Jak zadbać o czystość w biurze

Małgorzata Szafarz
rozwiń więcej
Sprzątanie w biurze to bardzo ważna sprawa; czystość pomieszczeń biurowych należy dziś do powszechnie przyjętego i obowiązującego standardu. W czystym biurze lepiej się pracuje, przyjemniej też rozmawia się z klientem. Ale sprzątanie to również koszty, często niemałe.

Do wyboru są właściwie tylko dwa sposoby utrzymania odpowiedniej czystości w biurze:

zatrudnienie do sprzątania własnego pracownika,

• zlecenie sprzątania firmie zewnętrznej.

Odkąd modny stał się outsourcing, a sektor usług czystościowo-porządkowych znacznie się rozwinął, to drugie rozwiązanie wybierane jest przez firmy znacznie częściej.

Kogo wybrać?

Na polskim rynku działają dwa rodzaje przedsiębiorstw świadczących usługi w zakresie utrzymania czystości w biurze:

• duże, z udziałem kapitału zagranicznego (Impel, Metro, CleanUp, Polman),

• małe, rodzinne, zatrudniające po kilka osób.

Dyrekcja administracyjna danej firmy sama musi podjąć decyzję, którą z nich zatrudnić. Oczywiście, wszystko zależy od potrzeb. W przypadku biur o powierzchni do 500 m2 można wybrać małą firmę sprzątającą lub dużą, profesjonalną, natomiast w przypadku biur większych - o powierzchni przekraczającej 500 m2 - lepiej wybrać którąś ze znanych, dużych firm sprzątających.

Zalety i wady dużej firmy

Jeżeli do sprzątnięcia jest parę tysięcy metrów kwadratowych biura, do tego teren przed budynkiem i parking na kilkaset samochodów, to lepiej się nie wahać i skorzystać z oferty wielkiej firmy. Zapewni ona nie tylko dobrą organizację pracy, ale również - co bardzo ważne w tym przypadku - fachowe usługi.

Podłogi zostaną wymyte nie przy użyciu szczotki i zwykłej szmaty, lecz profesjonalnym zestawem z mopem i przy zastosowaniu odpowiednich środków chemicznych, dobranych do rodzaju czyszczonych powierzchni.

Dużą firmę czyszczącą stać na wydajny, bardzo drogi sprzęt, dlatego spory parking przed biurowcem będzie mógł być posprzątany stosunkowo szybko, przy użyciu specjalnego kombajnu sprzątającego. Firma taka zadba też o teren przed budynkiem, a w zimie - odśnieży go.

Duża firma sprzątająca bez problemu zaoferuje nam również usługi specjalistyczne: alpiniści umyją elewację budynku lub zewnętrzne, nieotwierane części okien, jej pracownicy zadbają też o wywiezienie śmieci.

I kolejny plus - większe firmy mają przeważnie wprowadzony system zarządzania jakością, np. ISO 9000. Gwarantuje on odpowiednią jakość usług oraz to, że umowa będzie zawierała usługi i ceny przedstawione w ofercie.

Duże firmy mają także wady

Cena wyczyszczenia jednego metra typowej powierzchni z pewnością będzie znacznie większa niż ta sama usługa wykonana przez małą rodzinną firmę. Dokładność sprzątania też może okazać się mniejsza niż w przypadku małej firmy sprzątającej - wszystko będzie precyzyjnie obliczone i z pewnością zostanie wykonane zgodnie z umową, ale nie powinniśmy spodziewać się zbytniego dopracowania szczegółów. W ofercie dużych firm znaleźć można nawet pojęcie „odkurzania punktowego” - to wiele wyjaśnia.

Zalety i wady małej firmy

Powierzenie sprzątania niewielkiej firmie jest z pewnością bardzo dobrym rozwiązaniem gdy zarządza się biurem o powierzchni poniżej 500 m2.

Małe firmy są, po pierwsze - tańsze, po drugie - bardziej elastyczne jeśli chodzi o szczegóły umowy. Z reguły sprzątają też dokładniej niż duże. Pomimo ustaleń zawartych w umowie, dotyczących zakresu usług, pracownik małej firmy posprząta pomieszczenie tak, żeby wyraźnie było czysto, pracownik dużej firmy natomiast wykona tylko wyszczególnione w umowie, ściśle określone czynności. Na małą firmę będzie więc można liczyć również w przypadku drobiazgów wykraczających poza umowę, bez konieczności podpisywania dodatkowych aneksów; chodzi o drobne naprawy, zrobienie porządku w szafce, odśnieżenie terenu przed wejściem.

Rozwiązanie mieszane

Chcąc dobrze zorganizować sprzątanie biura, do tego jeszcze po optymalnych kosztach, warto rozważyć zastosowanie wariantów mieszanych.

Utrzymanie porządku na korytarzach i w biurach można powierzyć dużej korporacji sprzątającej, której pracownicy zabezpieczą podłogi woskiem, profesjonalnie wyczyszczą marmury, a z garażu sprawnie usuną plamy oleju.

Do sprzątania miejsc wymagających większej dokładności, a więc np. gabinetu dyrektora, pokoju spotkań czy pokoju z pamiątkami firmy lepiej zaangażować małą rodzinną firmę, dzięki temu pomieszczenia te zostaną potraktowane z należytą starannością. Natomiast tzw. serwis dzienny, czyli opiekę nad toaletami w czasie godzin pracy, awaryjne, nagłe sprzątanie i usuwanie plam, czyszczenie szklanych drzwi i okien można zlecić personelowi zatrudnionemu w firmie.

Co znajdziemy w ofercie?

Zakres usług świadczonych przez firmy sprzątające najczęściej podzielony jest na dwie części:

• pierwsza - to typowe usługi, zawarte w umowie; przy ich ustalaniu warto się dowiedzieć, czy firma ma odpowiedni sprzęt (np. do zamiatania dużego terenu na zewnątrz potrzebna jest zamiatarka, a do odśnieżania - kombajn),

• druga - zawiera usługi specjalne; część z nich wykonują tylko wybrani pracownicy, posiadający dodatkowe umiejętności i uprawnienia; np. okna i elewacje na zewnątrz budynku myją najczęściej alpiniści.

Do czynności pozwalających utrzymać codzienną czystość w biurze należą m.in.:

• zamiatanie, odkurzanie i zmywanie podłóg,

• opróżnianie koszy,

• przecieranie na mokro mebli, obudowy komputera i monitora,

• mycie parapetów, kaloryferów, wycieranie klamek,

• w łazienkach: mycie urządzeń sanitarnych i luster, opróżnianie koszy, mycie podłóg.

Do czynności specjalistycznych, okresowych należą m.in.:

• mycie okien,

• pranie wykładzin dywanowych,

• prace techniczne i interwencyjne,

• krystalizacja posadzek marmurowych,

• nakładanie powłok polimerowych,

• maszynowe czyszczenie garaży i magazynów.

Ile kosztuje czystość?

Czyste biuro to spory koszt. Jeżeli do sprzątania zatrudnimy pracownika własnej firmy, sami zdecydujemy, ile będziemy za to płacić. Małe firmy sprzątające dostosują zapewne swoją ofertę do naszych potrzeb i zaproponują nam w miarę przystępną cenę od razu za całą usługę. Duże firmy stosują skomplikowane cenniki, w których każda czynność czy zadanie ma swoją cenę. Dopiero w oparciu o te cenniki, po zapoznaniu się z potrzebami klienta, przygotowują ofertę.

Stawki dzienne za utrzymanie czystości 1 m2 to średnio:

• powierzchnie biurowe - 0,08 zł

• powierzchnie produkcyjne - 0,06 zł

• klatki schodowe, korytarze - 0,06 zł

• sanitariaty - 0,11 zł

Stawki miesięczne za utrzymanie czystości 1 m2 kształtują się natomiast następująco:

• powierzchnie biurowe - od 1,60 zł do 2,42 zł

• powierzchnie produkcyjne - od 1,40 zł do 1,98 zł

• klatki schodowe, korytarze - od 1,10 zł do 1,98 zł

• sanitariaty - od 2,20 zł do 2,40 zł.

Małgorzata Szafarz,

portal biurowy Nowe Biuro

Infor.pl
Wybory prezydenckie 2025 coraz bliżej. Sprawdź, jak głosować poza miejscem zamieszkania. Nie przegap terminów!
03 maja 2025

Już 18 maja odbędzie się pierwsza tura wyborów prezydenckich. Jeśli w dniu głosowania nie będziesz w swoim miejscu zameldowania, masz jeszcze kilka dni, by złożyć odpowiednie wnioski. Wyjaśniamy, jak zagłosować korespondencyjnie, przez pełnomocnika lub w innym lokalu – i do kiedy trzeba to załatwić.

Koniec z absurdem tylko 2 dni zwolnienia od pracy na wszystkie dzieci i obojga rodziców – od teraz dodatkowy dzień wolny na każde kolejne dziecko?
03 maja 2025

Na 1 dziecko – 2 dni wolne, na 2 dzieci – 3 dni wolne, na 3 dzieci – 4 dni wolne, a na 4 i więcej – 5 dni wolne, z zachowaniem prawa do pełnego wynagrodzenia, a za odmowę zwolnienia od pracy w ramach ww. puli – 30 tys. zł kary dla pracodawcy. O zmianę art. 188 kodeksu pracy – w dniu 12 kwietnia br., zawnioskowały do Ministry Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Rzeczniczka Praw Dziecka i Okręgowa Rada Adwokacka, powołując się m.in. na naruszenie przez ww. przepis konstytucyjnej zasady równości. Czy położy to kres absurdowi tylko 2 dni zwolnienia od pracy na wszystkie dzieci i obojga rodziców?

Kwalifikacje nauczycieli do zmiany. Związkowcy wyliczają poważne wady projektu
03 maja 2025

MEN zmienia przepisy dotyczące kwalifikacji nauczycieli. Związkowcy z KSOiW NSZZ "Solidarność" uważają, że projekt rozporządzenia budzi poważne wątpliwości i niesie "istotne zagrożenia dla jakości kształcenia oraz sytuacji kadrowej w polskim systemie oświaty". Apelują o przeprowadzenie szerokich konsultacji społecznych, aby "uniknąć negatywnych skutków dla systemu edukacji".

UWAGA: maturę można zdawać w domu. Jest komunikat CKE
03 maja 2025

Wprawdzie nie doszło jeszcze do tego, że maturę można zdawać zdalnie (na szczęście), ale okazuje się, że można ją zdawać w domu. Są na to przepisy, jest specjalny wniosek, a poszczególne Okręgowe Komisje Egzaminacyjne wydają w tym zakresie wytyczne.

Zmiany w wypłatach 800 plus. ZUS przesuwa w maju terminy przelewów. Kiedy pieniądze trafią do rodziców?
03 maja 2025

Jak to jest z tym przelewaniem 800 plus na konta rodziców? Wedle harmonogramu Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, pieniądze wypłacane są w dziesięciu określonych terminach. Bywa, że z powodu takiego a nie innego ułożenia dat, przelewy robione są wcześniej. Tak właśnie będzie w maju.

Czy 04.05.2025 r. to niedziela handlowa, handel bez zakazu, zakupy w Lidlu i Biedronce, w galeriach, wszystkie sklepy otwarte czy tylko Żabka
03 maja 2025

Długi weekend, święto w czwartek 1 maja i w sobotę 3 maja to mocno ograniczone możliwości zakupowe. Zarówno w czwartek jak i w sobotę sklepy nieczynne. W sobotę 03.05.2025 r. można je zrobić tylko w małych sklepach osiedlowych, a z sieciowych głównie w Żabce. A jak będzie w niedzielę 04.05.2025 r. - można wybrać się do Lidla lub Biedronki albo wręcz do galerii handlowej na duże tygodniowe zakupy?

MRPiPS: nowe rozwiązania na rzecz osób z niepełnosprawnościami i przebudowa modelu orzekania o niepełnosprawności. Termin do 20 maja 2025 r. na składanie dokumentów
02 maja 2025

Rok 2025 jest wyjątkowo obfitujący w zmiany prawa czy też projekty zmian w zakresie uprawnień dla osób z niepełnosprawnościami i ogólnie dla całego systemu orzecznictwa. Ale to nie koniec! Idą kolejne zmiany i to na z góry określone lata: na 2026, 2027 a nawet 2028 r. Perspektywa odległa - to fakt, ale takie działania jak zapowiada resort pracy wymagają długiej perspektywy. Udało się dotrzeć do informacji, z których wynika, że MRPiPS ogłasza program: "Przebudowa modelu orzekania o niepełnosprawności". Co będzie obejmował program, do kogo jest skierowany i co można zyskać?

Jakie dokumenty trzeba mieć przy sobie na maturze?
03 maja 2025

Egzaminy maturalne 2025 rozpoczną się już niebawem. Główna sesja egzaminacyjna zaplanowana jest na okres od 5 do 22 maja 2025 r. Jakie dokumenty trzeba mieć przy sobie na maturze? Co w przypadku, gdy zapomni się dokumentów?

Znieważenie flagi państwowej – co grozi za obrazę symboli narodowych?
02 maja 2025

Flaga państwowa to jeden z najważniejszych symboli każdego kraju – wyraża tożsamość narodową, suwerenność, a także dumę z historii i wspólnoty obywatelskiej. W Polsce ochrona flagi jest zagwarantowana przepisami prawa, a jej znieważenie jest przestępstwem. Warto więc wiedzieć, czym jest znieważenie flagi Rzeczypospolitej Polskiej, jakie formy może przybrać oraz jakie sankcje grożą za tego rodzaju działanie.

2610,72 zł w maju z ZUS dla prawie 130 tys. osób [NOWE ŚWIADCZENIE]. Dodatkowo wyrównanie od stycznia 2025
03 maja 2025

2610,72 zł w maju z ZUS dla prawie 130 tys. osób. Co istotne osoby, który mają prawo do tego nowe dodatku dostaną również wyrównanie od 1 stycznia 2025 r. Wysokość dodatku wynosiła w styczniu i lutym 2025 r. 2520 zł, a od marca jest to 2610,72 zł. Na konta świadczeniobiorców wpłyną więc w maju spore pieniądze.

pokaż więcej
Proszę czekać...