Spadki do 2007 r. z podatkiem

Naczelny Sąd Administracyjny potwierdził opodatkowanie spadków nabytych przed 2007 rokiem. Zwolnienie nie obejmuje podatników, którzy stali się spadkobiercami po 12 maja 2006 r. Korzystniejsze zasady stosuje się tylko do spadków nabytych po wejściu w życie nowych przepisów.

 

Na wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w sprawie opodatkowania spadków nabytych po 12 maja 2006 r., a przed 1 stycznia 2007 r. czekało wielu podatników. Osoby, które przegrały w sądach I instancji, liczyły na uchylenie niekorzystnych wyroków. Korzystne zaś dla podatników wyroki zaskarżyły do NSA organy podatkowe. I na stronę tych ostatnich orzekł wczoraj sąd administracyjny II instancji.

NSA: Fiskus ma rację

We wszystkich rozpatrywanych czterech sprawach (sygn. akt: II FSK 606/08, II FSK 722/08, II FSK 235/08, II FSK 329/08) NSA przyznał rację fiskusowi. Sąd nie miał wątpliwości: spadkobiercy, którzy nabyli spadki przed 1 stycznia 2007 r., nie mogli skorzystać z całkowitego zwolnienia, jakie wprowadzono do ustawy o spadkach i darowiznach dla tzw. zerowej grupy podatkowej. Takie wyroki spowodują zapewne, że fiskus zainteresuje się spadkobiercami, którzy nie zapłacili podatku. I niestety, jeśli taką interpretację podzielą inne składy orzekające NSA, podatnicy będą musieli opodatkować spadki nabyte przed 2007 rokiem.

We wszystkich czterech sprawach stany faktyczne były podobne. Chodziło o to, na jakich zasadach opodatkować spadki nabyte po 12 maja 2006 r., a przed 1 stycznia 2007 r. Spadkobiercy uważali, że mogą do swoich spadków zastosować nowe zwolnienie przewidziane dla tzw. zerowej grupy podatkowej (kręgu najbliższej rodziny). Organy podatkowe przepisy interpretowały na ich niekorzyść. W dwóch przypadkach sądy I instancji przyznały rację podatnikom, a w dwóch organom podatkowym. Naczelny Sąd Administracyjny rację przyznał tylko fiskusowi.

Przepisy przejściowe

Naczelny Sąd Administracyjny podkreślił, że ustawa wprowadzająca nowe zwolnienie weszła w życie 1 stycznia 2007 r. Z przepisu przejściowego zawartego w art. 3 ust. 1 ustawy zmieniającej z 16 listopada 2006 r. (Dz.U. nr 222, poz. 1629) jasno wynika, że do nabycia własności rzeczy i praw majątkowych, które nastąpiło przed dniem wejścia w życie nowej ustawy, stosuje się stare zasady opodatkowania. Tym samym NSA potwierdził, że nie można nowych zasad opodatkowania, w tym korzystnego zwolnienia z art. 4a ustawy, stosować do spadków nabytych przez wejściem w życie nowelizacji. Tak jak już wskazywały sądy I instancji w niekorzystnych dla podatników wyrokach, również zdaniem NSA sporny przepis przejściowy rozszerzył jedynie krąg podmiotów, które mogły skorzystać z ulg i zwolnień.

Piotr Karwat, radca prawny z kancelarii Leśnodorski Ślusarek i Wspólnicy, zgadza się z wykładnią NSA.

Każdy, kto bierze pod uwagę zarówno brzmienie, jak i sens analizowanych przepisów, musi przyznać rację NSA. Jak wyjaśnia Piotr Karwat, cały pomysł na wykładnię, że zwolnienie spadków i darowizn nabytych przez najbliższych krewnych odnosi się także do stanów sprzed 1 stycznia 2007 r., opierał się na tym, że art. 4 ust. 4 po nowelizacji odsyła także do art. 4a regulującego to zwolnienie. Tok rozumowania był więc następujący: skoro art. 3 ust. 2 ustawy nowelizującej nakazuje stosowanie art. 4 ust. 4 w nowym brzmieniu do stanów faktycznych sprzed 1 stycznia 2007 r., a art. 4 ust. 4 odsyła do art. 4a, to znaczy, że art. 4a także ma zastosowanie do stanów faktycznych sprzed 1 stycznia 2007 r. W jego ocenie rozumowanie powyższe jest poprawne tylko na pierwszy rzut oka. Ekspert zwraca m.in. uwagę, jaka jest funkcja art. 4 ust. 4 ustawy o podatku od spadków i darowizn. I podkreśla, że nie jest on podstawą prawną stosowania jakichkolwiek zwolnień, a jedynie doprecyzowuje warunki skorzystania ze zwolnień wymienionych w art. 4 ust. 1 i art. 4a. Ponadto nasz rozmówca zwraca uwagę, że z dniem 1 stycznia 2007 r. katalog zwolnień z art. 4 ust. 1 uległ ograniczeniu i zniknęło z niego aż sześć punktów. Trudno przypuszczać, że zwolennicy tezy o wstecznym stosowaniu art. 4a równie chętnie przystaliby na wsteczną eliminację niektórych zwolnień podatkowych - mówi ekspert.

Pułapkę zastawił ustawodawca

Wyroki NSA są jednoznaczne. Jednak sąd, odstępując od zasądzenia kosztów, potwierdził, że to niejasne przepisy wprowadzały w błąd podatników. Więc trudno byłoby ich jeszcze obciążać dodatkowymi kosztami postępowania sądowego.

- Komentowany wyrok wydany został na podstawie przepisów, których interpretacja po prostu musiała nastręczać istotnych problemów praktycznych - mówi Hubert Cichoń, radca prawny z Deloitte.

Jak wyjaśnia ekspert, jeden z przepisów intertemporalnych określał bowiem inną datę obowiązywania zwolnienia (tj. 1 stycznia 2007 r.), a przepis, z którego zastrzeżeniem ten przepis miał być stosowany, określał inną datę (tj. 12 maja 2006 r.), odwołując się jednocześnie do innych przepisów.

- Jakość legislacyjna tej regulacji pozostawia wiele do życzenia, ponieważ wielokrotne odwołanie, w tym przypadku trzykrotne, skutecznie uniemożliwia zapoznanie się z treścią tych przepisów przeciętnemu obywatelowi - podkreśla Hubert Cichoń.

Jego zdaniem oba prezentowane przez różne WSA sposoby interpretacji były równoprawne. Nie może więc dziwić, że podatnicy wybrali spośród możliwych interpretacji tych niejasnych przepisów tę, która za datę wejścia w życie zwolnienia uznawała datę wcześniejszą. Ekspert zauważa, że spór powstały na tle omawianych przepisów jest kolejnym dowodem na swobodę, z jaką ustawodawca podchodzi do kształtowania przepisów. Swobodę, której negatywne konsekwencje będzie musiał ponieść wyłącznie podatnik powołujący się na korzystną dla niego interpretację przepisów. Brak jednoznaczności tych przepisów - w ocenie Huberta Cichonia - powoduje, że zachodzą uzasadnione wątpliwości co do ich konstytucyjności, którą to kwestię powinien pilnie rozstrzygnąć Trybunał Konstytucyjny.

I wykluczyć tego nie można.

- Nie można przewidzieć, w jaki sposób będą orzekać inne składy NSA - podkreśla Dariusz Malinowski, doradca podatkowy z KPMG. Przypomina, że tak niejasne przepisy nie raz bowiem stawały się podstawą podejmowania uchwał przez NSA i wniosków do TK.

ZEROWA GRUPA KORZYSTAJĄCA ZE ZWOLNIENIA

Małżonek, zstępni (dzieci, wnuki), wstępni (rodzice, dziadkowie), pasierb, rodzeństwo, ojczym, macocha


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Orzecznictwo WSA


Aleksandra Tarka

aleksandra.tarka@infor.pl

Infor.pl
Autyzm lub ADHD przemilczany w rekrutacji. Dlaczego kandydaci o tym nie mówią
09 cze 2025

Osoby z autyzmem, ADHD czy inną formą neuroatypową nie mówią o tym fakcie podczas procesu rekrutacyjnego. Dlaczego? Okazuje się, że większy odsetek osób neuroatypowych częściej szuka pracy niż osób neuronormatywnych.

Niekorzystna specustawa dla wcześniejszych emerytów - pozorne wykonanie wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. Zadowolone będą osoby nieobjęte tymi przepisami
09 cze 2025

Po opublikowaniu w dniu 3 marca 2025 r. założeń projektu ustawy o ustalaniu wysokości emerytur z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych dla osób, które do 6 czerwca 2012 r. przeszły na emerytury wcześniejsze na stronach Rządowego Centrum Legislacji ukazał się długo oczekiwany projekt tej ustawy datowany na 4 czerwca 2025 r.

Firmy chcą zatrudniać księgowych, ale… nie mają kogo! Brakuje ekspertów z doświadczeniem
09 cze 2025

Mimo stabilnej sytuacji kadrowej i rosnących wynagrodzeń, aż 84% księgowych przyznaje: znalezienie doświadczonego specjalisty to dziś prawdziwe wyzwanie. Barometr nastrojów 2025 pokazuje, że firmy częściej planują rekrutację niż redukcje – ale idealny kandydat musi dziś mieć znacznie więcej niż tylko znajomość Excela.

Polacy zaciskają pasa. Najnowszy raport pokazuje, na czym oszczędzamy najczęściej
09 cze 2025

Aż 37,2% Polaków deklaruje ograniczenie wydatków na elektronikę – wynika z najnowszego raportu. W czołówce oszczędzanych kategorii znalazły się też meble, odzież i materiały budowlane. Eksperci wskazują na wysokie ceny, niską częstotliwość zakupów oraz zmieniające się priorytety konsumenckie.

Wysokość opłat za krew i jej składniki w 2026 r. [PROJEKT RESORTU ZDROWIA z 3 czerwca 2025 r.]
09 cze 2025

6 czerwca 2025 r. do uzgodnień i konsultacji publicznych trafił projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie określenia wysokości opłat za krew i jej składniki w 2026 r. Resort zdrowia ma czas na określenie tych opłat do 30 czerwca 2025 r.

Nawet 185 tys. zł na samochód dla osoby z niepełnosprawnością. Rusza druga tura naboru wniosków PFRON 2025
09 cze 2025

Druga i zarazem ostatnia w tym roku tura naboru wniosków w programie "Samodzielność – Aktywność – Mobilność!" rozpocznie się 1 sierpnia 2025 r. To szansa na uzyskanie nawet 85 proc. dopłaty do zakupu samochodu przystosowanego do potrzeb osoby z niepełnosprawnością ruchową. Sprawdź limity, warunki i checklistę, która ułatwi Ci wypełnienie elektronicznego wniosku w systemie SOW.

Pozew o zachowek. Co powinien zawierać i gdzie złożyć dokumenty?
09 cze 2025

Jak napisać pozew o zachowek, by uniknąć błędów, które mogą spowolnić lub utrudnić dochodzenie należności? To ważne informacje dla osób, które zostały pominięte w testamencie lub otrzymały mniej niż im się należało.

Podwyżki pracowników samorządowych z wyrównaniem od 1 marca 2025 r. Rozporządzenie w Dzienniku Ustaw [STAWKI]
09 cze 2025

30 maja 2025 r. w Dzienniku Ustaw RP zostało opublikowane rozporządzenie podwyższające kwoty minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Rozporządzenie koryguje także katalog stanowisk.

Bez księgowych ani rusz. Przedsiębiorcy doceniają ich nie tylko za rachunki, ale i za wsparcie strategiczne
09 cze 2025

Aż 75% przedsiębiorców w Polsce darzy swoje księgowe i księgowych dużym zaufaniem, a 71% uważa, że ich wiedza realnie wpływa na sukces firmy – wynika z najnowszego badania. Księgowi stają się dziś nie tylko strażnikami finansów, ale i partnerami w rozwoju biznesu.

Prezydent Andrzej Duda podpisał ważną ustawę. Prosiła go o to ministra z rządu Tuska
09 cze 2025

Prezydent Andrej Duda podpisał ustawę o jawności cen mieszkań, po wcześniejszym spotkaniu z minister Katarzyną Pełczyńską–Nałęcz. Nowe regulacje nakładają na deweloperów obowiązek prowadzenia stron internetowych, na których podawane mają być ceny mieszkań od początku sprzedaży do jej zakończenia.

pokaż więcej
Proszę czekać...