REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Etykieta komunikacji mailowej w biznesie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wojciech Országh
Radca prawny specjalizujący się w prowadzeniu sporów sądowych oraz windykacji należności
laptop, komputer, email, mail
Etykieta komunikacji mailowej w biznesie
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W dobie cyfrowego obiegu informacji, wiadomość e-mail stała się jednym z najważniejszych narzędzi komunikacji w biznesie. To, jak piszemy i wysyłamy wiadomości, świadczy nie tylko o naszym profesjonalizmie, ale też o szacunku do odbiorcy. Niniejszy tekst przybliża zasady etykiety mailowej, które pomagają budować wiarygodność i pozytywny wizerunek w relacjach zawodowych.

rozwiń >

I. Etyka biznesu

Życie w społeczeństwie opiera się na relacjach międzyludzkich. To jak ludzie czują się w naszym towarzystwie wywiera bezpośredni wpływ na to, w jaki sposób odbierani jesteśmy my, nasza organizacji, czy też produkt lub usługa, która chcemy zaprezentować. Savoir-vivre, a więc sztuka bycia i życia z klasą to zbiór uniwersalnych zdałoby się rzec zasad, które budują atmosferę harmonii i wzajemnego szacunku. W kontekście biznesu, zasady te nabierają szczególnego znaczenia, ponieważ stanowią one fundament do budowania profesjonalnego wizerunku oraz długotrwałych relacji opartych na empatii i zaufaniu. Nie chodzi tu jedynie o suchą znajomość reguł, takich jak zasady ubioru, czy precedencji, ale przede wszystkim o autentyczny styl bycia i funkcjonowania. Dobre maniery, szacunek dla rozmówcy, punktualność, dyskrecja oraz umiejętność słuchania to elementy, które razem składają się na etykę biznesu, wpływając na postrzeganie zarówno pojedynczych osób, jak i całej organizacji.

REKLAMA

REKLAMA

II. Komunikacja elektroniczna

Obecnie, większość komunikacji przeniosła się do świata wirtualnego, przez co znaczenie etykiety w komunikacji elektronicznej zyskało na wartości. Codzienna wymiana maili i wiadomości na komunikatorach stanowi krwiobieg współczesnego biznesu, umożliwiając szybki przepływ informacji, podejmowanie decyzji i koordynację działań na odległość. Komunikujemy się wewnątrz organizacji, ale przesyłamy także newsletter-y, oferty, czy zapytania do innych firm. Wiadomość, jaką wysyłamy, a właściwie sposób, w jaki ją dostarczamy i to jak ona wygląda to wizytówka naszej kultury biznesowej. Poprawnie sformułowane wiadomości, z zachowaniem odpowiedniej formy i tonu, świadczą o naszej dbałości o szczegóły, szacunku dla czasu odbiorcy i profesjonalnym podejściu do powierzonych zadań.

Niestety, powszechność łatwość korzystania z poczty elektronicznej, szybkość, automatyczność, czy masowość prowadzą do tego, że kierując wiadomość email, czy na komunikatorze coraz rzadziej widzimy po drugiej stronie człowieka i zaniedbujemy etykietę. Brak odpowiednich zwrotów grzecznościowych, chaotyczna struktura czy niezrozumiały temat mogą prowadzić do nieporozumień, a nawet do zniechęcenia odbiorcy przez co nawet najbardziej merytoryczna wiadomość może nie zyskać należnej uwagi, czy zrozumienia.

Poniżej prezentuję kilka praktycznych wskazówek, jak formułować maile budujące pozytywne relacje i wzmacniające pozytywny wizerunek autora oraz reprezentowanej przez niego organizacji.

REKLAMA

III. Adres nadawcy

Adres z jakiego kierujemy wiadomość to pierwsza rzecz, na jaką odbiorca zwraca uwagę. Oczywiście najlepiej, aby profesjonalista korzystał z adresu w domenie organizacji, którą reprezentuje. Szczególnie, jeżeli prowadzimy firmę warto zadbać o korzystanie z adresów mailowych powiązanych z jej nazwą, a nie zakończonych domeną powszechnego dostawcy poczty. Jeżeli jednak z jakiś przyczyn korzystamy, czy to z konta prywatnego, czy nie zdecydowaliśmy się na własną domenę to nasz adres powinien być m.in.:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. stosowny (niezawierający pseudonimów, cyfr, nie być wulgarny),
  2. pozwalać na zidentyfikowanie nadawcy,
  3. łatwy do zapamiętania i podania np. w rozmowie.

IV. Temat wiadomości

Temat wiadomości pozwala odbiorcy dowiedzieć się, czego ona dotyczy i podjąć decyzję, czy i ewentualnie jak pilnie chce się z nią zapoznać. Temat wiadomości nie powinien być zbyt długi (powinien mieścić się w przeważającej części z wyświetlanym na ekranie polu z tematem).

Pole „temat” powinno zawierać esencję wiadomości, jaką kierujemy, ale nie całą wiadomość (np. „Wniosek o urlop”; „Podsumowanie spotkania z dnia ...; „Oferta współpracy – windykacja należności”; „Prośba o przesłanie oferty – najem naczepy”). Dobry temat znacznie zwiększa szansę na zainteresowanie odbiorcy naszą wiadomością.

W toku korespondencji warto także edytować pole „temat” i usuwać pojawiające się w toku „Fw:”, czy „Re:” w wiadomości.

Temat należy zacząć z dużej litery. Nie należy używać w nim emotikon, czy nadużywać znaków zapytania i wykrzykników. Nie należy także używać wersalików.

V. Odbiorcy wiadomości

Wymieniając odbiorców powinniśmy kierować się zasadą precedencji umieszczając ich w odpowiedniej kolejności, kierując się zajmowanymi przez nich stanowiskami (w relacjach biznesowych nie stosuje się precedencji wynikającej z płci i wieku), z tym że klienta lub jego przedstawicieli umieścić powinniśmy przed członkami swojego zespołu, czy firmy oddając im tym samym pierwszeństwo i akcentując wagę, jaką ma dla naszej organizacji relacja z klientem.

To samo dotyczy pola „do wiadomości”, gdzie jednak nie powinniśmy umieszczać osób przypadkowych - dotychczas nieuczestniczących w korespondencji (chyba że wprowadzamy ich do korespondencji i informujemy o tym w treści wiadomości, np. „(...) dodaję do wiadomości Pana Jana Nowaka – specjalistę działu kadr, który przygotuje dla Pani umowę i poprowadzi Panią przez dalszy proces związany z zatrudnieniem”). Dodawanie bez uzasadnienia osób „do wiadomości”, szczególnie przełożonych naszych lub adresata celem oparcia się o ich autorytet lub zaszkodzenia drugiej osobie jest małostkowe i świadczy o braku taktu. Podobnie nietaktowne będzie korzystanie z „ukrytego do wiadomości”.

Jeżeli chcemy pouczyć nadawcę wiadomości możemy skorzystać z opcji „odpowiedz” (zamiast „odpowiedz wszystkim”) i rozwiązać spór osobiście (na ile pozwala na to mail). Jeżeli jednak uważamy, że z treścią korespondencji powinien zapoznać się ktoś inny (przełożony, przedstawiciel kadr, osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń wewnętrznych) to powinniśmy wiadomość „przekazać dalej” zamiast wprowadzać taką osobę do korespondencji ze wszystkimi wbrew jej woli i bez uzasadnienia.

VI. Powitanie

Nie powinno się zaczynać wiadomości słowem „witam”. W relacjach oficjalnych powinniśmy korzystać z form „Szanowni Państwo / Szanowny Panie / Szanowna Pani”. Dopuszczalne będzie także korzystanie z tytulatury należnej danemu zawodowi, stopniowi naukowemu, stopniowi wojskowemu, czy pełnionej funkcji, np. „Szanowny Panie Sędzio / Szanowna Pani Profesor / Szanowny Panie Poruczniku / Szanowna Pani Prezes”.

W oficjalnej korespondencji mailowej nie stosuje się rozbudowanych zwrotów, np. „Wielce Szanowni Państwo”. Błędem jest dodawanie do zwrotu „Szanowny Panie / Szanowna Pani” imienia, np. „Szanowny Panie Janie / Szanowna Pani Anno”.

Ważne! Od początku wiadomości formułowanej w języku polskim obowiązują nas zasady polskiej gramatyki. Po zwrocie „Szanowny Panie” powinniśmy umieścić przecinek lub wykrzyknik. Jeżeli zdecydujemy się na przecinek to pierwszy wers wiadomości powinniśmy zacząć od małej litery, ponieważ jest to fragment zdania, które zaczęliśmy wcześniej. Tym samym:

„Szanowny Panie,
w nawiązaniu do Naszej wczorajszej rozmowy...”

lub

„Szanowny Panie!
Dziękuję za przesłaną wiadomość...”

W codziennych relacjach wewnątrz organizacji oraz w stosunkach z osobami, z którymi relacja nie wymaga sformalizowania możemy rozpocząć wiadomość od „Dzień dobry”, a w stosunku do osób, z którymi jesteśmy na „Ty” od „Cześć”, „Drogi Kolego”. Powinniśmy wystrzegać się jednak korzystania z formy „Drodzy” lub „Szanowni” bez wskazania do kogo kierujemy wiadomość („Drodzy Współpracownicy” / „Szanowne Koleżanki”).

VII. Treść wiadomości

Gdybym miał wskazać trzy najpopularniejsze dowody w sądowym postępowaniu gospodarczym to korespondencja mailowa na pewno znalazłaby się w tej trójce. Tworząc maila trzeba sobie uzmysłowić, że kiedy opuści on naszą skrzynkę to bezpowrotnie tracimy nad nim kontrolę. Odbiorca może go zapisać, wydrukować, przekazać dalej. Taka wiadomość może stanowić dowód w postępowaniu sądowym. Może też zostać wykorzystana, jako materiał szkoleniowy. Wysyłając maila nie jesteśmy w stanie realnie ocenić ile razy i przez kogo będzie czytany. Powinniśmy więc postarać się, aby dobrze świadczył o nas i o naszej organizacji.

Wiadomość powinna być napisana czytelną (i tą samą) czcionką, w jednym rozmiarze. Wiadomość warto dzielić na akapity, a nawet na punkty, podpunkty i tirety (dla zachowania jednolitości warto posiłkować się tutaj zasadami techniki prawodawczej, czyli regułami konstruowania aktów normatywnych przez legislatorów). Szczególnie istotna jest poprawność językowa (ortografia, gramatyka, interpunkcja). W każdej wiadomości mailowej powinniśmy kierować się ogólnymi zasadami savoir-vivre, a więc starać się, aby druga osoba dobrze czuła się w naszym towarzystwie. W tym przypadku będzie to adresat wiadomości.

Wypada tym samym poinformować adresata dlaczego kierujemy do niego wiadomość oraz czego w związku z tym od niego oczekujemy (tego przede wszystkim brakuje wielu autorom maili). Jeżeli załączamy do maila jakieś pliki to wypada o tym poinformować w treści wiadomości, a jeżeli jest ich więcej to je wymienić (i posortować). Pamiętać należy także o odpowiednim nazwaniu załączników (nie „cv_maciek(3)-kopia” a „CV Maciej Kowalski – Specjalista ds. cyberbezpieczeństwa”.

VIII. Zakończenie wiadomości

Zakończenie wiadomości powinno korespondować z początkiem, a więc być na tym samym poziomie sformalizowania. Jeżeli zaczęliśmy od „Szanowny Panie / Szanowna Pani /Szanowni Państwo” to możemy zakończyć np. „Łączę wyrazy szacunku i poważania / Z poważaniem / Z wyrazami uszanowania”. Jeżeli jednak jest to mniej formalna wiadomość rozpoczęta od „Dzień dobry / Cześć / Drodzy Koledzy” to na końcu możemy umieścić „Pozdrawiam / Z pozdrowieniami / Pozdrawiam serdecznie”.

Ważne! Po pozdrowieniu nie umieszczamy przecinka! Właściwym będzie więc napisać:

„Z poważaniem
Wojciech Országh
radca prawny”

lub

„Pozdrawiam
Wojciech Országh
radca prawny”.

Dodatkowo, nazwę zajmowanego przez nas stanowiska, czy pełnionej funkcji (za wyjątkiem funkcji państwowych), co do zasady zapisujemy z małej litery (odwrotnie niż w tytulaturze adresata), aby okazać szacunek odbiorcom wiadomości.

Korespondencja służbowa powinna być wysyłana wyłącznie w godzinach pracy Naszej organizacji. To samo dotyczy odpowiadania na wiadomości (nawet te otrzymane o niestandardowej porze). W tym celu możemy skorzystać z opcji „zaplanuj wysyłanie” i przygotowanego maila automatycznie nadać w stosownej dla niego porze.

Na wiadomość wypada odpowiedzieć najpóźniej do końca następnego dnia roboczego. W dobrym tonie jest poinformować nadawcę, że z odpowiedzią powrócimy w późniejszym czasie. Jeżeli planujemy nieobecność wypada ustawić tzw. „zwrotkę” z informacją o nieobecności i braku możliwości terminowej odpowiedzi.

IX. Podsumowanie

Dobre maniery, szacunek dla rozmówcy, punktualność, dyskrecja oraz umiejętność słuchania to elementy, które razem składają się na etykę biznesu, wpływając na postrzeganie zarówno pojedynczych osób, jak i całej organizacji. Sam takt nie zastąpi wiedzy i jakości oferowanych usług, ale niekulturalne zachowanie może skutecznie uniemożliwić przedstawienie oferty lub nawiązanie wartościowych relacji.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowa fotowoltaika na budynkach [harmonogram]. Tak nowe przepisy unijne zmienią polski rynek budowlany

Unijna dyrektywa EPBD (Energy Performance of Buildings Directive), której implementacja w Polsce nastąpi do 2026 roku, wprowadza obowiązek instalacji paneli fotowoltaicznych lub kolektorów słonecznych na dachach określonych typów budynków. To jedno z najważniejszych rozwiązań prawnych w obszarze transformacji energetycznej ostatnich lat, które może na trwałe zmienić sposób projektowania i eksploatacji nieruchomości w Polsce. Sprawdź, czy zmiany dotyczą również ciebie

Rozczarowanie w Sejmie. Kierowcy nie dostaną ulgi od składki OC

Nie będzie można wycofać samochód osobowy (każdy) z użytkowania i nie płacić OC. Komisja Sejmowa proponuje umieszczenie w koszu większości postulatów deregulacji polskiego prawa. Miał skorzystać każdy kierowca. Urzędów miało nie będzie już interesował powód wycofania samochodu z ruchy. Autorzy ustawy chcieli dać kierowcom możliwość wycofania z użytkowania samochodu bo: "drugi samochód w rodzinie", "wyjazd za granicę", "kamper używany raz na jakiś czas" (powodu nie trzeba było uzasadniać).

Czy będzie dodatek dla rencistów niezdolnych do pracy i samodzielnej egzystencji?

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nadal prowadzi prace nad wprowadzeniem dodatku dla osób z orzeczeniem o całkowitej niezdolności do pracy oraz orzeczeniem o niezdolności do samodzielnej egzystencji, pobierających inne świadczenia niż renta socjalna. Tak wynika z odpowiedzi udzielonej portalowi Infor.pl. Aktualnie nie można jednak wskazać terminu wejścia w życie planowanych zmian.

Rewolucja w księgach wieczystych? Nowe przepisy zmienią dostęp do danych właścicieli nieruchomości i uderzą w nielegalne portale

Nowelizacja ustawy o księgach wieczystych i hipotece ma całkowicie zmienić sposób, w jaki Polacy uzyskują dostęp do danych o nieruchomościach. Koniec z anonimowym podglądaniem rejestrów – rząd chce wprowadzić obowiązkowe logowanie i pełną identyfikację użytkowników, by powstrzymać kradzież danych, handel informacjami i działalność nielegalnych portali.

REKLAMA

Zasiłek opiekuńczy 2025: także na opiekę nad chorym rodzicem lub innym członkiem rodziny. Warunki, zasady, kwota i okres przysługiwania

ZUS informuje, że zasiłek opiekuńczy przysługuje nie tylko na chore dziecko, ale można z niego skorzystać także w sytuacji, gdy naszego wsparcia i pomocy w chorobie potrzebuje rodzic. W ciągu roku kalendarzowego przysługuje 14 dni zasiłku z tytułu sprawowania opieki nad chorym rodzicem.

Zużyte chusteczki higieniczne i ręczniki papierowe nie trafią już do odpadów zmieszanych. Do 31 grudnia 2025 r. każdy właściciel nieruchomości musi, na własny koszt, wyposażyć się w nowy pojemnik na odpady, spełniający szczególne wymagania

Wyodrębnienie nowej frakcji odpadów komunalnych (a konkretnie podział bioodpadów na dwie odrębne frakcje) i wprowadzenie od 1 stycznia 2026 r. nowego pojemnika na śmieci, celem gromadzenia w nim odpadów kuchennych (do których zaliczone zostały m.in. chusteczki higieniczne i ręczniki papierowe) – to działanie zaradcze podjęte przez jedną z gmin w Polsce, celem poprawy poziomu odpadów poddawanych recyklingowi, który na rok 2026 został ustalony na poziomie co najmniej 56% wszystkich zebranych odpadów w gminie. Może być to jednak wskazówka również dla innych gmin, które nie osiągają wymaganych wysokich progów przygotowania odpadów do ponownego użycia i recyklingu i jednocześnie – przestroga dla właścicieli nieruchomości, którzy nie wywiązują się z obowiązku selektywnego zbierania odpadów. Gminy nie pozostają bowiem bezczynne wobec takiego postępowania, które może skutkować podwyżką opłat za śmieci o nawet 400%.

Nowelizacja kodeksu pracy: Nie jest prosto na nowo przeliczyć staż. Dłuższe urlopy, wyższe odprawy, awans. Wszystko zależy od ZUS

Kto składa wnioski i otrzymuje zaświadczenia z ZUS? Pracownicy, którzy będą mieli 2 lata na wdrożenie najnowszego przywileju z Kodeksu Pracy. Polega on na ponownym przeliczeniu okresu zatrudnienia poprzez uwzględnienie w nim umów cywilnoprawnych i prowadzenia własnej firmy. Np. w 2026 r. pracodawca doliczy pracownikowi do okresu zatrudnienia (staż pracy) 4 lata przepracowane na umowie zlecenia z okresu studiów w 2018 r. Dzięki temu będzie miał dłuższy urlop (26 dni a nie 20 dni) czy wyższą odprawę. UWAGA! Pracodawca nie załatwi dokumentów niezbędnych do przeliczenia stażu pracy za pracownika. Musi mieć dokument (zaświadczenie) będący podstawą prawną. To wystawia ZUS tylko na wniosek pracownika.

Kredyty hipoteczne oparte na WIBOR: Kontrowersje, stanowisko TSUE i analiza potencjalnego powództwa o usunięcie „wadliwego” wskaźnika

W 2025 roku kredyty hipoteczne w Polsce pozostają silnie uzależnione od wskaźnika WIBOR (Warsaw Interbank Offered Rate), który determinuje oprocentowanie zmiennych rat kredytu lub pożyczki. Według danych z lipca 2025 r., WIBOR 3M wynosi 4,96%, a WIBOR 6M – 4,79%, co po serii obniżek stóp procentowych NBP (ostatnia we wrześniu o 0,25 pp.) przyniosło ulgę kredytobiorcom. Prognozy wskazują na potencjalny dalszy spadek do ok. 4,18% w ciągu najbliższych miesięcy, co mogłoby obniżyć raty o 60-70 zł przy umowie kredytu opiewającej na 400 tys. zł.

REKLAMA

Ustawa o zawodzie psychoterapeuty: szansa na zmianę czy kolejny chaos?

Czy ustawa o zawodzie psychoterapeuty uporządkuje rynek i zwiększy bezpieczeństwo pacjentów, czy raczej wprowadzi dodatkowy chaos? O tym, jakie szanse i zagrożenia wiążą się z projektowanymi zmianami, opowiada dr hab. Łukasz Gawęda, prof. IP PAN, psycholog i badacz mechanizmów zaburzeń psychicznych.

Widmo bankructwa wisi nad polskimi firmami. Co trzeci przedsiębiorca obawia się zamknięcia biznesu

Dużo firm w Polsce boi się dziś, że ich klienci nie zapłacą na czas – wynika z najnowszego raportu. Zatory płatnicze pochłaniają tygodniowo nawet kilkanaście godzin pracy i kosztują firmy utratę płynności, reputacji i szans rozwojowych. Aż 30% przedsiębiorstw z sektora MŚP przyznaje, że w perspektywie dwóch lat ryzykuje upadłość.

REKLAMA