Ceny mieszkań szybko rosną przede wszystkim z braku gruntów budowlanych, czy można coś z tym zrobić?

Zbigniew Biskupski
rozwiń więcej
Brak terenów inwestycyjnych hamuje rozwój infrastruktury mieszkaniowej w strategicznych lokalizacjach, co może negatywnie wpływać na rozwój gospodarczy regionów / Infor.pl

Nie dość, że ceny działek budowlanych sięgnęły niebotycznych poziomów i metr gruntu kosztuje już niemal tyle co metr całego mieszkania dekadę temu, to na dodatek nie można ich kupić już za żadną cenę, bo ich zabrakło. W tej sytuacji bezcennym aktywem – wartym głębokiego zastanowieniem przed podjęciem decyzji o wykorzystaniu – są grunty, które trafiły do Krajowego Zasobu Nieruchomości stworzonego pod nieudany program Mieszkanie Plus.

W ostatnich latach rynek nieruchomości w Polsce napotkał wiele wyzwań. Tempo wzrostu cen gruntów przeznaczonych pod zabudowę mieszkaniową, utrzymujące się na poziomie około 20 proc. rocznie, miało istotny wpływ na dynamiczne zwiększanie się cen na rynku. Obecnie sektor stoi przed jeszcze poważniejszym problemem: brakiem w ogóle dostępnych działek pod nowe inwestycje.
Dotyka on przede wszystkim miast, gdzie grunty stają się towarem deficytowym, a konkurencja między inwestorami osiąga zenit.

Brak terenów budowlanych winduje ceny mieszkań

Szacuje się, że obecnie w Polsce brakuje między 1 a 2 mln mieszkań. Na tę sytuację wpływ ma wiele czynników, jednak do najbardziej dotkliwych należy deficyt gruntów pod budownictwo mieszkaniowe.
To właśnie on sprawia, że ceny działek rosną, co z kolei prowadzi do wzrostu kosztów budowy i ostatecznie do zwiększenia cen lokali – a to znacznie utrudnia dostęp do nieruchomości dla osób młodych i tych o niższych dochodach. 

Ponadto, brak terenów inwestycyjnych hamuje rozwój infrastruktury mieszkaniowej w strategicznych lokalizacjach, co może negatywnie wpływać na rozwój gospodarczy regionów oraz prowadzić do zwiększenia presji na istniejące zasoby mieszkaniowe.

Dlatego deweloperzy coraz częściej zwracają się z apelem o odblokowanie dostępu do gruntów należących do Krajowego Zasobu Nieruchomości (KZN). Argumentują, że dostęp do tańszych działek jest kluczowy, aby móc oferować mieszkania w przystępniejszych cenach.

Jednakże, według wielu ekspertów, proces uwolnienia tych gruntów nie jest prosty i wymaga przemyślanej strategii, aby nie doprowadzić do dalszego nakręcania spirali wzrostu cen na rynku.

Krajowy Zasób Nieruchomości: co z nim powinien zrobić nowy rząd

W Krajowym Zasobie Nieruchomości – KZN, zgromadzono 835 ha gruntów, które pierwotnie miały posłużyć celom programu Mieszkanie Plus. Program ten, mający na celu zwiększenie dostępności mieszkań o atrakcyjnym czynszu, nie spełnił jednak pokładanych w nim oczekiwań, co skutkuje teraz poszukiwaniem nowych rozwiązań dla wykorzystania zgromadzonych terenów. 

Jak uważa Krzysztof Studziński, Regional Manager PlanRadar w Polsce, uwolnienie terenów zgromadzonych w ramach KZN mogłoby być szansą dla redefinicji polityki mieszkaniowej w Polsce. Ważne jest jednak, aby podejść do tych gruntów z wizją, która wykracza poza tradycyjne ramy, wykorzystując je nie tylko do zaspokajania pilnych potrzeb mieszkaniowych, ale także jako pole do wprowadzania innowacyjnych rozwiązań urbanistycznych.

Rozważne i strategiczne planowanie, które uwzględnia zarówno aspekty społeczne, jak i środowiskowe, może przekształcić te tereny w zrównoważone i dostępne przestrzenie życiowe, odpowiadające na różnorodne potrzeby mieszkańców.

– To, co teraz może wydawać się niepowodzeniem programu „Mieszkanie Plus”, może okazać się katalizatorem dla przemyślanych i długoterminowych zmian w sektorze mieszkaniowym – zaznacza Krzysztof Studziński.

Dla wielu mieszkańców, szczególnie młodych rodzin i osób rozpoczynających samodzielną drogę życiową, wysokie ceny mieszkań oraz ograniczona dostępność nowych inwestycji stanowią poważne bariery. Uwolnienie terenów Krajowego Zasobu Nieruchomości może przyczynić się do zwiększenia podaży mieszkań, co teoretycznie powinno przełożyć się na stabilizację cen.

Jednakże samo uwolnienie terenów KZN może nie być wystarczające. Konieczne jest także zastosowanie odpowiednich polityk i mechanizmów regulacyjnych, które zapewnią, że nowe mieszkania będą dostępne dla większości społeczeństwa.

– To szansa na rozpoczęcie nowego rozdziału w polityce mieszkaniowej kraju, ale również wielka odpowiedzialność. Musimy pamiętać, że każda decyzja dotycząca nowych inwestycji wpływa na przyszłe pokolenia i kształt naszych miast. Wymaga to od nas nie tylko strategicznego planowania, ale także otwartości na dialog z mieszkańcami, aby rzeczywiście odpowiadać na ich potrzeby – komentuje Krzysztof Studziński.

Nowe technologie wspierają lepsze wykorzystanie dostępnych gruntów

Braki odpowiednich gruntów pod budownictwo mieszkaniowe załagodzić może ponadto możliwość wykorzystania nowych technologii.

– Przy ograniczonej dostępności gruntów i rosnących kosztach budowy nowoczesne rozwiązania mogą odegrać kluczową rolę w optymalizacji procesów planistycznych i budowlanych. Dzięki rozwiązaniom do zarządzania projektami i monitorowania postępów budów, możemy bardziej racjonalnie wykorzystać dostępne tereny, co przyczyni się do zrównoważonego rozwoju infrastruktury mieszkaniowej – uważa Krzysztof Studziński.

– Ponadto, technologie informatyczne mogą wspomóc proces poszukiwania optymalnych lokalizacji dla nowych inwestycji oraz w zastosowanie innowacyjnych rozwiązań urbanistycznych, które spełnią różnorodne potrzeby mieszkańców – dodaje ekspert.

Tak więc zastosowanie narzędzi cyfrowych w procesie planowania i realizacji inwestycji stwarza możliwość lepszego wykorzystania deficytowych terenów oraz budowę mieszkań, które będą dostępne i przystępne dla większej liczby osób.

Rozwiązanie problemu braku gruntów na rynku mieszkaniowym w Polsce jest więc bardzo złożonym zadaniem, które wymaga współpracy i zaangażowania różnych stron, w tym inwestorów, deweloperów, wykonawców, władz państwowych i lokalnych, ale także przyszłych mieszkańców.

Włączenie wszystkich zainteresowanych stron i wykorzystanie szerokiego spektrum dodatkowych rozwiązań może być kluczem do skutecznego zmniejszenia luki mieszkaniowej i zahamowania tempa szybko rosnących cen nieruchomości.

Infor.pl
Dofinansowanie do kolonii dziecka z zakładu pracy 2024 r.
16 maja 2024

Przyznawanie pracownikom dofinansowania do kolonii dzieci powinno wynikać z regulaminu ZFŚS. Ponadto udzielenie takiego wsparcia należy uzależniać od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osób uprawnionych. Pracodawcy, u których nie działa ZFŚS, mogą dofinansować kolonie dzieci pracowników np. ze środków obrotowych.

Babciowe, czyli 1500 zł na dziecko przez 24 miesiące, ale może być także 1900 zł
16 maja 2024

Babciowe to pakiet nowych świadczeń, czyli trzy opcje świadczeń w ramach programu "Aktywny rodzic”. Nowe świadczenia już od 1 października 2024 r. Zasadniczo będzie to 1500 zł na dziecko przez 24 miesiące, ale może to być także 1900 zł. Przy czym, na to samo dziecko, za dany miesiąc, przysługuje tylko jedno ze świadczeń „Aktywny rodzic”.

QUIZ Jak dobrze znasz polskie jeziora? 10/10 trudne do zdobycia!
16 maja 2024
Są piękne, niezwykłe i tajemnicze. Dzięki nim możemy odpocząć i pobyć na łonie natury. Ale czy wiesz wszystko o polskich jeziorach? Komplet punktów będzie trudno zdobyć, bo pytamy nie tylko o te najpopularniejsze.
Wyższe dofinansowanie dla pracodawcy za pracowników niepełnosprawnych. Zmiany od lipca 2024 r.
16 maja 2024

Zwiększy się wysokość dofinansowania ze środków PFRON do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych. Zmiany mają wejść w życie od lipca 2024 r. Ile wyniesie dofinansowanie?

MEN i EP: Domagamy się zmian religii w szkołach zgodnie z Konkordatem [15 V 2024 r.]
16 maja 2024

15 maja 2024 r. zespół roboczy Konferencji Episkopatu Polski ds. kontaktów z Rządem RP w sprawie lekcji religii spotkał się z przedstawicielami Ministerstwa Edukacji Narodowej. Strona kościelna przedstawiła wątpliwości odnoszące się do projektu zmian w Rozporządzeniu o nauczaniu religii.

Górnicy dostaną premie. "Jednorazówki". Poza barbórką, „czternastką" i nagrodą jubileuszową
16 maja 2024

Premie dla załogi Polskiej Grupy Górniczej. Poza podstawą służącą do wyliczania wysokości nagrody barbórkowej, dodatkowej nagrody rocznej („czternastki”) oraz nagrody jubileuszowej.

Twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych dostaną tantiemy za udostępnianie ich dzieł w Internecie. Czy coś się zmieni dla osób korzystających z internetu?
16 maja 2024

Rada Ministrów 14 maja 2024 r. przyjęła projekt nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Na mocy tych przepisów twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych oraz wykonawcy utworów muzycznych (i słowno-muzycznych) będą mieli prawo do tantiem z tytułu eksploatacji ich dzieł w internecie.

Wczasy pod gruszą 2024 r. Dla kogo, na jakich zasadach, kiedy wypłata
16 maja 2024

Za czas urlopu wypoczynkowego, poza wynagrodzeniem, pracownicy mogą otrzymać dodatkowe dofinansowanie z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Ten rodzaj dofinansowania, tzw. wczasy pod gruszą, powinien być przyznawany na zasadach określonych w regulaminie funduszu.

Wynagrodzenie 6000 zł. Za udział w przeszkoleniu. Nie możesz mieć więcej niż 35 lat
16 maja 2024

6000 zł to wynagrodzenie za udział w wojskowym przeszkoleniu. Trwa 27 dni.

QUIZ Czy znasz te muzea? W tym quizie 6/10 to dobry wynik
16 maja 2024
W najbliższy weekend odbędzie się dwudziesta już edycja Nocy Muzeów. Z tej okazji przygotowaliśmy quiz o najsłynniejszych muzeach świata. Do dzieła!
pokaż więcej
Proszę czekać...