach pracy – powinien zostać uwzględniony w algorytmie. Takie rozwiązanie, ich zdaniem, pozwoliłoby na bardziej sprawiedliwy i proporcjonalny podział środków, niezależny od sytuacji gospodarczej konkretnego regionu.

Obciążenie urzędów pracy nie zależy tylko od liczby bezrobotnych

Warto zaznaczyć, że obecnie urzędy pracy wykonują zadania znacznie wykraczające poza obsługę osób bezrobotnych. Do ich kompetencji należą m.in.: aktywizacja zawodowa osób biernych zawodowo, obsługa cudzoziemców podejmujących pracę w Polsce, wsparcie dla pracodawców w rekrutacji i utrzymaniu pracowników, realizacja programów europejskich i rządowych dotyczących rynku pracy, doradztwo zawodowe oraz pośrednictwo pracy dla szerokiej grupy obywateli. Tym samym liczba klientów urzędów pracy oraz zakres wykonywanych zadań nie jest adekwatnie oddawana przez wskaźnik bezrobocia.

Dodatek motywacyjny: cel i zasady przyznawania

Zgodnie z obowiązującą ustawą z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. 2023 poz. 735), pracownikom powiatowych urzędów pracy może być przyznany dodatek motywacyjny w wysokości do 1000 zł miesięcznie, przez maksymalny okres 6 miesięcy.

Dodatek ten może być przyznany przez dyrektora PUP i ma charakter uznaniowy. Kryteria jego przyznawania obejmują:

  • szczególne zaangażowanie w wykonywanie obowiązków służbowych,
  • wysoką jakość realizowanej pracy,
  • aktywne podnoszenie kwalifikacji lub kompetencji zawodowych.

„Wysokość dodatku motywacyjnego określa się, biorąc pod uwagę: szczególne zaangażowanie pracownika w wykonywanie pracy; jakość wykonywanej pracy; podnoszenie kwalifikacji lub kompetencji zawodowych związanych z wykonywaną pracą” – przypomina ustawa. Dodatek nie wlicza się do podstawy naliczania świadczeń wynikających z odrębnych przepisów, takich jak odprawy czy tzw. „trzynastki”.

Konieczność reformy algorytmu? Ekspercki komentarz

Z perspektywy zarządzania zasobami ludzkimi w administracji publicznej, system motywacyjny powinien być oparty na jasnych, proporcjonalnych i sprawiedliwych zasadach. Premia motywacyjna, aby spełniała swoje zadanie, powinna być dostępna w równym stopniu dla pracowników urzędów, niezależnie od regionu, w którym pracują – pod warunkiem spełnienia odpowiednich kryteriów merytorycznych.

Nadmierne uzależnienie podziału środków od wskaźnika bezrobocia może prowadzić do sytuacji, w której urzędy w lepiej prosperujących regionach nie mają wystarczających środków na docenienie swoich pracowników, mimo iż wykonują podobne – lub większe – zakresy obowiązków.

Włączenie liczby pracowników jako elementu algorytmu mogłoby zapewnić lepsze dostosowanie mechanizmu do rzeczywistych potrzeb instytucji oraz wzmocnić morale pracowników, którzy często funkcjonują w trudnych warunkach kadrowych i organizacyjnych.

Prawo
Pieniądze z subkonta ZUS i OFE po zmarłym mogą trafić do rodziny. ZUS wyjaśnia na jakich zasadach i co muszą zrobić spadkobiercy
31 paź 2025

W razie rozwodu, unieważnienia małżeństwa lub śmierci osoby, dla której ZUS prowadzi subkonto, zgromadzone środki mogą zostać podzielone i wypłacone uprawnionym. Jeśli zmarły ukończył 65 lat i miał już przyznaną tzw. emeryturę docelową, pieniądze co do zasady nie podlegają dziedziczeniu. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy od wypłaty pierwszej emerytury docelowej minęło mniej niż trzy lata. Wtedy możliwa jest tzw. wypłata gwarantowana.

Nareszcie koniec tej opłaty - rząd podaje konkrety
31 paź 2025

Wreszcie został ogłoszony projekt ustawy, która definitywnie zniesie obowiązek tej przykrej opłaty obciążającej budżet niemal każdego gospodarstwa domowego, ale także przedsiębiorców korzystających z radia lub telewizora. Chodzi bowiem o zniesienie opłaty za abonament radiowotelewizyjny. Rząd, a konkretnie Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, wreszcie ogłosiła konkrety.

Skomplikowane. Najpierw otrzymuje się świadczenie pielęgnacyjne. Potem oddaje. Można uprościć, ale traci się do 847 zł miesięcznie
31 paź 2025

W okresie przyznawania świadczenia wspierającego (kiedy nie wiadomo, czy osoba niepełnosprawna otrzyma odpowiednio dużo punktów poziomu potrzeby wsparcia), opiekun otrzymuje świadczenie pielęgnacyjne. Potem musi je oddać wstecznie, a za ten sam okres osoba niepełnosprawna ma świadczenie wspierające. Rząd podpowiada (za przepisami), że rodzina osoby niepełnosprawnej może wybrać świadczenie pielęgnacyjne rezygnując ze wspierającego. Tyle, że to się nie opłaca bo świadczenie pielęgnacyjne jest niższe od wspierającego (w jego maksymalnej wysokości).

Nie jest źle. Świadczenie pielęgnacyjne z podwyżką o 99 zł. Tragedia w zasiłku pielęgnacyjnym 215,84 zł
30 paź 2025

Jak wygląda ranking świadczeń w 2026 r.? Zasiłek pielęgnacyjny nie będzie miał podwyżki (aż do początku 2028 r.). Jak rząd tłumaczy, dlatego, że 1 mln osób z zasiłkiem pielęgnacyjnym (większa część ze stopniem umiarkowanym niepełnosprawności) może się starać o świadczenie wspierające, które otrzymywało na koniec marca 2025 r. około 120 000 osób niepełnosprawnych (większa część beneficjentów ma stopień znaczny niepełnosprawności). Zupełnie inna sytuacja w 2026 r. (i kolejnych latach jest w świadczeniu pielęgnacyjnym (zarówno "starym" jak i "nowym"). W 2026 r. świadczenie to będzie podwyższone o 99 zł. To 3% podwyżka na 2026 r. Nie tak duża jak w latach minionych, kiedy mieliśmy galopująca inflację. Ale porównując z 0% podwyżki dla zasiłku pielęgnacyjnego, nie wygląda to źle. Opiekunowie osób niepełnosprawnych otrzymają w 2026 r. 3386 zł.

MOPS: Można dostać 6 zasiłków w 3 miesiące. Czytelnik: Nie można [List]
31 paź 2025

Wiele osób piszących do Infor.pl opisuje swoje doświadczenia co do teorii, że zostało wydane odgórne polecenie ograniczania świadczeń wypłacanych przez MOPS. Przykładowo w artykule publikujemy list czytelnika, który twierdzi, że ma informację o poleceniach wydawanych dla pracowników socjalnych w MOPS, aby starali się ograniczyć kwoty przeznaczane na świadczenia dla potrzebujących. Od czasu zaniżania punktacji w WZON co do świadczenia wspierającego (poziom potrzeby wsparcia) stale widzę na forach internetowych tego typu opinie. Jak w każdej teorii spiskowej nie wiadomo, kto miałby wydawać takie zalecenia oraz jak możliwe jest ich wdrożenie i kontrolowanie. Niemniej zjawisko takiego postrzegania MOPS, PZON. WZON, PFRON istnieje od lat i chyba się nasila od 2024 r. (prawdopodobnie z uwagi na powszechnie krytykowaną praktykę przyznawania punktów do świadczenia wspierającego).

Spadek i zachowek a obowiązki rodzinne. Przepisy po zmianach
30 paź 2025

Niedopełnianie obowiązków rodzinnych może wpływać na późniejsze kwestie dotyczące dziedziczenia. Niekiedy jednak odsunięcie krewnych od spadku nie należy do najłatwiejszych. Trzeba pamiętać o szeregu wymogów. Jakich?

Znalazłeś pracę, ale ją straciłeś? Nowe przepisy pozwalają bezrobotnym wrócić do zasiłku
30 paź 2025

1 czerwca 2025 roku weszła w życie nowa ustawa o rynku pracy, która wprowadza zmiany dotyczące powrotu do zasiłku dla bezrobotnych. Zgodnie z nowymi przepisami, osoba bezrobotna, która podjęła pracę lub rozpoczęła działalność gospodarczą, będzie mogła ponownie ubiegać się o zasiłek, jeśli spełni ustalone kryteria. Jakie? Oto szczegóły.

W 2026 roku pracownik z najniższym wynagrodzeniem dostanie ponad 14 tys. zł za rozwiązanie umowy. Skąd ta kwota?
31 paź 2025

Na co mogą liczyć najniżej wynagradzani pracownicy w przypadku niespodziewanej utraty pracy? Obowiązujące przepisy jasno regulują ich prawa i obowiązki pracodawców. Należy do nich wypłata odprawy pieniężnej. Ale czy przysługuje każdemu?

Umiarkowany stopień niepełnosprawności. Co przysługuje [LISTA 2026]
30 paź 2025

Osoby z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności nierzadko zastanawiają się nad tym, na jakiego rodzaju wsparcie mogą liczyć. Co daje orzeczenie? Jakie są przywileje w pracy? Czy w 2026 r. wzrosną kwoty dostępnych świadczeń i zasiłków? Co z kryteriami dochodowymi? Kto może dostać świadczenie wspierające z ZUS? Prezentujemy najważniejsze zasady w MOPS, PFRON i nie tylko.

Sąd unieważnił kredyt hipoteczny z WIBOR-em. W umowie kredytowej nie było tych ważnych informacji. Co to oznacza dla innych kredytobiorców?
31 paź 2025

W dniu 23 października 2025 r. Sąd Okręgowy w Suwałkach, I Wydział Cywilny sygn. akt I C 600/23 unieważnił umowę kredytu hipotecznego opartego na stawce referencyjnej WIBOR, zawartą w 2021 r. z BNP Paribas Bank Polski S.A. To ważny sygnał dla rynku - sądy coraz uważniej przyglądają się przejrzystości umów kredytowych i temu, czy konsument ma realną szansę zrozumieć mechanizm oprocentowania.

pokaż więcej
Proszę czekać...