Paraliżu urzędów nie będzie

Obaw Ministerstwa Finansów, że od nowego roku urzędy skarbowe zostaną sparaliżowane zalewem wniosków o zwrot osobom fizycznym VAT za materiały budowlane, nie potwierdzają przedstawiciele izb skarbowych. Ich zdaniem, zainteresowanie zwrotem może być duże, ale paraliżu urzędów nie będzie.

O paraliżu, jaki mógłby nastąpić w związku ze zwrotem VAT, na razie nikt z przedstawicieli organów podatkowych nie mówi. – Nie ulega wątpliwości, że realizacja przepisów związanych ze zwrotem osobom fizycznym VAT na materiały budowlane, znacząco wpłynie na obciążenie pracą urzędów skarbowych. Szacujemy, że krąg osób zainteresowanych skorzystaniem z nowej preferencji podatkowej będzie porównywalny z liczbą podatników korzystających z dotychczasowych ulg mieszkaniowych, z niezwykle popularną ulgą remontową na czele – wyjaśniał Mariusz Olech z Izby Skarbowej w Lublinie. Jednocześnie dodał, że trzeba mieć na uwadze, iż zwrot VAT nie będzie jedyną powszechnie wykorzystywaną ulgą, ponieważ wielu podatników zechce odliczyć w swoich PIT-ach wydatki poniesione na dostęp do internetu. Jeżeli dodać do tego nowe obowiązki związane z korygowaniem przez urzędy skarbowe błędnie wypełnionych deklaracji, w tym zeznań rocznych – których tradycyjnie znaczny odsetek zawiera różnego rodzaju pomyłki – okaże się, że na brak pracy urzędnicy z pewnością nie będą narzekać. Na podobne problemy wskazywano w Katowicach, Opolu, Warszawie.

Będzie więcej pracy

Są również głosy, że procedura zwrotu VAT znacznie utrudni pracę urzędników. Zdaniem Mariusza Jędraszewskiego z Izby Skarbowej w Krakowie, do obsługi wniosków o zwrot VAT nie zostały przekazane, i tak już mocno obciążonym urzędom skarbowym, żadne dodatkowe etaty, co oznacza, że nowymi obowiązkami obarczeni zostaną obecni pracownicy. Będą o­ni zmuszeni przez to zaniedbywać swoje powszednie obowiązki.

Konieczny będzie wniosek

Zwrot będzie przysługiwał osobom fizycznym od 1 stycznia 2006 r. Będzie dotyczył wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, które do 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką VAT w wysokości 7 proc., a od 1 maja 2004 r. są objęte 22-proc. VAT. Poniesione przez podatnika wydatki będą musiały być udokumentowane fakturą VAT.
Maria Bojczuk z Izby Skarbowej w Kielcach wyjaśniła, że procedurę zwrotu części wydatków będzie rozpoczynał wniosek osoby fizycznej złożony w urzędzie skarbowym właściwym ze względu na miejsce zamieszkania osoby składającej wniosek. Do wniosku trzeba będzie dołączyć: kopię pozwolenia na budowę lub dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu, a także kopie faktur. W terminie 6 miesięcy od dnia złożenia wniosku naczelnik urzędu skarbowego wyda decyzję o zwrocie. Kwota zwrotu zostanie wypłacona w terminie 25 dni od dnia doręczenia decyzji.

Trwają już szkolenia

Sprawa budzi duże zainteresowanie podatników. Sprawdziliśmy, jak przygotowują się do nowych obowiązków urzędnicy. – W urzędach skarbowych województwa pomorskiego trwają prace mające na celu przygotowanie stanowisk w salach operacyjnych do obsługi osób składających wnioski o zwrot VAT. Obserwuje się też, że coraz częściej do urzędów zgłaszają się osoby w celu uzyskania informacji o formie i innych wymogach dotyczących tego zwrotu – powiedziała Monika Kopiecka z Izby Skarbowej w Gdańsku. W urzędach odbywają się również szkolenia pracowników w tym zakresie. Jest tak m.in. w urzędach skarbowych województwa warmińsko-mazurskiego.

Podatnicy mogą pomóc

Co zatem powinni robić podatnicy? Powinni już obecnie przygotować się do prawidłowego napisania wniosku, aby zawierał wszystkie wymagane ustawą informacje i załączniki. – Na wniosku należy nakleić znaki opłaty skarbowej w wysokości 5 zł od wniosku i 50 gr od każdego załącznika. Pozwoli to na uniknięcie wezwań o uzupełnienie wniosku, przedłużenia terminu załatwienia lub pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia w przypadku nieuzupełnienia wniosku pomimo wezwania – argumentowała Agnieszka Jóźwin z Izby Skarbowej w Opolu. Renata Borkowska z Izby Skarbowej w Łodzi zwróciła również uwagę na fakt, że w celu uniknięcia kłopotów wskazane byłoby, aby już teraz podatnicy zaczęli gromadzić faktury dokumentujące poniesione wydatki. Można się o nie upomnieć nawet 90 dni po dokonaniu zakupu. – Należy zwrócić uwagę na spełnienie wszystkich wymogów przy złożeniu wniosku – dopilnować, aby wniosek był kompletny, zawierał wszystkie wymagane ustawą załączniki. Jest to w interesie podatnika, bowiem urząd skarbowy jest zwolniony z oprocentowania zwrotu za nieterminowe wydanie decyzji w przypadku winy podatnika – dodała Renata Borkowska.

Co powinien m.in. zawierać wniosek o zwrot VAT:

imię i nazwisko, NIP, adres miejsca zamieszkania osoby fizycznej, a w przypadku małżeństwa – obojga małżonków;
wskazanie właściwego urzędu skarbowego, do którego kierowany jest wniosek;
rodzaj poniesionych wydatków;
rok rozpoczęcia inwestycji;
wykaz faktur oraz wartość poniesionych wydatków;
kwotę zwrotu;
oświadczenie o zakresie przeprowadzonego remontu, jeżeli roboty te nie wymagają pozwolenia na budowę;
wskazanie sposobu wypłaty kwoty zwrotu; jeżeli wypłata ma nastąpić za pośrednictwem banku – wskazanie numeru rachunku bankowego, na który ma być dokonana wpłata.

Ewa Matyszewska


Infor.pl
Etykieta komunikacji mailowej w biznesie
10 cze 2025

W dobie cyfrowego obiegu informacji, wiadomość e-mail stała się jednym z najważniejszych narzędzi komunikacji w biznesie. To, jak piszemy i wysyłamy wiadomości, świadczy nie tylko o naszym profesjonalizmie, ale też o szacunku do odbiorcy. Niniejszy tekst przybliża zasady etykiety mailowej, które pomagają budować wiarygodność i pozytywny wizerunek w relacjach zawodowych.

Dochód podstawowy zamiast 800 plus? Nawet 1700 zł miesięcznie dla wszystkich. Kiedy decyzja?
10 cze 2025

Niektórzy eksperci proponują, by zastąpić dzisiejsze świadczenia rodzinne – w tym 800 plus i 300 plus – jednolitą, comiesięczną wypłatą 1 700 zł dla każdego obywatela, bez kryterium dochodowego i bez konieczności składania wniosków. Wyjaśniamy, skąd wziął się pomysł, ile mógłby kosztować budżet i dlaczego wywołuje tyle emocji.

6 miesięcy vacatio legis i gotowy projekt deregulacyjny to za mało. Deregulacja musi przyspieszyć
10 cze 2025

Przedsiębiorcy pozytywnie oceniają 6 miesięcy vacatio legis i gotowy projekt deregulacyjny zakładający uproszczenie prowadzenia działalności nierejestrowanej czy milczącą zgodę w wyszczególnionych w ustawie zagadnieniach gospodarczych, ale to za mało. Deregulacja musi przyspieszyć.

Pilotaż skróconego czasu pracy. Już wkrótce poznamy szczegóły
10 cze 2025

W Polsce rusza pierwszy w Europie Środkowo-Wschodniej ogólnokrajowy pilotaż skróconego czasu pracy. Już wkrótce poznamy szczegóły programu, który ma na celu poprawę dobrostanu pracowników przy jednoczesnym utrzymaniu efektywności pracy i poziomu wynagrodzeń. Inicjatywa budzi duże zainteresowanie zarówno wśród pracodawców, jak i ekspertów rynku pracy.

Komunikat PKW: Nieprawidłowości w maksymalnie 10 komisjach; będzie sprawozdanie z wyborów prezydenckich
10 cze 2025

Państwowa Komisja Wyborcza przygotowuje obecnie sprawozdanie analizując m.in. informacje przekazywane przez okręgowe komisje wyborcze - podała 10 czerwca PKW w komunikacie. Szef PKW Sylwester Marciniak powiedział mediom, że sygnały o możliwych nieprawidłowościach dotyczą nie więcej niż 10 komisji, co na tym etapie nie powinno mieć wpływu na wynik wyborów.

Efektywny controlling w biznesie – czyli jaki? Jakie procesy w firmie można zauważalnie usprawnić dzięki wdrożeniu controllingu?
10 cze 2025

Controlling to znacznie więcej niż tylko kontrola kosztów czy tworzenie raportów. To kompleksowe podejście do zarządzania przedsiębiorstwem, które dostarcza informacji niezbędnych do podejmowania trafnych decyzji. Efektywny controlling staje się dziś jednym z kluczowych elementów przewagi konkurencyjnej, szczególnie w czasach dynamicznych zmian, rosnącej złożoności i presji na efektywność. Ale które obszary działalności firmy najbardziej zyskują na wdrożeniu nowoczesnego controllingu?

Sondaż zaufania: Jest zupełnie nowy lider, już nie Rafał Trzaskowski
10 cze 2025

W najnowszym sondażu zaufania Rafał Trzaskowski traci pozycję lidera. Zastępuje go były prezydent Aleksander Kwaśniewski, który debiutuje w zestawieniu. Wzrosty notują Sławomir Mentzen i Karol Nawrocki, a Donald Tusk i Jarosław Kaczyński tracą poparcie społeczne.

Patologie publicznej służby zdrowia. OZPSP: Pieniądze ze składki zdrowotnej nie idą na leczenie, ale na zyski dla prywatnych firm; lekarz na kontrakcie to prywatna działalność prowadzona na szpitalnym sprzęcie
10 cze 2025

W ochronie zdrowia państwo nie istnieje; publiczny system to maszynka do zarabiania pieniędzy - powiedział w wywiadzie dla PAP Mariusz Trojanowski z Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Szpitali Powiatowych (OZPSP). Pieniądze ze składki zdrowotnej nie idą na leczenie, ale na zyski dla prywatnych podmiotów - podkreślił.

Nie dla teściów 7000 zł zasiłku pogrzebowego. Prezydent RP podpisał ustawę
10 cze 2025

Wreszcie! Wreszcie, po tylu latach jest ustawa podwyższająca kwotę zasiłku pogrzebowego z 4 000 zł do 7 000 zł, takie kwoty nie są jednak przewidziane dla każdego. Ustawa z dnia 9 maja 2025 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw, podpisana przez Prezydenta w dniu 30 maja 2025 r - przewiduje szereg wyjątków i zastrzeżeń!

Już postanowione. Od lipca praca tylko przez cztery dni w tygodniu. Będzie 35-godzinny tydzień pracy
10 cze 2025

Przemęczeni zestresowani... Polacy dołączyli do czołówki najbardziej zapracowanych narodów w Europie. To zdanie potwierdzają dane Eurostatu. Tak jak my harują też Grecy i Rumuni. Czy będziemy pracować mniej? Na razie resort rodziny, pracy i polityki społecznej deklaruje, że do końca tej kadencji rządu czyli do 2027, zostaną w naszym kraju wdrożone przepisy skracające czas pracy. Są jednak tacy, którzy na ustawowe rozwiązania nie czekają i rewolucyjne zmiany wprowadzają sami.

pokaż więcej
Proszę czekać...