REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Etykieta komunikacji mailowej w biznesie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wojciech Országh
Radca prawny specjalizujący się w prowadzeniu sporów sądowych oraz windykacji należności
laptop, komputer, email, mail
Etykieta komunikacji mailowej w biznesie
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W dobie cyfrowego obiegu informacji, wiadomość e-mail stała się jednym z najważniejszych narzędzi komunikacji w biznesie. To, jak piszemy i wysyłamy wiadomości, świadczy nie tylko o naszym profesjonalizmie, ale też o szacunku do odbiorcy. Niniejszy tekst przybliża zasady etykiety mailowej, które pomagają budować wiarygodność i pozytywny wizerunek w relacjach zawodowych.

rozwiń >

I. Etyka biznesu

Życie w społeczeństwie opiera się na relacjach międzyludzkich. To jak ludzie czują się w naszym towarzystwie wywiera bezpośredni wpływ na to, w jaki sposób odbierani jesteśmy my, nasza organizacji, czy też produkt lub usługa, która chcemy zaprezentować. Savoir-vivre, a więc sztuka bycia i życia z klasą to zbiór uniwersalnych zdałoby się rzec zasad, które budują atmosferę harmonii i wzajemnego szacunku. W kontekście biznesu, zasady te nabierają szczególnego znaczenia, ponieważ stanowią one fundament do budowania profesjonalnego wizerunku oraz długotrwałych relacji opartych na empatii i zaufaniu. Nie chodzi tu jedynie o suchą znajomość reguł, takich jak zasady ubioru, czy precedencji, ale przede wszystkim o autentyczny styl bycia i funkcjonowania. Dobre maniery, szacunek dla rozmówcy, punktualność, dyskrecja oraz umiejętność słuchania to elementy, które razem składają się na etykę biznesu, wpływając na postrzeganie zarówno pojedynczych osób, jak i całej organizacji.

REKLAMA

II. Komunikacja elektroniczna

REKLAMA

Obecnie, większość komunikacji przeniosła się do świata wirtualnego, przez co znaczenie etykiety w komunikacji elektronicznej zyskało na wartości. Codzienna wymiana maili i wiadomości na komunikatorach stanowi krwiobieg współczesnego biznesu, umożliwiając szybki przepływ informacji, podejmowanie decyzji i koordynację działań na odległość. Komunikujemy się wewnątrz organizacji, ale przesyłamy także newsletter-y, oferty, czy zapytania do innych firm. Wiadomość, jaką wysyłamy, a właściwie sposób, w jaki ją dostarczamy i to jak ona wygląda to wizytówka naszej kultury biznesowej. Poprawnie sformułowane wiadomości, z zachowaniem odpowiedniej formy i tonu, świadczą o naszej dbałości o szczegóły, szacunku dla czasu odbiorcy i profesjonalnym podejściu do powierzonych zadań.

Niestety, powszechność łatwość korzystania z poczty elektronicznej, szybkość, automatyczność, czy masowość prowadzą do tego, że kierując wiadomość email, czy na komunikatorze coraz rzadziej widzimy po drugiej stronie człowieka i zaniedbujemy etykietę. Brak odpowiednich zwrotów grzecznościowych, chaotyczna struktura czy niezrozumiały temat mogą prowadzić do nieporozumień, a nawet do zniechęcenia odbiorcy przez co nawet najbardziej merytoryczna wiadomość może nie zyskać należnej uwagi, czy zrozumienia.

Poniżej prezentuję kilka praktycznych wskazówek, jak formułować maile budujące pozytywne relacje i wzmacniające pozytywny wizerunek autora oraz reprezentowanej przez niego organizacji.

III. Adres nadawcy

Adres z jakiego kierujemy wiadomość to pierwsza rzecz, na jaką odbiorca zwraca uwagę. Oczywiście najlepiej, aby profesjonalista korzystał z adresu w domenie organizacji, którą reprezentuje. Szczególnie, jeżeli prowadzimy firmę warto zadbać o korzystanie z adresów mailowych powiązanych z jej nazwą, a nie zakończonych domeną powszechnego dostawcy poczty. Jeżeli jednak z jakiś przyczyn korzystamy, czy to z konta prywatnego, czy nie zdecydowaliśmy się na własną domenę to nasz adres powinien być m.in.:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. stosowny (niezawierający pseudonimów, cyfr, nie być wulgarny),
  2. pozwalać na zidentyfikowanie nadawcy,
  3. łatwy do zapamiętania i podania np. w rozmowie.

IV. Temat wiadomości

REKLAMA

Temat wiadomości pozwala odbiorcy dowiedzieć się, czego ona dotyczy i podjąć decyzję, czy i ewentualnie jak pilnie chce się z nią zapoznać. Temat wiadomości nie powinien być zbyt długi (powinien mieścić się w przeważającej części z wyświetlanym na ekranie polu z tematem).

Pole „temat” powinno zawierać esencję wiadomości, jaką kierujemy, ale nie całą wiadomość (np. „Wniosek o urlop”; „Podsumowanie spotkania z dnia ...; „Oferta współpracy – windykacja należności”; „Prośba o przesłanie oferty – najem naczepy”). Dobry temat znacznie zwiększa szansę na zainteresowanie odbiorcy naszą wiadomością.

W toku korespondencji warto także edytować pole „temat” i usuwać pojawiające się w toku „Fw:”, czy „Re:” w wiadomości.

Temat należy zacząć z dużej litery. Nie należy używać w nim emotikon, czy nadużywać znaków zapytania i wykrzykników. Nie należy także używać wersalików.

V. Odbiorcy wiadomości

Wymieniając odbiorców powinniśmy kierować się zasadą precedencji umieszczając ich w odpowiedniej kolejności, kierując się zajmowanymi przez nich stanowiskami (w relacjach biznesowych nie stosuje się precedencji wynikającej z płci i wieku), z tym że klienta lub jego przedstawicieli umieścić powinniśmy przed członkami swojego zespołu, czy firmy oddając im tym samym pierwszeństwo i akcentując wagę, jaką ma dla naszej organizacji relacja z klientem.

To samo dotyczy pola „do wiadomości”, gdzie jednak nie powinniśmy umieszczać osób przypadkowych - dotychczas nieuczestniczących w korespondencji (chyba że wprowadzamy ich do korespondencji i informujemy o tym w treści wiadomości, np. „(...) dodaję do wiadomości Pana Jana Nowaka – specjalistę działu kadr, który przygotuje dla Pani umowę i poprowadzi Panią przez dalszy proces związany z zatrudnieniem”). Dodawanie bez uzasadnienia osób „do wiadomości”, szczególnie przełożonych naszych lub adresata celem oparcia się o ich autorytet lub zaszkodzenia drugiej osobie jest małostkowe i świadczy o braku taktu. Podobnie nietaktowne będzie korzystanie z „ukrytego do wiadomości”.

Jeżeli chcemy pouczyć nadawcę wiadomości możemy skorzystać z opcji „odpowiedz” (zamiast „odpowiedz wszystkim”) i rozwiązać spór osobiście (na ile pozwala na to mail). Jeżeli jednak uważamy, że z treścią korespondencji powinien zapoznać się ktoś inny (przełożony, przedstawiciel kadr, osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń wewnętrznych) to powinniśmy wiadomość „przekazać dalej” zamiast wprowadzać taką osobę do korespondencji ze wszystkimi wbrew jej woli i bez uzasadnienia.

VI. Powitanie

Nie powinno się zaczynać wiadomości słowem „witam”. W relacjach oficjalnych powinniśmy korzystać z form „Szanowni Państwo / Szanowny Panie / Szanowna Pani”. Dopuszczalne będzie także korzystanie z tytulatury należnej danemu zawodowi, stopniowi naukowemu, stopniowi wojskowemu, czy pełnionej funkcji, np. „Szanowny Panie Sędzio / Szanowna Pani Profesor / Szanowny Panie Poruczniku / Szanowna Pani Prezes”.

W oficjalnej korespondencji mailowej nie stosuje się rozbudowanych zwrotów, np. „Wielce Szanowni Państwo”. Błędem jest dodawanie do zwrotu „Szanowny Panie / Szanowna Pani” imienia, np. „Szanowny Panie Janie / Szanowna Pani Anno”.

Ważne! Od początku wiadomości formułowanej w języku polskim obowiązują nas zasady polskiej gramatyki. Po zwrocie „Szanowny Panie” powinniśmy umieścić przecinek lub wykrzyknik. Jeżeli zdecydujemy się na przecinek to pierwszy wers wiadomości powinniśmy zacząć od małej litery, ponieważ jest to fragment zdania, które zaczęliśmy wcześniej. Tym samym:

„Szanowny Panie,
w nawiązaniu do Naszej wczorajszej rozmowy...”

lub

„Szanowny Panie!
Dziękuję za przesłaną wiadomość...”

W codziennych relacjach wewnątrz organizacji oraz w stosunkach z osobami, z którymi relacja nie wymaga sformalizowania możemy rozpocząć wiadomość od „Dzień dobry”, a w stosunku do osób, z którymi jesteśmy na „Ty” od „Cześć”, „Drogi Kolego”. Powinniśmy wystrzegać się jednak korzystania z formy „Drodzy” lub „Szanowni” bez wskazania do kogo kierujemy wiadomość („Drodzy Współpracownicy” / „Szanowne Koleżanki”).

VII. Treść wiadomości

Gdybym miał wskazać trzy najpopularniejsze dowody w sądowym postępowaniu gospodarczym to korespondencja mailowa na pewno znalazłaby się w tej trójce. Tworząc maila trzeba sobie uzmysłowić, że kiedy opuści on naszą skrzynkę to bezpowrotnie tracimy nad nim kontrolę. Odbiorca może go zapisać, wydrukować, przekazać dalej. Taka wiadomość może stanowić dowód w postępowaniu sądowym. Może też zostać wykorzystana, jako materiał szkoleniowy. Wysyłając maila nie jesteśmy w stanie realnie ocenić ile razy i przez kogo będzie czytany. Powinniśmy więc postarać się, aby dobrze świadczył o nas i o naszej organizacji.

Wiadomość powinna być napisana czytelną (i tą samą) czcionką, w jednym rozmiarze. Wiadomość warto dzielić na akapity, a nawet na punkty, podpunkty i tirety (dla zachowania jednolitości warto posiłkować się tutaj zasadami techniki prawodawczej, czyli regułami konstruowania aktów normatywnych przez legislatorów). Szczególnie istotna jest poprawność językowa (ortografia, gramatyka, interpunkcja). W każdej wiadomości mailowej powinniśmy kierować się ogólnymi zasadami savoir-vivre, a więc starać się, aby druga osoba dobrze czuła się w naszym towarzystwie. W tym przypadku będzie to adresat wiadomości.

Wypada tym samym poinformować adresata dlaczego kierujemy do niego wiadomość oraz czego w związku z tym od niego oczekujemy (tego przede wszystkim brakuje wielu autorom maili). Jeżeli załączamy do maila jakieś pliki to wypada o tym poinformować w treści wiadomości, a jeżeli jest ich więcej to je wymienić (i posortować). Pamiętać należy także o odpowiednim nazwaniu załączników (nie „cv_maciek(3)-kopia” a „CV Maciej Kowalski – Specjalista ds. cyberbezpieczeństwa”.

VIII. Zakończenie wiadomości

Zakończenie wiadomości powinno korespondować z początkiem, a więc być na tym samym poziomie sformalizowania. Jeżeli zaczęliśmy od „Szanowny Panie / Szanowna Pani /Szanowni Państwo” to możemy zakończyć np. „Łączę wyrazy szacunku i poważania / Z poważaniem / Z wyrazami uszanowania”. Jeżeli jednak jest to mniej formalna wiadomość rozpoczęta od „Dzień dobry / Cześć / Drodzy Koledzy” to na końcu możemy umieścić „Pozdrawiam / Z pozdrowieniami / Pozdrawiam serdecznie”.

Ważne! Po pozdrowieniu nie umieszczamy przecinka! Właściwym będzie więc napisać:

„Z poważaniem
Wojciech Országh
radca prawny”

lub

„Pozdrawiam
Wojciech Országh
radca prawny”.

Dodatkowo, nazwę zajmowanego przez nas stanowiska, czy pełnionej funkcji (za wyjątkiem funkcji państwowych), co do zasady zapisujemy z małej litery (odwrotnie niż w tytulaturze adresata), aby okazać szacunek odbiorcom wiadomości.

Korespondencja służbowa powinna być wysyłana wyłącznie w godzinach pracy Naszej organizacji. To samo dotyczy odpowiadania na wiadomości (nawet te otrzymane o niestandardowej porze). W tym celu możemy skorzystać z opcji „zaplanuj wysyłanie” i przygotowanego maila automatycznie nadać w stosownej dla niego porze.

Na wiadomość wypada odpowiedzieć najpóźniej do końca następnego dnia roboczego. W dobrym tonie jest poinformować nadawcę, że z odpowiedzią powrócimy w późniejszym czasie. Jeżeli planujemy nieobecność wypada ustawić tzw. „zwrotkę” z informacją o nieobecności i braku możliwości terminowej odpowiedzi.

IX. Podsumowanie

Dobre maniery, szacunek dla rozmówcy, punktualność, dyskrecja oraz umiejętność słuchania to elementy, które razem składają się na etykę biznesu, wpływając na postrzeganie zarówno pojedynczych osób, jak i całej organizacji. Sam takt nie zastąpi wiedzy i jakości oferowanych usług, ale niekulturalne zachowanie może skutecznie uniemożliwić przedstawienie oferty lub nawiązanie wartościowych relacji.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski system emerytalny pod presją. Eksperci ostrzegają: bez reform czekają nas głodowe świadczenia

Polska starzeje się w szybkim tempie, co już dziś budzi poważne obawy o przyszłość systemu emerytalnego. Międzynarodowy Fundusz Walutowy alarmuje: jeśli nie zostaną wprowadzone pilne reformy, do 2050 roku świadczenia mogą spaść nawet o jedną trzecią. Najbardziej ucierpią kobiety, osoby o niskich dochodach i pracownicy niestandardowi. Czy jest jeszcze czas, by uniknąć kryzysu?

Nadchodzą rewolucyjne zmiany w świadectwie pracy? Chodzi o jedną rubrykę. Prezes UODO pisze do MRPiPS

Współczesny rynek pracy wymaga elastyczności, kompetencji i transparentności, a prawo musi podążać za zmianami społecznymi, technologicznymi ale co ciekawe czasami także za prywatnymi decyzjami pracowników. W tym wszystkim istotne znaczenie ma świadectwo pracy, którego wzór jest uregulowany jako załącznik do rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 grudnia 2016 r. w sprawie świadectwa pracy (Dz.U. 2016 poz. 2292). Co zatem się zmieni?

Koniec z oszukiwaniem w CV. Pracodawcy sprawdzą dyplom a uczelnie będą miały nowy obowiązek

Fałszywy dyplom w CV? Już wkrótce ten problem może odejść do lamusa. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego przygotowało projekt ustawy, który da pracodawcom narzędzie do weryfikacji wykształcenia kandydatów do pracy. To rewolucja w rekrutacji, która kończy z dotychczasową bezradnością pracodawców wobec przepisów o ochronie danych.

Nowe podatki w budżecie UE po 2028 roku: firmy i konsumenci zapłacą więcej

Unia Europejska planuje głęboką reformę budżetu na lata 2028–2034, której centrum stanowią nowe źródła dochodów – de facto nowe unijne podatki. ETS, CBAM, opłata od e-odpadów, wyższy podatek od plastiku, a także kontrowersyjna składka CORE dla dużych firm mają przynieść blisko 60 mld euro rocznie. Choć środki mają wspierać transformację energetyczną, bezpieczeństwo i konkurencyjność, przedsiębiorcy ostrzegają przed ryzykiem nadmiernego obciążenia, zwłaszcza dla małych i średnich firm.

REKLAMA

Staż pracy a urlop. Czy w 2025 r. będą zmiany?

Staż pracy a urlop. Czy w 2025 r. będą zmiany? Być może, szczególnie w obliczu gruntownych zmian prawa w zakresie zaliczania do stażu pracy okresu zatrudnienia w ramach JDG i umów zleceń! Co więcej, w polskiej debacie publicznej coraz głośniej wybrzmiewa postulat, który może zrewolucjonizować podejście do praw pracowniczych – wprowadzenie powszechnego tzw. urlopu stażowego. Wówczas nie-pracownicy również skorzystaliby na zmianach. Pomysł, choć nie nowy, nabiera impetu w kontekście rosnącej świadomości na temat potrzeby zachowania równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Czy dodatkowe dni wolne, uzależnione od lat spędzonych na rynku pracy, wejdą w życie? W wielu zawodach już tak jest! Być może stanie się to więc powszechnym prawem.

4-dniowy tydzień pracy: hit czy mit? Nabór wniosków od 14 sierpnia do 15 września 2025 r.

Skrócenie tygodnia pracy do czterech dni nie jest już tylko trendem na zachodzie. Jeszcze kilka lat temu koncepcja czterodniowego tygodnia pracy wydawała się futurystycznym eksperymentem. Dziś coraz więcej firm testuje ten model, motywowane realnymi korzyściami: większym zaangażowaniem zespołów, niższą rotacją, a nawet oszczędnościami kosztowymi, np. dzięki programowi pilotażowemu z MRPiPS. Etap II programu to właśnie testowanie zaproponowanego modelu skróconego czasu pracy w środowisku pracy – zaczyna się 1 stycznia 2026 r. i trwa do 31 grudnia 2026 r.

Wzrost wynagrodzeń w budżetówce. Coś się zmienia po 10 latach, ale to nie jest dobra wiadomość

Po raz pierwszy od dekady doszło do bezprecedensowego porozumienia w Radzie Dialogu Społecznego - zarówno związki zawodowe, jak i organizacje pracodawców jednomyślnie sprzeciwiły się rządowej propozycji zaledwie 3-procentowej podwyżki płac w budżetówce. Uchwała nr 139 RDS, przyjęta 14 lipca 2025 roku, to nie tylko wyraz wspólnego stanowiska wobec zbyt niskiego wzrostu wynagrodzeń, lecz także sygnał narastającego kryzysu w dialogu społecznym i zapowiedź otwartego sporu z rządem.

Okulary za kierownicą: kiedy grozi mandat nawet w wysokości 500 zł? O tym musisz pamiętać

Kierowcy z wadami wzroku powinni zachować szczególną ostrożność. Mimo że jazda w okularach korekcyjnych wydaje się standardowa, w niektórych przypadkach może skutkować mandatem w wysokości nawet 500 zł. Wysokość kary zależy od kodów, które są wpisane w twoim prawie jazdy. Upewnij się, że znasz obowiązujące przepisy, aby uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji.

REKLAMA

Unia chce słuchać dzieci, zanim uchwali prawo. Nadchodzi rewolucja w legislacji?

Parlament Europejski chce wprowadzenia obowiązkowego testu praw dziecka dla wszystkich nowych przepisów wychodzących z Komisji Europejskiej. – Dzieci wiedzą, czego chcą, i potrafią to jasno powiedzieć – przekonuje Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Bezpieczeństwo w sieci, walka z mową nienawiści, edukacja o prawach i realna pomoc dla ofiar przemocy to tylko część postulatów najmłodszych obywateli UE. Unia słucha ich coraz uważniej – i właśnie to może całkowicie zmienić sposób, w jaki tworzone jest prawo w Europie. Czy nadchodzi era legislacji pisanej oczami dziecka?

5 tys. zł grzywny, konfiskata sprzętu, a nawet areszt za korzystanie z kamery samochodowej. Nowe przepisy są bezlitosne, bo kierowców nie uratuje nawet „nieumyślność”, ale – będą zmiany

W związku z trwającym właśnie sezonem urlopowo-wakacyjnym – wielu Polaków odbywa teraz dłuższe wyprawy samochodowe, korzystając przy tym z rejestratorów obrazu w postaci kamer samochodowych. Motywy rejestrowania jazdy są różne – ale większość kierowców robi to po prostu dla bezpieczeństwa (zarejestrowany obraz pełni funkcję dowodową w przypadku kolizji lub wypadku oraz może okazać się pomocy w namierzaniu „piratów drogowych”), niewiele osób zdaje sobie jednak sprawę z tego, że takim – z pozoru nikomu nieszkodzącym działaniem – może nabawić się nie lada problemów. Na szczęście rząd zajął się już tymi „nadmiarowymi” regulacjami, ale ci, którzy będą używać kamer samochodowych w najbliższym czasie – muszą nadal mieć się na baczności.

REKLAMA