Rozliczenie nadpłaty składek ZUS

Jakie okoliczności mogą wpłynąć na powstanie nadpłaty składek ZUS? Kiedy płatnik może starać się o zwrot nienależnie opłaconych składek?
Płatnik składek uprawniony do wypłaty świadczeń z ubezpieczenia chorobowego opłaca składki na ubezpieczenia społeczne w wysokości różnicy między kwotą należnych składek za dany miesiąc kalendarzowy, wykazanych w deklaracji rozliczeniowej, i kwotą wypłaconych ubezpieczonym zasiłków oraz przysługującego płatnikowi wynagrodzenia z tytułu wykonywania zadań związanych z ustalaniem prawa do tych świadczeń.

Należności z tytułu składek uiszcza się odrębnymi wpłatami na rachunki ZUS w NBP, w podziale na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.
W przypadku gdy płatnik opłaci składki w wysokości wyższej, niż jest do tego zobowiązany, mamy do czynienia z nienależnie opłaconymi składkami, czyli tzw. nadpłatą składek. Stwierdzenie nadpłaty następuje w wyniku korekty dokumentu bądź dokumentów rozliczeniowych.

Często spotykanym przypadkiem stwierdzenia nadpłaty składek jest sytuacja, gdy płatnik dokonuje korekty złożonego za ubezpieczonego imiennego raportu miesięcznego, w którym wykazał zbyt wysoką podstawę wymiaru składek, a w konsekwencji zbyt wysokie składki.

PRZYKŁAD

Spółka z o.o. w raporcie ZUS RCA składanym za wrzesień 2006 r. za jednego z pracowników spółki w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne uwzględniła wynagrodzenie za czas niezdolności do pracy wskutek choroby w wysokości 500 zł, które jest wolne od składek na te ubezpieczenia.
Wykazana w raporcie ZUS RCA podstawa wymiaru składek wyniosła 2000 zł, tj. 1500 zł wynagrodzenie za pracę i 500 zł wynagrodzenie za czas choroby. Od tak ustalonej podstawy wymiaru płatnik naliczył następujące składki:
ubezpieczenie emerytalne:
– płatnik składek – 195,20 zł (2000 zł x 9,76%),
– ubezpieczony – 195,20 zł (2000 zł x 9,76%),
ubezpieczenie rentowe:
– płatnik składek – 130 zł (2000 zł x 6,5%),
– ubezpieczony – 130 zł (2000 zł x 6,5%),
ubezpieczenie chorobowe:
– ubezpieczony – 49 zł (2000 zł x 2,45%),
ubezpieczenie wypadkowe:
– płatnik składek – 40 zł (2000 zł x 2,00%).
Podstawa wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne 2000 – 195,20 – 130 – 49 = 1625,80
Składka na ubezpieczenie zdrowotne 1625,80 x 8,75% = 142,26 zł

W raporcie korygującym spółka wykazała składki na ubezpieczenia społeczne od podstawy wymiaru w wysokości 1500 zł:
ubezpieczenie emerytalne:
– płatnik składek – 146,40 zł (1500 zł x 9,76%),
– ubezpieczony – 146,40 (1500 zł x 9,76%),
ubezpieczenie rentowe:
– płatnik składek – 97,50 zł (1500 zł x 6,5%),
– ubezpieczony – 97,50 zł (1500 zł x 6,5%),
ubezpieczenie chorobowe:
– ubezpieczony – 36,75 zł (1500 zł x 2,45%),
ubezpieczenie wypadkowe:
– płatnik składek – 30 zł (1500 zł x 2,00%).
Podstawa wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne 1500 zł – 146,40 zł – 97,50 zł – 36,75 = 1219,35 zł
Składka na ubezpieczenie zdrowotne 1219,35 zł x 8,75% = 106,69 zł

W wyniku korekty raportu ZUS RCA po stronie płatnika składek powstała nadpłata na ubezpieczenia:
emerytalne 390,40 zł – 292,80 zł = 97,60 zł,
rentowe 260 zł –195 zł = 65 zł,
chorobowe 49 zł – 36,75 zł = 12,25 zł,
wypadkowe 40 zł – 30 zł =10 zł,
zdrowotne 142,26 zł – 106,69 zł = 35,57 zł.

Opłacając składki za październik 2006 r. płatnik pomniejszy dokonywane wpłaty o następujące kwoty:
ubezpieczenia społeczne – 184,85 zł,
ubezpieczenie zdrowotne – 35,57 zł,
Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych – 12,75 (500 zł x (2,45% + 0,10%).
Ponadto płatnik zwrócił ubezpieczonemu sfinansowaną z jego środków część nadpłaty.

Gdy ubezpieczony przekroczy 73 560 zł

Przyczyną powstania nadpłaty składek poza błędnym ustaleniem podstawy wymiaru jest także przekroczenie przez ubezpieczonego, w danym roku kalendarzowym, kwoty trzydziestokrotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia (w 2006 r. – 73 560 zł) połączone z dalszym opłacaniem składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Płatnik składek po ustaleniu – na podstawie posiadanej dokumentacji płacowej – że ubezpieczony osiągnął tę kwotę, jest bowiem zobowiązany zaprzestać potrącania składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. ZUS nie jest już bowiem zobowiązany do bieżącego monitorowania tej wielkości i ma obowiązek poinformować płatnika o jej przekroczeniu przez ubezpieczonego tylko wówczas, gdy w wyniku własnych działań to ustali (np. w wyniku kontroli).

W przypadku gdy składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe danego ubezpieczonego opłaca więcej niż jeden płatnik składek, na ubezpieczonym ciąży obowiązek zawiadomienia ich o osiągnięciu rocznej podstawy wymiaru składek. W miesiącu, w którym następuje przekroczenie kwoty rocznej podstawy, ubezpieczony ma prawo wskazać, który z płatników opłaci składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe od kwoty poniżej tego progu. Konsekwencje błędnego zawiadomienia, powodującego nieopłacenie należnych składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, ponosi ubezpieczony, który zobowiązany jest do uregulowania całego zadłużenia.
Za datę stwierdzenia nadpłaty składek w związku z przekroczeniem rocznej podstawy wymiaru składek uważa się datę otrzymania przez ZUS dokumentów rozliczeniowych korygujących. Jeżeli równocześnie z dokumentami korygującymi płatnik złożył wniosek o zwrot składek, od tej daty biegnie 30-dniowy termin dla ZUS na dokonanie ich zwrotu.

Jeżeli pomimo przekroczenia kwoty trzydziestokrotności płatnik nadal potrącał składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, powinien złożyć dokumenty rozliczeniowe korygujące.

W przypadku gdy ubezpieczony ma dwóch lub więcej płatników i nie poinformował ich o osiągnięciu rocznej podstawy, na skutek czego nadpłacili o­ni składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, ZUS dzieli kwotę nadpłaconych składek i zwraca ją płatnikom w takich częściach, w jakich opłacali składkę w miesiącu, w którym nastąpiło przekroczenie kwoty ograniczenia. Dlatego konieczne jest proporcjonalne ustalenie podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w miesiącu, w którym nastąpiło przekroczenie kwoty trzydziestokrotności.

Dla ubezpieczonego osiągającego przychody u płatników A i B w różnej wysokości, prawidłową podstawę wymiaru składki za dany miesiąc ustala się w następujący sposób – od sumy przychodów ubezpieczonego u obydwu pracodawców (tj. od początku roku do miesiąca przekroczenia kwoty trzydziestokrotności) odejmuje się kwotę rocznej podstawy wymiaru składek na dany rok. Kwota różnicy stanowi kwotę przekroczenia. Następnie kwotę przekroczenia ustala się proporcjonalnie na płatników A i B, przy zastosowaniu następującego wzoru:

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


gdzie:
X – kwota przekroczenia rocznej podstawy wymiaru składek w danym miesiącu u pracodawcy A lub B.
Kwotę przekroczenia rocznej podstawy wymiaru składek u pracodawcy B można ustalić także odejmując od kwoty przekroczenia ogółem kwotę przekroczenia u pracodawcy A, czyli bez stosowania poniższego wzoru.

PRZYKŁAD

Od stycznia do lipca 2006 r. pracownik osiągnął przychód stanowiący podstawę wymiaru składek w wysokości 70 000 zł. W sierpniu br. pracownik otrzymał u płatnika A 6000 zł, a u płatnika B 4000 zł. Ponieważ ubezpieczony nie poinformował płatników o osiągnięciu rocznej podstawy wymiaru składek, składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe zostały opłacone od całego otrzymanego w tym miesiącu przychodu.

Pracodawca A naliczył składki w następującej wysokości:
ubezpieczenie emerytalne:
– płatnik składek – 585,60 zł (6000 zł x 9,76%),
– ubezpieczony – 585,60 zł (6000 zł x 9,76%),
ubezpieczenie rentowe:
– płatnik składek – 390 zł (6000 zł x 6,5%),
– ubezpieczony – 390 zł (6000 zł x 6,5%),
ubezpieczenie chorobowe:
– ubezpieczony – 147 zł (6000 zł x 2,45%),
ubezpieczenie wypadkowe:
– płatnik składek – 120 zł (6000 zł x 2,00%),
ubezpieczenie zdrowotne:
– ubezpieczony – [(6000 zł –585,60 zł – 390 zł – 147 zł) x 8,75%] = 426,77 zł.
Podstawa wymiaru składek za sierpień br. u płatnika A powinna wynosić:
80 000 zł – 73 560 zł = 6440 zł – kwota przekroczenia ogółem w sierpniu br.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Podstawa wymiaru składek u płatnika A – 2136 zł (6000 zł – 3864 zł).
Kwota przekroczenia u płatnika B – 2576 zł (6440 zł – 3864 zł).
Podstawa wymiaru składek u płatnika B – 1424 zł (4000 zł – 2576 zł).
Płatnik A dokonał korekty dokumentów rozliczeniowych za sierpień, w których skorygował składki w następującej wysokości:
płatnik A:
ubezpieczenie emerytalne:
– płatnik składek – 208,47 zł,
– ubezpieczony – 208,47 zł,
ubezpieczenie rentowe:
– płatnik składek – 138,84 zł,
– ubezpieczony – 138,84 zł,
ubezpieczenie zdrowotne:
– ubezpieczony – 481,75 zł.
Nadpłata składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe wynosiła odpowiednio 754,26 zł i 502,32 zł.
Niedopłata składki na ubezpieczenie zdrowotne wyniosła 54,98 zł (481,75 zł – 426,77 zł).
Po odjęciu niedopłaty składki na ubezpieczenie zdrowotne płatnik A nadpłacił składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w wysokości 1201,60 zł.
O kwotę powstałej nadpłaty płatnik pomniejszył bieżącą wpłatę składek na ubezpieczenia społeczne, a także zwrócił ubezpieczonemu sfinansowaną przez niego część nadpłaty.

Zwrot składek

W myśl art. 24 ust. 6a ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych nienależnie opłacone składki podlegają z urzędu zaliczeniu na poczet zaległych lub bieżących składek, a w razie ich braku na poczet przyszłych składek. Jeżeli płatnik nie ma zaległych lub bieżących zobowiązań wobec ZUS, może złożyć wniosek do ZUS o zwrot składek. Wniosek należy złożyć po stwierdzeniu, że składki zostały nienależnie opłacone, jednak nie później niż w ciągu 7 dni od otrzymania zawiadomienia z ZUS o kwocie nienależnie opłaconych składek. Nienależnie opłacone składki nie podlegają jednak zwrotowi, jeżeli stanowią nie więcej niż 5 proc. najniższego wynagrodzenia. Zwrotu nienależnie opłaconych składek nie można także dochodzić, jeżeli od daty ich opłacenia upłynęło 5 lat. Zwrotowi podlegają również nienależnie opłacone składki przekazane do otwartego funduszu emerytalnego.

Niezależnie od przyjętego przez płatnika składek sposobu rozliczenia nadpłaty, tj. zaliczenie na poczet przyszłych składek lub ich zwrotu, płatnik zobowiązany jest zwrócić stosowną część nadpłaty ubezpieczonemu.

Podstawa prawna:
• ustawa z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. Nr 137, poz. 887 z późn.zm.),
• rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz.U. Nr 161, poz. 1106 z późn.zm.).

Magdalena Kostrzewa
Infor.pl
Umiarkowany stopień niepełnosprawności – sprawdź, ile możesz zyskać w 2025 r.
13 cze 2025

Masz umiarkowany stopień niepełnosprawności? Być może nie zdajesz sobie sprawy, ile przywilejów Ci przysługuje – od dodatkowych dni wolnych w pracy, przez znaczące dofinansowanie turnusów rehabilitacyjnych, aż po specjalne świadczenia i kartę parkingową. Sprawdź, jak skorzystać z tych rozwiązań w 2025 roku i nie pozwól, by brak informacji kosztował Cię realne pieniądze.

Wiemy o ile wzrosną emerytury i renty w 2026 r. Rząd podał wskaźnik waloryzacji świadczeń – podwyżka jeszcze niższa, niż w tym roku
13 cze 2025

12 czerwca br. Rada Ministrów przyjęła propozycję zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2026 r., która będzie teraz przedmiotem negocjacji z Radą Dialog Społecznego. Jeżeli zaproponowana wysokość zwiększenia zostanie przyjęta jako ostateczna – wiemy już jaka będzie minimalna kwota podwyżki świadczeń emerytalno-rentowych od 1 marca 2026 r.

4806 zł minimalnej pensji w 2026 roku? Rząd ujawnia plany, związki żądają więcej – gorący spór o wynagrodzenia
13 cze 2025

Rada Ministrów przedstawiła już propozycję, która może wpłynąć na portfele milionów Polaków. Minimalne wynagrodzenie za pracę w 2026 roku ma wynieść 4806 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. To o 140 zł więcej niż obecnie, czyli zaledwie 3-procentowa podwyżka. Nie wszyscy są zadowoleni – związki zawodowe żądają znacznie większego wzrostu, a pracodawcy ostrzegają przed negatywnymi skutkami gospodarczymi.

Można dostać blisko 6 tysięcy złotych. Polacy rzucili się na nowe świadczenie. Wypłaty ruszą niebawem. Ciągle jeszcze przyjmują wnioski
13 cze 2025

To nowe pieniężne świadczenie to już prawdziwy hit. Lawina wniosków o przyznanie wdowiej renty spadła na Zakład Ubezpieczeń Społecznych. W całej Polsce złożono ich już przeszło 900 tys. Maksymalna kwota jaką można otrzymać to ponad 5,6 tys. zł brutto. Wypłaty ruszą już niebawem, z początkiem lipca. ZUS ostrzega przed popełnianiem błędów w wypełnianiu dokumentów, bo może się to skończyć nieprzyznaniem świadczenia.

[Minimalne wynagrodzenie 2026] Rada Ministrów proponuje 4 806 zł brutto i 31,40 zł stawki godzinowej od 1 stycznia 2026 r.
13 cze 2025

Od 1 stycznia 2026 roku minimalne wynagrodzenie za pracę ma wzrosnąć do 4806 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa – do 31,40 zł. To propozycja Rady Ministrów, która trafi teraz pod obrady Rady Dialogu Społecznego.

[Propozycja Rady Ministrów] Od 1 marca 2026 r. najniższa emerytura 1 970,98 zł brutto. Wskaźnik waloryzacji emerytur i rent w 2026 r.
13 cze 2025

W czwartek, 12 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2026 r. Jak wynika z informacji opublikowanej przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów, rząd zaproponuje Radzie Dialogu Społecznego, by wskaźnik waloryzacji emerytur i rent w 2026 r. wyniósł 20 proc. realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w 2025 r.

Najniższa krajowa 2026 - jest oficjalna propozycja rządu D. Tuska
12 cze 2025

W dniu 12 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 r.

WZONu nie można zmusić do rozpatrywania sprawy o świadczenie wspierającego. Śmierć kończy sprawę
12 cze 2025

Z uwagi na przewlekłość postępowań o świadczenie wspierające (przewlekłość jest na poziomie WZON, a nie ZUS) częsta jest sytuacja śmierci osoby niepełnosprawnej przed przyznaniem przez WZON punktów. Ściślej są to sprawy o wydanie decyzji określającej w punktach poziom potrzeby wsparcia (swoisty test niesamodzielności). Natomiast samą decyzję o przyznaniu świadczenia wspierającego wydaje ZUS.

PILNE: Rewolucja w orzekaniu o niepełnosprawności – te zmiany właśnie weszły w życie!
12 cze 2025

Od 11 czerwca 2025 r. obowiązują nowe przepisy dotyczące orzekania o niepełnosprawności. Zmiany wprowadzone rozporządzeniem Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej mają na celu uproszczenie procedur i ograniczenie konieczności częstego odnawiania orzeczeń. Choć część środowisk przyjęła je z ulgą, nie brakuje głosów krytyki i obaw o ich praktyczne skutki.

Renta wdowia – od kiedy pieniądze? ZUS podał harmonogram wypłat
12 cze 2025

Już od 1 lipca 2025 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wypłaty rent wdowich – nowego świadczenia, na które czekało setki tysięcy uprawnionych. ZUS podał oficjalny harmonogram, z którego wynika, że świadczenia będą wypłacane w dotychczasowych terminach wypłat emerytur i rent: 1., 6., 10., 15., 20. oraz 25. dnia każdego miesiąca.

pokaż więcej
Proszę czekać...