Jak zareklamować zakupiony towar

Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata
rozwiń więcej
inforCMS
Z jakich powodów możemy zareklamować kupiony towar? Kiedy sprzedawca może odmówić nam prawa reklamacji? Czy sprzedawca ma obowiązek załatwienia reklamacji zgodnie z propozycją klienta?

Czy można zwrócić towar, który przestał się podobać

Skorzystałam z tzw. okazji i kupiłam sukienkę. Wkrótce w innym sklepie zobaczyłam identyczną o znacznie niższej cenie. W dodatku po dokładnym obejrzeniu zakupu w domu sukienka przestała mi się podobać. Czy mogę ją zwrócić sprzedawcy?

Nie

Nie można do sklepu zwrócić towaru tylko dlatego, że przestał się podobać nabywcy. W takim przypadku sprzedawca nie ma obowiązku przyjąć pełnowartościowego towaru i zwrócić zapłaconą kwotę, albo zamienić tę rzecz na inną. Jedynie od dobrej woli sprzedawcy zależy, czy odda pieniądze za zakup sukienki, która przestała się klientce podobać.

Nie można domagać się zwrotu pieniędzy również wówczas, gdy w innym sklepie taka sama sukienka kosztuje taniej, mimo że nie jest tam sprzedawana w ramach tzw. superokazji lub wyprzedaży. Prawo do reklamacji towaru przysługuje tylko wówczas, gdy produkt ma wady i w chwili wydania go klientowi był niezgodny z umową.

Podstawa prawna

l Art. 4 ustawy z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego (Dz.U. nr 141, poz. 1176 z późn. zm.).

Czy zawsze bubel jest niezgodny z umową

Kupiłam magnetofon, który okazał się bublem. Czy wady towaru oznaczają, że jest on niezgodny z umową i mogę go reklamować?

Tak

Sprzedawca powinien przyjąć reklamację klienta wówczas, gdy towar jest niezgodny z umową. Najczęściej chodzi o towar, który ma wady. Za niezgodność towaru z umową uważa się również nieprawidłowość w jego zamontowaniu i uruchomieniu. Ma to miejsce wówczas, gdy czynności te zostały wykonane w ramach umowy sprzedaży przez sprzedawcę lub osobę, za którą ponosi on odpowiedzialność, albo nawet przez samego kupującego, ale według instrukcji, którą otrzymał przy sprzedaży.

Przyjmuje się, że towar był niezgodny z umową już w momencie wydania go klientowi, jeżeli niezgodność została stwierdzona przed upływem sześciu miesięcy, licząc od chwili wydania go.

Za niezgodność towaru z umową sprzedawca odpowiada tylko przez dwa lata, licząc od momentu wydania go konsumentowi. Gdyby zaś sprzedawana była rzecz używana, to wówczas długość okresu odpowiedzialności sprzedawcy może zostać skrócona przez obie strony (tzn. kupującego i sprzedającego) do roku.

Podstawa prawna

l Art. 4, 6 i 10 ustawy z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego (Dz.U. nr 141, poz. 1176 z późn. zm.).

Czy trzeba przestrzegać terminów

Czy reklamację, aby była ona skuteczna, trzeba złożyć w określonym terminie?

Tak

Aby reklamacja była skuteczna, kupujący musi ją złożyć sprzedawcy w określonym terminie. Powinien wystąpić z roszczeniem w stosunku do sprzedawcy w ciągu dwóch miesięcy od stwierdzenia niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową i nie później niż w ciągu dwóch lat od wydania towaru kupującemu. Jeżeli kupujący nie dotrzyma tych terminów, to traci uprawnienia do stwierdzenia niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową. Gdyby jednak w wyniku reklamacji rzecz została wymieniona na nową, to wówczas termin dwuletni biegnie na nowo.

Natomiast roszczenia kupującego przedawniają się w ciągu roku od momentu, kiedy stwierdził, że zakupiony przez niego towar nie jest zgodny z umową. Jednak przedawnienie nie może skończyć się przed upływem dwóch lat od wydania towaru kupującemu. W dodatku w tym terminie konsument utraci swoje prawo do odstąpienia od umowy i domagania się zwrotu wcześniej uiszczonej ceny.

Jedynie dla towarów żywnościowych zostały przewidziane krótsze terminy dla składania reklamacji.

Kupujący może w celu złożenia reklamacji osobiście zgłosić się do sklepu, ale wystarczy również, że wyśle do sprzedawcy w tym terminie pisemne zawiadomienie. W takim przypadku do ustalenia terminu wysłania zawiadomienia bierze się pod uwagę datę stempla pocztowego na kopercie.

Przepisy nie przewidują wymogu wysłania zawiadomienia listem poleconym. Kupujący może wysłać je listem zwykłym. Dla celów dowodowych radzimy jednak zachować formę listu poleconego. W razie sporu ze sprzedawcą o datę wysłania zawiadomienia kupujący będzie mógł wylegitymować się potwierdzeniem nadania listu na poczcie. Natomiast w razie nadania go przesyłką zwykłą dowodem mogłaby być jedynie koperta ze stemplem pocztowym, której sprzedawca nie ma jednak obowiązku przechowywać.

Na nieco innych zasadach reklamowana jest rzecz używana. Strony mogą bowiem w momencie sprzedawania jej skrócić termin na dochodzenie roszczeń do roku. Kupujący traci wówczas prawo do reklamowania używanego towaru z wadą, jeżeli w ciągu roku nie zawiadomi o tym sprzedawcy.

Podstawa prawna

l Art. 9 i 10 ustawy z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego (Dz.U. nr 141, poz. 1176 z późn. zm.).

Czy klient sam wybiera żądanie

Chcę zareklamować kanapę, która ma wady. Czy mogę domagać się wymiany sprzętu na nowy?

Tak

Konsument, który reklamuje towar niezgodny z umową, ma prawo określić, czego w związku z tym się domaga. Do żądania kupującego sprzedawca powinien ustosunkować się w ciągu 14 dni. Na przykład może wyrazić zgodę na to, że dokona naprawy, albo odmówi wykonania jej, twierdząc, że jest ona niemożliwa, albo wymaga nadmiernych kosztów. Gdyby jednak w ciągu 14 dni sprzedawca nie ustosunkował się do tego żądania, to wówczas przyjmuje się, że uznał je za uzasadnione i powinien je spełnić.

Może żądać naprawy mebla, albo wymiany go na nowy. Za naprawę nie musi płacić. W dodatku sprzedawca powinien zwrócić kupującemu poniesione koszty w związku z demontażem rzeczy, dostarczeniem, robocizną, materiałami oraz ponownym zamontowaniem i uruchomieniem.

Naprawa polega na doprowadzeniu mebla do stanu zgodnego z umową. Chodzi o taki stan, który odpowiadałby opisowi, jaki w momencie zakupu sprzedawca podał nabywcy. Oprócz tego mebel za zgodny z umową uważa się wówczas, gdy ma cechy okazanej próbki albo wzoru, oraz gdy nadaje się do celu określonego przez kupującego przy zawarciu umowy.

Może się zdarzyć, że naprawa rzeczy, albo wymiana jej na nową jest niemożliwa albo wymaga nadmiernych kosztów.

Wtedy kupujący może rzecz zatrzymać i domagać się obniżenia ceny, albo odstąpić od umowy i żądać zwrotu zapłaconej ceny. Od umowy można też odstąpić wówczas, gdy sprzedawca w odpowiednim czasie nie naprawi lub nie wymieni rzeczy, albo gdy naprawa i wymiana naraziłyby kupującego na znaczne niedogodności. Czas naprawy albo wymiany zależy od rodzaju towaru i celu jego nabycia.

Natomiast nie może od niej odstąpić wówczas, gdy niezgodność towaru z nią nie jest istotna.

Podstawa prawna

l Art. 8 ustawy z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego (Dz.U. nr 141, poz. 1176 z późn. zm.).

Czy gwarancja kosztuje

Czy za udzielenie gwarancji kupujący musi dodatkowo zapłacić? Czy po otrzymaniu gwarancji musi skorzystać z niej zamiast z rękojmi?

Nie

Udzielenie gwarancji kupującemu przez gwaranta jest bezpłatne. Gwarantem może być również sprzedawca. Wydaje on wówczas kupującemu wraz z towarem dokument gwarancyjny. W dokumencie zamieszcza się dane potrzebne do dochodzenia roszczeń z gwarancji, a także nazwę i adres gwaranta bądź jego przedstawiciela w Polsce.

Gwarancja nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności towaru z umową. Dlatego kupujący ma prawo wybrać, czy będzie swoich roszczeń dochodził z gwarancji od gwaranta, czy od sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową. Sprzedawca nie może odmówić przyjęcia reklamacji i odesłać konsumenta do gwaranta.

Podstawa prawna

l Art. 13 ustawy z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego (Dz.U. nr 141, poz. 1176 z późn. zm.).

Czy żywność reklamuje się inaczej niż meble

Zakupiłam sardynki, które po otwarciu puszki okazały się nieświeże. Chciałam złożyć reklamację, ale sprzedawca stwierdził, że zrobiłem to zbyt późno i nie przyjął jej. Czy dla reklamacji żywności przewidziane są krótsze terminy niż dla innych towarów?

Tak

Terminy zawiadomienia sprzedawcy o stwierdzeniu niezgodności towaru żywnościowego z umową są znacznie krótsze niż terminy zawiadomienia o takiej niezgodności na przykład ubrania, obuwia albo mebli.

Konsument, który zakupił nieświeże sardynki, powinien w ciągu trzech dni od otwarcia opakowania zawiadomić o tym sprzedawcę. Ma taki obowiązek zarówno, gdy towar będzie oznakowany terminem przydatności do spożycia lub datą minimalnej trwałości, jak i wówczas, gdy dla towaru paczkowanego nie została określona data minimalnej trwałości albo terminu przydatności do spożycia. Jeżeli dla żywności została określona data minimalnej trwałości lub termin przydatności do spożycia, to wówczas kupujący powinien zawiadomić o niezgodności z umową jeszcze przed upływem tego terminu.

Również w ciągu trzech dni - ale liczonych od dnia sprzedaży albo od otrzymania towaru - konsument powinien zawiadomić sprzedawcę o takiej niezgodności produktów sprzedawanych luzem, odmierzanych w miejscu zakupu albo dostarczanych do miejsca zamieszkania kupującego.

Podstawa prawna

l Rozporządzenie ministra gospodarki, pracy i polityki społecznej z 30 stycznia 2003 r. w sprawie zawiadomienia sprzedawcy o stwierdzeniu niezgodności towaru żywnościowego z umową (Dz.U. nr 31, poz. 258).

MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

Infor.pl
Komunikat PKW: Nieprawidłowości w maksymalnie 10 komisjach; będzie sprawozdanie z wyborów prezydenckich
10 cze 2025

Państwowa Komisja Wyborcza przygotowuje obecnie sprawozdanie analizując m.in. informacje przekazywane przez okręgowe komisje wyborcze - podała 10 czerwca PKW w komunikacie. Szef PKW Sylwester Marciniak powiedział mediom, że sygnały o możliwych nieprawidłowościach dotyczą nie więcej niż 10 komisji, co na tym etapie nie powinno mieć wpływu na wynik wyborów.

Efektywny controlling w biznesie – czyli jaki? Jakie procesy w firmie można zauważalnie usprawnić dzięki wdrożeniu controllingu?
10 cze 2025

Controlling to znacznie więcej niż tylko kontrola kosztów czy tworzenie raportów. To kompleksowe podejście do zarządzania przedsiębiorstwem, które dostarcza informacji niezbędnych do podejmowania trafnych decyzji. Efektywny controlling staje się dziś jednym z kluczowych elementów przewagi konkurencyjnej, szczególnie w czasach dynamicznych zmian, rosnącej złożoności i presji na efektywność. Ale które obszary działalności firmy najbardziej zyskują na wdrożeniu nowoczesnego controllingu?

Sondaż zaufania: Jest zupełnie nowy lider, już nie Rafał Trzaskowski
10 cze 2025

W najnowszym sondażu zaufania Rafał Trzaskowski traci pozycję lidera. Zastępuje go były prezydent Aleksander Kwaśniewski, który debiutuje w zestawieniu. Wzrosty notują Sławomir Mentzen i Karol Nawrocki, a Donald Tusk i Jarosław Kaczyński tracą poparcie społeczne.

Patologie publicznej służby zdrowia. OZPSP: Pieniądze ze składki zdrowotnej nie idą na leczenie, ale na zyski dla prywatnych firm; lekarz na kontrakcie to prywatna działalność prowadzona na szpitalnym sprzęcie
10 cze 2025

W ochronie zdrowia państwo nie istnieje; publiczny system to maszynka do zarabiania pieniędzy - powiedział w wywiadzie dla PAP Mariusz Trojanowski z Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Szpitali Powiatowych (OZPSP). Pieniądze ze składki zdrowotnej nie idą na leczenie, ale na zyski dla prywatnych podmiotów - podkreślił.

Nie dla teściów 7000 zł zasiłku pogrzebowego. Prezydent RP podpisał ustawę
10 cze 2025

Wreszcie! Wreszcie, po tylu latach jest ustawa podwyższająca kwotę zasiłku pogrzebowego z 4 000 zł do 7 000 zł, takie kwoty nie są jednak przewidziane dla każdego. Ustawa z dnia 9 maja 2025 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw, podpisana przez Prezydenta w dniu 30 maja 2025 r - przewiduje szereg wyjątków i zastrzeżeń!

Już postanowione. Od lipca praca tylko przez cztery dni w tygodniu. Będzie 35-godzinny tydzień pracy
10 cze 2025

Przemęczeni zestresowani... Polacy dołączyli do czołówki najbardziej zapracowanych narodów w Europie. To zdanie potwierdzają dane Eurostatu. Tak jak my harują też Grecy i Rumuni. Czy będziemy pracować mniej? Na razie resort rodziny, pracy i polityki społecznej deklaruje, że do końca tej kadencji rządu czyli do 2027, zostaną w naszym kraju wdrożone przepisy skracające czas pracy. Są jednak tacy, którzy na ustawowe rozwiązania nie czekają i rewolucyjne zmiany wprowadzają sami.

Autyzm lub ADHD przemilczany w rekrutacji. Dlaczego kandydaci o tym nie mówią
09 cze 2025

Osoby z autyzmem, ADHD czy inną formą neuroatypową nie mówią o tym fakcie podczas procesu rekrutacyjnego. Dlaczego? Okazuje się, że większy odsetek osób neuroatypowych częściej szuka pracy niż osób neuronormatywnych.

Specustawa niekorzystna dla wcześniejszych emerytów - pozorne wykonanie wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. Adwokat: zadowolone będą tylko osoby nieobjęte tymi przepisami
10 cze 2025

Po opublikowaniu w dniu 3 marca 2025 r. założeń projektu ustawy o ustalaniu wysokości emerytur z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych dla osób, które do 6 czerwca 2012 r. przeszły na emerytury wcześniejsze na stronach Rządowego Centrum Legislacji ukazał się długo oczekiwany projekt tej ustawy datowany na 4 czerwca 2025 r.

Firmy chcą zatrudniać księgowych, ale… nie mają kogo! Brakuje ekspertów z doświadczeniem
09 cze 2025

Mimo stabilnej sytuacji kadrowej i rosnących wynagrodzeń, aż 84% księgowych przyznaje: znalezienie doświadczonego specjalisty to dziś prawdziwe wyzwanie. Barometr nastrojów 2025 pokazuje, że firmy częściej planują rekrutację niż redukcje – ale idealny kandydat musi dziś mieć znacznie więcej niż tylko znajomość Excela.

Polacy zaciskają pasa. Najnowszy raport pokazuje, na czym oszczędzamy najczęściej
09 cze 2025

Aż 37,2% Polaków deklaruje ograniczenie wydatków na elektronikę – wynika z najnowszego raportu. W czołówce oszczędzanych kategorii znalazły się też meble, odzież i materiały budowlane. Eksperci wskazują na wysokie ceny, niską częstotliwość zakupów oraz zmieniające się priorytety konsumenckie.

pokaż więcej
Proszę czekać...