Pomoc w pierwszym dniu pracy

Maria Chylińska
rozwiń więcej
inforCMS
Nowo przyjęte do sekretariatu osoby przeważnie trafiają „pod skrzydła” doświadczonej asystentki czy menedżera biura. Opiekun powinien towarzyszyć nowicjuszowi stopniowo zmniejszając zakres swojej pomocy.

Wyobraźmy sobie brak wsparcia nowej osoby na początku jej drogi w firmie - sama musi się odnaleźć w biurze, sama musi „wyczuć” relacje i niepisane reguły rządzące organizacją, sama musi znaleźć informacje o produktach, strukturze, osobach odpowiedzialnych za poszczególne sprawy. Jest to oczywiście możliwe, ale konsekwencje to zagubienie, brak poczucia przynależności, poczucie wyobcowania, a co za tym idzie - stres związany z „zorganizowaniem się” w nowym środowisku. Stres ten dotyczy nie tylko wysiłku, jaki nowy pracownik wkłada w wyważanie otwartych drzwi (szukanie informacji, które są dla innych dostępne od ręki), ale też z osamotnienia i braku wsparcia. A to prowadzi do niezadowolenia, a nawet odejścia z organizacji.

Dzięki poprawnie przeprowadzonemu procesowi wdrożenia asystentki czy sekretarki (która to funkcja jest przecież bardzo ważna dla sprawnego funkcjonowania na linii kierownictwo - pracownicy) cała organizacja osiąga następujące korzyści:

• stabilizacja - ludzie czują się pewnie, nie ma fluktuacji,

• pozytywna, proaktywna postawa pracowników - dobrze się znają i znają swoje zadania,

• integracja pracowników i zwiększenie poczucia przynależności do firmy,

• dobra atmosfera pracy i stosunki międzyludzkie,

• zadowolenie i większa motywacja pracowników,

• pełna efektywność nowo przyjętych pracowników w możliwie najkrótszym czasie,

• mniejsze napięcie i stres związany z podjęciem nowej pracy,

• wyższy poziom wydajności, jakości pracy i wyników ekonomicznych,

• dobra orientacja w potencjale i aspiracjach pracowników.

Pierwszą rzeczą, którą należy zrobić, jest więc wyznaczenie osoby odpowiedzialnej za wprowadzenie pracownika do firmy, która oprowadzi nowicjusza, opowie o firmie i jej pracownikach, przedstawi go pozostałym osobom, będzie służyć pomocą w problemach wynikających z nowych obowiązków służbowych i udzieli odpowiedzi na wszelkie pytania dotyczące stanowiska pracy. Kim ma być opiekun? Ważne jest, aby wiedział, że jego praca w tym okresie jest równie istotna, jak wykonywanie codziennych obowiązków, że jest to funkcja w pewnym sensie wyróżniająca, bo związana z coachingiem i mentoringiem. Skoro najbardziej efektywną metodą adaptacji nowego pracownika jest wyznaczenie mu osobistego opiekuna, to tą osobą powinnaś być właśnie ty! Leży to także w twoim interesie. Masz okazję wypracować sobie dobre relacje, zyskać wsparcie i odciążenie w pracy, a także dodać sobie samej motywacji do pracy (odpowiedzialna funkcja). Warto poświęcić trochę wysiłku na pomoc nowej osobie, gdyż nie tylko zwiększysz swoje własne umiejętności, ale też możesz poprawić swoją pozycję w firmie (jesteś postrzegana jako osoba kompetentna i zaufana). Poniżej krótki przewodnik „wdrożeniowca” - postępując zgodnie ze wskazówkami, z pewnością wiele zyskasz, także w oczach swojego szefa.

Pierwszy dzień w pracy - zacznij od podstaw

Istotą adaptacji jest przekazanie nowej osobie wszelkich niezbędnych wiadomości, dzięki którym będzie mogła w efektywny sposób zrealizować powierzone zadania. Dlatego w dużej części osiągane podczas tego procesu rezultaty zależą od poziomu komunikacji, jaką prezentujesz. Najistotniejsze jest rozpoczęcie od spraw najbardziej ogólnych, a więc od tego, na czym polega „sens jej życia” w waszej organizacji. Każda osoba powinna wiedzieć, czemu służy praca, którą wykonuje, i jakie jest jej miejsce w odniesieniu do innych współpracowników.

Dobrze przygotowany pierwszy dzień wdrożenia ma niebagatelne znaczenie dla późniejszego funkcjonowania nowej osoby w firmie. Twoją rolą jest ułatwić koleżance wejście w firmę i przejęcie zadań, którymi ma się zająć na swoim stanowisku. Ważny jest również aspekt psychologiczny - pracownik, który szybko zorientuje się w strukturze firmy i sposobie jej funkcjonowania oraz pozna stawiane przed nim zadania nie odczuje stresu, który zawsze towarzyszy zmianie otoczenia zawodowego.

Możesz przygotować dla nowego pracownika tzw. pakiet na wejście, który będzie zawierał dane adresowe i telefoniczne, schemat organizacyjny przedsiębiorstwa, dokładny opis stanowiska, a także informacje dodatkowe, dotyczące specyficznych procedur obowiązujących w danym miejscu pracy, na przykład kwestie odpowiedniego ubioru, kontaktów z klientem lub mediami. Tak przygotowane kompendium wiedzy to nieoceniona pomoc. Pozwoli skrócić czas adaptacji i ułatwi orientację w środowisku pracy. Sprawi, że nowa asystentka nie będzie miała problemów z zidentyfikowaniem osoby, którą ma w danej sytuacji poprosić o pomoc.

Przekaż więc podstawowe informacje:

• polityka firmy - strategia biznesowa

• procesy i procedury

• standardy pracy w firmie

• misja, wizja i wartości firmy

• struktura firmy: skład zarządu, struktura strategicznych działów i ich celów, produkty i usługi

Pamiętaj także o tzw. kulturze organizacji. Są to wzorce, które obowiązują pracowników w zachowaniach względem siebie i klientów zewnętrznych. Wpływają one na rzeczywiste zachowania dużo bardziej niż oficjalne regulaminy. Chodzi o tak z pozoru nieistotne kwestie jak sposób porozumiewania się, podejście do pracy, a nawet ilość godzin nadliczbowych, które powinno się spędzać w pracy. W niektórych firmach pomimo wykonania swoich zadań pozostaje się jeszcze w pracy, ponieważ nie wypada tak „wcześnie” (czy przed szefem) wychodzić. Jeśli takie reguły istnieją w twojej firmie, przekaż je koniecznie!

Usiądźcie i porozmawiajcie. Opowiedz o specyfice firmy, ludziach, kulturze organizacyjnej, co wolno, a czego nie wypada robić, wspomnij o dress-code, jeśli taki w firmie jest przestrzegany, o zasadach zwracania się do innych pracowników, omów sposób obchodzenia imienin czy Bożego Narodzenia. Wspomnij, czy mówicie sobie na ty, czy zachowujecie hierarchię służbową, jak długa może być przerwa na lunch. Podaj przydatne wskazówki (kopiarka w biurze często się zacina, jeśli drukujesz ważną prezentację, lepiej użyć tej w korytarzu), przekaż kilka praktycznych rad (szef nie lubi, gdy pukamy do drzwi, możemy wchodzić bez pukania, inni zawsze pukają) opowiedz anegdotkę z życia firmy (mieliśmy kiedyś awarię systemu, dyrektorzy zabrali nas na lunch, dowiedziałam się, że nasz szef bardzo lubi pączki, czasem więc przynoszę mu razem z kawą pączka, to pomaga na jego humory), wskaż wyjątki od reguł (wszyscy mówimy sobie na ty, ale do administratora budynku zawsze zwracamy się „panie Januszu”), opowiedz parę słów o każdej ważniejszej osobie w firmie.

Pamiętaj, że dla nowej osoby jesteś „guru” od wszystkiego. Wczuj się w rolę mentora, nauczyciela, pamiętaj jednak o życzliwości i byciu pomocną. Jeśli masz do czynienia z osobą z doświadczeniem biurowym, prawdopodobnie nie będziesz musiała poświęcać zbyt wiele czasu na pracę z nową osobą, bo ona wie, co robić, a jeśli ma wątpliwości, wie, o co pytać. Jeżeli jednak zatrudniona osoba dopiero rozpoczyna karierę zawodową, musisz przygotować się na pełne zaangażowanie w proces wdrożenia.

System małych kroków

Nie spiesz się. Wyobraź sobie, że pierwszy raz kogoś zapraszasz do siebie. Niech oswoi się z przestrzenią. Wbrew pozorom, takie kwestie jak pokój socjalny, kuchnia, toaleta, pora przerwy na lunch i sprawy „ludzkiego” funkcjonowania są na tym etapie ważniejsze od pracy. Najpierw postaraj się więc, aby nowa osoba się „zadomowiła”, poczuła swobodnie w firmie. Oprowadź ją po biurze, pokaż sale konferencyjne, biura zarządu, kserokopiarki i urządzenia, szafy z materiałami biurowymi. Następnie pokaż jej miejsce pracy i pozostaw czas na jego zagospodarowanie. Pamiętaj, że dla „nowej” wszystko jest nieznane i musi ona wchłonąć bardzo dużo „metawiedzy” (wiedzy nadrzędnej, odgórnego, całościowego spojrzenia na organizację jako całość) naraz. Jej mózg w pewnym momencie może być przeładowany informacjami, dlatego chwila spokoju jest potrzebna, aby dobrze „przyswoić” to, co ważne.

Czas przy biurku może być poświęcony na zapoznanie ze źródłami dodatkowych informacji o firmie, takich jak intranet i strony www, dokumentacja, regulaminy i procedury, narzędzia systemowe. Wskaż je i pozostaw czas na ich przejrzenie. Jednocześnie powinnaś być cały czas w pobliżu, aby mogła dopytać o szczegóły. Na etapie „zagospodarowania biurka” warto również przekazać nowej pracownicy listę telefonów wewnętrznych z nazwiskami pracowników, funkcjami, jakie pełnią i numerami pokoi. Jeżeli będzie współpracować z firmami zewnętrznymi, również należy wskazać kontakt do nich - wraz z nazwiskiem osoby odpowiedzialnej.

Pierwszy dzień pracy nie powinien być zbyt przeładowany. W zasadzie jest to czas na oswojenie i zapoznanie się z firmą. Lepiej nie dawać jeszcze poważnych zadań do wykonania nowej osobie. Może jednak wykonać jakieś mniej istotne zadania, jak porządkowanie dokumentacji. Poproś więc koleżankę o posegregowanie i opisanie faktur, ale przy okazji pokaż system ich opisu, jaki stosujecie, zapoznaj ze specyfiką obiegu dokumentów (te faktury idą od razu do księgowości, a te najpierw do podpisu w dziale X).

Maria Chylińska

Infor.pl
Kupujesz przez internet od osoby prywatnej? Możesz mieć obowiązek podatkowy – skarbówka patrzy!
13 cze 2025

Coraz więcej Polaków robi zakupy online, także od osób prywatnych. Niewielu z nich zdaje sobie jednak sprawę, że w niektórych przypadkach muszą zapłacić podatek PCC. Fiskus ma nowe narzędzia do weryfikacji transakcji – a konsekwencje mogą być kosztowne. Ekspertka Monika Piątkowska wyjaśnia, kiedy należy zachować szczególną ostrożność.

ZUS: Te emerytki po 65 urodzinach będą miały z urzędu podwyższoną emeryturę. Więcej nawet o kilkaset złotych miesięcznie po przeliczeniu
13 cze 2025

ZUS informuje, że kobiety pobierające okresową emeryturę kapitałową po osiągnięciu męskiego powszechnego wieku emerytalnego (65 lat) będą miały z urzędu przeliczone świadczenie. Na przeliczeniu mogą zyskać nawet kilkaset złotych miesięcznie.

ZUS zakończył wysyłkę listów [Waloryzacja i trzynaste emerytury]
13 cze 2025

13 czerwca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że zakończył coroczną wysyłkę listów do emerytów i rencistów. W kopercie znajdują się dwie decyzje: o marcowej waloryzacji oraz trzynastej emeryturze.

Sezon na wynajem mieszkań dla studentów 2025 rozpoczęty. Mniej ofert, wyższe ceny, większy popyt
13 cze 2025

W maju liczba wyszukiwań mieszkań na wynajem na Otodom przekroczyła 1,1 mln. Zainteresowanie lokalami „studenckimi”, „blisko uczelni” czy „na studia” wzrosło aż o 83% rok do roku. Najczęściej poszukiwane są mieszkania dwupokojowe z budżetem do 3 tys. zł miesięcznie.

Umiarkowany stopień niepełnosprawności – sprawdź, ile możesz zyskać w 2025 r.
13 cze 2025

Masz umiarkowany stopień niepełnosprawności? Być może nie zdajesz sobie sprawy, ile przywilejów Ci przysługuje – od dodatkowych dni wolnych w pracy, przez znaczące dofinansowanie turnusów rehabilitacyjnych, aż po specjalne świadczenia i kartę parkingową. Sprawdź, jak skorzystać z tych rozwiązań w 2025 roku i nie pozwól, by brak informacji kosztował Cię realne pieniądze.

Wiemy o ile wzrosną emerytury i renty w 2026 r. Rząd podał wskaźnik waloryzacji świadczeń – podwyżka jeszcze niższa, niż w tym roku
13 cze 2025

12 czerwca br. Rada Ministrów przyjęła propozycję zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2026 r., która będzie teraz przedmiotem negocjacji z Radą Dialog Społecznego. Jeżeli zaproponowana wysokość zwiększenia zostanie przyjęta jako ostateczna – wiemy już jaka będzie minimalna kwota podwyżki świadczeń emerytalno-rentowych od 1 marca 2026 r.

4806 zł minimalnej pensji w 2026 roku? Rząd ujawnia plany, związki żądają więcej – gorący spór o wynagrodzenia
13 cze 2025

Rada Ministrów przedstawiła już propozycję, która może wpłynąć na portfele milionów Polaków. Minimalne wynagrodzenie za pracę w 2026 roku ma wynieść 4806 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. To o 140 zł więcej niż obecnie, czyli zaledwie 3-procentowa podwyżka. Nie wszyscy są zadowoleni – związki zawodowe żądają znacznie większego wzrostu, a pracodawcy ostrzegają przed negatywnymi skutkami gospodarczymi.

Można dostać blisko 6 tysięcy złotych. Polacy rzucili się na nowe świadczenie. Wypłaty ruszą niebawem. Ciągle jeszcze przyjmują wnioski
13 cze 2025

To nowe pieniężne świadczenie to już prawdziwy hit. Lawina wniosków o przyznanie wdowiej renty spadła na Zakład Ubezpieczeń Społecznych. W całej Polsce złożono ich już przeszło 900 tys. Maksymalna kwota jaką można otrzymać to ponad 5,6 tys. zł brutto. Wypłaty ruszą już niebawem, z początkiem lipca. ZUS ostrzega przed popełnianiem błędów w wypełnianiu dokumentów, bo może się to skończyć nieprzyznaniem świadczenia.

[Minimalne wynagrodzenie 2026] Rada Ministrów proponuje 4 806 zł brutto i 31,40 zł stawki godzinowej od 1 stycznia 2026 r.
13 cze 2025

Od 1 stycznia 2026 roku minimalne wynagrodzenie za pracę ma wzrosnąć do 4806 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa – do 31,40 zł. To propozycja Rady Ministrów, która trafi teraz pod obrady Rady Dialogu Społecznego.

[Propozycja Rady Ministrów] Od 1 marca 2026 r. najniższa emerytura 1 970,98 zł brutto. Wskaźnik waloryzacji emerytur i rent w 2026 r.
13 cze 2025

W czwartek, 12 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2026 r. Jak wynika z informacji opublikowanej przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów, rząd zaproponuje Radzie Dialogu Społecznego, by wskaźnik waloryzacji emerytur i rent w 2026 r. wyniósł 20 proc. realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w 2025 r.

pokaż więcej
Proszę czekać...