Transakcje przy użyciu kart płatniczych

Remigiusz W. Kaszubski
rozwiń więcej
inforCMS
Polski rynek transakcji kartami płatniczymi charakteryzuje się wysokim poziomem bezpieczeństwa. Wartość transakcji przestępczych w naszym kraju nadal utrzymuje się na bardzo niskim poziomie.

Pojęcie bezpiecznego posługiwania się kartą płatniczą może być rozumiane wieloaspektowo i uzależnione jest od wielu czynników. Po pierwsze, zależy od technicznego zabezpieczenia samej karty i stopnia ochrony danych transakcyjnych. Po drugie, od technicznego przystosowania punktu akceptującego kartę do obsługi określonych typów technologii kartowej. Po trzecie, od bezpieczeństwa przekazywania danych pomiędzy akceptantem, agentem rozliczeniowym oraz wydawcą karty. Te trzy kategorie czynników określić można jako czynniki techniczno-technologiczne. Ich istnienie i wykorzystanie warunkowane jest przez uczestników obrotu kartowego, którzy prowadzą tę działalność jako podmioty profesjonalne. Oznacza to, iż w stosunku do tych podmiotów stawiane są podwyższone wymagania w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i bezproblemowości dokonywania transakcji.

Mniej przestępstw

Obecnie stosowane w Polsce rozwiązania, jak również wdrażane nowe (standard EMV odnoszący się zarówno do technologii wykonania karty, jak również do jej obsługi w terminalach elektronicznych i bankomatach) zapewniają osobom dokonującym transakcji kartami płatniczymi wysoki poziom bezpieczeństwa. Dodatkowym potwierdzeniem faktu, iż polski rynek transakcji kartami płatniczymi charakteryzuje się wysokim poziomem bezpieczeństwa, są statystyki wskazujące, iż wartość transakcji przestępczych w Polsce w stosunku do wartości dokonywanych transakcji utrzymuje się na poziomie o połowę niższym niż średnia europejska.

Drugim aspektem bezpieczeństwa dokonywania transakcji kartami płatniczymi jest funkcjonowanie w Polsce od pięciu lat regulacji prawnych dotyczących praw i obowiązków stron umowy o kartę płatniczą, które wskazują podstawowe zasady postępowania z kartą i dokonywania transakcji, jak również rozstrzygają kwestie związane z zasadami i zakresem odpowiedzialności stron umowy w przypadku wystąpienia transakcji przestępczych.

Zachowania użytkownika

Trzecim aspektem bezpieczeństwa transakcji dokonywanych kartami płatniczymi jest zachowanie i postępowanie posiadacza karty. Należy zwrócić uwagę na to, iż jest to jedyny podmiot wchodzący w skład całego systemu płatności kartami płatniczymi, który nie może zostać określony mianem profesjonalnie prowadzącego działalność w zakresie dokonywania transakcji kartami płatniczymi. Posiadacz czy użytkownik karty płatniczej, niezależnie od tego, czy jest osobą fizyczną czy przedsiębiorcą, traktowany jest, z punktu widzenia systemu płatności kartami płatniczymi, jako klient, na rzecz którego świadczone są usługi. W związku z tym w stosunku do posiadacza karty płatniczej w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa dokonywania transakcji kartami płatniczymi nie można formułować wymagań identycznych jak w przypadku pozostałych podmiotów wchodzących w skład systemu transakcji dokonywanych przy wykorzystaniu kart płatniczych. Nie należy jednak wysnuwać z powyższego stwierdzenia wniosku o tym, iż posiadacz nie musi podejmować czynności wpływających na zachowanie właściwego poziomu bezpieczeństwa. Można nawet pokusić się o stwierdzenie, iż to właśnie odpowiednie zachowanie posiadacza karty płatniczej jest elementem decydującym o tym, czy system dokonywania płatności kartami będzie charakteryzował się wysokim czy niskim poziomem bezpieczeństwa. Należy podkreślić, iż to właśnie posiadacze kart dokonując transakcji są najważniejszym elementem dla funkcjonowania całego systemu.

Ważne!

To odpowiednie zachowanie posiadacza karty płatniczej jest elementem decydującym o tym, czy system dokonywania płatności kartami będzie charakteryzował się wysokim czy niskim poziomem bezpieczeństwa

Koordynacja działań

Wzrastająca ilość transakcji powoduje również wzrost ryzyka wystąpienia transakcji przestępczych. Dlatego też wzrost świadomości i wiedzy posiadaczy o zasadach bezpiecznego dokonywania transakcji kartami płatniczymi, jak również stosowanie tych zasad w praktyce, jest jednym z najważniejszych elementów wpływających na utrzymanie poziomu bezpieczeństwa tego segmentu rynku płatności bezgotówkowych na właściwym poziomie. Jedynie skoordynowane działania podmiotów profesjonalnych tworzących system płatności kartami płatniczymi oraz posiadaczy kart zapewniają bezpieczne i prawidłowe działanie tego rynku. Dlatego też, aby ułatwić posiadaczom kart uzyskanie podstawowych informacji na temat bezpiecznego posługiwania się kartami płatniczymi, w Związku Banków Polskich przygotowane zostało zestawienie podstawowych zasad, które powinny być stosowane przy dokonywaniu tego typu płatności. Zapoznanie się z nimi i stosowanie w praktyce umożliwia znaczące ograniczenie możliwości wystąpienia transakcji nieuprawnionych.

BEZZWŁOCZNY KONTAKT

Gdy doszło do utraty karty, należy niezwłocznie skontaktować się z bankiem lub organizacją, która ją wydała. W tym celu należy skontaktować się z dostępnym przez 24 h centrum autoryzacji kart. Numer centrum jest zapisany na odwrocie karty, wysyłany jest także razem z przesyłką zawierającą kartę. Warto go wpisać do swojego telefonu komórkowego np. pod pozycją karty_nazwa banku oraz przechowywać w znanym innym domownikom miejscu w domu. Numery do zastrzegania kart można również uzyskać na stronie internetowej Związku Banków Polskich www.zbp.pl (zakładka - zastrzeż kartę) lub poprzez pod adresem: www.zbp.pl/zk.

24 RADY DLA POSIADACZY KART PŁATNICZYCH

1. Podczas transakcji nie należy tracić karty z pola widzenia. Po transakcji należy ją odebrać bez zbędnej zwłoki.

2. Należy zachować rozwagę przy przekazywaniu numeru karty. Nie należy udostępniać numeru karty nikomu, kto do nas dzwoni, również w sytuacji, gdy np. osoba dzwoniąca informuje, że są problemy techniczne i prosi o weryfikację informacji. Wydawcy kart nie stosują praktyki weryfikowania danych posiadacza czy danych karty przez telefon. W sytuacji inicjowania połączenia przez posiadacza również nie należy udostępniać numeru karty przez telefon, chyba że istnieje pewność, że rozmówca zasługuje na zaufanie.

3. Nie należy odpowiadać na pocztę elektroniczną, z której wynika konieczność podania informacji o karcie. Należy ignorować wszelką korespondencję zachęcającą do odwiedzania stron internetowych, na których można zweryfikować dane karty, limity transakcyjne lub inne parametry karty, nawet w przypadku gdy korespondencja nosi cechy podobne jak korespondencja wydawcy (np. logo, kolorystyka, podobny adres pocztowy). Ten rodzaj oszustwa jest nazywanych phishingiem.

4. Nigdy nie należy podawać informacji o karcie na stronach, które nie są bezpieczne. (np. strony z treściami przeznaczonymi wyłącznie dla osób pełnoletnich, strony nieznanych szerzej firm oferujące markowy towar po rewelacyjnych cenach).

5. Kartę należy podpisać natychmiast po jej otrzymaniu.

6. Przed ewentualnym wyrzuceniem należy dokładnie niszczyć wszystkie wnioski na karty płatnicze, które możesz otrzymać drogą pocztową.

7. Zakazane jest zapisywanie kodu PIN na karcie lub przechowywanie go razem z kartą (portfel, portmonetka) - działania tego typu są niezgodne z przepisami ustawy o elektronicznych instrumentach płatniczych i wyłączają ustawowy limit odpowiedzialności posiadacza karty.

8. Nie należy zostawiać karty ani pokwitowań transakcji bez nadzoru (również wydruków potwierdzeń transakcji z bankomatów).

9. Ochrona numeru karty i innych poufnych kodów umożliwiających dokonane transakcji (np. numer PIN, numer CVV 2, numer CVC2), jest obowiązkiem każdego posiadacza karty płatniczej. Należy pamiętać, że zarówno w przypadku transakcji bankomatowych, jak i dokonywanych terminalach elektronicznych wskazane jest zasłanianie ręką klawiatury służącej do wprowadzania kodu PIN podczas jego podawania.

10. Wskazanie jest sporządzenie i przechowywanie w bezpiecznym miejscu listy numerów kart oraz adresów i telefonów do każdego z wydawców posiadanych kart. Lista ta powinna być aktualna i obejmować wszystkie posiadane karty.

11. Należy ze sobą nosić tylko te karty, które są wykorzystywane. Nie jest wskazane posiadanie przy sobie kart, które są rzadko wykorzystywane.

12. Transakcje dokonywane kartami płatniczymi muszą być traktowane z taką samą rozwagą jak inne dokonane na rachunku. Konieczne jest dokonywanie weryfikacji wykonanych operacji niezwłocznie po otrzymaniu wyciągu rachunku dla kart debetowych i zestawienia transakcji dla pozostałych kart. Zachowanie pokwitowań dokonanych transakcji pozwala na szybką weryfikację zgodności danych ujętych a zestawieniach z rzeczywiście dokonanymi operacjami.

13. W przypadku jakichkolwiek rozbieżności pomiędzy zestawieniem operacji a faktycznie dokonywanymi transakcjami należy jak najszybciej złożyć pisemną reklamację w banku, który wydał kartę.

14. Wskazane jest zachowywanie pokwitowań transakcji, które nie doszły do skutku.

15. Przed wyrzuceniem należy zniszczyć wszystkie dokumenty, które zawierają numer karty płatniczej.

16. Nigdy nie należy podpisywać pokwitowania transakcji in blanco. W przypadku transakcji w imprinterze (dotyczy to tylko kart tłoczonych) zawsze konieczne jest nakreślenie linii w czystej części blankietu, tak by nie było możliwe oszukańcze dodanie dodatkowych opłat.

17. Kalka jest bardzo rzadko wykorzystywana, ale jeśli została użyta do transakcji kartą, należy ją zniszczyć.

18. W restauracjach, w przypadku otrzymania wydruku z terminala z miejscem na wpisanie napiwku w zależności od uznania należy wpisać kwotę napiwku lub przekreślić to miejsce poziomą kreską.

19. Nigdy nie należy zapisywać numeru karty w miejscu publicznie dostępnym (np. na pocztówce).

20. Wskazane jest noszenie kart poza portfelem, najlepiej w oddzielnej zamykanej przegródce lub etui.

21. Zakazane jest udostępnianie kart osobom nieuprawnionym (niebędącym posiadaczem lub użytkownikiem, w tym również członkom najbliższej rodziny).

22. W przypadku przeprowadzki konieczne jest jak najszybsze poinformowanie wydawcy karty o zmianie adresu do korespondencji.

23. Nie jest wskazane zabieranie karty ze sobą, jeżeli jej użycie jest mało prawdopodobne, a zachodzi duże prawdopodobieństwo jej utraty (np. zakupy na bazarach i w miejscach, gdzie można być narażonym na kradzież).

24. Jeżeli wystąpiła sytuacja, która sprzyja kradzieży, sprawdź, czy masz karty (np. po wejściu do pociągu, w przedziale).

dr hab. REMIGIUSZ W. KASZUBSKI

dyrektor w Związku Banków Polskich

JĘDRZEJ GRODZICKI

doradca prezesa Związku Banków Polskich

Infor.pl
Maturzyści 2024: jak wybierają studia, czym się kierują, dlaczego co trzeci nie zamierza ubiegać się o miejsce na wyższej uczelni
15 cze 2024

Decyzja, jaką podejmują młodzi ludzie przy wyborze uczelni, to nie tylko klucz do ich przyszłej kariery, ale także ważny krok w rozwoju osobistym. Dlatego wśród uczniów panuje… ostrożność. Nie spieszą się z jednoznacznymi deklaracjami i rozważają różne opcje, co będą robić po maturze.

Koniec z zakazem handlu w niedzielę: właściciele małych sklepów nie obawiają się powrotu niedziele handlowych – pod jednym warunkiem
15 cze 2024

Przywrócenie niedziel handlowych w miejsce zakazu handlu to nie problem. Dla właścicieli małych sklepów nie ma znaczenia, czy niedziel z zakazem handlu jest 45 czy handlowe są wszystkie niedziele. Ważne, by klienci przychodzili do małych sklepów i robili w nich zakupy, zostawiając dużo gotówki.

232 tys. osób, tyle ma niezapłacone przeterminowane rachunki za telefon i Internet. Czy przyjdzie komornik, co za to grozi
15 cze 2024

Internet i telefon to narzędzia, bez których nie wyobrażamy sobie dzisiaj życia. Nie służą już tylko do komunikowania, ale pozwalają na dostęp do wielu usług, stanowią centrum rozrywki, są przydatne w nauczaniu. Mimo to wiele osób dopuszcza do tego, by takich możliwości pozbawił ich komornik.

Podróbki markowych produktów wciąż są problemem, jak rozpoznać czy kupowana rzez jest oryginalna
15 cze 2024

Podróbki markowych towarów są teraz problemem większym niż kiedykolwiek wcześniej, Procesy produkcji i sprzedaży podróbek były trudne do opanowania już w erze stadionowych targowisk. Teraz – wraz z popularyzacją mediów cyfrowych – skala rozprzestrzeniania się falsyfikatów zyskała niespotykany wymiar.

Na jakie formy wsparcia mogą liczyć osoby, planujące w tej chwili zakup mieszkania, przegląd aktualnych możliwości
15 cze 2024

Nabycie nowego mieszkania zwykle stanowi duże wyzwanie finansowe, niezależnie od tego, czy kupującym jest singiel, para czy też rodzina z dziećmi. Rządowe programy wsparcia na zakup nieruchomości ewoluują – co pewien czas zmieniają swoje nazwy i warunki.

Nowe podejście do nauki online. Coraz więcej Polaków uczy się dla własnej wiedzy a nie dla dyplomów naukowych
15 cze 2024

Nauka on-line to nowy styl życia Polaków. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości i Uniwersytet Jagielloński, 71% dorosłych Polek i Polaków kontynuuje naukę po zakończeniu etapów obowiązkowej edukacji w sposób nieformalny.

Min. B. Nowacka: Kontrole w szkołach ze słabymi wynikami. Matura 2025 r. dalej łatwa
15 cze 2024

Dalej łatwo zdać maturę. Aż do 2026 roku nie ma ryzyka oblania egzaminu dodatkowego przez punkty. Słabsze szkoły (takie, których uczniowie mają złe wyniki) muszą się przygotować na kontrole kuratorów. Sprawdzą doskonalenie zawodowe nauczycieli w szkołach uzyskujących najniższe wyniki z egzaminu ósmoklasisty.

Renta rodzinna z ZUS. Zmieniły się kwoty graniczne przychodu
15 cze 2024

Renta rodzinna z ZUS. Od początku czerwca uczniowie i studenci, którzy pobierają rentę rodzinną z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, mogą więcej dorobić do swojego świadczenia. Zmieniły się kwoty graniczne przychodu, które będą obowiązywać do końca sierpnia.

Polscy konsumenci coraz chętniej robią zakupy za pośrednictwem portali społecznościowych
15 cze 2024

Cztery na pięć polskich firm odnotowało wzrost przychodów ze sprzedaży w serwisach społecznościowych. Nowe technologie dają nowe możliwości przedsiębiorcom, którzy chcą i potrafią z nich korzystać. Konsumenci coraz chętniej kupują wykorzystując do tego media społecznościowe.

Rozliczenie PIT w 2024 roku. Rekordowo szybkie zwroty podatku - średnio 15 dni od złożenia deklaracji
14 cze 2024

Krajowa Administracja Skarbowa podsumowała ostatni "sezon  PIT-owy", czyli rozliczenie podatkowe dochodów osób fizycznych uzyskanych w 2023 roku. 95%, czyli ponad 23 mln deklaracji podatkowych za 2023 r. podatnicy złożyli elektronicznie, z czego większość, bo aż 13,8 mln przez usługę Twój e-PIT. Tylko 1,4 mln zeznań wpłynęło w wersji papierowej. W tym roku urzędy skarbowe rekordowo szybko zwracały nadpłaty podatku – średnio w ciągu 15 dni. Pierwszy raz z usługi Twój e-PIT skorzystali przedsiębiorcy, którzy złożyli w ten sposób ponad 910 tys. dokumentów. OPP mogą w tym roku otrzymać rekordowa sumę 1,9 mld zł.

pokaż więcej
Proszę czekać...