Kary i mandaty dla kierowców w 2022 r.

Marcel Marszałek
Adwokat
rozwiń więcej
Kary i mandaty dla kierowców w 2022 r. / Shutterstock
Początek roku to zwykle dla kierowców trudny czas – ustawodawca ma zwyczaj wprowadzania w tym czasie zmian istotnych dla kierujących pojazdami. Ten rok jest rokiem wyjątkowym pod tym względem i nie wiąże się to tylko z pierwszą od 26 lat podwyżką stawek mandatów, która weszła w życie 1 stycznia 2022 r. To także zmiany w zakresie zasad rejestracji pojazdów, wyższe kary za brak ubezpieczenia OC jak również zmiany zasad określania stawki tego ubezpieczenia. Jakie kary czekają kierowców w 2022 r.?

Nastały rok zapowiada się być rokiem licznych zmian dla kierowców pojazdami, które z jednej strony mają na celu zasiać strach wśród kierowców i poprawić bezpieczeństwo na drogach, a z drugiej strony maja ułatwić techniczne czynności związane z rejestracją pojazdu. Już pobieżna analiza nowych przepisów dostarcza wniosków, że zmian z I kategorii będzie jednak więcej. Czy przełoży się to docelowo na poprawę bezpieczeństwa na drogach? Trudno orzec w tej chwili, jednak wysokie mandaty, utrudnienia w ,,kasowaniu’’ punktów karnych, czy powiązanie stawek OC z liczbą punktów karnych i historią wykroczeń kierowcy, mogą skutecznie sprawić, że kierowcy nieco ,,zdejmą’’ nogę z gazu.

Podwyżka mandatów, czyli bat na kierowców

Już chyba każdy z kierowców słyszał, że 1 stycznia 2022 r. wszedł w życie nowy taryfikator mandatów, który przewiduje znacznie surowsze kary za wykroczenia drogowe. W ostatnim czasie Policja publikuje informacje oraz coraz to nowszych, niechlubnych ,,rekordach’’ wymierzonych wobec kierowców mandatów. Nowe mandaty dotyczą przede wszystkim kierowców przekraczających dozwoloną prędkość i prezentują się one następująco:

  • 50 zł – do 10 km/h;
  • 100 zł – od 11 do 15 km/h;
  • 200 zł – od 16 do 20 km/h;
  • 300 zł – od 21 do 25 km/h;
  • 400 zł – od 26 do 30 km/h;
  • 800 zł – od 31 do 40 km/h;
  • 1000 zł – od 41 do 50 km/h;
  • 1500 zł – od 51 do 60 km/h;
  • 2000 zł – od 61 do 70 km/h;
  • 2500 zł – o 71 km/h lub więcej.

Podwyżki mandatów nie dotyczą tylko przekroczenia dozwolonej prędkości – surowsze kary są już wymierzane za niezgodne z przepisami zachowania względem pieszych (np. nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu – 1500 zł; omijanie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu – 1500 zł), używanie podczas jazdy telefonu (500 zł) czy za wyprzedzanie w miejscach niedozwolonych (np. dojeżdżaniu do wierzchołka wzniesienia, czy na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim – 1000 zł). Również i w stosunku do kierowców prowadzących po użyciu alkoholu minimalna grzywna wzrosła do kwoty 2500 zł.

Pełny taryfikator mandatów uwzględniający najnowsze stawki mandatów dostępny jest TUTAJ.

Recydywa za ,,kółkiem’’

W tym kontekście należy zwrócić uwagę na przepisy, które wejdą w życie 17 września 2022 r., a które będą dotyczyć niepokornych kierowców, którzy po raz kolejny popełniają wykroczenie drogowe, czyli tzw. ,,recydywistów’’. Zgodnie z nadchodzącymi przepisami, jeżeli kierowca popełni po raz drugi wykroczenie z tej samej grupy, zapłaci on podwójny mandat. Tak będzie m.in. w przypadku ponownego:

  • naruszenia przepisów o bezpieczeństwie pieszych przez kierującego pojazdem mechanicznym (np. nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu – recydywista zapłaci nie 1500 zł a 3000 zł;
  • przekroczenia dozwolonej prędkości o 30 km/h lub więcej (np. za ponowne przekroczenie dozwolonej prędkości o 42 km/h recydywista zapłaci nie 1000 zł, a 2000 zł);
  • złamania zakazu wyprzedzania;
  • naruszenia zasad wjazdu na przejazdy kolejowe;
  • niezachowania należytej ostrożności i spowodowanie zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym, jeżeli następstwem było naruszenie czynności narządu ciała lub rozstrój zdrowia.

Ogromne kary za niewskazanie kierowcy

Znacznie surowsze kary dotkną także osoby, które na żądanie uprawnionego organu, nie wskażą komu pojazd został powierzony do kierowania lub używania w oznaczonym czasie. Wysokość kary będzie zależeć od rodzaju postępowania, w jakim organ zwraca się do określonej osoby o wskazanie kierowcy. I tak:

  • w sprawach o przestępstwo – minimalna grzywna to 4000 zł;
  • w sprawach o spowodowanie zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym - minimalna grzywna to 2000 zł;
  • w sprawach dotyczących przekroczenia dopuszczalnej prędkości – 2x wysokości grzywny przewidzianej za dane przekroczenie prędkości, ale nie mniej niż 800 zł;
  • w sprawach o pozostałe wykroczenia – nie mniej niż 500 zł.

Sąd może wymierzyć nawet 30.000 zł grzywny

Często zdarza się, że kierowcy nie przyjmują wymierzanych im mandatów karnych i sprawa trafia do Sądu. Dotychczas Sąd mógł wymierzyć kierowcy grzywnę w wysokości maksymalnie 5000 zł. Od początku 2022 r. Sądy będą mogły wymierzać grzywnę w wysokości 6x wyższej, bo aż do 30.000 zł. Możliwość wymierzenia grzywny w tej kwocie pojawia się w przypadku następujących wykroczeń:

  • spowodowanie zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym i spowodowanie zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym, które spowodowało uszczerbek na zdrowiu, albo które zostało spowodowane przez kierowcę znajdującego się pod wpływem alkoholu (art. 86 § 1, 1a i 2 Kodeksu wykroczeń – dalej: k.w.);
  • nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu i inne wykroczenia naruszające pierwszeństwo pieszego (art. 86b § 1 k.w.);
  • jazda w stanie po użyciu alkoholu (art. 87 § 1 k.w.);
  • niezatrzymanie się do kontroli (art. 92 § 1 i 2 k.w.);
  • przekroczenie dozwolonej prędkości o ponad 30 km/h (art. 92a § 2 k.w.);
  • naruszenie zakazu wyprzedzania (art. 92b k.w.);
  • nieudzielenie pomocy ofierze wypadku (art. 93 § 1 k.w.);
  • prowadzenie pojazdu bez uprawnień (art. 94 § 1 k.w.);
  • niewskazanie kierowcy na żądanie organu (art. 96 § 3 k.w.);
  • niedozwolone objeżdżanie zapór na przejazdach kolejowych i wjeżdżanie na przejazdy kolejowe (art. 97a k.w.).

Zatrzymanie prawa jazdy za ,,majstrowanie’’ przy tachografie

Nowe przepisy dotkną szczególnie zawodowych kierowców i to nie tylko ze względu na podwyżkę mandatów. Otóż od 1 stycznia 2022 roku za manipulacje przy tachografie kierowcy otrzymają nie tylko mandat ale funkcjonariusze policji lub Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego (GITD) zyskali uprawnienie, by zatrzymać ich prawo jazdy na okres 3 miesięcy. Tak będzie jeżeli kierowca np. odłączy tachograf, korzysta z niedozwolonego urządzenia, przedmiotu lub zmienionego oprogramowania umożliwiającego lub powodującego podrabianie lub przerabianie danych rejestrowanych przez tachograf, czy też używa cudzej karty kierowcy.

Wyższe kary za brak OC

W 2022 r. kierowcy muszą także liczyć się z wyższymi karami za brak ubezpieczenia OC. Powyższe jest wynikiem podwyższenia minimalnego wynagrodzenia, co jest bezpośrednio powiązane ze stawkami kar za brak OC. Od 1 stycznia 2022 roku minimalne wynagrodzenie wzrosło z 2800 zł do 3010 zł brutto. Musi się więc zmienić również wysokość opłat karnych za brak obowiązkowego ubezpieczenia.

Oto jak prezentują się kary za brak OC w 2022 r.

Samochód osobowy

Samochód ciężarowy

Pozostałe pojazdy

Do 3 dni

1200 zł

1810 zł

200 zł

Od 4 do 14 dni

3010 zł

4520 zł

500 zł

Powyżej 14 dni

6020 zł

9030 zł

1000 zł.

Instytucją odpowiedzialną za kontrolę posiadania ubezpieczenia OC, a w przypadku wykrycia przerwy lub braku ważnej polisy – nałożenia na właściciela i egzekwowania od niego wniesienia opłat karnych, jest UFG (Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny).

Opracowano na podstawie:

Ustawa z dnia 20 maja 1971 r. Kodeks wykroczeń (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2008 z późn. zm.).

Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 450 z późn. zm.).

Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 24 listopada 2003 r. w sprawie wysokości grzywien nakładanych w drodze mandatów karnych za wybrane rodzaje wykroczeń (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 1624 z późn. zm.).

Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 854 z późn. zm.).

Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1212 z późn. zm.).

Prawo
Robert Prevost nowym Papieżem! Mamy nowego Zwierzchnika Kościoła katolickiego! Kim jest nowy Ojciec Święty?
08 maja 2025

W dniu 8 maja br. kardynał Robert Prevost został wybrany nowym Papieżem. Przyjął imię Leon XIV. Jak podaje Reuters - jest to to 69-letni Amerykanin, który większość swojej kariery spędził jako misjonarz w Peru. Jest on stosunkowo nieznany na arenie międzynarodowej. Mianowany kardynałem przez papieża Franciszka w 2023 r., udzielił niewielu wywiadów mediom i rzadko przemawiał publicznie.

Joanna Senyszyn – partia, program, wiek, zawód, wykształcenie [Kandydatka na prezydenta 2025]
08 maja 2025

Joanna Senyszyn – do której partii należy? Przedstawiamy program wyborczy kandydatki na prezydenta Polski w 2025 roku, wiek, zawód oraz wykształcenie. Jaki numer na karcie do głosowania ma Joanna Senyszyn? Sprawdź pełną listę kandydatów w wyborach 2025 r. i wyniki najnowszego sondażu.

Kim jest nowy Papież?
08 maja 2025

W dniu 8 maja 2025 r. wybrano nowego Papieża. Kim jest nowy papież katolicki? Jak nazywa się nowy papież? Jakie ma poglądy Papież? Włoskie media już piszą: to augustianin i amerykanin, kochający tenis i matematykę.

Nowy Papież - czy będzie kontynuował modlitwy na maj 2025 r.? Franciszek zachęcał w maju do modlitwy o godziwe warunki pracy dla wszystkich
08 maja 2025

Nowy Papież - czy będzie kontynuował modlitwy na maj 2025 r.? Papież Franciszek zachęcał w maju 2025 r. do modlitwy o godziwe warunki pracy dla wszystkich. Papież wiedział jak ważnym aspektem życia społecznego jest praca. Zresztą już Jan Paweł II poświęcił w jednej ze swoich encyklik wiele przemyśleń na temat wartości ludzkiej pracy. Laborem exercens (łac. wykonując pracę) – encyklika społeczna papieża Jana Pawła II, ogłoszona została14 września 1981, w 90. rocznicę ogłoszenia encykliki Rerum novarum Leona XIII. Papież porusza tam wątek tego: czy żyjemy po to, żeby pracować, czy pracujemy po to, żeby żyć. To pytanie w dzisiejszych czasach (zabieganych, gdzie pogubiły się wartości życiowe, gdzie liczyć się konsumpcjonizm) - nabiera jeszcze większego sensu. Obecnie, według danych ONZ i Międzynarodowej Organizacji Pracy (OIL), 402,4 miliona ludzi na świecie nie ma pracy; 160 milionów dzieci jest zmuszanych do pracy; 240 milionów pracowników otrzymuje mniej niż 3,65 dolara dziennie; a ponad 60% aktywnej zawodowo populacji pracuje w szarej strefie, co oznacza, że około 2 miliardy ludzi nie ma praw pracowniczych ani zabezpieczenia społecznego.

MOPS ma prawo odmówić zasiłku osobie niepełnosprawnej chodzącej o kulach (umiarkowany stopień niepełnosprawności)
08 maja 2025

MOPS nie dał zasiłku osobie niepełnosprawnej bo wcześniej otrzymała ona zasiłek stały 1000 zł, zasiłek celowy na zakup posiłku lub żywności (200 zł), specjalne zasiłki celowe: na częściowe pokrycie opłat mieszkaniowych (100 zł), na pokrycie części kosztów energii elektrycznej (150 zł) i na leki i leczenie (150 zł). Umiarkowany stopień niepełnosprawności i ograniczenia wynikające z chodzenia o kulach nie dają prawa do kolejnych roszczeń do MOPS o zasiłki.

MOPSy w całej Polsce twierdzą, że opiekunowie osób niepełnosprawnych wiedzieli o konieczności zwrotu starego świadczenia pielęgnacyjnego
09 maja 2025

Opiekunowie osób niepełnosprawnych otrzymują w całej Polsce wezwania do zwrotu od 10 000 zł do 42 000 zł. Chodzi o świadczenie pielęgnacyjne wypłacane w okresie rozpatrywania wniosku o przyznanie poziomu wsparcia (często okres roku i więcej). Nie można łączyć świadczenia wspierającego i pielęgnacyjnego. Rodziny osób niepełnosprawnych twierdzą, że nie wiedziały o konieczności zwrotu np. 13 000 zł. MOPS twierdzą, że pod koniec 2023 r. wysłały każdej osobie mającej stare świadczenie pielęgnacyjne ulotkę z taką informacją.

Hulajnoga na chodniku, ścieżce rowerowej, ulicy. Jak jeździć zgodnie z prawem, a czego robić nie wolno? Jakie grożą mandaty? Radca prawny odpowiada na najczęstsze pytania [Q&A]
08 maja 2025

Dość powszechnie uważa się, że nowelizacja Prawa o ruchu drogowym (Prd), jak weszła w życie 21 maja 2021 r. uregulowała sytuacje prawną hulajnóg elektrycznych. Nic bardziej mylnego o czym pisałem tutaj: https://moto.infor.pl/jednoslad/prawo/2979619,hulajnoga-elektryczna-chodnik.html. Weszły w życie wówczas po prostu szczególne uregulowania dla hulajnóg, „wprowadzając” je tym samym na chodniki i drogi dla rowerów (DDR) – potocznie zwane ścieżkami rowerowymi. Po prawie dokładnie 4 latach przepisy te nadal powodują trudności w stosowaniu przez co dość powszechnie naruszane. Poniżej wyjaśniam, w formie Q&A kwestie budzące najczęściej wątpliwości, każdorazowo z podaniem właściwej podstawy prawnej lub wskazaniem jej braku.

Zarobki w wyborach a zasiłki i świadczenia z MOPS
08 maja 2025

Czy diety członków komisji wyborczych wlicza się do dochodu w pomocy społecznej? Do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wpłynęła interpelacja w tej sprawie.

Konklawe. Kiedy możemy się spodziewać białego dymu? [AKTUALIZACJA]
08 maja 2025

Dziś rano kardynałowie zamknięci w Kaplicy Sykstyńskiej przystąpili do drugiego głosowania nad wyborem papieża. Przewidziano cztery tury.

Pracownicy nie będą już musieli wykonywać wszystkich poleceń przełożonego – „pielęgniarka nie będzie wykonywać obowiązków salowej, a dekarz nie będzie montował urządzeń sanitarnych”. Koniec z nadużyciami ze strony pracodawców
09 maja 2025

W dniu 24 kwietnia 2025 r. sejmowa Komisja do Spraw Petycji, w następstwie skierowanej do niej petycji obywatelskiej, wystąpiła do MRPiPS o zajęcie stanowiska w kwestii zmiany przepisów kodeksu pracy w zakresie określania obowiązków pracowników w ramach stosunku pracy. Zakazane miałoby być stosowanie otwartej klauzuli zobowiązującej pracownika do wykonywania wszystkich poleceń przełożonego, niewymienionych w zakresie jego obowiązków (stanowiskowej karcie pracy).

pokaż więcej
Proszę czekać...