Co może zyskać podatnik, składając odwołanie od decyzji

Podatnik ma prawo odwołać się od decyzji organu pierwszej instancji, np. urzędu skarbowego. Organ odwoławczy zaś może uchylić wydaną decyzję i przekazać sprawę do ponownego rozpatrzenia. Dzięki temu podatnik ma szansę na uzyskanie korzystnego rozstrzygnięcia.

Podstawową zasadą postępowania podatkowego jest dwuinstancyjność. Wynika to z art. 127 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.), dalej Ordynacja podatkowa. Strona postępowania podatkowego, czyli m.in. podatnik, ma prawo wniesienia odwołania od decyzji wydanej przez organ pierwszej instancji do organu wyższego stopnia. Zagwarantowane jest to w art. 220 Ordynacji podatkowej.

Organ odwoławczy może zaskarżoną decyzję: utrzymać w mocy, umorzyć postępowanie, uchylić zaskarżoną decyzję i samemu orzec co do istoty sprawy, uchylić zaskarżoną decyzję i przekazać ją do rozpatrzenia właściwemu organowi pierwszej instancji, jeżeli decyzja ta została wydana z naruszeniem przepisów o właściwości. Organ odwoławczy może również uchylić w całości decyzję organu pierwszej instancji i przekazać sprawę do ponownego rozpatrzenia przez ten organ, jeżeli rozstrzygnięcie sprawy wymaga uprzedniego przeprowadzenia postępowania dowodowego w całości lub w znacznej części. Przekazując sprawę, organ odwoławczy wskazuje okoliczności faktyczne, które należy zbadać przy ponownym rozpatrzeniu sprawy. Kwestie te uregulowane są w art. 233 Ordynacji podatkowej.

W świetle art. 127 i art. 233 par. 2 Ordynacji podatkowej, istota dwuinstancyjnego postępowania sprowadza się do tego, że organ odwoławczy obowiązany jest do rozpoznania sprawy co do istoty tylko wtedy, gdy na etapie postępowania w pierwszej instancji doszło do niezbędnych ustaleń dotyczących stanu faktycznego sprawy, a ewentualnych braków nie można uzupełnić w trybie art. 229 z przyczyn leżących po stronie organu I instancji (tak orzekł m.in. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 2 lutego 2005 r. sygn. III SA/Wa 1251/2004) – zwraca uwagę Radosław Żuk z Europejskiego Centrum Doradztwa i Dokumentacji Podatkowej. Tym samym, jeżeli organ odwoławczy „rozstrzygnie merytorycznie choćby niektóre wątki odwołania podatnika, to nie może w całości uchylić decyzji, której o­no dotyczy. Organ odwoławczy ma takie prawo (do uchylenia decyzji) tylko wówczas, jeżeli sam w ogóle nie odniesie się do meritum sporu. (zob. wyrok NSA z 16 listopada 1999 r., sygn. akt III SA 7922/98).

Ważne wskazówki

Organ odwoławczy, wydając decyzję i przekazując sprawę do ponownego rozpatrzenia przez organ I instancji, może więc wskazać, jakie okoliczności należy wziąć pod uwagę przy ponownym rozpatrzeniu sprawy, tj. wskazać okoliczności faktyczne mogące mieć znaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy. Jednakże w myśl orzecznictwa sądów administracyjnych, zaprezentowanego m.in. w wyroku NSA z 18 maja 2000 r. (sygn. III SA 1081/99) oraz w wyroku NSA – Ośrodek Zamiejscowy w Szczecinie z 5 września 2001 r. (sygn. akt SA/Sz 2527/2000), organ odwoławczy nie może przesądzać o treści przyszłego merytorycznego rozstrzygnięcia sprawy w całości lub części. Zatem – jak wyjaśnia Radosław Żuk – mając na uwadze stanowisko sądów administracyjnych, można dojść do wniosku, że decyzja wydana po ponownym rozpatrzeniu sprawy nie ma charakteru uzupełniającego w stosunku do poprzedniej, uchylonej decyzji.

Konieczne zaufanie

Czy zatem żadne ustalenia organu odwoławczego nie są wiążące dla organu I instancji? Odpowiadając na tak postawione pytanie, należy zwrócić uwagę, że stanowisko orzecznictwa nie jest w tym względzie jednolite. Należy bowiem zauważyć, że wbrew prezentowanemu już orzecznictwu, NSA w wyroku z 25 lipca 2002 r. (sygn. III SA 1194/2001) uznał, że art. 233 par. 2 Ordynacji podatkowej nie pozbawia organu odwoławczego możliwości przesądzenia w uzasadnieniu decyzji zasadności obciążenia podatnika podatkiem lub inną należnością wymienioną.
Warto zwrócić uwagę na fakt, że jedną z głównych zasad procedury podatkowej jest prowadzenie postępowania podatkowego w sposób budzący zaufanie do organów podatkowych. Przyjmuje się, że postępowanie budzące zaufanie to postępowanie staranne i merytorycznie poprawne, w którym dopuszcza się wnioskowane dowody, traktuje się równo interesy podatnika i skarbu państwa, nie zmienia się ocen tych interesów, a prawnych wątpliwości nie rozstrzyga się na niekorzyść podatnika. Z pewnością pogłębianiu zaufania do organów podatkowych nie służyłoby również stwierdzenie w uzasadnieniu decyzji, że orzeczenie sądu lub organu wyższej instancji nie wiąże organu podatkowego w rozpatrywanej sprawie. Podatnik zatem może powoływać się m.in. na wyroki sądów administracyjnych oraz decyzje izb skarbowych, jeżeli uzna, że mogą mieć znaczenie w jego sprawie.

Przekonać podatnika

Należy również pamiętać, że w procedurze podatkowej obowiązuje zasada przekonywania stron. Zgodnie z tą zasadą, organ podatkowy zobowiązany jest uczynić wszystko, aby strona została przekonana o zasadności rozstrzygnięcia w szczególności, gdy nie jest o­no dla niej korzystne (art. 124 Ordynacji podatkowej).

Ciężko byłoby zatem uznać, że decyzja wydana wbrew ustaleniom poczynionym przez organ odwoławczy jest w stanie przekonać podatnika. W tej sytuacji podatnik może również powziąć wątpliwości odnośnie do obiektywizmu organu I instancji, skoro ignoruje o­n argumenty przedstawione przez organ wyższej instancji. A przecież organy podatkowe zobowiązane są do postępowania zgodnie z zasadą dążenia do ustalenia prawdy obiektywnej.

W sytuacji zignorowania przez organ I instancji poglądów wyrażonych przez organ odwoławczy, należy spodziewać się ponownego uchylenia decyzji. Jak podkreślił Radosław Żuk, niewątpliwie takie postępowanie organów podatkowych powodowałoby przeciąganie postępowania. Aczkolwiek organy podatkowe mogą w tej mierze czuć, że mają swobodę postępowania, gdyż według orzecznictwa sądów administracyjnych podniesienie zarzutu naruszenia art. 125 Ordynacji podatkowej w skardze do sądu administracyjnego na decyzję wymiarową z reguły nie odnosi dla podatnika żadnego skutku. Trzeba mieć bowiem na uwadze, że sąd administracyjny tylko wtedy może uchylić decyzję z powodu naruszenia prawa procesowego, gdy naruszenie to mogło mieć wpływ na wynik sprawy.

4 KROKI
JAK BRONIĆ SWOICH RACJI
1 Złóż odwołanie
Podatnik ma prawo wnieść odwołanie od decyzji organu pierwszej instancji (np. urzędu skarbowego) do organu wyższej instancji (np. izby skarbowej).

2 Zapoznaj się z decyzją odwoławczą
Organ odwoławczy może m.in. uchylić w całości decyzję organu pierwszej instancji i przekazać sprawę do ponownego rozpatrzenia przez ten organ.
3 Sprawdź postępowanie urzędu
Jeżeli ustalenia poczynione przez organ odwoławczy były korzystne dla podatnika, to powinien o­n sprawdzić, czy ponowna decyzja organu pierwszej instancji uwzględnia te ustalenia.
4 Złóż ponowne odwołanie
Podatnikowi przysługuje prawo do ponownego wniesienia odwołania do organu wyższej instancji, gdy kolejna decyzja organu I instancji jest sprzeczna lub ignoruje ustalenia organów odwoławczych.
 
ORZECZNICTWO SĄDÓW ADMINISTRACYJNYCH
UZASADNIENIE DECYZJI
Art. 233 par. 2 Ordynacji podatkowej nie pozbawia organu odwoławczego możliwości przesądzenia w uzasadnieniu decyzji zasadności obciążenia podatnika podatkiem lub inną należnością publicznoprawną (wyrok NSA z 25 lipca 2002 r., sygn. III SA 1194/2001).


ZASADA ZAUFANIA
Zmienność rozstrzygnięć podejmowanych przez organy podatkowe, przy tym samym stanie faktycznym i prawnym, narusza zasadę zaufania wyrażoną w art. 121 Ordynacji podatkowej (wyrok NSA z 18 października 2001 r., sygn. akt 1233/00).

Podstawa prawna
• Art. 124, 127, 233 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

Krzysztof Tomaszewski
Infor.pl
Operatorzy mają powstrzymać SMS-owych przestępców, przede wszystkim blokując ich wysyłanie. Czy to ochroni przed oszustwami
16 cze 2024

SMS-owe oszustwa. Chyba każdy użytkownik smartfona otrzymał SMS z prośbą o dopłatę do paczki, energii elektrycznej, czy gazu. To jedna z najczęstszych metod stosowanych przez cyberprzestępców w celu wyłudzenia od swoich ofiar pieniędzy lub wrażliwych danych.

Branża handlowa w letargu. Co czwarta firma obawia się mniejszych zamówień, a co druga wysokich cen
16 cze 2024

Branża handlowa w Polsce jest jedyną, która nie wyszła nawet na krótko z kryzysu w ciągu minionych dwóch lat. Menadżerowie nie widzą wciąż sprzyjających okoliczności do prowadzenia biznesu w handlu – ani teraz, ani w najbliższej przyszłości.

Rośnie liczba pracowników niezadowolonych nie tylko z wysokości wynagrodzenia, ale i z zajmowanego w pracy stanowiska
16 cze 2024

W ciągu roku znacząco zwiększyła się liczba pracowników, którzy nie są zadowoleni ze stanowiska jakie zajmują w miejscu pracy. To drugi czynnik oprócz braku satysfakcji z wynagrodzenia, który skłania do szukania nowego pracodawcy. Tylko oczekiwanie na możliwą podwyżkę powoduje, że pracownicy zwlekają z realizacją takich planów.

Znów trudniej o kredyt hipoteczny bo banki ponownie zaostrzyły kryteria przy liczeniu zdolności kredytowej
16 cze 2024

Banki niżej szacują zdolność kredytową. Na dodatek banki podwyższają też oprocentowanie kredytów hipotecznych. To sprawia, że przy wciąż rosnących cenach metra kwadratowego mieszkań uzyskanie finansowania na zakup mieszkania staje się coraz trudniejsze.

ZUS: Uczniowie i studenci mogą więcej dorobić w wakacje
16 cze 2024

ZUS przypomina, że od 1 czerwca 2024 r. uczniowie i studenci, którzy pobierają rentę rodzinną, mogą więcej dorobić do swojego świadczenia. Zmieniły się kwoty graniczne przychodu, które będą obowiązywać do 31 sierpnia br.

KRUS: Składki na ubezpieczenia społeczne rolników w III kwartale 2024 r. [za rolników, małżonków, domowników, pomocników rolnika]
16 cze 2024

Rolnicy i ich domownicy ubezpieczeni w KRUS muszą opłacić składki na składki na swoje ubezpieczenie społeczne za III kwartał 2024. Jaki jest termin płatności i wysokość składek?

Co się zmieni 1 lipca 2024 r. Nie tylko minimalne wynagrodzenie za pracę - także niektóre świadczenia
16 cze 2024

Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę zwiększy się do 4300 zł. Od tego dnia zmienią się również niektóre świadczenia przewidziane w prawie pracy i ubezpieczeń społecznych.

Spada opłacalność inwestycji w fotowoltaikę w Polsce. Przez codzienne wyłączenia aż 3% prądu na zmarnowanie
16 cze 2024

Polska zajmuje czwarte miejsce na świecie pod względem mocy zainstalowanej PV na jednego mieszkańca. Zaczął się jednak poważny kryzys. Mocno wyhamowały inwestycje w fotowoltaikę gospodarstw domowych, przyrost jest po stronie głównie farm o mocy powyżej 1 MW, te zaś regularnie są już teraz niemal codziennie wyłączane. Spada przez to opłacalność fotowoltaiki.

Czy 16.06.2024 r. to niedziela handlowa, handel bez zakazu w galeriach, zakupy dziś we wszystkich otwartych sklepach
16 cze 2024

Czy 16 czerwca 2024 roku są otwarte wszystkie sklepy i można dowolnie zaplanować zakupy, czy odwrotnie - nad obowiązuje zakaz handlu w niedzielę i czynne są tylko małe sklepy osiedlowe. Sejm pracował ostatnio nad nowelizacją ustawy o zakazie handlu w niedziele, czy zmienił już przepisy prawne?

Jak dużo łatwo i wygodnie zarobić w wakacje: płatny staż, praca kelnera czy sprzedawcy, a może zmonetyzować swoje hobby
16 cze 2024

Dobre zarobić w wakacje, dorobić w inny czas. Zbliżają się wakacje. To ten moment, kiedy uczniowie i studenci  podejmują pracę częściej niż w roku akademickim. A sposobów na znalezienie dodatkowego zarobku jest wiele – od pracy w kawiarniach, płatnych staży, po freelancing.

pokaż więcej
Proszę czekać...