Jak zorganizować miejsce pracy urzędnika

Jarosław Żarowski
rozwiń więcej
Pomieszczenia przeznaczone do pracy powinny mieć m.in. odpowiednią wielkość, usytuowanie, temperaturę, oświetlenie, umożliwiające bezpieczne i higieniczne warunki pracy. Warto dokładnie zaplanować stanowisko pracy, żeby uniknąć kar np. Państwowej Inspekcji Pracy.

Pracodawca ma obowiązek zapewnić pomieszczenia pracy odpowiednie do rodzaju wykonywanych czynności i liczby zatrudnionych oraz utrzymywać je w stanie gwarantującym bezpieczne i higieniczne warunki pracy (art. 214 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy, dalej: k.p.). Szczegółowe wymagania dla takich pomieszczeń zostały określone przede wszystkim w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (dalej: rozporządzenie w sprawie bhp).

Do pomieszczeń pracy zalicza się pomieszczenia przeznaczone na pobyt pracowników, gdzie wykonywana jest praca, z wyjątkiem tych, w których:

● pracownik przebywa podczas jednej zmiany krócej niż 2 godziny, dokonując czynności dorywczych, związanych z dozorem lub konserwacją urządzeń albo utrzymaniem czystości i porządku,

● mają miejsce procesy technologiczne wymagające stosowania przez obsługujących je pracowników środków ochrony indywidualnej (np. odzieży ochronnej) i zachowania specjalnego reżimu organizacyjnego,

● prowadzona jest hodowla roślin lub zwierząt.

Do pomieszczeń stałej pracy należą te, w których pracownik przebywa w ciągu doby łącznie ponad 4 godziny. Natomiast w pomieszczeniach pracy czasowej zatrudniony może znajdować się łącznie od 2 do 4 godzin na dobę (§ 2 rozporządzenia w sprawie bhp).

Wielkość pomieszczeń

Na każdego pracownika w pomieszczeniach stałej pracy powinno przypadać co najmniej 13 m3 wolnej objętości pomieszczenia i 2 m2 wolnej powierzchni podłogi, tzn. niezajętej przez urządzenia, sprzęt itp.

Wysokość pomieszczeń stałej pracy nie powinna być mniejsza niż:

● 3 m w świetle (tj. między sufitem a podłogą) – jeżeli w pomieszczeniu nie ma czynników szkodliwych dla zdrowia, np. hałasu,

● 3,3 m w świetle – o ile takie czynniki występują.

Dopuszczalna jest w pewnych sytuacjach mniejsza wysokość pomieszczeń stałej pracy. W przypadku urzędów istotna może być możliwość zmniejszenia wysokości:

● do 2,5 m w świetle – jeżeli w pomieszczeniu zatrudnionych jest nie więcej niż 4 pracowników, a na każdego z nich przypada co najmniej 15 m3 wolnej objętości pomieszczenia i nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia,

● do 2,2 m w świetle – w dyżurce, portierni, kiosku i w pomieszczeniu usytuowanym na antresoli otwartej do większego pomieszczenia, gdy nie ma czynników szkodliwych dla zdrowia,

● w przypadku zastosowania klimatyzacji – pod warunkiem uzyskania zgody państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego (przepisy rozporządzenia w sprawie bhp nie określają minimalnej wysokości pomieszczenia w takiej sytuacji).

Dla pomieszczeń pracy czasowej minimalna wymagana wysokość to 2,2 m w świetle, gdy nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia, oraz 2,5 m w pozostałych sytuacjach.

W przypadku pomieszczeń pracy o pochyłym stropie wszystkie wcześniej opisane wymagania co do wysokości należy odnosić do średniej wysokości pomieszczenia. Jednak w najniższym miejscu wysokość pomieszczenia nie może być mniejsza niż 1,9 m w świetle.

Usytuowanie pomieszczeń

Pomieszczenia stałej pracy nie powinny znajdować się poniżej poziomu otaczającego terenu. Dopuszczalne są jednak odstępstwa od tego wymogu. W przypadku urzędów znaczenie może mieć możliwość lokalizacji pomieszczeń stałej pracy poniżej poziomu terenu w:

● suterenach i piwnicach – jeżeli jest zapewnione oświetlenie dzienne,

● garażach, kotłowniach, warsztatach.

Taka lokalizacja dopuszczalna jest pod warunkiem uzyskania zgody państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego, wydanej w porozumieniu z okręgowym inspektorem pracy.

Temperatura

Temperatura w pomieszczeniach, w których wykonywana jest praca biurowa lub lekka fizyczna, nie może być niższa niż 18°C. W pozostałych pomieszczeniach pracy nie powinna być niższa niż 14°C, chyba że względy technologiczne na to nie pozwalają (wyjątek ten nie będzie więc dotyczyć urzędów).

Na stanowiskach pracy, na których temperatura spowodowana warunkami atmosferycznymi przekracza 28°C, pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikom zimne napoje (§ 4 rozporządzenia Rady Ministrów z 28 maja 1996 r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów). Istnieje też ogólny wymóg, aby w pomieszczeniach pracy była zapewniona temperatura odpowiednia do rodzaju wykonywanych zajęć.

W pomieszczeniach pracy powinna być też zapewniona wymiana powietrza. Powietrze doprowadzane z zewnątrz przy stosowaniu wentylacji mechanicznej (tj. za pomocą wentylatorów) lub klimatyzacji musi zostać oczyszczone z pyłów i substancji szkodliwych dla zdrowia. Wentylacja lub klimatyzacja nie powinna powodować przeciągów, wyziębienia lub przegrzewania pomieszczenia. Strumień nawiewanego powietrza nie może być kierowany bezpośrednio na stanowisko pracy.

Oświetlenie

W każdym pomieszczeniu pracy należy zapewnić oświetlenie elektryczne. W pomieszczeniach stałej pracy powinno być też oświetlenie dzienne (światłem naturalnym), dostosowane do rodzaju wykonywanych czynności i wymaganej dokładności. Dopuszcza się zapewnienie wyłącznie światła elektrycznego, jeżeli stosowanie oświetlenia dziennego jest niemożliwe lub niewskazane z uwagi na technologię produkcji i zgodę wyrazi na to państwowy wojewódzki inspektor sanitarny w porozumieniu z okręgowym inspektorem pracy.

W pomieszczeniach sąsiadujących ze sobą, jeżeli pracownicy przechodzą z jednego do drugiego, natężenia oświetlenia nie powinny różnić się więcej niż 5-krotnie.

Okna we wszystkich pomieszczeniach pracy powinny:

● przepuszczać dostateczną ilość światła,

● być wyposażone w urządzenia zapobiegające nadmiernemu operowaniu promieni słonecznych na stanowiska pracy, np. żaluzje,

● łatwo się otwierać z poziomu podłogi i mieć możliwość ustawiania części otwieranych w pożądanym położeniu – w przypadku okien służących do wietrzenia pomieszczeń.

Podłogi, drzwi i zamki

Podłogi w pomieszczeniach pracy mają być stabilne, równe, nieśliskie, niepylące, odporne na ścieranie i nacisk oraz łatwe do utrzymania w czystości. Jeżeli pomiędzy pomieszczeniami są progi, należy je widocznie oznaczyć.

Przezroczyste ściany działowe trzeba oznakować i wykonywać z materiału odpornego na rozbicie albo zabezpieczyć tak, aby uniemożliwić pracownikowi zetknięcie się z nimi lub zranienie w razie rozbicia.

Drzwi rozsuwane muszą być wyposażone w urządzenia zapobiegające ich wypadnięciu z prowadnic, zaś drzwi otwierające się do góry – w urządzenia zabezpieczające przed przypadkowym opadnięciem. Wahadłowe drzwi muszą być przezroczyste lub posiadać przezroczyste panele. Drzwi przezroczyste powinny zostać wykonane z materiału odpornego na rozbicie lub ze szkła hartowanego i oznakowane w widocznym miejscu. Natomiast drzwi otwierane i zamykane mechanicznie mają tak funkcjonować, aby nie stwarzały zagrożenia urazem. Powinny mieć zamontowane dobrze widoczne i łatwo dostępne urządzenie do zatrzymywania oraz możliwość otwierania ręcznego.

Nie można zamykać pomieszczeń pracy, w których przebywają zatrudnieni, w sposób uniemożliwiający wyjście z nich. Należy w takich sytuacjach stosować zamki dające możliwość otworzenia od wewnątrz bez użycia klucza.

PRZYKŁAD

Niektóre pomieszczenia stałej pracy w urzędzie mają 2 m wysokości, nie jest w nich zainstalowana klimatyzacja. Pracodawca twierdzi, że jest to zgodne z prawem, gdyż budynek został zbudowany wiele lat temu z zachowaniem wówczas obowiązujących norm. Czy ma rację?

Nie. Wymogi w zakresie pomieszczeń pracy, m.in. co do ich wysokości, określone w rozporządzeniu w sprawie bhp, dotyczą takich pomieszczeń bez względu na to, kiedy został zbudowany budynek, w którym się znajdują.

PRZYKŁAD

Z powodu trudnych warunków lokalowych urzędu chcemy zrobić pomieszczenie pracy w suterenie. Pracowaliby w nim tylko urzędnicy zatrudnieni na pół etatu, którzy dziennie spędzają w pracy 4 godziny. Czy możemy zorganizować takie pomieszczenie bez zgody państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego?

Tak. Wymóg uzyskania takiej zgody dotyczy tylko pomieszczeń stałej pracy, czyli takich, w których ten sam zatrudniony przebywa w ciągu doby powyżej 4 godzin.

PRZYKŁAD

Zimą w pomieszczeniach pracy biurowej temperatura nieraz spada poniżej 18°C. Jest to spowodowane źle działającą instalacją c.o. i nieszczelnymi oknami. Pracodawca twierdzi, że nie ma pieniędzy na remont. Czy zła sytuacja finansowa pracodawcy może być usprawiedliwieniem takiej sytuacji?

Nie. Pracodawca nie może usprawiedliwiać swą sytuacją ekonomiczną niewykonania obowiązku zapewnienia pracownikom odpowiedniej temperatury, określonej w rozporządzeniu w sprawie bhp. Potwierdził to Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 20 września 2001 r. (sygn. akt SA/Bk 75/01).

Z orzecznictwa

Uzyskanie zgody na lokalizację pomieszczeń pracy poniżej poziomu terenu, w miejscu pozbawionym dostępu do światła dziennego, nie wymaga dodatkowo zgody na stosowanie wyłącznie oświetlenia sztucznego w tych pomieszczeniach.

Wyrok NSA z 3 grudnia 2003 r., sygn. akt II SA 3979/02

Podstawy prawne:

● Ustawa z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. nr 115, poz. 958)

● Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. z 2003 r. nr 169, poz. 1650; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. nr 108, poz. 690)

● Rozporządzenie Rady Ministrów z 28 maja 1996 r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów (Dz.U. nr 60, poz. 279)

Infor.pl
Maturzyści 2024: jak wybierają studia, czym się kierują, dlaczego co trzeci nie zamierza ubiegać się o miejsce na wyższej uczelni
15 cze 2024

Decyzja, jaką podejmują młodzi ludzie przy wyborze uczelni, to nie tylko klucz do ich przyszłej kariery, ale także ważny krok w rozwoju osobistym. Dlatego wśród uczniów panuje… ostrożność. Nie spieszą się z jednoznacznymi deklaracjami i rozważają różne opcje, co będą robić po maturze.

Koniec z zakazem handlu w niedzielę: właściciele małych sklepów nie obawiają się powrotu niedziele handlowych – pod jednym warunkiem
15 cze 2024

Przywrócenie niedziel handlowych w miejsce zakazu handlu to nie problem. Dla właścicieli małych sklepów nie ma znaczenia, czy niedziel z zakazem handlu jest 45 czy handlowe są wszystkie niedziele. Ważne, by klienci przychodzili do małych sklepów i robili w nich zakupy, zostawiając dużo gotówki.

232 tys. osób, tyle ma niezapłacone przeterminowane rachunki za telefon i Internet. Czy przyjdzie komornik, co za to grozi
15 cze 2024

Internet i telefon to narzędzia, bez których nie wyobrażamy sobie dzisiaj życia. Nie służą już tylko do komunikowania, ale pozwalają na dostęp do wielu usług, stanowią centrum rozrywki, są przydatne w nauczaniu. Mimo to wiele osób dopuszcza do tego, by takich możliwości pozbawił ich komornik.

Podróbki markowych produktów wciąż są problemem, jak rozpoznać czy kupowana rzez jest oryginalna
15 cze 2024

Podróbki markowych towarów są teraz problemem większym niż kiedykolwiek wcześniej, Procesy produkcji i sprzedaży podróbek były trudne do opanowania już w erze stadionowych targowisk. Teraz – wraz z popularyzacją mediów cyfrowych – skala rozprzestrzeniania się falsyfikatów zyskała niespotykany wymiar.

Na jakie formy wsparcia mogą liczyć osoby, planujące w tej chwili zakup mieszkania, przegląd aktualnych możliwości
15 cze 2024

Nabycie nowego mieszkania zwykle stanowi duże wyzwanie finansowe, niezależnie od tego, czy kupującym jest singiel, para czy też rodzina z dziećmi. Rządowe programy wsparcia na zakup nieruchomości ewoluują – co pewien czas zmieniają swoje nazwy i warunki.

Nowe podejście do nauki online. Coraz więcej Polaków uczy się dla własnej wiedzy a nie dla dyplomów naukowych
15 cze 2024

Nauka on-line to nowy styl życia Polaków. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości i Uniwersytet Jagielloński, 71% dorosłych Polek i Polaków kontynuuje naukę po zakończeniu etapów obowiązkowej edukacji w sposób nieformalny.

Min. B. Nowacka: Kontrole w szkołach ze słabymi wynikami. Matura 2025 r. dalej łatwa
15 cze 2024

Dalej łatwo zdać maturę. Aż do 2026 roku nie ma ryzyka oblania egzaminu dodatkowego przez punkty. Słabsze szkoły (takie, których uczniowie mają złe wyniki) muszą się przygotować na kontrole kuratorów. Sprawdzą doskonalenie zawodowe nauczycieli w szkołach uzyskujących najniższe wyniki z egzaminu ósmoklasisty.

Renta rodzinna z ZUS. Zmieniły się kwoty graniczne przychodu
15 cze 2024

Renta rodzinna z ZUS. Od początku czerwca uczniowie i studenci, którzy pobierają rentę rodzinną z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, mogą więcej dorobić do swojego świadczenia. Zmieniły się kwoty graniczne przychodu, które będą obowiązywać do końca sierpnia.

Polscy konsumenci coraz chętniej robią zakupy za pośrednictwem portali społecznościowych
15 cze 2024

Cztery na pięć polskich firm odnotowało wzrost przychodów ze sprzedaży w serwisach społecznościowych. Nowe technologie dają nowe możliwości przedsiębiorcom, którzy chcą i potrafią z nich korzystać. Konsumenci coraz chętniej kupują wykorzystując do tego media społecznościowe.

Rozliczenie PIT w 2024 roku. Rekordowo szybkie zwroty podatku - średnio 15 dni od złożenia deklaracji
14 cze 2024

Krajowa Administracja Skarbowa podsumowała ostatni "sezon  PIT-owy", czyli rozliczenie podatkowe dochodów osób fizycznych uzyskanych w 2023 roku. 95%, czyli ponad 23 mln deklaracji podatkowych za 2023 r. podatnicy złożyli elektronicznie, z czego większość, bo aż 13,8 mln przez usługę Twój e-PIT. Tylko 1,4 mln zeznań wpłynęło w wersji papierowej. W tym roku urzędy skarbowe rekordowo szybko zwracały nadpłaty podatku – średnio w ciągu 15 dni. Pierwszy raz z usługi Twój e-PIT skorzystali przedsiębiorcy, którzy złożyli w ten sposób ponad 910 tys. dokumentów. OPP mogą w tym roku otrzymać rekordowa sumę 1,9 mld zł.

pokaż więcej
Proszę czekać...