Co może zyskać podatnik, składając odwołanie od decyzji

Podatnik ma prawo odwołać się od decyzji organu pierwszej instancji, np. urzędu skarbowego. Organ odwoławczy zaś może uchylić wydaną decyzję i przekazać sprawę do ponownego rozpatrzenia. Dzięki temu podatnik ma szansę na uzyskanie korzystnego rozstrzygnięcia.

Podstawową zasadą postępowania podatkowego jest dwuinstancyjność. Wynika to z art. 127 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.), dalej Ordynacja podatkowa. Strona postępowania podatkowego, czyli m.in. podatnik, ma prawo wniesienia odwołania od decyzji wydanej przez organ pierwszej instancji do organu wyższego stopnia. Zagwarantowane jest to w art. 220 Ordynacji podatkowej.

Organ odwoławczy może zaskarżoną decyzję: utrzymać w mocy, umorzyć postępowanie, uchylić zaskarżoną decyzję i samemu orzec co do istoty sprawy, uchylić zaskarżoną decyzję i przekazać ją do rozpatrzenia właściwemu organowi pierwszej instancji, jeżeli decyzja ta została wydana z naruszeniem przepisów o właściwości. Organ odwoławczy może również uchylić w całości decyzję organu pierwszej instancji i przekazać sprawę do ponownego rozpatrzenia przez ten organ, jeżeli rozstrzygnięcie sprawy wymaga uprzedniego przeprowadzenia postępowania dowodowego w całości lub w znacznej części. Przekazując sprawę, organ odwoławczy wskazuje okoliczności faktyczne, które należy zbadać przy ponownym rozpatrzeniu sprawy. Kwestie te uregulowane są w art. 233 Ordynacji podatkowej.

W świetle art. 127 i art. 233 par. 2 Ordynacji podatkowej, istota dwuinstancyjnego postępowania sprowadza się do tego, że organ odwoławczy obowiązany jest do rozpoznania sprawy co do istoty tylko wtedy, gdy na etapie postępowania w pierwszej instancji doszło do niezbędnych ustaleń dotyczących stanu faktycznego sprawy, a ewentualnych braków nie można uzupełnić w trybie art. 229 z przyczyn leżących po stronie organu I instancji (tak orzekł m.in. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 2 lutego 2005 r. sygn. III SA/Wa 1251/2004) – zwraca uwagę Radosław Żuk z Europejskiego Centrum Doradztwa i Dokumentacji Podatkowej. Tym samym, jeżeli organ odwoławczy „rozstrzygnie merytorycznie choćby niektóre wątki odwołania podatnika, to nie może w całości uchylić decyzji, której o­no dotyczy. Organ odwoławczy ma takie prawo (do uchylenia decyzji) tylko wówczas, jeżeli sam w ogóle nie odniesie się do meritum sporu. (zob. wyrok NSA z 16 listopada 1999 r., sygn. akt III SA 7922/98).

Ważne wskazówki

Organ odwoławczy, wydając decyzję i przekazując sprawę do ponownego rozpatrzenia przez organ I instancji, może więc wskazać, jakie okoliczności należy wziąć pod uwagę przy ponownym rozpatrzeniu sprawy, tj. wskazać okoliczności faktyczne mogące mieć znaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy. Jednakże w myśl orzecznictwa sądów administracyjnych, zaprezentowanego m.in. w wyroku NSA z 18 maja 2000 r. (sygn. III SA 1081/99) oraz w wyroku NSA – Ośrodek Zamiejscowy w Szczecinie z 5 września 2001 r. (sygn. akt SA/Sz 2527/2000), organ odwoławczy nie może przesądzać o treści przyszłego merytorycznego rozstrzygnięcia sprawy w całości lub części. Zatem – jak wyjaśnia Radosław Żuk – mając na uwadze stanowisko sądów administracyjnych, można dojść do wniosku, że decyzja wydana po ponownym rozpatrzeniu sprawy nie ma charakteru uzupełniającego w stosunku do poprzedniej, uchylonej decyzji.

Konieczne zaufanie

Czy zatem żadne ustalenia organu odwoławczego nie są wiążące dla organu I instancji? Odpowiadając na tak postawione pytanie, należy zwrócić uwagę, że stanowisko orzecznictwa nie jest w tym względzie jednolite. Należy bowiem zauważyć, że wbrew prezentowanemu już orzecznictwu, NSA w wyroku z 25 lipca 2002 r. (sygn. III SA 1194/2001) uznał, że art. 233 par. 2 Ordynacji podatkowej nie pozbawia organu odwoławczego możliwości przesądzenia w uzasadnieniu decyzji zasadności obciążenia podatnika podatkiem lub inną należnością wymienioną.
Warto zwrócić uwagę na fakt, że jedną z głównych zasad procedury podatkowej jest prowadzenie postępowania podatkowego w sposób budzący zaufanie do organów podatkowych. Przyjmuje się, że postępowanie budzące zaufanie to postępowanie staranne i merytorycznie poprawne, w którym dopuszcza się wnioskowane dowody, traktuje się równo interesy podatnika i skarbu państwa, nie zmienia się ocen tych interesów, a prawnych wątpliwości nie rozstrzyga się na niekorzyść podatnika. Z pewnością pogłębianiu zaufania do organów podatkowych nie służyłoby również stwierdzenie w uzasadnieniu decyzji, że orzeczenie sądu lub organu wyższej instancji nie wiąże organu podatkowego w rozpatrywanej sprawie. Podatnik zatem może powoływać się m.in. na wyroki sądów administracyjnych oraz decyzje izb skarbowych, jeżeli uzna, że mogą mieć znaczenie w jego sprawie.

Przekonać podatnika

Należy również pamiętać, że w procedurze podatkowej obowiązuje zasada przekonywania stron. Zgodnie z tą zasadą, organ podatkowy zobowiązany jest uczynić wszystko, aby strona została przekonana o zasadności rozstrzygnięcia w szczególności, gdy nie jest o­no dla niej korzystne (art. 124 Ordynacji podatkowej).

Ciężko byłoby zatem uznać, że decyzja wydana wbrew ustaleniom poczynionym przez organ odwoławczy jest w stanie przekonać podatnika. W tej sytuacji podatnik może również powziąć wątpliwości odnośnie do obiektywizmu organu I instancji, skoro ignoruje o­n argumenty przedstawione przez organ wyższej instancji. A przecież organy podatkowe zobowiązane są do postępowania zgodnie z zasadą dążenia do ustalenia prawdy obiektywnej.

W sytuacji zignorowania przez organ I instancji poglądów wyrażonych przez organ odwoławczy, należy spodziewać się ponownego uchylenia decyzji. Jak podkreślił Radosław Żuk, niewątpliwie takie postępowanie organów podatkowych powodowałoby przeciąganie postępowania. Aczkolwiek organy podatkowe mogą w tej mierze czuć, że mają swobodę postępowania, gdyż według orzecznictwa sądów administracyjnych podniesienie zarzutu naruszenia art. 125 Ordynacji podatkowej w skardze do sądu administracyjnego na decyzję wymiarową z reguły nie odnosi dla podatnika żadnego skutku. Trzeba mieć bowiem na uwadze, że sąd administracyjny tylko wtedy może uchylić decyzję z powodu naruszenia prawa procesowego, gdy naruszenie to mogło mieć wpływ na wynik sprawy.

4 KROKI
JAK BRONIĆ SWOICH RACJI
1 Złóż odwołanie
Podatnik ma prawo wnieść odwołanie od decyzji organu pierwszej instancji (np. urzędu skarbowego) do organu wyższej instancji (np. izby skarbowej).

2 Zapoznaj się z decyzją odwoławczą
Organ odwoławczy może m.in. uchylić w całości decyzję organu pierwszej instancji i przekazać sprawę do ponownego rozpatrzenia przez ten organ.
3 Sprawdź postępowanie urzędu
Jeżeli ustalenia poczynione przez organ odwoławczy były korzystne dla podatnika, to powinien o­n sprawdzić, czy ponowna decyzja organu pierwszej instancji uwzględnia te ustalenia.
4 Złóż ponowne odwołanie
Podatnikowi przysługuje prawo do ponownego wniesienia odwołania do organu wyższej instancji, gdy kolejna decyzja organu I instancji jest sprzeczna lub ignoruje ustalenia organów odwoławczych.
 
ORZECZNICTWO SĄDÓW ADMINISTRACYJNYCH
UZASADNIENIE DECYZJI
Art. 233 par. 2 Ordynacji podatkowej nie pozbawia organu odwoławczego możliwości przesądzenia w uzasadnieniu decyzji zasadności obciążenia podatnika podatkiem lub inną należnością publicznoprawną (wyrok NSA z 25 lipca 2002 r., sygn. III SA 1194/2001).


ZASADA ZAUFANIA
Zmienność rozstrzygnięć podejmowanych przez organy podatkowe, przy tym samym stanie faktycznym i prawnym, narusza zasadę zaufania wyrażoną w art. 121 Ordynacji podatkowej (wyrok NSA z 18 października 2001 r., sygn. akt 1233/00).

Podstawa prawna
• Art. 124, 127, 233 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

Krzysztof Tomaszewski
Infor.pl
Deklaracja świąteczno-noworoczna 2026. Sprawdź w Twojej parafii czy bądź kiedy musisz wypełnić
23 gru 2025

Okres świąteczno-noworoczny to czas spotkań w gronie rodziny i przyjaciół. To czas rozmów przy stole, zadawania niewygodnych pytań i poruszania tych lżejszych jak cięższych tematów: politycznych, prawnych czy gospodarczych. To też czas rozmów o kościele i wierze. Jednym z punkt tegorocznych debat będzie deklaracja świąteczno-noworoczna 2026. Już teraz wielu zastanawia się czy należy złożyć odpowiednie oświadczenie/ deklarację u siebie w parafii. W niektórych parafiach jest termin, np. do 27 grudnia 2025 r.

QUIZ Kultowe filmy świąteczne. Jak dobrze je znasz?
23 gru 2025
Filmy świąteczne – bez nich nie ma Świąt Bożego Narodzenia. Rozwiąż quiz i zobacz, jak dobrze je znasz!
QUIZ Kolędy i świąteczne piosenki. Na pewno dobrze je znasz?
23 gru 2025
Kolędy i świąteczne piosenki śpiewane są co roku, ale czy na pewno ich teksty są tak dobrze znane, jak się wydaje? Sprawdzamy w quizie. 10/10 raczej zdobędą tylko mistrzowie.
Zmiany w emeryturach w 2026 roku. Waloryzacja, 13. i 14. emerytura, limity dorabiania
23 gru 2025

Rok 2026 przyniesie zmiany w emeryturach, które nie będą jednorazową decyzją, ale zbiorem konkretnych zasad wpływających na wysokość wypłat, dodatków i możliwość dorabiania. Zmienią się kwoty po waloryzacji, obowiązywać będą nowe limity przy łączeniu emerytury z pracą, a wypłata 13. i 14. emerytury ponownie będzie zależna od określonych warunków. Choć rząd nie zapowiada przebudowy systemu, dla części seniorów oraz osób przechodzących na emeryturę w 2026 r. różnice będą odczuwalne w domowym budżecie już od pierwszych miesięcy roku. Wyjaśniamy, co dokładnie się zmieni, kogo to dotyczy i na co trzeba zwrócić uwagę.

Pomoc z MOPS w 2026 r. Sprawdź listę świadczeń i limity dochodowe
23 gru 2025

Świadczenia wypłacane przez MOPS w 2026 r. stanowią kontynuację dotychczasowych form pomocy społecznej, kierowanych do osób i rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej. W artykule przedstawiamy aktualną listę świadczeń pieniężnych i form wsparcia oferowanych przez MOPS, obowiązujące kryteria dochodowe oraz zasady ich przyznawania, w tym najważniejsze informacje dotyczące zasiłków, dodatków i pomocy dla opiekunów.

Prezydent Nawrocki podpisał postanowienie - 350 żołnierzy Wojska Polskiego w misji za granicą
23 gru 2025

Prezydent Karol Nawrocki wyznacza na kolejne pół roku misję Polskiego Kontyngentu Wojskowego poza granicami Polski. Do 350 żołnierzy i pracowników wojska będzie służyć na mocy postanowienia w pierwszej połowie 2026 roku. Ich zadaniem pozostaje walka z terroryzmem w ramach operacji międzynarodowych.

Skarga do WSA przez e-Doręczenia jest skuteczna – przełomowe orzeczenie NSA
23 gru 2025

Naczelny Sąd Administracyjny rozwiał wątpliwości dotyczące wnoszenia skarg do wojewódzkich sądów administracyjnych za pośrednictwem systemu e-Doręczeń. W serii postanowień z października i listopada 2025 r. NSA potwierdził, że taka forma jest w pełni skuteczna, mimo że przepisy p.p.s.a. nie wskazują wprost tego kanału komunikacji.

Dorabianie do emerytury i renty w 2026 roku. Limity zarobków i zasady ZUS
23 gru 2025

Dorabianie do emerytury lub renty w 2026 roku jest możliwe, ale nie dla wszystkich na tych samych zasadach. Część świadczeniobiorców może pracować bez żadnych ograniczeń, inni muszą pilnować limitów przychodu, bo ich przekroczenie oznacza zmniejszenie albo zawieszenie wypłat z ZUS. Wyjaśniamy, kto i ile może dorobić w 2026 r. oraz kiedy obowiązują progi zarobkowe.

Ile kosztuje wigilijna kolacja w 2025 r.? Ceny rosną, tradycja się zmienia
23 gru 2025

Przygotowanie tradycyjnej kolacji wigilijnej dla czterech osób kosztuje w tym roku niemal 4% więcej niż w 2024 r. Tymczasem coraz więcej Polaków rezygnuje z klasycznego zestawu 12 potraw – jak podaje „Rzeczpospolita”.

Renta wdowia podwyżka z 15% do 25% drugiego świadczenia czy już od 1 stycznia 2026 r.?
23 gru 2025

Do redakcji docierają pytania czy renta wdowia będzie od 1 stycznia 2026 r. już z podwyżką z 15% do 25% drugiego świadczenia? Ile maksymalnie może wynosić renta wdowia w 2026 r? Co więcej docierają też pytania czy nowa grupa osób w 2026 r. zyska prawo do renty wdowiej i ile realnie będzie podwyżka renty wdowiej w 2026 r. Poniżej wyjaśniamy.

pokaż więcej
Proszę czekać...