Jak uniknąć odpowiedzialności za błąd biura rachunkowego

Już po raz drugi z zeznaniem rocznym możemy zwrócić się także do księgowych usługowo prowadzących księgi rachunkowe. Od ponad roku mogą o­ni rozliczać z podatków także osoby fizyczne. Zabierając się do rozliczenia rocznego, podatnik musi pamiętać, że to o­n składa podpis na zeznaniu i o­n sam z reguły ponosi odpowiedzialność za ewentualne błędy.
Rozpoczął się okres sporządzania i składania zeznań podatkowych. Jak co roku, zeznanie możemy sporządzić sami lub też skorzystać z pomocy fachowca. Na ewentualne późniejsze problemy z fiskusem mogą mieć wpływ już nasze decyzje przy wyborze biura. Powierzając swoje rozliczenia podatkowe fachowcowi, powinniśmy się upewnić, że zasługuje o­n na zaufanie. Istotna jest bez wątpienia kwestia, czy biuro zatrudnia tylko osoby z uprawnieniami do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych czy też doradców podatkowych. Od doradcy podatkowego, specjalisty, którego zawód uregulowany jest ustawowo i ma swój nadzór korporacyjny, oczekiwać można z pewnością więcej niż od księgowego, którego nikt nie kontroluje. Poza tym, w razie sporu z organem skarbowym, doradca będzie mógł reprezentować podatnika. Doradców podatkowych wyposażono w uprawnienie do występowania w charakterze pełnomocnika procesowego strony zarówno w postępowaniu podatkowym, jak i w postępowaniu przed sądem administracyjnym. Takich uprawnień nie ma niestety osoba usługowo prowadząca księgi rachunkowe.

Z PIT-em do księgowego

Od 1 lutego ubiegłego roku krąg osób uprawnionych do pomocy podatnikom w zakresie sporządzania zeznań podatkowych (i nie tylko) powiększył się o księgowych posiadających certyfikat Ministerstwa Finansów na usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych. Możliwość taką wprowadziła nowelizacja ustawy o doradztwie podatkowym. Przypomnijmy, że Krajowa Rada Doradców Podatkowych zaskarżyła tę ustawę do Trybunału Konstytucyjnego, stawiając zarzuty właśnie przepisom rozszerzającym uprawnienia księgowych do wypełniania zeznań podatkowych i wszelkich deklaracji podatkowych oraz udzielania podatnikom, osobom fizycznym pomocy w tym zakresie. Tak więc, mimo że ustawa oczekuje na rozpatrzenie Trybunału, tegoroczne zeznania podatkowe mogą nam sporządzać nie tylko doradcy podatkowi, ale też certyfikowani księgowi.

Ważne zabezpieczenia

Jeśli już dokonamy właściwego wyboru, musimy pamiętać o kilku istotnych kwestiach. Niezwykle ważna jest treść pełnomocnictwa, w którym wyszczególnimy, do czego upoważniamy biuro. Szczegółowość tego dokumentu zabezpieczy nas na wypadek sporów z biurem. W praktyce często niestety nie sporządzamy takiego pełnomocnictwa ani nie prosimy o potwierdzenie (pokwitowanie) odebranych od nas dokumentów. Rodzi to w późniejszym okresie komplikacje i utrudnia dochodzenie ewentualnych roszczeń, ze względu na trudności dowodowe.
Gdy przekazujemy jeden lub dwa dokumenty (np. PIT-11, PIT-8B), które będą stanowiły podstawę wypełnienia naszego zeznania, żądajmy potwierdzenia ich odbioru.
Potwierdzenie odbioru będzie stanowić dla nas dowód, który przede wszystkim istotny jest w ewentualnych sporach z organami skarbowymi. Dowód na przekazanie dokumentu, który nie został np. uwzględniony w rozliczeniach przez biuro, jest w razie kontroli dokumentem przemawiającym za rzetelnością podatnika. Ułatwia o­n nam udowodnienie organowi skarbowemu, że wywiązaliśmy się z nałożonych na nas przepisami obowiązków, a błąd leży po stronie biura. Pamiętajmy, że w urzędach skarbowych pracują też ludzie. Postrzegają nas nie tylko przez pryzmat przepisów, ale też oceniają naszą zwykłą ludzką rzetelność i dobre chęci. Jeśli więc będziemy mieli mocne argumenty, zawsze łatwiej będzie skorzystać np. z korzystnych instytucji, jakie przewiduje kodeks karny skarbowy, np. procedury zaniechania ukarania sprawcy w sytuacji popełnienia wykroczenia skarbowego. Często zdarza się, że niestety przynosimy do biura rachunkowego dokumenty nieuporządkowane i w totalnym nieładzie. To również w naszym interesie leży ich uporządkowanie, co pozwoli na szybką ich ewidencję i pokwitowanie. Pamiętajmy więc, że biuro przejmuje na siebie obowiązki i odpowiedzialność zleceniodawcy. Ważny jest więc dowód wykonania usługi i zakres zlecenia.

Podpis na zeznaniu

W kwestii podpisu na deklaracjach niestety nadal toczy się spór. Po wyrokach wojewódzkiego sądu administracyjnego i NSA, nadal nie wiadomo, kto ma podpisywać deklaracje. Czy zawsze musi podpisać je podatnik, czy wystarczy podpis doradcy podatkowego lub innego pełnomocnika? Chociaż kwestia ta jest niewyjaśniona nadal, a praktyka organów jest różnorodna, jedno jest pewne. Zeznanie podatkowe zawsze musi podpisać podatnik. Jeśli pójdziemy z naszym zeznaniem do doradcy podatkowego, będzie o­n musiał również złożyć swój podpis. Obowiązek sygnowania przez doradcę nazwiskiem wszystkich pism sporządzonych w związku z wykonywaniem doradztwa podatkowego oraz zeznań i deklaracji wypełnianych w imieniu klientów wynika z ustawy o doradztwie podatkowym. Takiego obowiązku nie mają certyfikowani księgowi.
Podatnik jest osobą, która podpisuje się pod zeznaniem podatkowym i to o­n tak naprawdę odpowiada za wykazane w nim informacje. Podpis doradcy na zeznaniu nie ma w tym przypadku takiego znaczenia, jak podpis podatnika poświadczającego prawdziwość danych zawartych w zeznaniu.

Ważna faktura

W przypadku wykrycia błędów w zeznaniu wypełnionym przez biuro rachunkowe urząd skarbowy wezwie niestety podatnika. To podatnik będzie musiał złożyć wyjaśnienia i o­n dostanie od urzędu skarbowego ewentualną karę, jeśli księgowy się pomyli. Możemy się przed tym zabezpieczyć, zawierając w pełnomocnictwie klauzulę o upoważnieniu doradcy lub certyfikowanego księgowego do reprezentowania nas przed organami podatkowymi w tej konkretnej sprawie. Jeśli podatnik potrafi udowodnić, że wina leży po stronie biura, urząd skarbowy może wytoczyć postępowanie karne skarbowe także osobie prowadzącej takie biuro, doradcy lub usługowemu księgowemu.
Podatnik może się przed tym jednak zabezpieczyć. A w jaki sposób? Podatnik będzie mógł domagać się od ubezpieczyciela księgowego odszkodowania w przypadku, gdyby ten popełnił błąd. Oczywiście pod warunkiem, że ma dowód na to, że to biuro sporządziło mu zeznanie i dokonało błędnych wyliczeń. Musimy zatem mieć dowód transakcji, czyli dowód wykonanej przez biuro usługi. Dowodem takim może być wspomniane pełnomocnictwo oraz faktura. Niestety, nie każde biuro rachunkowe wydaje takie faktury. Często zdarza się, że my sami zapominamy też o odebraniu faktury.

Odpowiedzialność biura

W razie wyrządzenia szkody zarówno doradca podatkowy, jak i osoba usługowo prowadząca księgi ponoszą odpowiedzialność na zasadach określonych w kodeksie cywilnym. Podlegają o­ni obowiązkowemu ubezpieczeniu od odpowiedzialności cywilnej za wyrządzone szkody. Powinniśmy zatem sprawdzić, czy biuro ma odpowiednią polisę ubezpieczeniową OC. W przypadku braku takiego ubezpieczenia, jeśli biuro takie źle doradzi, np. w sprawach dotyczących podatku, wówczas ewentualnego odszkodowania trzeba będzie dochodzić na drodze długiego procesu cywilnego. Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC, w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową ubezpieczenia OC, zależna jest od przedmiotu działalności określonego biura rachunkowego. Powinniśmy sprawdzić, czy na polisie ubezpieczeniowej widnieje odpowiednia kwota. Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC biura rachunkowego zależy od tego, czy w zakres usług wchodzi tylko prowadzenie ksiąg rachunkowych czy też czynności doradztwa podatkowego.

Ubezpieczenie OC biura

Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC biura rachunkowego:
15 000 euro – jeżeli przedmiotem działalności biura jest wykonywanie działalności usługowej w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych i czynności doradztwa podatkowego,
10 000 euro – jeżeli przedmiotem działalności jest wyłącznie prowadzenie ksiąg rachunkowych,
5000 euro – jeżeli przedmiotem działalności jest wyłącznie doradztwo podatkowe.

Wiesława Moczydłowska



 
Infor.pl
Już postanowione. Od lipca praca tylko przez cztery dni w tygodniu. Będzie 35-godzinny tydzień pracy
10 cze 2025

Przemęczeni zestresowani... Polacy dołączyli do czołówki najbardziej zapracowanych narodów w Europie. To zdanie potwierdzają dane Eurostatu. Tak jak my harują też Grecy i Rumuni. Czy będziemy pracować mniej? Na razie resort rodziny, pracy i polityki społecznej deklaruje, że do końca tej kadencji rządu czyli do 2027, zostaną w naszym kraju wdrożone przepisy skracające czas pracy. Są jednak tacy, którzy na ustawowe rozwiązania nie czekają i rewolucyjne zmiany wprowadzają sami.

Autyzm lub ADHD przemilczany w rekrutacji. Dlaczego kandydaci o tym nie mówią
09 cze 2025

Osoby z autyzmem, ADHD czy inną formą neuroatypową nie mówią o tym fakcie podczas procesu rekrutacyjnego. Dlaczego? Okazuje się, że większy odsetek osób neuroatypowych częściej szuka pracy niż osób neuronormatywnych.

Specustawa niekorzystna dla wcześniejszych emerytów - pozorne wykonanie wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. Zadowolone będą tylko osoby nieobjęte tymi przepisami
10 cze 2025

Po opublikowaniu w dniu 3 marca 2025 r. założeń projektu ustawy o ustalaniu wysokości emerytur z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych dla osób, które do 6 czerwca 2012 r. przeszły na emerytury wcześniejsze na stronach Rządowego Centrum Legislacji ukazał się długo oczekiwany projekt tej ustawy datowany na 4 czerwca 2025 r.

Firmy chcą zatrudniać księgowych, ale… nie mają kogo! Brakuje ekspertów z doświadczeniem
09 cze 2025

Mimo stabilnej sytuacji kadrowej i rosnących wynagrodzeń, aż 84% księgowych przyznaje: znalezienie doświadczonego specjalisty to dziś prawdziwe wyzwanie. Barometr nastrojów 2025 pokazuje, że firmy częściej planują rekrutację niż redukcje – ale idealny kandydat musi dziś mieć znacznie więcej niż tylko znajomość Excela.

Polacy zaciskają pasa. Najnowszy raport pokazuje, na czym oszczędzamy najczęściej
09 cze 2025

Aż 37,2% Polaków deklaruje ograniczenie wydatków na elektronikę – wynika z najnowszego raportu. W czołówce oszczędzanych kategorii znalazły się też meble, odzież i materiały budowlane. Eksperci wskazują na wysokie ceny, niską częstotliwość zakupów oraz zmieniające się priorytety konsumenckie.

Wysokość opłat za krew i jej składniki w 2026 r. [PROJEKT RESORTU ZDROWIA z 3 czerwca 2025 r.]
09 cze 2025

6 czerwca 2025 r. do uzgodnień i konsultacji publicznych trafił projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie określenia wysokości opłat za krew i jej składniki w 2026 r. Resort zdrowia ma czas na określenie tych opłat do 30 czerwca 2025 r.

Nawet 185 tys. zł na samochód dla osoby z niepełnosprawnością. Rusza druga tura naboru wniosków PFRON 2025
09 cze 2025

Druga i zarazem ostatnia w tym roku tura naboru wniosków w programie "Samodzielność – Aktywność – Mobilność!" rozpocznie się 1 sierpnia 2025 r. To szansa na uzyskanie nawet 85 proc. dopłaty do zakupu samochodu przystosowanego do potrzeb osoby z niepełnosprawnością ruchową. Sprawdź limity, warunki i checklistę, która ułatwi Ci wypełnienie elektronicznego wniosku w systemie SOW.

Pozew o zachowek. Co powinien zawierać i gdzie złożyć dokumenty?
09 cze 2025

Jak napisać pozew o zachowek, by uniknąć błędów, które mogą spowolnić lub utrudnić dochodzenie należności? To ważne informacje dla osób, które zostały pominięte w testamencie lub otrzymały mniej niż im się należało.

Podwyżki pracowników samorządowych z wyrównaniem od 1 marca 2025 r. Rozporządzenie w Dzienniku Ustaw [STAWKI]
09 cze 2025

30 maja 2025 r. w Dzienniku Ustaw RP zostało opublikowane rozporządzenie podwyższające kwoty minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Rozporządzenie koryguje także katalog stanowisk.

Bez księgowych ani rusz. Przedsiębiorcy doceniają ich nie tylko za rachunki, ale i za wsparcie strategiczne
09 cze 2025

Aż 75% przedsiębiorców w Polsce darzy swoje księgowe i księgowych dużym zaufaniem, a 71% uważa, że ich wiedza realnie wpływa na sukces firmy – wynika z najnowszego badania. Księgowi stają się dziś nie tylko strażnikami finansów, ale i partnerami w rozwoju biznesu.

pokaż więcej
Proszę czekać...