Kiedy można podzielić nieruchomość

Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata
rozwiń więcej
Aby podzielić nieruchomość, należy znieść jej współwłasność, a następnie przystąpić do fizycznego podziału. Trzeba też złożyć wniosek i dołączyć dokumenty.

Czy właściciel bierze udział w podziale działki

Moja nieruchomość będzie dzielona z urzędu, ponieważ trzeba z niej wydzielić część na cele publiczne. W tym celu powinna też zostać podzielona sąsiednia działka, aby część z niej można było wydzielić pod poszerzoną drogę. Nie wiadomo, kto jest właścicielem sąsiedniej działki. Czy właściciele muszą brać udział w postępowaniu o podział swojej nieruchomości?

Tak Postępowanie o podział nieruchomości musi toczyć się z udziałem właściciela, jego następców prawnych lub zastępcy, który jest należycie reprezentowany. Nawet jeżeli nieruchomość dzielona jest z urzędu, to przed wszczęciem postępowania o podział muszą być podjęte działania, które doprowadzą do ustalenia właściciela lub jego następców prawnych. Zdarza się, że miejsce pobytu właściciela nie jest znane lub przebywa on za granicą bądź zmarł. Jeżeli spadkobiercy nie są znani albo nie są zainteresowani wystąpieniem do sądu o stwierdzenie praw do spadku, to wówczas do sądu o stwierdzenie nabycia spadku powinna wystąpić osoba zainteresowana, na przykład gmina albo Skarb Państwa (mogą dziedziczyć nieruchomość w przypadku braku innych spadkobierców).

Jeżeli nieruchomość ma księgę wieczystą, to nie można do niej stosować zasady podziału nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym.

Podstawa prawna

• Art. 97 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U.z 2004 r. nr 261 poz. 2603 z późn. zm.).

Czy potrzebny jest plan miejscowy

Odziedziczyliśmy nieruchomość po rodzicach. W tej miejscowości, gdzie jest ona położona, nie ma planu miejscowego. Czy w razie braku tego planu możemy przystąpić do podziału nieruchomości?

Tak Wprawdzie najłatwiej dokonać podziału nieruchomości, gdy jest on zgodny z ustaleniami planu miejscowego, to jednak w razie braku planu w pewnych przypadkach można również przystąpić do podziału. Gdyby nieruchomość była położona na obszarze nieobjętym obowiązkiem sporządzenia planu miejscowego, to wówczas współwłaściciele mogą podzielić ją, pod warunkiem że nie byłoby to sprzeczne z innymi przepisami. W dodatku zaproponowany podział musiałby być zgodny z warunkami określonymi w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Może się jednak zdarzyć, że nawet w takich przypadkach postępowanie w sprawie zawieszenia nieruchomości zostanie zawieszone do czasu uchwalenia planu miejscowego. Następuje to wówczas, gdy wniosek o podział został złożony po upływie sześciu miesięcy od podjęcia przez gminę uchwały o przystąpieniu do sporządzenia planu miejscowego albo już po wyłożeniu tego planu do publicznego wglądu. Zawieszenie postępowania może wówczas nastąpić na okres nie dłuższy niż sześć miesięcy. Termin ten liczy się od dnia złożenia wniosku o podział. Gdyby zaś w tym okresie nie uchwalono tego planu, to wówczas nieruchomość będzie mogła zostać podzielona.

Podstawa prawna

• Art. 95 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2004 r. nr 261, poz. 2603 z późn. zm.).

Czy konieczne są dokumenty

Chcę wystąpić o podział nieruchomości. Jakie dokumenty muszę dołączyć do wniosku? Czy wniosek o podział muszą złożyć wszyscy współwłaściciele?

Tak Jeżeli dochodzi do dobrowolnego podziału nieruchomości, tzn. wówczas gdy między współwłaścicielami (albo współużytkownikami wieczystymi) nie dochodzi do sporu co do tego, czy trzeba ją podzielić, to wniosek powinni złożyć wszyscy współwłaściciele albo współużytkownicy wieczyści.

W razie braku takiej zgody co do podziału współwłaściciele, których udziały wynoszą co najmniej połowę, mogą żądać rozstrzygnięcia przez sąd. Sąd orzeknie mając na względzie cel podziału oraz interesy wszystkich współwłaścicieli.

Do wniosku o podział nieruchomości należy dołączyć następujące dokumenty:

• stwierdzające tytuł prawny do nieruchomości,

• wypis z katastru nieruchomości i kopię mapy katastralnej obejmującą nieruchomość podlegającą podziałowi,

• decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu (wówczas gdy podział jest zgodny z warunkami tam określonymi),

• pozwolenie konserwatora, gdyby nieruchomość była wpisana do rejestru zabytków,

• wstępny projekt podziału (nie jest potrzebny np. wtedy, gdy znosi się współwłasność nieruchomości zabudowanej co najmniej dwoma budynkami wzniesionymi na podstawie pozwolenia na budowę, a podział ma polegać na wydzieleniu dla poszczególnych współwłaścicieli budynków z działkami),

• protokół z przejęcia granic nieruchomości,

• wykaz zmian gruntowych,

• wykaz synchronizacyjny, gdy oznaczenie działek w katastrze nieruchomości było inne niż w księdze wieczystej,

• mapę z projektem podziału.

W razie potrzeby do wniosku dołącza się też pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków. Dołączone do wniosku dokumenty nie zostają zwrócone wnioskodawcy lub wnioskodawcom, ale są przejęte do państwowego zasobu geodezyjnego lub kartograficznego.

Natomiast z urzędu dokonuje się podziału nieruchomości wówczas, gdy jest on niezbędny do realizacji celów publicznych albo nieruchomość stanowi własność gminy i nie została oddana w użytkowanie wieczyste.

Podstawa prawna

• Art. 96 i 97 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2004 r. nr 261 poz. 2603 z późn. zm.).

• Art. 199 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. nr 16, poz. 93 z późn. zm.).

Czy dwa budynki na działce ułatwią podział

Czy łatwiej jest znieść współwłasność wówczas, gdy nieruchomość jest zabudowana dwoma budynkami?

Tak W razie braku planu, niezależnie od decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, nieruchomość mogłaby zostać podzielona wówczas, gdyby była zabudowana co najmniej dwoma budynkami wzniesionymi na podstawie pozwolenia na budowę. Podział tej nieruchomości musiałby wówczas polegać na wydzieleniu dla poszczególnych współwłaścicieli budynków takich działek gruntów, które są niezbędne do korzystania z nich. Współwłaściciele powinni być wówczas wskazani we wspólnym wniosku. Taki podział musiałby nastąpić w celu zniesienia współwłasności nieruchomości.

Na podobnych zasadach, w razie braku planu i niezależnie od decyzji, można wydzielić działkę budowlaną z nieruchomości. Może to nastąpić wówczas, gdyby na niej został wzniesiony budynek przez samoistnego posiadacza, który przy tym działał w dobrej wierze. Wydzielić też można działkę budowlaną niezbędną do korzystania z budynku mieszkalnego.

Podstawa prawna

• Art. 96 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2004 r. nr 261, poz. 2603 z późn. zm.).

Czy trzeba uzyskać decyzję wójta

Chcę podzielić działkę, którą odziedziczyłam po rodzicach. Połowę jej chciałaby ode mnie odkupić córka sąsiada. Czy będę musiała uzyskać jakąś decyzję zatwierdzającą ten podział?

Tak Do skutecznego podziału nieruchomości potrzebna jest decyzja wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. Zatwierdzają oni w niej podział. Gdyby zaś nieruchomość była wpisana do rejestru zabytków, to wówczas zanim wydadzą decyzję, pozwolenie na podział powinien wydać wojewódzki konserwator zabytków.

Natomiast nie jest potrzebna ich decyzja wtedy, gdy wydziela się nieruchomość, której własność lub wieczyste użytkowanie zostały nabyte z mocy prawa. Podobnie jest wówczas, gdy wydziela się część nieruchomości na potrzeby zwrotu wywłaszczonej. Podział zatwierdza wówczas ostateczna decyzja o nabyciu własności lub użytkowania wieczystego albo ostateczna decyzja o zwrocie wywłaszczonej nieruchomości.

O podziale nieruchomości może też orzec sąd. Wówczas wójt, burmistrz albo prezydent miasta nie wydają decyzji zatwierdzającej podział, a konserwator pozwolenia. Zanim sąd orzeknie o podziale np. uzależnionym od ustaleń planu miejscowego, musi zasięgnąć opinii wójta albo burmistrza lub prezydenta miasta, a jeszcze dodatkowo konserwatora zabytków, wtedy gdy nieruchomość została wpisana do rejestru zabytków.

Natomiast na podstawie decyzji wójta, burmistrza albo prezydenta miasta lub orzeczenia sądu dokonuje się wpisów w księdze wieczystej oraz w katastrze nieruchomości.

Aby został dokonany podział nieruchomości, osoba, która ma w tym interes prawny, musi złożyć wniosek z dołączonymi dokumentami i zapłacić koszty.

Podstawa prawna

• Art. 96 i 97 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2004 r. nr 261, poz. 2603 z późn. zm.).

Czy po podziale ustala się opłatę adiacencką

Już teraz wiadomo, że po podziale całej nieruchomości wartość mojej nieruchomości, która została wyodrębniona, wzrośnie. Czy muszę wnieść opłatę adiacencką?

Tak Wójt, burmistrz lub prezydent miasta mogą wydać decyzję ustalającą opłatę adiacencką wówczas, gdy w wyniku podziału wzrośnie wartość nieruchomości, a podział był prowadzony na wniosek właściciela albo użytkownika wieczystego, który wniósł już opłaty roczne za cały okres użytkowania tego prawa. Natomiast wysokość opłaty ustala rada gminy w drodze uchwały. Opłata nie może przekraczać 30 proc. różnicy wartości nieruchomości.

Ustalenie wysokości opłaty może nastąpić w ciągu trzech lat od dnia, w którym decyzja zatwierdzająca podział stała się ostateczna albo orzeczenie o podziale stało się prawomocne. Na dzień wydania decyzji o ustaleniu wartości opłaty określa się wartość nieruchomości przed podziałem i po podziale. Natomiast bierze się pod uwagę stan nieruchomości przed podziałem na dzień wydania decyzji zatwierdzającej podział. Z kolei stan nieruchomości po podziale przyjmuje się na dzień, w którym decyzja zatwierdzająca podział stała się ostateczna albo orzeczenie o podziale stało się prawomocne. Nie uwzględnia się jednak części składowych nieruchomości.

Aby ustalić opłatę, przyjmuje się stawkę procentową obowiązującą w dniu, w którym decyzja zatwierdzająca podział stała się ostateczna albo orzeczenie o podziale nieruchomości stało się prawomocne.

W rozliczeniu opłaty adiacenckiej lub zaległości z tego tytułu można przenieść na rzecz gminy prawa do działki wydzielonej w wyniku podziału. Jednak gmina musi wyrazić zgodę na przeniesienie tych praw.

Podstawa prawna

• Art. 98a ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2004 r. nr 261, poz. 2603 z późn. zm.).

MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

Infor.pl
Autyzm lub ADHD przemilczany w rekrutacji. Dlaczego kandydaci o tym nie mówią
09 cze 2025

Osoby z autyzmem, ADHD czy inną formą neuroatypową nie mówią o tym fakcie podczas procesu rekrutacyjnego. Dlaczego? Okazuje się, że większy odsetek osób neuroatypowych częściej szuka pracy niż osób neuronormatywnych.

Niekorzystna specustawa dla wcześniejszych emerytów - pozorne wykonanie wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. Zadowolone będą osoby nieobjęte tymi przepisami
09 cze 2025

Po opublikowaniu w dniu 3 marca 2025 r. założeń projektu ustawy o ustalaniu wysokości emerytur z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych dla osób, które do 6 czerwca 2012 r. przeszły na emerytury wcześniejsze na stronach Rządowego Centrum Legislacji ukazał się długo oczekiwany projekt tej ustawy datowany na 4 czerwca 2025 r.

Firmy chcą zatrudniać księgowych, ale… nie mają kogo! Brakuje ekspertów z doświadczeniem
09 cze 2025

Mimo stabilnej sytuacji kadrowej i rosnących wynagrodzeń, aż 84% księgowych przyznaje: znalezienie doświadczonego specjalisty to dziś prawdziwe wyzwanie. Barometr nastrojów 2025 pokazuje, że firmy częściej planują rekrutację niż redukcje – ale idealny kandydat musi dziś mieć znacznie więcej niż tylko znajomość Excela.

Polacy zaciskają pasa. Najnowszy raport pokazuje, na czym oszczędzamy najczęściej
09 cze 2025

Aż 37,2% Polaków deklaruje ograniczenie wydatków na elektronikę – wynika z najnowszego raportu. W czołówce oszczędzanych kategorii znalazły się też meble, odzież i materiały budowlane. Eksperci wskazują na wysokie ceny, niską częstotliwość zakupów oraz zmieniające się priorytety konsumenckie.

Wysokość opłat za krew i jej składniki w 2026 r. [PROJEKT RESORTU ZDROWIA z 3 czerwca 2025 r.]
09 cze 2025

6 czerwca 2025 r. do uzgodnień i konsultacji publicznych trafił projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie określenia wysokości opłat za krew i jej składniki w 2026 r. Resort zdrowia ma czas na określenie tych opłat do 30 czerwca 2025 r.

Nawet 185 tys. zł na samochód dla osoby z niepełnosprawnością. Rusza druga tura naboru wniosków PFRON 2025
09 cze 2025

Druga i zarazem ostatnia w tym roku tura naboru wniosków w programie "Samodzielność – Aktywność – Mobilność!" rozpocznie się 1 sierpnia 2025 r. To szansa na uzyskanie nawet 85 proc. dopłaty do zakupu samochodu przystosowanego do potrzeb osoby z niepełnosprawnością ruchową. Sprawdź limity, warunki i checklistę, która ułatwi Ci wypełnienie elektronicznego wniosku w systemie SOW.

Pozew o zachowek. Co powinien zawierać i gdzie złożyć dokumenty?
09 cze 2025

Jak napisać pozew o zachowek, by uniknąć błędów, które mogą spowolnić lub utrudnić dochodzenie należności? To ważne informacje dla osób, które zostały pominięte w testamencie lub otrzymały mniej niż im się należało.

Podwyżki pracowników samorządowych z wyrównaniem od 1 marca 2025 r. Rozporządzenie w Dzienniku Ustaw [STAWKI]
09 cze 2025

30 maja 2025 r. w Dzienniku Ustaw RP zostało opublikowane rozporządzenie podwyższające kwoty minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Rozporządzenie koryguje także katalog stanowisk.

Bez księgowych ani rusz. Przedsiębiorcy doceniają ich nie tylko za rachunki, ale i za wsparcie strategiczne
09 cze 2025

Aż 75% przedsiębiorców w Polsce darzy swoje księgowe i księgowych dużym zaufaniem, a 71% uważa, że ich wiedza realnie wpływa na sukces firmy – wynika z najnowszego badania. Księgowi stają się dziś nie tylko strażnikami finansów, ale i partnerami w rozwoju biznesu.

Prezydent Andrzej Duda podpisał ważną ustawę. Prosiła go o to ministra z rządu Tuska
09 cze 2025

Prezydent Andrej Duda podpisał ustawę o jawności cen mieszkań, po wcześniejszym spotkaniu z minister Katarzyną Pełczyńską–Nałęcz. Nowe regulacje nakładają na deweloperów obowiązek prowadzenia stron internetowych, na których podawane mają być ceny mieszkań od początku sprzedaży do jej zakończenia.

pokaż więcej
Proszę czekać...